Youtube utan reklam mot månadsavgift lanseras i oktober

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig i livet betala $10 för att kolla på reklamfri Youtube, det är det inte värt och adblock plus funkar utmärkt.
och skulle det inte gå att komma undan reklamen slutar jag bara titta på youtube..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Inte intressant på YT, skulle vart intressant på SweC dock med någon slags betalning för att slippa reklamen

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Så du vill inte att folk ska kunna betala för att slippa reklam? hur ologiskt är inte det... Folk får väl göra vad dom vill, du behöver inte betala något.

Skrivet av Ozzed:

Om Google gör så kan de nog vinka adjö till Youtube som den ledande videotjänsten. Men vi får väl se. Folk är vana med att få mer än de har haft, inte mindre. Och jag har svårt att se hur Google skulle kunna beskriva en sådan förändring i positiva ordalag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror att det finns ett begränsat intresse. Det finns ju redam adblockers som sopar bort reklamskiten helt gratis och lagligt. Men visst, om folk vill betala $10 i månaden för ett imaginärt renare samvete så visst. Gärna för mig. Jag tänker fortsätta med adblocker.

Bara för att något är gratis och lagligt blir det inte rätt. Det du bidrar till är att folk som vill försörja sig på att göra videos på internet inte kan göra det. Har du adblocker även på flashback får du ett meddelande som i korta ordalag förklarar vad som är problematiskt med de. Det handar inte om ett gott samvete. Det handlar om att man ska betala för sig, precis som man betalar för allt annat du gör i samhället.

Permalänk
Medlem

Finns det reklam på Youtube?

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Finns det reklam på Youtube?

Ja, konstigt va? Innan jag började använda adblock så ignorerade den även vad jag satt mitt ljud på youtubes egen ljudkontroll till, så hade jag högt på datorns ljud så skrek det till i öronen. Vet inte om dom fixat detta nu och tänker inte stäng av för att se heller.

Edit: Lite roligt är det ändå att en del som streamar och lever till viss del utav youtube har den där fina adblock-ikonen uppe i högra hörnet Kommer inte på någon på rak arm men är 100% på att jag sett det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Som en tidigare person sa, du får Google Music på köpet. Så om ni redan prenumererar på t.ex. Spotify, Deezer, Apple Music osv kan ni bara hoppa över till Google Music (samma pris) och få reklamfritt YouTube på köpet. Visst, adblockers finns ju men mobilen då? Om ni inte har rootat er mobil/platta/Chromecast osv så kan ni inte bli av med reklamen där. Och det största, kunna ge intäkter till innehållsskaparna. Jag älskar kanaler som VSauce som produceras med toppkvalité men jag tänker inte se på en annons som är en minut lång. Nu kan de äntligen få betalt utan att jag behöver se på reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbsalo:

Frågan är ju bara hur olika webbsidor kommer finansieras på andra sätt än reklam i framtiden. Hellre att man ser lite reklam på sidan än att man blir tvungen att betala för att använda sidan tycker jag iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska inte vara konsumentens bekymmer hur en tjänst eller produkt finansieras.

Skrivet av Monarchy:

Så du vill inte att folk ska kunna betala för att slippa reklam? hur ologiskt är inte det... Folk får väl göra vad dom vill, du behöver inte betala något.

Nej nu missförstod du. Det jag svarade på var ifall de skulle på något sätt blockera möjligheten att se video utan reklam, eller utan att betala.

Skrivet av Howark:

Bara för att något är gratis och lagligt blir det inte rätt. Det du bidrar till är att folk som vill försörja sig på att göra videos på internet inte kan göra det. Har du adblocker även på flashback får du ett meddelande som i korta ordalag förklarar vad som är problematiskt med de. Det handar inte om ett gott samvete. Det handlar om att man ska betala för sig, precis som man betalar för allt annat du gör i samhället.

Så nu räcker det inte ens att man håller sig inom lagens ramar längre? Folk får väl fixa sin försörjning bäst de vill, det ska inte vara mitt ansvar. Jag vill kunna bli miljonär utan att göra ett skit, men om förutsättningarna för det saknas så får jag fixa det på annat sätt.

"Rätt" eller "fel" finns inget universellt svar på. Jag kan tycka att något olagligt, t. ex piraktkopiering är rätt, och du kan tycka att något laglligt, t. ex annonsblockering, är fel. Det är en personlig verdering, och alltså ytterst en samvetsfråga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howark:

Bara för att något är gratis och lagligt blir det inte rätt. Det du bidrar till är att folk som vill försörja sig på att göra videos på internet inte kan göra det. Har du adblocker även på flashback får du ett meddelande som i korta ordalag förklarar vad som är problematiskt med de. Det handar inte om ett gott samvete. Det handlar om att man ska betala för sig, precis som man betalar för allt annat du gör i samhället.

Inte rätt att bara slänga all den där fina reklamen man får i brevlådan heller. Eller använda "ingen reklam" lapp. Analog adblocker eller hur blir det?
Tänk bara på alla pengar som dina lokala affärer går miste om!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, men det känns som att ad-block skapar problem också. Det finns ett flertal hemsidor där de på något sätt har blockerat ad-block (ad-block-blocker)?
Detta är ju lagom surt, så jag kollar gärna på lite reklam för att hemsidorna ska hållas vid liv.

Permalänk
Medlem

Jag använder själv en ad blocker när jag surfar (avstängd på sidor jag gillar och besöker ofta)

Jag personligen tycker att all denna reklam är för mycket överallt, känns som en större del av en hemsida består av reklam, sweclockers har ju en del reklam också som tar upp mycket plats men som tur är inget blinkande och annat flashande.

Vad det gäller youtube och all reklam där, ja jo jag gillar ju så klart sitta och lyssna på musik eller någon lugn dokumentär när från INGENSTANS dyker upp 1 min lång reklam som inte går att stänga av och vars volym är betydligt högre än videon jag tittar på så man halvt flyger av stolen

Köper musik genom google musik så hade varit trevligt att få deras streaming tjänst då man funderat på det ett tag så det är värt att tänka på. Men som många andra varit inne på, just hur kommer användarna få tillgång till pengarna som betalas in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Inte rätt att bara slänga all den där fina reklamen man får i brevlådan heller. Eller använda "ingen reklam" lapp. Analog adblocker eller hur blir det?
Tänk bara på alla pengar som dina lokala affärer går miste om!

Glöm inte heller att noggrant läsa alla reklammail i SPAM-inkorgen dagligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så nu räcker det inte ens att man håller sig inom lagens ramar längre? Folk får väl fixa sin försörjning bäst de vill, det ska inte vara mitt ansvar. Jag vill kunna bli miljonär utan att göra ett skit, men om förutsättningarna för det saknas så får jag fixa det på annat sätt.

"Rätt" eller "fel" finns inget universellt svar på. Jag kan tycka att något olagligt, t. ex piraktkopiering är rätt, och du kan tycka att något laglligt, t. ex annonsblockering, är fel. Det är en personlig verdering, och alltså ytterst en samvetsfråga.

Det är inte ditt ansvar, det är Youtubes ansvar i detta fall. De erbjuder dock en tjänst mot betalning, och att många använder sig av adblocker är en aktiv handling för att fuska sig till en gratis användning av denna tjänst. Vill du inte betala för tjänsten ska du inte använda den. Så enkelt är det. Det är inte väsensskild handling från att stjäla fysiska föremål, eller att planka på tunnelbanan för ett lite närmare kontextbundet exempel. Resultatet blir onekligen att de som lägger upp materialet inte får in de intäkter de vill ha, och på sikt kan det leda till att tjänsten inte finns där. De som äger tjänsten har lätt att utesluta vissa personer ur den.

Ytterst är det kanske så att moral inte är objektivt. Jag förespråkar dock en viss pragmatik i sammanhanget, eftersom vi lever tillsammans i ett samhälle baserat på kontraktualism, och individuell moralisk handling i värsta fall leder till Hobbes naturtillstånd.

Permalänk
Medlem

Är verkligen reklam så pass irriterande att folk är villiga att betala för att bli av med det och inget annat? Ca 1000:- /år? Fine... Go ahead. Känns bara som att dom där slantarna lika väl kunde använts till något bättre när det som sagt redan finns program som gör det gratis.

Snacka om att det kommer klinga gott hos Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Men vad händer med de som har reklam i filmerna då?

LinusTechTips känner nog de flesta på SweC till, han har ju så.

https://youtu.be/Um9SLMQkh7g?t=1050

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Det finns otroligt mycket kvalitativt material på Youtube där folk lägger ner sin själ i det. Klart att de ska ha betalt för all den tid och energi de lägger ner. Jag skulle faktiskt påstå att Youtube har gått från att vara enbart massa meningslösa klipp till att även innehålla mycket kvalité. Vissa produktioner är det ju världsklass på och det har kunnat genomföras eftersom de har kunnat få betalt.

Jo, visst finns det guldkorn, men det är faktiskt inte Youtubes ursprungliga ide ändå.
Notera att jag inte säger ner mot de som lägger sin själ och vilja i det, men om de gör det för bara pengarna, så är det åter en betaltjänst och inte "fritt för alla" iden. Det blir då likt en serie/avsnitt på TVn istället, och det är problemet som Youtube har idag, pga detta.

Det som jag ser som problemet är när även de meningslösa har blivit ännu mer meningslösa (folk filmar allt de gör, rubbet) bara för att de hoppas få fler tittare och mer pengar. Hade de inte fått betalt för detta, hade detta också minskat kraftigt.

Om du anser att kreativitet ska belönas, så donera till dem, eller anställ dem och gör deras saker till betal-TV. Men äkta kreativitet görs för kreativitet i sig själv, inte för att bara tjäna på det, oavsett vad det förtjänar. Men stå inte och kräv att de ska få betalt.

Om vi frågar så här, kör du @Marquzz med adblock?
I så fall anser jag att du inte ens bör kommentera detta, då du själv motsäger din egen åsikt när du säger att "klart de ska ha betalt", och sen inte själv vill göra det.

Jag själv har bara senaste månaden själv donerat ca $35 till olika saker som jag vill stötta, både spel mod-utvecklare och nån youtube skapare. Blev lite mindre denna månaden för jag fick en del kraftiga räkningar, men annars brukar jag lägga $50+ varje månad på det.

Med det sagt så väljer jag då också vad jag vill stötta, och det jag avskyr mest är när folk ser det som krav att jag "ska" göra det, bara för att: ........(lämplig orsak).......

Vill du donera till något du ska donera? Donera till BRIS, Naturfonden, Cancerfonden eller något lämpligt. Inte till folk som sitter hemma om tycker att de ska få betalt för att de spelar spel och filmar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howark:

Det är inte ditt ansvar, det är Youtubes ansvar i detta fall. De erbjuder dock en tjänst mot betalning, och att många använder sig av adblocker är en aktiv handling för att fuska sig till en gratis användning av denna tjänst. Vill du inte betala för tjänsten ska du inte använda den. Så enkelt är det. Det är inte väsensskild handling från att stjäla fysiska föremål, eller att planka på tunnelbanan för ett lite närmare kontextbundet exempel. Resultatet blir onekligen att de som lägger upp materialet inte får in de intäkter de vill ha, och på sikt kan det leda till att tjänsten inte finns där. De som äger tjänsten har lätt att utesluta vissa personer ur den.

Ytterst är det kanske så att moral inte är objektivt. Jag förespråkar dock en viss pragmatik i sammanhanget, eftersom vi lever tillsammans i ett samhälle baserat på kontraktualism, och individuell moralisk handling i värsta fall leder till Hobbes naturtillstånd.

Jo, det är det. Det du nämner är olagligt. Det kan man såklart också ha åsikter om, men skillnad är det allt.

Jag, som nog har deltagit i fler sådanna här diskussioner än de flesta tycker det blir lätt parodiskt när man å ena sidan hävdar någots olämplighet med att "det är olagligt", för att sedan hänvisa till att något annat är "omoraliskt" om det råkar vara lagligt. Det skiter jag fullständigt i. Om konsekvensen blir att för mig händer inget, vissa andra blir ledsna i ögat och någon tredje som jag inte tycker är värd mina pengar omvandlat i tid jag tittar på deras reklam inte heller får dem, så är det helt OK för mig.

Jag har även en "EJ REKLAM"-skylt på dörren. Leder det till att någon får mindre pengar än om jag inte hade haft det? Kanske, men det är återigen inte mitt problem. Jag existerar inte med syfte att dela ut allmosor till folk som inte har vett att fixa försörjning på annat sätt om de nu inte är nöjda med sin nuvarande försörjningskälla, och detta säger jag även som artist.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Tror det kommer komma en brytpunkt snart då folk börjar bli trötta på subscriptions. Redan nu slänger folk ut säkert runt 1000kr per månad i diverse subs. Typ SVT / WoW / Twitch etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, det är det. Det du nämner är olagligt. Det kan man såklart också ha åsikter om, men skillnad är det allt.

Jag, som nog har deltagit i fler sådanna här diskussioner än de flesta tycker det blir lätt parodiskt när man å ena sidan hävdar någots olämplighet med att "det är olagligt", för att sedan hänvisa till att något annat är "omoraliskt" om det råkar vara lagligt. Det skiter jag fullständigt i. Om konsekvensen blir att för mig händer inget, vissa andra blir ledsna i ögat och någon tredje som jag inte tycker är värd mina pengar omvandlat i tid jag tittar på deras reklam inte heller får dem, så är det helt OK för mig.

Jag har även en "EJ REKLAM"-skylt på dörren. Leder det till att någon får mindre pengar än om jag inte hade haft det? Kanske, men det är återigen inte mitt problem. Jag existerar inte med syfte att dela ut allmosor till folk som inte har vett att fixa försörjning på annat sätt om de nu inte är nöjda med sin nuvarande försörjningskälla, och detta säger jag även som artist.

Precis som i mitt förra inlägg refererar jag till kontraktualismen och den filosofi som dagens samhälle bygger på. Jag tycker det är ett fint samhälle vi har lyckats skapa, men det finns bara så länge folket väljer att leva efter dess regler (dvs. både lagar, regler, normer i viss mån osv.). Vill du inte leva efter dessa regler bidrar du till att erodera det samhället. I slutändan kommer många personers rationella individuella handlande att leda till gemensamma problem. I ekonomisk teori är detta ett känt problem, och på samma grund vilar också klimatförändringarna, och med din logik skulle ingen göra någonting för miljön eftersom deras individuella moral säger dem att de skiter i hur det går för andra. Att de också drabbar de själva i längden glöms ofta bort.

Permalänk
Medlem

Underbart! YouTube är min primära musikkanal så om jag får välja betalar jag hellre detta än Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howark:

Precis som i mitt förra inlägg refererar jag till kontraktualismen och den filosofi som dagens samhälle bygger på. Jag tycker det är ett fint samhälle vi har lyckats skapa, men det finns bara så länge folket väljer att leva efter dess regler (dvs. både lagar, regler, normer i viss mån osv.). Vill du inte leva efter dessa regler bidrar du till att erodera det samhället. I slutändan kommer många personers rationella individuella handlande att leda till gemensamma problem. I ekonomisk teori är detta ett känt problem, och på samma grund vilar också klimatförändringarna, och med din logik skulle ingen göra någonting för miljön eftersom deras individuella moral säger dem att de skiter i hur det går för andra. Att de också drabbar de själva i längden glöms ofta bort.

Då får du gärna förklara varför vissa saker skall skyddas av lagar, medans det räcker med att andra skyddas av någon slags kollektiv moralism.

Sedan så är det ett långskott, för att inte säga en väldigt stor strawman, att dra in miljön i det hela.

Jag tycker inte att det skall vara en rättighet att tjäna pengar på reklam då jag anser att reklam i de flesta former i grunden är av ondo. Om jag inte möjligör att folk tjänar pengar på mig genom reklam, så drabbar det bara folk jag inte vill ska tjäna pengar. Jag tycker inte det är ett "fint" samhälle när folk börjar försvara "rätten" att tvinga andra att ge pengar till något de inte stödjer. Särskillt inte då det dessutom helt och hållet saknas lagligt stöd för ett sådant tillvägagångssätt.

Jag tror tvärt om att jag räddar planeten lite genom att blockera reklam, och säga nej tack till reklamutskick, papper och elproduktion belastar planeten.

Drar vi det ett steg längre är den min rättighet i en fri marknad att inte tvingas ge folk ersättning för en vara eller tjänst om det finns lagliga alternativ att komma runt det hela.

För mig är det inte konstigare än att jag inte läser mailen i min SPAM-inkorg. Någon har, mot min vilja, paketerat en tjänst på ett sätt jag ogillar, och kan jag packa om den på ett sätt jag själv önskar och dessutom har farbror blå i ryggen så kan du ge dig den på att jag kommer göra det också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Xoka:

Kommer inte börja betala för YouTube fören de fixar så man kan spela upp videos i bakgrunden eller med släckt skärm på sin mobil. Vad jag har sett har detta inte släpts än, men blir gärna motbevisad!

Den funktionen finns, du måste ha en Google musik subscription bara(vilket du får med yt premium)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta passar mig utmärkt. Tittar alldeles för mycket på YT och eftersom jag inte ser något värde i att betala för mestadels strunt så kommer jag helt enkelt göra något bättre av min fritid - för jag utgår från att YT gör Ad Block verkningslösa?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kekkzor:

Det är väl bra om man använder youtube genom mobilen mycket antar jag, för min ad-blocker på datorn genom chrome gör så jag aldrig ser några annonser, antar att jag kan surfa vidare på den vågen.

Finns adblock till mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så nu räcker det inte ens att man håller sig inom lagens ramar längre? Folk får väl fixa sin försörjning bäst de vill, det ska inte vara mitt ansvar. Jag vill kunna bli miljonär utan att göra ett skit, men om förutsättningarna för det saknas så får jag fixa det på annat sätt.

Det är väl ingen som förordar att det ska bli olagligt att blockera reklam. Om Google bestämmer sig för att implementera teknik för att motverka ad-blockers så är det också helt inom lagens ramar.

För övrigt är det ytterst få som blir miljonärer på YouTube, och i alla fall ingen som blir det "utan att göra ett skit".

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Skrivet av Macatonia:

Tror det kommer komma en brytpunkt snart då folk börjar bli trötta på subscriptions. Redan nu slänger folk ut säkert runt 1000kr per månad i diverse subs. Typ SVT / WoW / Twitch etc...

Jag tror tyvärr att det kommer dröja. S.k. "subscription boxes" är ju det nya, det är dit marknaden rör sig. Du äger snart ingenting längre, allt ska hyras.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Många verkar missa att det även kommer ingå Google Play Music. Så detta kan säkert vara ett fint sätt att locka över folk från spotify och apple. Med vår musiktjänst får du även youtube premium med musik i bakgrunden och offline musikvideos.

Edit: Till alla som gnäller på att de ska börja ta betalt medans de själva använder adblocker. Tänk på att det är mycket på grund av er som fler och fler sajter måste börja ta betalt för sitt innehåll. Väldigt få har de ekonomiska resurserna eller tid att lägga ner motsvarande ett heltidsjobb på att jobba gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Många verkar missa att det även kommer ingå Google Play Music. Så detta kan säkert vara ett fint sätt att locka över folk från spotify och apple. Med vår musiktjänst får du även youtube premium med musik i bakgrunden och offline musikvideos.

Edit: Till alla som gnäller på att de ska börja ta betalt medans de själva använder adblocker. Tänk på att det är mycket på grund av er som fler och fler sajter måste börja ta betalt för sitt innehåll. Väldigt få har de ekonomiska resurserna eller tid att lägga ner motsvarande ett heltidsjobb på att jobba gratis.

Jag hade stängt av adblock på varenda sida ifall jag kunde lita på att reklamen inte påverkade mitt eget surfande. Jag hade t.ex adblock på Sweclockers ett bra tag men stängt av efter att sidan funkade bättre, tror det var efter den senaste stora uppdateringen dom gjorde. Tänker sidorna på att reklamen inte ska vara så påliggande (är det rätt ord?) för användarna så hade inte saker som adblock behövts.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Lego Master

"Common FAQs can be found here."

WTF? "Common frequently asked questions", är inte det ett prima exempel på en tautologi/tautologisk sammansättning? Som att säga IC-krets (Integrated circuit).

Känns som Google borde veta bättre. Veta hut, så att säga.

On topic, jag kommer förmodligen teckna ett abonnemang för det. Det stör mig osannolikt mycket att varje gång jag får "ett fel uppstod" så startar videon om, med reklamen EN GÅNG TILL.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då får du gärna förklara varför vissa saker skall skyddas av lagar, medans det räcker med att andra skyddas av någon slags kollektiv moralism.

Sedan så är det ett långskott, för att inte säga en väldigt stor strawman, att dra in miljön i det hela.

Jag tycker inte att det skall vara en rättighet att tjäna pengar på reklam då jag anser att reklam i de flesta former i grunden är av ondo. Om jag inte möjligör att folk tjänar pengar på mig genom reklam, så drabbar det bara folk jag inte vill ska tjäna pengar. Jag tycker inte det är ett "fint" samhälle när folk börjar försvara "rätten" att tvinga andra att ge pengar till något de inte stödjer. Särskillt inte då det dessutom helt och hållet saknas lagligt stöd för ett sådant tillvägagångssätt.

Jag tror tvärt om att jag räddar planeten lite genom att blockera reklam, och säga nej tack till reklamutskick, papper och elproduktion belastar planeten.

Drar vi det ett steg längre är den min rättighet i en fri marknad att inte tvingas ge folk ersättning för en vara eller tjänst om det finns lagliga alternativ att komma runt det hela.

För mig är det inte konstigare än att jag inte läser mailen i min SPAM-inkorg. Någon har, mot min vilja, paketerat en tjänst på ett sätt jag ogillar, och kan jag packa om den på ett sätt jag själv önskar och dessutom har farbror blå i ryggen så kan du ge dig den på att jag kommer göra det också.

Det jag menade var att lagar, regler och även normer baseras på grundläggande moraliska tankar. Alla är de en del av moralen. Att vi ska göra rätt för oss är en norm i samhället, och är i många fall reglerat i lag. Kanske är inte adblock olagligt idag, men enligt samma princip som det är olagligt att stjäla, bidragsfuska och ladda ner upphovsrättsskyddat material, går processen ut på att man fuskar sig till någonting gratis som man egentligen ska betala för.

Miljön är inget strawman-argument. Min poäng var enkom att den ekonomiska principen bakom problem med kollektiva varor är densamma för båda fall. Använder du en moralisk princip som förkastar problematiken för det ena, gäller den rimligtvis för den andra. Med din logik kan vi alltså strunta i miljön, eftersom du skiter i om någon blir ledsen. Jag skulle inte vilja ägna mina dagar åt musik om jag inte kunde leva på det. Det drabbar även dig, även om jag är en halvkass musiker.

Det är inget tvång inblandat i Youtube. Vill du använda tjänsten betalar du för den, annars låter man bli. Att använda youtube är ingen mänsklig rättighet ( du verkar dessutom anse att det inte finns objekt moralitet över huvud taget). Det är en tjänst som tillhandahålls mot betalning, precis som SL.

Jag tycker det är annorlunda att inte läsa spam. Du får ju ingenting i utbyte. Det är ett erbjudande du väljer att tacka nej till. I detta fall använder du tjänsten men betalar inte för den.