Permalänk
Medlem

Fråga ang "lokal" hemsida.

Eftersom jag inte har någon större koll på just webdesign/webhosting så tänkte jag ställa frågan till någon som har bättre koll.

Jag har en funderat på att jag skulle vilja knåpa ihop en "lokal" hemsida, jag vill på min server hosta en hemsida så när jag går in på mitt domän så får jag en inloggningsruta, efter jag loggar in så har jag en lista på de olika webinterface jag har hemma dvs, utorrents webui, routerns webui samt lite andra tjänster/program jag har på servern. För som det är idag så får jag komma ihåg vilka portar jag ska lägga på i slutet av mitt domän för att komma åt ett visst ui. Det är bara jag som ska komma åt dessa webinterface så därför vill jag att man måste logga in direkt när man går in på domännamnet för att kunna se listan med de olika webinterfacena.

Hoppas folk förstår vad jag menar.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag kör diverse services på olika maskiner hemma på mitt LAN.
För att göra dessa tillgängliga från internet, så har jag satt upp apache att agera reverse proxy.

Jag når då t.ex SickRage utifrån via https://min.domän/sickrage/

Apache confet ..

<Location /sickrage/> ProxyPass http://192.168.11.7:8081/sickrage/ ProxyPassReverse http://192.168.1.7:8081/sickrage/ </Location>

/sickrage/ pekar alltså internt mot 192.168.11.7:8081 där SickRage finns.

Du kan även med mod_auth (tror jag den heter), kräva användare och lösenord för att komma åt din(a) sidor.

Jag har ingen sida som samlar snabblänkar till allting, men de grejor jag behöver har namn lätta att komma ihåg och allting ligger utifrån sett på samma port.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Jag har något sånt på min hemmaserver - Subdomäner som t.ex. torrent.domän.se som jag loggar in på för att styra min torrentklient. Det fungerar som så att en reverse proxy (som inlägget ovan) dirigerar om mina anrop på t.ex. torrent.domän.se till 192.168.0.11:6789. Vill minnas att det var rätt meckigt att få igång (åtminstone med godkänd https hela vägen) men när det väl är igång är det en riktigt snygg lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Jag har något sånt på min hemmaserver - Subdomäner som t.ex. torrent.domän.se som jag loggar in på för att styra min torrentklient. Det fungerar som så att en reverse proxy (som inlägget ovan) dirigerar om mina anrop på t.ex. torrent.domän.se till 192.168.0.11:6789. Vill minnas att det var rätt meckigt att få igång (åtminstone med godkänd https hela vägen) men när det väl är igång är det en riktigt snygg lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Får kolla vidare på detta, hade dock varit kul att göra en egen portal till sina tjänster.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Får kolla vidare på detta, hade dock varit kul att göra en egen portal till sina tjänster.

Det kan du fortfarande göra. Det som reverse proxy gör är just att det låter dig komma åt samtliga tjänster via port 80, typ. Du kan mappa t ex domain.com/router -> 192.168.0.1. När du frågar efter /router kommer webservern dirigera om det till 192.168.0.1 inifrån och skicka resultatet tillbaka till webklienten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Det kan du fortfarande göra. Det som reverse proxy gör är just att det låter dig komma åt samtliga tjänster via port 80, typ. Du kan mappa t ex domain.com/router -> 192.168.0.1. När du frågar efter /router kommer webservern dirigera om det till 192.168.0.1 inifrån och skicka resultatet tillbaka till webklienten.

Det är jag med på, detta går även lösa genom html där man kan byta ut adress:port med ett text namn så just den aspekten är inga problem, det som jag inte är helt 100 på är hur man sätta upp en sida där man blir promtad att logga in där den sedan visar det den .html sida jag skapat.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Ja, just det. Det hade jag redan glömt! Hade du något särskilt serverprogram i åtanke?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sett så borde det ju bara vara att sätta upp en webbserver och peka om mitt domän dit. Dock kommer jag ju ramla rakt in på den .html sida jag valt, vet inte riktigt hur jag ska få den att kräva inlogg innan jag kan göra nått. Vet att det gick att göra i .asp men det är ju hur utdaterat som helst.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Teoretiskt sett så borde det ju bara vara att sätta upp en webbserver och peka om mitt domän dit. Dock kommer jag ju ramla rakt in på den .html sida jag valt, vet inte riktigt hur jag ska få den att kräva inlogg innan jag kan göra nått. Vet att det gick att göra i .asp men det är ju hur utdaterat som helst.

En enkel loginruta kan du fixa med .htaccess. Jag vet dock inte hur du kan fixa något som sträcker sig över alla subdomäner med ett enda inlogg - Jag har ju själv ingen portalsida så jag använder bara web-apparnas inbyggda loginrutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

En enkel loginruta kan du fixa med .htaccess. Jag vet dock inte hur du kan fixa något som sträcker sig över alla subdomäner med ett enda inlogg - Jag har ju själv ingen portalsida så jag använder bara web-apparnas inbyggda loginrutor.

Tack, ska kolla närmare på detta. Jag tror inte jag behöver ha några subdomäner då jag bara pekar htlm taggar på domän.se:port så borde det sköta sig själv, men ska läsa vidare och testa lite.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ahlen:

Får kolla vidare på detta, hade dock varit kul att göra en egen portal till sina tjänster.

Menar du något liknande? Denna portal har jag gjort till min Hyper-V server som har massa olika tjänster här och där. När jag lägger till en tjänst lägger jag till den här bara. Har den hostat på min web-server fast med ett lösenord så bara jag kommer in på den. Dock är de flesta länkarna endast lokala ändå, men inte alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Menar du något liknande? Denna portal har jag gjort till min Hyper-V server som har massa olika tjänster här och där. När jag lägger till en tjänst lägger jag till den här bara. Har den hostat på min web-server fast med ett lösenord så bara jag kommer in på den. Dock är de flesta länkarna endast lokala ändå, men inte alla.

http://s14.postimg.org/yx2o6klf3/portal.png

Är exakt vad jag är ute efter! Att länkarna är lokala gör absolut inget då jag kan köra VPN hem. Vill jätte gärna veta hur det fått ihop det!

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ahlen:

Är exakt vad jag är ute efter! Att länkarna är lokala gör absolut inget då jag kan köra VPN hem. Vill jätte gärna veta hur det fått ihop det!

Jag kör också vpn till den

Det är en html sida bara. PM:a mig din mail så kan jag skicka över koden. Det är en väldigt simpel sida om du har lite koll på html.