Z170-P D3 - CPU fläkt problem

Permalänk
Medlem

Z170-P D3 - CPU fläkt problem

Mina noctua fläktar är 3-pin. CPU_FAN är 4-pin och den blånekar att köra i DC istället för PWM.
Alltså måste jag koppla om dem för nu låter min dator som ett jävla flygplan.

Har lite olika alternativ jag tänker testa, men vill ha någon second opinion innan jag öppnar burken;

Alt1: Kan/Ska jag köra med en Y-kabel och styra båda NOCTUA fläktarna från en CHA_FAN @ Bios/AIsuite?

Alt2: Köra varsin fläkt i de två CHA_FAN uttagen som finns och sedan köra resterande fläktar direkt via Nätagget?

Alt3: ?

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Interpx:

Mina noctua fläktar är 3-pin. CPU_FAN är 4-pin och den blånekar att köra i DC istället för PWM.
Alltså måste jag koppla om dem för nu låter min dator som ett jävla flygplan.

Har lite olika alternativ jag tänker testa, men vill ha någon second opinion innan jag öppnar burken;

Alt1: Kan/Ska jag köra med en Y-kabel och styra båda NOCTUA fläktarna från en CHA_FAN @ Bios/AIsuite?

Alt2: Köra varsin fläkt i de två CHA_FAN uttagen som finns och sedan köra resterande fläktar direkt via Nätagget?

Alt3: ?

Hej,

Enl. manualen stöds inte DC-styrning på CPU_FAN. Alt1. är tveksamt om det kommer fungera med en splitter. Alt2. blir inte bra för då styrs CPU-kylarfläktarna inte efter CPUns temperatur. Egentligen är bästa lösningen att skaffa 4-pin PWM-fläktar till din kylare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Enl. manualen stöds inte DC-styrning på CPU_FAN. Alt1. är tveksamt om det kommer fungera med en splitter. Alt2. blir inte bra för då styrs CPU-kylarfläktarna inte efter CPUns temperatur. Egentligen är bästa lösningen att skaffa 4-pin PWM-fläktar till din kylare.
http://i.imgur.com/xQ0em25.png

Hej,

Jo jag förstod det under helgen efter timmar av googlande så det fick bli två nya 4-pin fläktar till CPUn.

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2