Bra ljudkort för gaming/musik runt 2000 kr

Permalänk
Medlem

@Rajat:
Jag köper hellre ett par bra hörlurar med en extern mic, istället för ett headset. Det är en preferens.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag kräver inte så högt ljud de gånger jag spelar, det är sånt man lär sig när man har 2 barn, hörlurar är inte ens ett alternativ. Jag spelar inte så mycket heller för den delen, jag skapar mest musik och då vill jag absolut inte ha hörlurar, det ska vara rakt ut i högtalarna förutom när jag gör gitarrpålägg, då krävs hörlurar men dessa gör jag inte hemma.

Japp, som sagt. Alla har sin preferenser. Det är det som är det underbara! Alla är vi olika. Det är därför man borde testa saker själv istället för att endast gå på olika recensioner. De kan bara hjälpa oss se vad som kanske passar. Men det är bara en själv som vet vad som är bäst. Iallafall när det gäller ljud/smak och allt sådant.

Så för att försöka ge trådskaparen ett gott råd. Testa hos en kompis om du har chans till det. Eller se om det finns någon butik du kan testa det i. Om du tycker det låter bra och känner att det är värt pengarna så kör på det. Annars inte. Om du inte får chans till att testa det innan köp så kan du ju fråga dig själv hur mycket du vill lägga för att testa. Och sedan fråga efter hjälp beroende på hur mycket du vill lägga på att testa det. Som i detta fall en uppgradering av ljud. För alla kan ju inte vara bäst på allt! Ju fler vinklar man kan se saker från ju bättre brukar det bli!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Skrivet av shaakz:

Det är en jätteskillnad på de inbyggda lösningarna, t.o.m Realteks highend 1150 låter som en burk skit i jämnförelse mot exempelvis Xonar Essence STX II, hör man ingen skillnad där sitter man antingen på ett par högtalare från Clas Ohlsson eller så kanske man borde rensa öronen.

Ett par bra hörlurar är ju verkligen att rekommendera.

Om din budget är på 2000 så skulle jag vänta tills Asus Strix RAID DLX finns i butikerna, väldigt mycket för pengarna.

Okey tack ska läsa lite om Asus Strix RAID DLX då.

Lets you pinpoint the exact location of in-game sounds and enhances critical audio details like enemy footsteps for an aural advantage

Det där lät ju najs precis vad jag letar efter

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du behöver inte något ljudkort alls för att gaming eller för att lyssna på musik, det inbyggda på moderkortet är bra nog för det. Denna diskussion avhandlades ganska nyligen och då postades även detta med en förklaring till varför, kolla på den och spara dina pengar.

Gaming Audio Myths: Avoid The BS & Save Your Audio Life

Såvida du inte skapar musik så behöver du inget externt ljudkort.

Det är ju inte alls det de säger.

De säger i den videon att ett internt diskret ljudkort är bortkastade pengar eftersom kretsarna i ett sådant utsätts för samma "noice" dvs störningar från omgivande elektronik som det inbyggda ljudkortet. Så långt är ditt inlägg korrekt.

Vidare säger de att om du vill ha bättre ljud måste man skaffa ett externt ljudkort aka en DAC/AMP och att det är en stor skillnad med ett sådant.

Det var en väldigt bra video förövrigt. Mycket bra förklarat. Fastnade i några av deras andra videor, bland annat har de ett par där de "bygger" headsets i olika prissegment med bättre prestanda än några headsets du kan köpa. De väljer ut hörlurar och mic...
Så jag tackar för länken.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Någon som vet ett bra externt ljudkort med 3d positionering?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

strunta i 3D positionering. Aune T1 dac/amp från Ebay, bästa man hittar runt 1500:- kan man börja med lite tube-rolling med, kolla på några reviews.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /