Fil-/ Lagringsserver [Skylake] Vad tror ni om detta?

Permalänk
Medlem

Fil-/ Lagringsserver [Skylake] Vad tror ni om detta?

Har plockat ihop delar till en filserver som jag tror ska blir bra.

Denna ska ersätta min gamla Windows Home Server, så den kommer köra Win10, StableBit för lagringspool samt Veeam Endpoint för backup.

Det jag har svårt att bestämma mig för är CPUn.
Låg energiförbrukning är ju alltid ett plus, så vill man ha en "T" modell?
Blir det samma resultat om jag underklockar en vanlig icke "T" modell?

Mammakort
MSI Z170A XPower Gaming Titanium Edition
8 S-ATA, Intel NIC samt stöd för ECC

RAM
Kingston DDR4 PC17000/2133MHz Intel ECC Reg CL15 8GB
2x8GB

Operativdisk
Crucial MX200 2.5" 7mm 250GB
Hade hoppats på att kunna ha en PCIe x4 disk, men dels är det tokdyrt samt att man verkar tappa 2 S-ATA anslutningar om man använder PCIe eller M2

Nätagg
Super Flower Golden Green HX 350W
Verkar göra bra agg, svårt att hitta vettiga agg med lägre effekt.

Chassi
NZXT Tempest 410 (Svart)
Billig låda med plats för mycket diskar! Kollar även begagnat om man kan hitta något roligare för en rimlig peng. Dock kommer servern att stå dold så det är inte så noga egentligen.

CPU
Intel Core i3 6300 eller Intel Core i3 6100, eventuellt T varianten då...

Alla tips och funderingar är välkomna! Det är säkert något jag har glömt att tänka på...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt, undrar, varför lägga över 3k på ett gamingmoderkort? När du ska ha den som server? Antar du ska ha servern för eget bruk hemma? Ta ett mykcet billigare moderkort och en i3,i5 cpu (räcker gott med i3 för filserver), jag hade nog valt vanliga i3 och nedklockat den. Så har du lite extra att ta av ifall du behöver senare. Även om den drar mer ström så kommer det inte göra så stor skillnad eftersom det är så cpu krävande (normalt sett). 8 GB ram räcker gott också om du inte tänkt ha fler funktioner på den. Har aldrig använt stablebit men läste lite på deras FAQ. Verkar som de gör det som zfs gör. Fast zfs e gratis och stablebit verkar kosta pengar?
Vad gäller chassie så är det ju plats för disk som är behover. Nätdelen beror ju på antalet diskar? Vad för disk och hur många ska du ha utöver OSdisken? Jag hade haft en bilig disk för OS och sedan lagt pengar på en riktigt raidkontroller istället för moderkort med massa sata och 4 x pci-e 16x för graffekort. Som inte fyller någon funktion för det du ska ha den.

EDIT: I filserver så är det disk och nätverkskort som är de stora pelarna. Satsa på bra stabila diskar och bra nätverkskort (kanske 2 om du vill ha mer säkerhet/hastighet med nicteaming). Och se till så att du har en plan B ifall en eller flera diskar pajjar eller om hela servern får generalras. Så att du inte låser in dig i någon teknik som är dyr eller bökig att återställa från. Ex vissa NASar å dyl kör raid i ett eget manér villket innebär att du kan vara körd om den pajjar och du inte har Exakt en likadan modell. Dock verkar stablebit funka genom att bara installera det på ny maskin och ansluta diskarna (som zfs).

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Kollade lite snabbt, undrar, varför lägga över 3k på ett gamingmoderkort? När du ska ha den som server? Antar du ska ha servern för eget bruk hemma? Ta ett mykcet billigare moderkort och en i3,i5 cpu (räcker gott med i3 för filserver),

Det hade jag gärna gjort, gaming-joxet ser jag mest som en nackdel. Tyvärr finns det mig veterligen inga S1151 Mkort som har tillräckligt med S-ATA kontakter, vettigt nätverkskort (har flera dålig erfarenheter från Marvell och Realtek tyvärr) samt stöd för ECC minnen.
Är lite osäker om ECC är så viktigt, men det skadar ju inte

Skrivet av fragwolf:

jag hade nog valt vanliga i3 och nedklockat den. Så har du lite extra att ta av ifall du behöver senare. Även om den drar mer ström så kommer det inte göra så stor skillnad eftersom det är så cpu krävande (normalt sett).

Vad menar du med "eftersom det är så cpu krävande"?

Skrivet av fragwolf:

8 GB ram räcker gott också om du inte tänkt ha fler funktioner på den.

Det gör det nog. Köper nog bara en sticka så länge.
Den ska förvisso köra lite enkla program som scanner/printprogram för husets multiskrivare, Sickbeard/SAnNZB och liknande småsaker.
Inom överskådlig framtid blir det nog aldrig aktuellt med nån Plex transcoding eller liknande, och i värsta fall får jag väl byta till en pampigare cpu i framtiden.

Skrivet av fragwolf:

Har aldrig använt stablebit men läste lite på deras FAQ. Verkar som de gör det som zfs gör. Fast zfs e gratis och stablebit verkar kosta pengar?

Om man använder StableBit Scanner så blir det nog som ZFS vad jag förstår, men det är framförallt deras Drivepool jag är intresserad av - fast jag köper nog deras bundle med båda.
Jag får lagringspoolen liknande den WHS jag har idag, allt lagras i standard ntfs så pajar systemet eller en disk så kan jag bara koppla den i en ny burk. Verkar mycket enklare än att återställa från en raid konfiguration.
Kan använda alla sorters diskar/olika storlekar mm.
När du menar att ZFS är gratis så antar jag att du syftar på FreeNas och liknande? Det var ju ganska höga hårdvarurekommendationer för att köra ZFS, så det kändes inte som en billigare lösning.
Plus att jag känner mig mer bekväm i windowsmiljö

Skrivet av fragwolf:

Vad gäller chassie så är det ju plats för disk som är behover. Nätdelen beror ju på antalet diskar? Vad för disk och hur många ska du ha utöver OSdisken? Jag hade haft en bilig disk för OS och sedan lagt pengar på en riktigt raidkontroller istället för moderkort med massa sata och 4 x pci-e 16x för graffekort. Som inte fyller någon funktion för det du ska ha den.

SSDn ovan valde jag för att den hade skapligt höga IOPS värden sett till vad jag tyckter är rimligt att betala.
Övrigt blir 7 S-ata diskar "vanliga modeller" som jag redan har. Några är äldre och allt eftersom lagringsbehovet ökar så byter jag de mindre diskarna mot större.
Jag kan förvisso så gott som inget om raid kontrollers, men det verkar besvärligare med drivrutiner samt att jag inte har någon plan på att använda raid. Dessutom så kostar väl ett "vettigt" raidkort >1500:-? Dvs inte billigare än ett mer påkostat moderkort.

Jag använde http://powersupplycalculator.net/ för att göra en energiberäkning på nätdelen. Lite beroende på lösning så pendlade rekommenderad effekt mellan 190-250W.

Skrivet av fragwolf:

EDIT: I filserver så är det disk och nätverkskort som är de stora pelarna. Satsa på bra stabila diskar och bra nätverkskort (kanske 2 om du vill ha mer säkerhet/hastighet med nicteaming). Och se till så att du har en plan B ifall en eller flera diskar pajjar eller om hela servern får generalras. Så att du inte låser in dig i någon teknik som är dyr eller bökig att återställa från. Ex vissa NASar å dyl kör raid i ett eget manér villket innebär att du kan vara körd om den pajjar och du inte har Exakt en likadan modell. Dock verkar stablebit funka genom att bara installera det på ny maskin och ansluta diskarna (som zfs).

Tack för att du tar dig tid med mina funderingar!

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem

Jag missade ordet "inte" vad gäller cpu-krävande Mao inte så CPU-krävande. Som filserver dvs.

Japp freenas som exempel. Dock behöver du en del RAM för att det ska fungera bra samt du "Ska" ha ECC minnen. Annars fallerar lite av deras idé.
Har inte så jättebra koll på priser i huvudet. Men det ska finnas hyffsat billiga moderkort som klarar ECC. De inbyggda SATA kontroller/portarna på den typ av moderkort brukar inte vara så bra när det belastas lite. Därav jag rekommenderar att köpa ett riktigt kontroller/raid-kort. Finns ex på ebay riktiga kontrollers från ex LSI. Jag köpte nyss ett för ca:500 kr eller nått med stöd för 8 diskar. Par hundra för kablar tillkommer dock. Så det är inte så dyrt via ebay. Och det är bra grejer. Så kan du köra hårdvaruraid också. Det är inte avancerat med raidkort. Skulle du vara intresserad och behöver hjälp med installation så kan jag hjälpa dig. Enda som är bra att tänka på är att du kopplar in 1 HDD i taget och märker upp dem så du vet vilket som är vilken sen om/när någon pajjar. Så rycker du bara den trasiga och tjongar in en ny så fixar kortet allt automatiskt. Det gör nog alla raidkort av den bättre sorten. Du kan ju även "testa" lite innan du kör det skarp för att se hur det funkar om du känner för det.

Vet inte om stablebit hanterar det? ZFS ska man ju inte köra raid utan stripemode. Kan kolla vilket kontrollerkort det var jag köpte. Det går att flasha det till s k IT-mode. Vilket innebär att kortet inte hanterar raid, utan bara en hårddiskkontroller för att få in mycket disk. Kan hända att stablebit skall köras i samma läge och inte raid också?

Vad gäller SSDn...vet inte hur mycket plats Win 10 kräver, men 250 GB känns lite overkill? Hade kanske varit bättre att haft 2st 120 GB i raid1 exempelvis?

Vad gäller PSUn, om du inte har prestandakrav utan bara för lagring och streaming å lite enklare grejer så skulle jag nog köra med greendiskar. Lite långsammare men drar mindre ström. Kör det själv på en server och det funkar bra. Men det är mest för sån data som inte kopieras dagligen utan lagras mer långsiktit. Filmer/serier osv... kostar inte så mycket så man kan ha 1extra på lager. Annars finns ju black/raid-edition å allt vad de heter nu, beroende på tillverkare, som är gjorda att snurra 24/7. Men de kostar en del mer så jag skulle nog lägga pengarna på extra diskar istället. Sen ska du nog ha en extra liten enkel NAS eller dylikt som backup till det hela om det är viktiga saker du har. Jag kör en 2 TB synergy eller vad den hette som ett NAS för backup på personfiler å foton osv.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragwolf:

Japp freenas som exempel. Dock behöver du en del RAM för att det ska fungera bra samt du "Ska" ha ECC minnen. Annars fallerar lite av deras idé.

Nej. http://jrs-s.net/2015/02/03/will-zfs-and-non-ecc-ram-kill-you...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag missade ordet "inte" vad gäller cpu-krävande Mao inte så CPU-krävande. Som filserver dvs.

Japp freenas som exempel. Dock behöver du en del RAM för att det ska fungera bra samt du "Ska" ha ECC minnen. Annars fallerar lite av deras idé.
Har inte så jättebra koll på priser i huvudet. Men det ska finnas hyffsat billiga moderkort som klarar ECC. De inbyggda SATA kontroller/portarna på den typ av moderkort brukar inte vara så bra när det belastas lite. Därav jag rekommenderar att köpa ett riktigt kontroller/raid-kort. Finns ex på ebay riktiga kontrollers från ex LSI. Jag köpte nyss ett för ca:500 kr eller nått med stöd för 8 diskar. Par hundra för kablar tillkommer dock. Så det är inte så dyrt via ebay. Och det är bra grejer. Så kan du köra hårdvaruraid också. Det är inte avancerat med raidkort. Skulle du vara intresserad och behöver hjälp med installation så kan jag hjälpa dig. Enda som är bra att tänka på är att du kopplar in 1 HDD i taget och märker upp dem så du vet vilket som är vilken sen om/när någon pajjar. Så rycker du bara den trasiga och tjongar in en ny så fixar kortet allt automatiskt. Det gör nog alla raidkort av den bättre sorten. Du kan ju även "testa" lite innan du kör det skarp för att se hur det funkar om du känner för det.

Vet inte om stablebit hanterar det? ZFS ska man ju inte köra raid utan stripemode. Kan kolla vilket kontrollerkort det var jag köpte. Det går att flasha det till s k IT-mode. Vilket innebär att kortet inte hanterar raid, utan bara en hårddiskkontroller för att få in mycket disk. Kan hända att stablebit skall köras i samma läge och inte raid också?

Vad gäller SSDn...vet inte hur mycket plats Win 10 kräver, men 250 GB känns lite overkill? Hade kanske varit bättre att haft 2st 120 GB i raid1 exempelvis?

Vad gäller PSUn, om du inte har prestandakrav utan bara för lagring och streaming å lite enklare grejer så skulle jag nog köra med greendiskar. Lite långsammare men drar mindre ström. Kör det själv på en server och det funkar bra. Men det är mest för sån data som inte kopieras dagligen utan lagras mer långsiktit. Filmer/serier osv... kostar inte så mycket så man kan ha 1extra på lager. Annars finns ju black/raid-edition å allt vad de heter nu, beroende på tillverkare, som är gjorda att snurra 24/7. Men de kostar en del mer så jag skulle nog lägga pengarna på extra diskar istället. Sen ska du nog ha en extra liten enkel NAS eller dylikt som backup till det hela om det är viktiga saker du har. Jag kör en 2 TB synergy eller vad den hette som ett NAS för backup på personfiler å foton osv.

När jag såg ett serverbyte vid horisonten (i vintras) så kollade jag på en freeNas/ZFS lösning. För att få ett "bra" system så blev hårdvaran minst lika dyr, om inte dyrare.
Då kände jag att jag skulle sakna enkelheten med en lagringspool ala WHS, samt att jag insåg att det går väldigt trögt för mig när jag inte använder windows. Dessutom så är diskarna i stablebit drivepool vanligt ntfs format, så återskapande/rädda data blir enklare och påverkar inte resten av poolen.

Håller med om att storleken på ssd är i överkant. Hade nog räckt gott med <100GB, men prisskillnaden var inte så stor tycker jag.
Ska ordna någon vettig backuplösning som klonar operativdisken regelbundet, antagligen Veeam där också.

Men du har fått mig att tänka mig ett kontrollerkort för extra diskar som en framtida uppgradering, och då har förhoppningsvis priserna på PCI x4 SSDer kommit ner i pris så kan jag uppgradera operativdisken samt flytta de diskar som inte fick plats till en ny kontroller. Jag kommer ju ha gott om PCI platser för framtida utbyggnad.

I vintras när jag kollade så hittade jag denna artikel, samt andra som sa motsatsen Förvirrande för en hobbynörd.

Upptäckte något jag missat tidigare, mellan i3-6100 & i3-6300 så skiljer det även 1MB L3 cache förutom den lilla frekvensskillnaden.
Är det värt de sista hundralapparna för den extra megabyten tror ni?

Återigen, tack för all hjälp.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emKa:
Citat:

OK. “Authority” in this case doesn’t get much better than Matthew Ahrens, one of the cofounders of ZFS at Sun Microsystems and current ZFS developer at Delphix. In the comments to one of my filesystem articles on Ars Technica, Matthew said “There’s nothing special about ZFS that requires/encourages the use of ECC RAM more so than any other filesystem.”

Skit i hobbyexperterna.

Permalänk
Medlem

Enkelheten är ju fördelen med whs. Filformatet är ntfs men drivepoolen gör inget annat konstigt med diskarna? Om det fungerar som det verkar så är det nog bra. Har du ingen erfarenhet alls av annat än windows så är det nog en fördel att köra windows.
Men åter till dina prylar, gamingmoderkort för 3400 kr känns väldigt onödigt. Ta ett annat för typ 8-1000 kr och köp ett kontrollerkort. För att göra det ännu enklare så installera OSet på vanlig disk via inbyggda sata-kontrollern. Sen kör du kontroller kort för de andra. Du måste ju inte köra raid bara för det. Sen kör du stablebit med det. Så har du sparat 1-2k på moderkortet. Och då får du nått som är bättre.

Jag hade kört freenas istället. Det sköter allt åt dig. Du behöver bara installera och köra. Men ska du ha andra serverfunktioner som inte finns i freenas så kör whs. Men du hade sparat en win10 licens där också. Som du kunde lagt på ram eller öl medans du bygger ihop det

Men känner du att du inte vill göra något annat än att skruva ihop och installera och köra, byt ut moderkortet iaf och kontroller. Gamingmoderkortet är svindyrt bara föra tt du har 4st pci-x 16x (ish) portar. Vilket är onödigt.
Allt hänger ju på hur mycket kunskaper du har av datorer osv...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Enkelheten är ju fördelen med whs. Filformatet är ntfs men drivepoolen gör inget annat konstigt med diskarna? Om det fungerar som det verkar så är det nog bra. Har du ingen erfarenhet alls av annat än windows så är det nog en fördel att köra windows.
Men åter till dina prylar, gamingmoderkort för 3400 kr känns väldigt onödigt. Ta ett annat för typ 8-1000 kr och köp ett kontrollerkort. För att göra det ännu enklare så installera OSet på vanlig disk via inbyggda sata-kontrollern. Sen kör du kontroller kort för de andra. Du måste ju inte köra raid bara för det. Sen kör du stablebit med det. Så har du sparat 1-2k på moderkortet. Och då får du nått som är bättre.

Jag hade kört freenas istället. Det sköter allt åt dig. Du behöver bara installera och köra. Men ska du ha andra serverfunktioner som inte finns i freenas så kör whs. Men du hade sparat en win10 licens där också. Som du kunde lagt på ram eller öl medans du bygger ihop det

Men känner du att du inte vill göra något annat än att skruva ihop och installera och köra, byt ut moderkortet iaf och kontroller. Gamingmoderkortet är svindyrt bara föra tt du har 4st pci-x 16x (ish) portar. Vilket är onödigt.
Allt hänger ju på hur mycket kunskaper du har av datorer osv...

Skruva ihop och köra är planen

Öl är ju alltid gott, så vad ska man tänka på vid köp av kontrollerkort?
Min senaste erfarenhet från sådant är från tiden då 10GB hårddisk var coolast på gatan...

Bortsett priset på Mkortet, är det någon annan nackdel med att använda de två inbyggda diskkontrollerna?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem

@emKa:
Njae, ett känt och bra märke är LSI. Det jag kört med och det har fungerat. Det står hårdvaruraidkontroller i beskrivningen (inte samma sak som mjukvaruraid, det skadu hålla dig borta från) Oftast mjukvaruraid på vanliga svensson-moderkort. Fungerar bra vid installation men efter veckor/månader så blir de slöare å slöare osv. Och många riktiga modeller klarar SAS diskar också (vet inte hur det ser ut på pc marknaden vad gäller sas stöd. Finns säkert kort som är bra som inte klarar det också. Ett "kontrollerkort" ala 200 kr är inget att ha mao

De blir instabila i längden och otroligt långsamma. Det är ju CPU som får jobba. Skillnaden mot hårdvaruraid är att kontrollern har em egem CPU som bara sköter det. Därför det inte blir slött med tiden. En sak man ska se upp med oavsett, det är om du köper ett halvkonstigt märke av raidkontroller, en del gör sin Egna grejs i kontrollern. Vilket innebär att den dagen kontrollern säger upp sig så kan du vara körd om du inte får ett exakt likadant. Men har du något kändare märke så ska det inte vara några problem.
Därför jag gillar ZFS för det är bara installera en ny maskin å importera diskarna. Samma sak sak fungera med stablebit så det är nog inget problem för dig då.
Med zfs så ska man ha diskarna i ikke raidkonf. Då zfs sköter allt. Vet inte hur det är med stablebit men kolla det innan. Isf så kör diskarna som en vanlig kontroller. JBOD-mode brukar det heta på kontrollerna jag har haft. (inte samma sak som raid 0). Därav jag påpeka du skulle köra in IT firmwaren. Det tar bort raid-funktionen så det blir bara ett kontrollerkort.

Detta är ett ex på kontroller: http://www.ebay.com/itm/New-IT-Mode-LSI-9211-8i-SAS-SATA-8-po... redan flashat. Bara tuta å köra. Finns många att välja på. Sökte på "lsi raid".

Men för att göra det lätt för dig, kolla vad för krav stablebit har. Och kolla om det finns alternativa moderkort. Jag köpte ett mitx som klarade 8 diskar tror ja. För runt 1000 kr. Men skickade tillbaka det då jag inte behövde det. Fanns på inet har jag för mig.

Kanske finns andra som har några bra förslag på kontrollers??

OBS: sladd tillkommer till kortet ovan tror jag. Runt 100-200 kr på ebay.

Hittade ett ex till: http://www.ebay.com/itm/LSI-SAS3442E-R-4-PORT-PCI-Express-SAT... dock 3 gbit, men kanske räcker? Det kostar inte så mycket om man köper uteifrån. Och det är inte avancerat. Låter bara och kanske ser ut som det men det är det inte.

Visa signatur

.