Hur monterar man en strömbrytare och en lysdiod på en sladd?

Permalänk
Avstängd

Hur monterar man en strömbrytare och en lysdiod på en sladd?

Ursäkta en humanists dumma fråga, men hur monterar man en strömbrytare och en lysdiod på en sladd?

Jag ska driva en 12V chassifläkt (i ett helt annat sammanhang, i bakväggen på hihimöbel) med en mobilladdare, och vill sätta en strömbrytare på sladden samt en 12V diod med inbyggd resistor nedströms mellan strömbrytare och fläkt som således lyser när fläkten snurrar. Men man vill ju att det ska se snyggt ut också, så jag tänker mig en liten plastlåda eller nåt, typ 2x2x2 cm, där brytaren och dioden sitter monterade eller åtminstone huserar.

Kan man göra så, är det så man gör? Finns det "monteringslådor"? Kjell verkar ha nån slags plastlåda i olika storlekar, är det en sån man ska använda (den verkar dock helt tom)? Eller måste man löda fast allt på ett kretskort och trycka ner i en låda?

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Dina bilder fungerar inte men själva kopplingen är inte så svår. Eftersom dioden har inbyggd resistans är det bara att koppla den parallellt med fläkten. Typ:

|---fläkt-----| PLUS(+) ----strömbrytare----| |----MINUS(-) |---diod-----|

Det jag dock reagerar på är att du säger mobilladdare, de brukar vara på 5 V. Fläkten kommer snurra väldigt sakta, vilket du antagligen också vill (eller?) eftersom chassifläktar som går på 12 V ofta låter väldigt mycket. Din lysdiod på 12 V kommer däremot inte lysa eftersom strömmen som genereras i resistansen kommer att bli för låg. Du behöver alltså en lysdiod gjord för 5 V för att det ska fungera. Om det nu inte är så att du faktiskt har någon mystisk mobilladdare som lämnar 12 V

Angående montering i olika lådor etc. så är det ju helt upp till dig så länge du kopplar rätt!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB