Söker åsikter på min framtida dator.

Permalänk

Söker åsikter på min framtida dator.

Hej!

Jag är ny på sweclockers så jag vill be om ursäkt på förhand om det blir något fel.

Det är så att jag har tänkt mig bygga mig en dator.
Min tankegång var att jag ville ha en dator som är framtidssäker, klarar av nya spel samt kommande spel på en bra "nivå"
min budget ville jag ha vid 10k men har sträckt mig till 11,5k

Jag har satt ihopp den här kundvagnen på Inet och det jag undrar mest om är frågan om ett moderkort med 1150 socket och DDR3 minnen eller ett moderkort med 1151 socket samt DDR4 minnen, det jag tänker då är om 1150 och DDR3 är framtidssäkert?
En annan fundering är väll om det är kompatibelt eller om det finns förbättringar.

Jag har inte tänkt överklocka då jag inte har några kunskaper om det.
Jag har mus, tangentbord, en gammal platt skärm som ligger någonstans(med vga anslutningar).

Exempel på spel som jag vill spela är ARK: survival evolved, Fallout4 (när det kommer), witcher 3. med fler

Tack på förhand och alla tips samt feedback uppskattas.

Permalänk

Jag tror nog 1150 och DDR3 står sig bra i många år till, men å andra sidan ser jag ingen fördel med att köpa "gamla" komponenter när det finns nyare såvida man inte har en tight budget. Min röst går således till 1151 och DDR4 för att vara mer "framtidssäker".

Btw så saknas det RAM i din kundvagn.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Hej @Guybrush82: tack för snabbt svar.

Hm okej, då måste jag nog tänkte lite till på det valet:)

I moderkort + grafikkort paketet så ligger det Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX

Permalänk

@Chimutimu: Aha, my bad. Såg inte att du lagt till dem i det paketet .

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@Guybrush82: det är nog lätt att missa eftersom det inte låg separat.
Du råkar inte har några bra alternativ på 1150 moderkort och DDR3 minnen som skulle vara bra för bygget?

Permalänk

Där har du ett alternativ med två olika moderkort och oerhört prisvärda RAM.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8593413/2015-10-08

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@Guybrush82: Tack! ska kika på de där

Permalänk

@Guybrush82:

Bytte lite men det var inte så jättestor skillnad i pris så jag tror jag håller mig till 1151 och DDR4 .

med gigabyte moderkort, i5 4690k samt DDR3 RAM minnet

och orgnial kundkorgen

Permalänk
Medlem

Ser väl helt ok ut.

"Sapphire Radeon NITRO R9 390" med 8gb ram kanske är lite mer framtidssäkert för samma pris som 970. Sen får du 3 fläktar på kortet

Annars finns det billiga Windows nycklar på diverse "gray market" sidor om man vill spara in en slant.

Permalänk

@Iglum:
Om jag skulle byta till en R9 390 så skulle jag behöva byta nätdel ?

Permalänk
Medlem

@Chimutimu: Det borde väl gå precis. Men jag hade satsat några kronor extra på en bättre nätdel då det är en av dom viktigaste delarna i en pc.

Permalänk

@Iglum: en till fråga är om det får plats i chassit samt om det är kompatibelt med moderkortet

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Chimutimu:

@Iglum: en till fråga är om det får plats i chassit samt om det är kompatibelt med moderkortet

Tack på förhand

Ett R9 390 får utan problem i ett FD Define S, dock så rekommenderas ett nätagg på ca 650W för det.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@Guybrush82: hej, tack för tips. jag valde ett R9 390 samt 750 nätdel.