Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

LogMeIn köper LastPass för en miljard

Permalänk
Medlem

LogMeIn köper LastPass för en miljard

http://www.svd.se/logmein-koper-lastpass-for-en-miljard

https://blog.lastpass.com/2015/10/lastpass-joins-logmein.html...

http://arstechnica.com/information-technology/2015/10/logmein...

Vad är era tankar om detta?

Har använt LastPass Premium i ett par år nu och är väldigt nöjd men detta gör mig orolig. Någon annan lösenordshanterare som rekommenderas för Linux?

Permalänk
Medlem

LogMeIn verkar ju inte ha alltför bra rykte, så man blir ju som sagt lite orolig. Det känns som att det kanske är dags att titta på lite alternativ. Jag ska nog testa KeePass, det verkar kunna fylla mina rätt enkla behov precis lika bra som LastPass.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket oroväckande eftersom Logmeins affärsmetoder fick mig att sluta med dem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

ja tyckte väl LogMeIn lät bekant...

de äger även Hamachi vilket var ett helt ok program att använda för sådär 5-6år sen eller nå sånt för att lätt sätta upp och spela gamla lanspel över nätet med polare för spel som saknade online funktion.

nu mer finns de så mycket bättre lösningar, LogMeIn Hamachi ä bara bloatat och tungdraget nu mer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nej, för helvete. Använder Lastpass till alla mina lösenord och fungerar hur bra som helst. Svårt att hitta nåt som liknar lastpass.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis behålls funktionerna som finns i dag, men att gränssnittet (och även funktionerna) för deras webbsida förbättras. Deras webbsida är ju bra, men helvete vad den är seg! Buggar gör den lite också -.- Speciellt på inställningssidan.

Tack för övrigt, @kino, att du stavade LogMeIn och LastPass korrekt. Något som SVD verkar ha väldigt svårt för...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja tyckte väl LogMeIn lät bekant...

de äger även Hamachi vilket var ett helt ok program att använda för sådär 5-6år sen eller nå sånt för att lätt sätta upp och spela gamla lanspel över nätet med polare för spel som saknade online funktion.

nu mer finns de så mycket bättre lösningar, LogMeIn Hamachi ä bara bloatat och tungdraget nu mer.

Det fungerade inte ens för det. Slutade alltid med att man fick pröva med en ny host tills man hittade någon som alla kunde ansluta till.

Permalänk
Medlem

Byt till Keepass? Fungerar så gott som likadant fast du sparar databasen krypterad lokalt istället för på molnet. Har det på både min Windows 8 dator och Linux mint laptop (syncar databasen via Mega). Dessutom har de io som toppdomän, då vet man att det är coolt!

http://keepass.info/

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Tack för övrigt, @Ptolv, att du stavade LogMeIn och LastPass korrekt. Något som SVD verkar ha väldigt svårt för...

Syftar på att SvD stavar de båda företagens namn icke-stiliserat?

Permalänk
Medlem

Fan, då blir det till att börja den långa vandringen som alltid sker när man måste hitta ny mjukvara för något specifikt..

KeepassX är ju annars en poppis på linux sidan
https://www.keepassx.org/

Dock LastPass har varit väldigt bekvämt då jag slipper själv hålla koll på mitt vault och kan nå det över hela världen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Dashlane.

https://www.dashlane.com/

Funkar även i Android och iOS webbläsare.

Det är gratis att köra endast lokal version, kostar en mindre slant att köra versionen som synkar till alla devices.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Byt till Keepass? Fungerar så gott som likadant fast du sparar databasen krypterad lokalt istället för på molnet. Har det på både min Windows 8 dator och Linux mint laptop (syncar databasen via Mega). Dessutom har de io som toppdomän, då vet man att det är coolt!

http://keepass.info/

Jag vill dock kunna ha det i telefoner också. Och auto ifyllning som LastPass kan göra på Android telefoner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Syftar på att SvD stavar de båda företagens namn icke-stiliserat?

Nu förstod jag inte riktigt hur du menade, men jag syftade på att de skrev "Logmein" och "Lastpass" istället för "LogMeIn" och "LastPass" som de egentligen heter. Detta är dock inte första gången någon skriver så. Att skriva "Iphone" och "Ipad" är också väldigt bra exempel. Till och med Wikipedia skriver till exempel "Iphone" och inte "iPhone".

Rätt ska vara rätt och jag stör mig väldigt mycket på någon som skriver fel på så sätt! Typiskt Aspergerdrag antar jag...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Nu förstod jag inte riktigt hur du menade, men jag syftade på att de skrev "Logmein" och "Lastpass" istället för "LogMeIn" och "LastPass" som de egentligen heter. Detta är dock inte första gången någon skriver så. Att skriva "Iphone" och "Ipad" är också väldigt bra exempel. Till och med Wikipedia skriver till exempel "Iphone" och inte "iPhone".

Rätt ska vara rätt och jag stör mig väldigt mycket på någon som skriver fel på så sätt! Typiskt Aspergerdrag antar jag...

Rätt ska vara rätt. Både Svenska datatermsgruppen, Wikipedia och TT är överens om hur produktnamn ska stavas - vilket SVD följer utmärkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Rätt ska vara rätt. Både Svenska datatermsgruppen, Wikipedia och TT är överens om hur produktnamn ska stavas - vilket SVD följer utmärkt!

Och det är att inte stava namnen rätt?

Namnen... inte namnet
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Och det är att inte stava namnen rätt?

Att inte stilisera dem är korrekt i löpande text. Nåja, nog med offtopic!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag vill dock kunna ha det i telefoner också. Och auto ifyllning som LastPass kan göra på Android telefoner

Det finns med autoifyllning även på android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det finns med autoifyllning även på android.

Okej. Hur fungerar det då?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Okej. Hur fungerar det då?

I princip så kan du välja att låsa upp din databas med ditt lösenord eller en kort pinkod och sedan väljer du när och hur den skall låsas igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Och det är att inte stava namnen rätt?

Hur stavar du till Göteborgsoperan och Föreningssparbanken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hur stavar du till Göteborgsoperan och Föreningssparbanken?

Jag stavar GöteborgsOperan så som den officiella webbsidan för stället stavar det. Jag Googlar på namnbetydelser om jag blir osäker, vilket jag blev nu. FöreningsSparbanken är för övrigt Swedbank i dag, och så har det varit sedan 2006, så jag undrar vart du har fått det gamla namnet från?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag stavar GöteborgsOperan så som den officiella webbsidan för stället stavar det. Jag Googlar på namnbetydelser om jag blir osäker, vilket jag blev nu. FöreningsSparbanken är för övrigt Swedbank i dag, och så har det varit sedan 2006, så jag undrar vart du har fått det gamla namnet från?

Vad har det för betydelse att det är ett gammalt namn?

Permalänk

Är det här en tråd om svensk grammatik eller om att företaget Logmein har köpt Lastpass?

Jag har sedan ett par år tillbaka valt att använda mig av Keepassx det finns också Keepass 1 & 2. Vi vet sedan tidigare att Lastpass har varit utsatta för, framgångsrikt, intrång vilket skickade krypterad/hashad data ut på internet.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad har det för betydelse att det är ett gammalt namn?

Vad har det för betydelse hur vi är alla olika? Nu släpper vi det här, för @gothenburg har rätt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vad har det för betydelse hur vi är alla olika? Nu släpper vi det här, för @gothenburg har rätt.

Ok

Hur funkar dessa tjänster egentligen? Lagras datan på deras servrar? Isåfall känns det ju lite som att lägga hela nyckelknippan under en sten utanför dörren.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Ok

Hur funkar dessa tjänster egentligen? Lagras datan på deras servrar? Isåfall känns det ju lite som att lägga hela nyckelknippan under en sten utanför dörren.

Jo all data lagras på deras servrar, i det så kallade molnet. I någon krypterad/hashad form. Lastpass blev utsatta för ett intrång för ett par månader sedan där mycket data publicerades. Finns att läsa om någonstans. På deras blogg till exempel.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ok

Hur funkar dessa tjänster egentligen? Lagras datan på deras servrar? Isåfall känns det ju lite som att lägga hela nyckelknippan under en sten utanför dörren.

Med KeePass har du själv kontroll över databasen, normalt lagras den lokalt på din dator. Sen får du, om du vill, synca den till valfri molntjänst (finns guider om man letar) och dra ner samma databas på olika datorer.

Databasen är krypterad, du låser upp den med ett huvudlösenord vid uppstart. Så istället för att komma ihåg alla lösenord kan du ett enda lösenord som du knappar in lokalt för att "komma åt nyckelknippan under stenen" Men nyckelknippan är värdelös för alla som vill sno den av dig.

Är du riktigt intresserad så är Keepass open source, krypteringsmetoderna som används är AES och Twofish.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Förhoppningsvis behålls funktionerna som finns i dag, men att gränssnittet (och även funktionerna) för deras webbsida förbättras. Deras webbsida är ju bra, men helvete vad den är seg! Buggar gör den lite också -.- Speciellt på inställningssidan.

Tack för övrigt, @Ptolv, att du stavade LogMeIn och LastPass korrekt. Något som SVD verkar ha väldigt svårt för...

Skrivet av Airikr:

Nu förstod jag inte riktigt hur du menade, men jag syftade på att de skrev "Logmein" och "Lastpass" istället för "LogMeIn" och "LastPass" som de egentligen heter. Detta är dock inte första gången någon skriver så. Att skriva "Iphone" och "Ipad" är också väldigt bra exempel. Till och med Wikipedia skriver till exempel "Iphone" och inte "iPhone".
Rätt ska vara rätt och jag stör mig väldigt mycket på någon som skriver fel på så sätt! Typiskt Aspergerdrag antar jag...

Skrivet av Airikr:

Jag stavar GöteborgsOperan så som den officiella webbsidan för stället stavar det. Jag Googlar på namnbetydelser om jag blir osäker, vilket jag blev nu. FöreningsSparbanken är för övrigt Swedbank i dag, och så har det varit sedan 2006, så jag undrar vart du har fått det gamla namnet från?

Nu så är ju ex LogMeIn, LastPass, iPhone, iPad, iPod mfl produktnamn, vilket är en sak, men i löpande tester så egentligen det enda korrekta att skriva "De köpte en Iphone" inte "de köpte en iPhone", då det rent skrivmässigt enligt skrivreglerna är fel att skriva stor bokstav mitt i ett ord.

På samma sätt så är det fel att skjriva "De var på IKEA och handlade" det korrekta är då att skriva "De var på Ikea och handlade", om man ska se till skrivspråk.

Sen ska man se till vad användare gör så är det en annan sak, då spelar det ju mindre roll om man skriver ex Iphone eller iPhone, eller Logmein eller LogMeIn, det är tidningar, tv mm som ska skriva korrekt enligt skrivspråket :).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag tänker åtminstone ge dem en chans att visa att de kan. Blev premiumanvändare av LastPass för några månader sedan och det har fungerat kanonbra, vore tråkigt att behöva migrera igen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PowerNet:

Nu så är ju ex LogMeIn, LastPass, iPhone, iPad, iPod mfl produktnamn, vilket är en sak, men i löpande tester så egentligen det enda korrekta att skriva "De köpte en Iphone" inte "de köpte en iPhone", då det rent skrivmässigt enligt skrivreglerna är fel att skriva stor bokstav mitt i ett ord.

På samma sätt så är det fel att skjriva "De var på IKEA och handlade" det korrekta är då att skriva "De var på Ikea och handlade", om man ska se till skrivspråk.

Sen ska man se till vad användare gör så är det en annan sak, då spelar det ju mindre roll om man skriver ex Iphone eller iPhone, eller Logmein eller LogMeIn, det är tidningar, tv mm som ska skriva korrekt enligt skrivspråket :).

IKEA är egentligen en förkortning och ska/kan/bör därför skrivas med stora bokstäver rakt igenom.

Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd

***

Jag ber er härmed att sluta med språkdiskussionerna eftersom det ofta blir fel och dessutom är helt utanför trådens ämne. Trådens kommer annars att rensas alternativt låsas.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro