Permalänk
Medlem

Router för fiber

Tjo! Sitter här och är lite extra glad för att vi ska äntligen få in vårt fiber till kåken. Har fått i uppdrag av föräldrarna mina och fixa en bra lösning när det gäller dragningar och vilka grejer som ska köpas in för att vi ska få bra wifi hemma och att TV:n vår ska kunna gå via internet. Jag har kommit fram till att vi kommer behöva 3 st accesspunkter. En i varje sida av huset och en i källaren där Tvn är placerad. Kravet är att det ska vara väldigt driftsäkert och att vi ska ha bra hastighet och signalstyrka ÖVERALLT. Jag har möjlighet att dra en nätverkskabel till varje accesspunkt så det behövs inga halvt driftsäkra nätströmsrepeatrar. Tre rejäla routrar är väl det jag behöver- antar jag eller hur ska jag tänka och vad ska jag köpa tycker ni?
EDIT: Budget är inget problem såvida det inte handlar om över 10k. Fiberhastighet kommer ligga på 250/100.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

3 st ? !
Hur stor kåk har dom egentligen ? 500kvm ?
Brukar själv reka ASUS routrar till mina bekanta när dom strular med diverse medskickat skräp.
Har inte råkat på någon kåk än som inte en n66u kan täcka ända ut i hörnen (och t.o.m hela tomten).
Men placeringen är viktig, har man den i ett hörn i en betongkällare så kommer det såklart att ge ett sämre resultat =).
Men du säger att du kan dra kabel lite hur som helst, då rekar jag att du kör TV'n via just kabel.
Trådlöst kanske är bra numera, men kabel är alltid bättre

Permalänk
Medlem

Köp 3st Ubiquiti access punkter ist för routrar, sedan en central router för själva routing/nat/dhcp.

Permalänk
Medlem

När du skriver att TV:n ska gå över Internet. Vad menar du? Menar du funktioner för smart-TV, typ surf, streaming och sånt? Eller menar du även vanliga TV-sändningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

3 st ? !
Hur stor kåk har dom egentligen ? 500kvm ?
Brukar själv reka ASUS routrar till mina bekanta när dom strular med diverse medskickat skräp.
Har inte råkat på någon kåk än som inte en n66u kan täcka ända ut i hörnen (och t.o.m hela tomten).
Men placeringen är viktig, har man den i ett hörn i en betongkällare så kommer det såklart att ge ett sämre resultat =).
Men du säger att du kan dra kabel lite hur som helst, då rekar jag att du kör TV'n via just kabel.
Trådlöst kanske är bra numera, men kabel är alltid bättre

Kåken är på 200kvm:) nackdelen är just att den är väldigt bred och väääldigt många tjocka väggar. Förstår att placeringen är viktig men det är inte så att jag kan hänga upp den i taket mitt i ett rum utan den kommer bli placerad i ett skåp kloss på en vägg. Dem köper helt enkelt hellre en extra och har bättre valmöjligheter att placera den. Den andra kommer vara placerad i husets andra hörn kloss på en annan visserligen mycket tunnare vägg och är tänkt att täcka upp den sidan av huset. Den tredje kommer vara placerad ganska nära den andra förrutom att den kommer ner ett plan alltså i källaren där morsan ofta sitter och tittar på TV med paddan i knäet. Skillnaden mellan 2:a och 3:e routern kommer vara ungefär 10m horisontellt och ungefär 3m vertikalt. Mellan dem har vi 4 tjocka väggar samt golvet/taket beroende på hur man ser det:)

Skrivet av VexedRelic:

Köp 3st Ubiquiti access punkter ist för routrar, sedan en central router för själva routing/nat/dhcp.

Såg att dem är hyffsat billiga jämfört med man kan köpa i "routerväg" presterar dem lika bra eller vad är egentligen skillnaden mellan en sån och en bättre router?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Kåken är på 200kvm:) nackdelen är just att den är väldigt bred och väääldigt många tjocka väggar. Förstår att placeringen är viktig men det är inte så att jag kan hänga upp den i taket mitt i ett rum utan den kommer bli placerad i ett skåp kloss på en vägg. Dem köper helt enkelt hellre en extra och har bättre valmöjligheter att placera den. Den andra kommer vara placerad i husets andra hörn kloss på en annan visserligen mycket tunnare vägg och är tänkt att täcka upp den sidan av huset. Den tredje kommer vara placerad ganska nära den andra förrutom att den kommer ner ett plan alltså i källaren där morsan ofta sitter och tittar på TV med paddan i knäet. Skillnaden mellan 2:a och 3:e routern kommer vara ungefär 10m horisontellt och ungefär 3m vertikalt. Mellan dem har vi 4 tjocka väggar samt golvet/taket beroende på hur man ser det:)

Såg att dem är hyffsat billiga jämfört med man kan köpa i "routerväg" presterar dem lika bra eller vad är egentligen skillnaden mellan en sån och en bättre router?

Väggar i sig behöver ju inte vara ett problem.
Min router (n66u) når jag ute på min parkering 25m från den och genom ett helt hyreshus.
Så mitt tips är att testa innan du handlar saker som inte behövs

Permalänk
Medlem

Har entré- & källarvåning tot 240kvm. Routern monterad på entreplan på ena kortsidan, har perfekt uppkoppling i huset, nästan hela tomten + i garaget som sitter fast på andra kortsidan kåken.

Har startat om routern 2 ggr på mer än ett år i drift, den står på 24/7

Jag tipsar & tror att en AC68 som router & en AP från asus, typ vilken som egentligen, i källaren i ditt fall skulle göra susen. Tror egentligen redan det är overkill, men det är ju en riktigt kompetent start iaf.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk

Kör själv med en Ubiquiti UniFi LR kopplad till Asus RT-N66U flashad med shibby tomato. Har grym täckning på båda våningar i huset (~150m2). Riktigt skönt att inte behöva ha vägguttag till den heller, bara att sätta PoE injectorn mellan routern och AP'n så får den ström via nätverkskabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Såg att dem är hyffsat billiga jämfört med man kan köpa i "routerväg" presterar dem lika bra eller vad är egentligen skillnaden mellan en sån och en bättre router?

Du har nog missförstått lite, en router är det som sköter dhcp, brandvägg, etc.
Så i de allra flesta fallen i hemmamiljö så behöver man inte mer än en (1) router, sedan kan man välja att dela signalen efter routern med hjälp av switchar, accesspunkter, repeaters etc.

Dessa kan vara billigare (men också dyrare beroende på märke/prestanda) just för att man inte behöver onödiga saker som routing, dhcp etc, utan köper man en accesspunkt så är det just en accesspunkt och inget annat.

Som hemma hos mig har jag en router som tar emot internet, sedan går en kabel till datorn, och en annan kabel går till vardagsrummet där det sitter en billig gigabitswitch som i sin tur delar LAN/internet till xbox, mediaspelare, etc. Där behövs ingen router-funktion, det räcker med en "dum" switch. Jag ville bara ha flera kablar till enheterna, men ville inte dra mer än en kabel från routern.

En accesspunkt är i princip samma sak som en switch fast den omvandlar trådbundet nätverk till trådlöst, enkelt förklarat.
Därför är det i ditt fall bättre att sätta dit accesspunkter istället för en till router, för då får du bara problem när dessa ska bråka med varandra om vem som ska dela ut ip-adresser etc. Det går att lösa, men det är onödigt krångligt och dyrt

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

[quote postid="15718446" userid="17114" name="Nidhogg"]
Du har nog missförstått lite, en router är det som sköter dhcp, brandvägg, etc.
Så i de allra flesta fallen i hemmamiljö så behöver man inte mer än en (1) router, sedan kan man välja att dela signalen efter routern med hjälp av switchar, accesspunkter, repeaters etc.

Dessa kan vara billigare (men också dyrare beroende på märke/prestanda) just för att man inte behöver onödiga saker som routing, dhcp etc, utan köper man en accesspunkt så är det just en accesspunkt och inget annat.

Som hemma hos mig har jag en router som tar emot internet, sedan går en kabel till datorn, och en annan kabel går till vardagsrummet där det sitter en billig gigabitswitch som i sin tur delar LAN/internet till xbox, mediaspelare, etc. Där behövs ingen router-funktion, det räcker med en "dum" switch. Jag ville bara ha flera kablar till enheterna, men ville inte dra mer än en kabel från routern.

En accesspunkt är i princip samma sak som en switch fast den omvandlar trådbundet nätverk till trådlöst, enkelt förklarat.
Därför är det i ditt fall bättre att sätta dit accesspunkter istället för en till router, för då får du bara problem när dessa ska bråka med varandra om vem som ska dela ut ip-adresser etc. Det går att lösa, men det är onödigt krångligt och dyrt
[/
Tack för väldigt bra info, nu vet jag exakt hur jag ska göra och föräldrarna blir nog glada när dem ser totalsumman:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5