Vilken bank har gratis bankkort och e-kort?

Permalänk

Vilken bank har gratis bankkort och e-kort?

Hej.

Finns det några rekommendationer för bank med gratis bankkort (Visa, Mastercard) och gratis e-kort? Kan man vara medlem i två banker samtidigt?

Jag vet att Santander har gratis Mastercard. Är de bra? Har de gratis e-kort också?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Handelsbanken, snabb trevlig personal, aldrig problem, har inte VISA.

Du kan va medlem i obegränsat antal banker va? Du får ta per behov såklart, ingen nytta att ha en krona på varje bank i världen

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Rekommenderar Handelsbanken, snabb trevlig personal, aldrig problem, har inte VISA.

Det är inte alls gratis. En avgift på över 200kr per år tillkommer om du har kort och tillgång till internetbank.

Permalänk
Avstängd

Bank Norwegian kreditkort är helt gratis. Se till att lägga in pengar på kortet istället för att spendera krediten, då får du poäng på dina spenderade pengar också och kan spendera dom på flygresor

Permalänk

Hur gammal är du?
Jag väntar just nu på mitt kort från ICA Banken det är gratis för de som är under 21.
"E-kort" vad menar du med det?

Edit: ändrade felaktigt utalande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Hur gammal är du?
Jag skaffade precis Ica banken eftersom jag är under 21 och får CSN, jag får 100kr extra i månaden och gratis kort upp tills jag är 21.
"E-kort" vad menar du med det?

Han menar att man skapar ett virtuellt kort för att handla på internet med, som t.ex. swedbank har. Man kan skapa hur många kort man vill med valfri summa, så att man bara betalar för det man vill betala för, if you know what i mean.

Permalänk
Medlem

Forex har gratis Visa-kort för alla och gratis e-bank.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av simme300:

Han menar att man skapar ett virtuellt kort för att handla på internet med, som t.ex. swedbank har. Man kan skapa hur många kort man vill med valfri summa, så att man bara betalar för det man vill betala för, if you know what i mean.

Jasså, aldrig varit med om.
På swedbank var det ju gratis men där kostar nog korten, dock tycker inte jag personligen att 200 kr för att ha ett Mastercard eller Visa är ett så hårt slag mot kassan, men det är jag det!

Permalänk
Inaktiv

Vissa banker ställer krav på att man avslutar konton i andra banker om man ska bli kund hos dem. Var i alla fall så hos Handelsbanken när jag ville bli kund där för flera år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Vissa banker ställer krav på att man avslutar konton i andra banker om man ska bli kund hos dem. Var i alla fall så hos Handelsbanken när jag ville bli kund där för flera år sedan.

Kan Handelsbanken se att du har någon annan bank på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Vissa banker ställer krav på att man avslutar konton i andra banker om man ska bli kund hos dem. Var i alla fall så hos Handelsbanken när jag ville bli kund där för flera år sedan.

Underligt, jag är kund både hos Swedbank och Handelsbanken och har aldrig stött på patrull. Men det verkar vara olika beroende på vilket kontor man besöker

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Forex har gratis Visa-kort för alla och gratis e-bank.

Har Forex bank som privatkort och Norwegian Bank som kreditkort för löpande familjeutgifter. Skönt att slippa de dryga årsavgifterna när bankerna ändå skor sig så himla mycket på dels kapitalet man sätter in samt avgifter på alla kortköp (som handlarna betalar direkt och som vi betalar indirekt).

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Underligt, jag är kund både hos Swedbank och Handelsbanken och har aldrig stött på patrull. Men det verkar vara olika beroende på vilket kontor man besöker

Bankerna har idag väldigt hård press från lagstiftarna att känna sina kunder, identifiera personer i politiskt utsatta positioner (då de innebär större risk för mutbrott och penningtvätt), förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism.
För att man som banktjänsteman ska följa lagen när man tar in en ny kund, krävs i princip att den blivande kunden redogör för sina övriga bankförbindelser. De allra flesta från åldern 16år har en bank och vill man vara kund på ytterligare en bör man berätta vart man mer är kund, annars har banken rätt att (och bör) neka till att du blir kund. Här varierar naturligtvis rutinerna mellan olika banker, olika kontor och personal och det kan vara enklare att "smita igenom" beroende på vem man träffar. Grundförutsättningen är väl i alla fall att man ska följa lagen.
Det blev lite off topic, men många känner inte till de lagar och regler som styr hur man arbetar i en bank.

Åter till ämnet. TS bör undersöka de olika bankernas kundprogram. Pluggar du? Då kanske man kan vara studentkund? Är du omyndig? Kanske är det gratis upp till 18 år? Arbetar du och är med i ett fackförbund? Kanske finns någon deal där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

De banker jag har haft som har erbjudit gratis internetbank samt betalkort är;
Länsförsäkringar Bank (Som jag har nu)
Ica Banken (Som jag har nu)
Swedbank
Nordea.

Visserligen står det inte uttryckligen på deras hemsidor att de erbjuder dessa tjänster gratis.

Men är man där och skall öppna ett konto och sedan förhandlar lite så får man det ofta gratis.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag har ICA-banken den kostar 25kr i månaden, Danskebank kostar 39 kr i månaden. Danskebank är inge bra alls faktiskt...

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Bankerna har idag väldigt hård press från lagstiftarna att känna sina kunder, identifiera personer i politiskt utsatta positioner (då de innebär större risk för mutbrott och penningtvätt), förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism.
För att man som banktjänsteman ska följa lagen när man tar in en ny kund, krävs i princip att den blivande kunden redogör för sina övriga bankförbindelser. De allra flesta från åldern 16år har en bank och vill man vara kund på ytterligare en bör man berätta vart man mer är kund, annars har banken rätt att (och bör) neka till att du blir kund. Här varierar naturligtvis rutinerna mellan olika banker, olika kontor och personal och det kan vara enklare att "smita igenom" beroende på vem man träffar. Grundförutsättningen är väl i alla fall att man ska följa lagen.
Det blev lite off topic, men många känner inte till de lagar och regler som styr hur man arbetar i en bank.

Åter till ämnet. TS bör undersöka de olika bankernas kundprogram. Pluggar du? Då kanske man kan vara studentkund? Är du omyndig? Kanske är det gratis upp till 18 år? Arbetar du och är med i ett fackförbund? Kanske finns någon deal där.

Skickades från m.sweclockers.com

Men varför är det så viktigt att man inte är kund hos en annan bank?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phlopydisk:

Jag har ICA-banken den kostar 25kr i månaden, Danskebank kostar 39 kr i månaden. Danskebank är inge bra alls faktiskt...

Vad är det som inte är bra med Danske Bank? Har själv Danske Bank Platinum, så jag är nyfiken på vad som inte skulle vara bra.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Men varför är det så viktigt att man inte är kund hos en annan bank?

Poängen är inte att man inte får vara kund i flera banker. Poängen är att om man inte på ett trovärdigt sätt kan redogöra för de bankförbindelser man redan har, bör man bli nekad att bli kund.
Sedan har olika banker lite olika arbetssätt. Vissa banker låter dig teckna enstaka tjänter/produkter, medans andra inte är intresserade av att ha kunder som inte flyttar över merparten av alla affärer till banken i fråga.
Det man ska komma ihåg är att det är banken som bestämmer om de vill ha dig som kund i slutändan. Det är inte någon mänsklig rättighet att vara kund på valfritt antal banker. (Däremot tror jag inte att en bank får neka att öppna upp ett rent sparkonto enligt någon EU-lag.)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Poängen är inte att man inte får vara kund i flera banker. Poängen är att om man inte på ett trovärdigt sätt kan redogöra för de bankförbindelser man redan har, bör man bli nekad att bli kund.
Sedan har olika banker lite olika arbetssätt. Vissa banker låter dig teckna enstaka tjänter/produkter, medans andra inte är intresserade av att ha kunder som inte flyttar över merparten av alla affärer till banken i fråga.
Det man ska komma ihåg är att det är banken som bestämmer om de vill ha dig som kund i slutändan. Det är inte någon mänsklig rättighet att vara kund på valfritt antal banker. (Däremot tror jag inte att en bank får neka att öppna upp ett rent sparkonto enligt någon EU-lag.)

Tack för förklaringen

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

OKQ8 är det bästa kortet. Det är gratis och du får 1 % i bonus på allt du köper.

Skrivet av KKay:

Men varför är det så viktigt att man inte är kund hos en annan bank?

Bankerna vill tjäna pengar och de gör allt de kan för att låsa in folk hos sig.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Det är inte alls gratis. En avgift på över 200kr per år tillkommer om du har kort och tillgång till internetbank.

Det beror helt på vilket kapital du har och hur mycket affärer du gör. Har du tillräckligt i banken så är alla småavgifter gratis.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det beror helt på vilket kapital du har och hur mycket affärer du gör. Har du tillräckligt i banken så är alla småavgifter gratis.

Nej, dessa tjänster blir inte "gratis" för att man har tillräckligt i banken. Man betalar bara för dem på ett annat sätt.

OT: Rekommenderar alla med disciplin att skaffa OKQ8 kort. Man får 1% på alla köp man gör vilket blir en del om man enbart använder detta kort. OBS: Kreditkort. Dock ingen internetbank med e-kort som du eftersträvar.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Nej, dessa tjänster blir inte "gratis" för att man har tillräckligt i banken. Man betalar bara för dem på ett annat sätt.

OT: Rekommenderar alla med disciplin att skaffa OKQ8 kort. Man får 1% på alla köp man gör vilket blir en del om man enbart använder detta kort. OBS: Kreditkort. Dock ingen internetbank med e-kort som du eftersträvar.

Fixade ett OkQ8 nyligen och jag är nöjd än så länge, väntar på första återbetalningen bara :-).

Jag har Handelsbanken för Lönekonto och kortsiktiga buffrar. Nordnet för aktie/fondspar och långtidsbuffert. Okq8-kort för gemensam konsumtion med sambon.

Jag gillar Handelsbankens hemsida och det är enkelt att öppna flera konton och stående överföringar mm. på egen hand via internetbanken vilket jag uppskattar. Nackdelen är att de ska ha 250(?) kr om året för kortet.
Jag har uppåt 15 konton och en 10-12 stående överföringar varje månad vilket hjälper apmycket att hålla koll på mina budgetkategorier. Hade aldrig orkat prata med nån banktjomme för att fixa med det :-).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

dock tycker inte jag personligen att 200 kr för att ha ett Mastercard eller Visa är ett så hårt slag mot kassan, men det är jag det!

200 är klart inte mycket pengar. Men om man inte får ut något av dessa 200 är det ju ändå bara pengar i sjön.

I övrigt slår jag också ett slag för OKQ8, mig veterligen finns det inget bättre kort. Bonusen får man i cash, istället för inlåsta poäng hos många andra.

Permalänk
Medlem

En konkurrent till okq8-kortet kan vara coops medmera mer(?) tillsammans med betalo.se då man kostnadsfritt kan betala räkningar med kortet och samla bonuspoäng på kortet. Dock har jag inte provat detta själv men ska visst fungera bra. Dock passar det inte mitt upplägg just nu och det känns som att det kan bli bökigt om betalo.se ändrar sina villkor. Är även osäker på möjligheterna som finns med Coop att utföra övriga banktjänster .

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Inaktiv

Efter år av research, så har jag kommit fram till att de kort som jag använder är följande:

Shell MasterCard - Kredit 0 kr och 1% cashback - dessutom så slipper du göda den där OK-fattigpensionären som får ut runt 65 miljoner i pension om han blir 85.

Santander MasterCard - 15 gratis uttag och 0% i valutaväxlingsavgift och uttagsavgift i utlandet.

ICA Banken MasterCard - gratis om du är studerande, men obegränsade uttag, men i övrigt som Santanderkortet.

Ikano Kreditkort - 5% restaurangrabatt under 2015, alltid en 1% cashback på bensin oavsett bolag. Månadsbaserade rabatter, den här månaden har de 5% på inköp på elektronikaffärer.

Forex VISA - gratis e-bank och gratis bankkort - kontanthantering

Jag kommer i förlängningen säga upp ICA-banken när jag börjar få betala för det.

Länsförsäkringar har kontanthantering via Forex. Internetbanken är gratis medan kortet kostar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Cool:

Poängen är att om man inte på ett trovärdigt sätt kan redogöra för de bankförbindelser man redan har, bör man bli nekad att bli kund.

Det bör man väl inte alls bli. Varför tycker du det?
Jag tycker att en bank bör ge blanka fan i vilka andra företag man gör affärer med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TheBasicOne:

Hur gammal är du?
Jag skaffade precis Ica banken eftersom jag är under 21 och får CSN, jag får 100kr extra i månaden och gratis kort upp tills jag är 21.
"E-kort" vad menar du med det?

Du får bara en extra hundring första månaden du påbörjar din CSN insättning.

Skrivet av phlopydisk:

Jag har ICA-banken den kostar 25kr i månaden, Danskebank kostar 39 kr i månaden. Danskebank är inge bra alls faktiskt...

Har Ica-bank student. 0kr/år
SEB Gratis tills man är 26 eller så länge man är student.

Nordea kostar 12kr/månaden för studenter, annars 25kr.

Tror bara det är SwedBank som har "E-kort" (där man skapar ett virtuellt bankkort med begränsad köpvärde).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Poängen är inte att man inte får vara kund i flera banker. Poängen är att om man inte på ett trovärdigt sätt kan redogöra för de bankförbindelser man redan har, bör man bli nekad att bli kund.
Sedan har olika banker lite olika arbetssätt. Vissa banker låter dig teckna enstaka tjänter/produkter, medans andra inte är intresserade av att ha kunder som inte flyttar över merparten av alla affärer till banken i fråga.
Det man ska komma ihåg är att det är banken som bestämmer om de vill ha dig som kund i slutändan. Det är inte någon mänsklig rättighet att vara kund på valfritt antal banker. (Däremot tror jag inte att en bank får neka att öppna upp ett rent sparkonto enligt någon EU-lag.)

En bank får inte neka dig att öppna ett inlåningskonto (sparkonto) om det inte finns skäl till detta, exempelvis penningtvätt, ohederlig mot banken osv.

http://www.europarl.europa.eu/news/sv/news-room/content/20140...
http://www.konsumenternas.se/spara/olika-sparformer/om-sparko...
http://www.fi.se/Folder-SE/Konsument/Fragor-och-svar/Spara/Ko...

Du har rätt att få ett konto i en bank om inte banken kan presentera särskilda skäl för att neka dig ett konto. Du bör också få tilläggstjänster som till exempel ett kort, en girotjänst eller Internetbank. Men en förutsättning är att banken kan kontrollera din identitet.
Särskilda skäl för att neka någon ett konto kan exempelvis vara att kunden tidigare varit ohederlig mot banken, att det finns misstanke om penningtvätt eller risk för att banken främjar brottslig verksamhet genom att erbjuda ett konto. Det framgår av lagen om insättningsgaranti. Enligt allmänna råd från Finansinspektionen bör banken inte neka dig att få ett konto enbart på grund av en betalningsanmärkning.

För att du på ett effektivt sätt ska kunna ta ut kontanter, göra överföringar och betala räkningar bör du också få tilläggstjänster till kontot (Finansinspektionens allmänna råd FFFS 2001:8). En tilläggstjänst kan vara ett kort, en girotjänst eller Internetbank.

Även om du inte har svenskt personnummer, en svensk adress eller om du har skyddad identitet har du rätt att få öppna ett konto. Men en förutsättning för att få öppna ett konto är att banken kan kontrollera din identitet. Går inte det kommer du inte att få något konto. Banken kan komma att ställa frågor till dig om dig själv, dina pengars ursprung och dina transaktioner. Detta är till följd av "Lag (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism" vilken ålägger banken att skaffa s k kundkännedom.

Dold text

Har alla rätt att få öppna konto i en bank?
Ja, i stort sett kan alla öppna ett så kallat inlåningskonto, det vill säga ett konto där du kan sätta in pengar. Banker, kreditmarknadsbolag och värdepappersbolag som erbjuder konton som omfattas av insättningsgarantin är skyldiga att ta emot insättningar från alla, och därmed också erbjuda konton. Inlåningsföretag har däremot inte denna skyldighet.

Ingen som vill öppna ett konto får alltså diskrimineras. Banken kan dock neka om du misskött dig eller varit ohederlig mot banken, om det skulle vara olagligt att ta emot pengarna, om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism. En betalningsanmärkning bör inte vara skäl för att neka en kund att öppna ett konto.

Bolaget är skyldigt att kontrollera din identitet och om den inte kan styrkas ska du nekas att öppna kontot.

Dold text

TS: Hur gammal är du? Danske bank har ett ungdomspaket som är avgiftsfritt fram tills man är 28 år, men då ingår inte alla tjänster så kolla om det kan vara något

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Pressbyrån säljer t.ex SpendOn presentkort med Mastercard om du behöver något tillfälligt för e-handel.

http://www.spendon.se/

Inte helt kostnadsfritt dock
http://www.spendon.se/Information/

Visa signatur

AMD #1: Asus TUF X570-PLUS|Ryzen 9 5900X|1x Asus TUF RX5700XT OC 8GB
AMD #2: Gigabyte B550M Aorus Elite|Ryzen 7 3700X|1x Gigabyte RX5600XT Gaming OC 6GB
Intel #1: Asus TUF Z690-PLUS|Core i5-12600KF|1x Asus TUF RTX 3060 OC 12GB
Intel #2: Asus P8Z77-V|Core i5-3570K@4.5|2x Asus GTX 780 OC 3GB SLi