Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

köpråd server HP Proliant-ml10-v2

Permalänk
Medlem

köpråd server HP Proliant-ml10-v2

Hej!

Någon som har någon erfarenhet av denna servern? https://www.dustinhome.se/product/5010856998/proliant-ml10-v2... tyckte priset verkade vara helt okej, tänkte ha den som en NAS bara så prestandan räcker gott och väl för mina behov. Tänkte först på microserver gen8 men priset på den verkar ha gått upp till 3500kr.

Permalänk
Medlem

Kanske lite sent, men jag har köpt den och den är grym!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1383745-stromsnal-nas-f...

Permalänk
Medlem

@bonad: Kul! Är själv sugen på att köra plex och ersätta min föråldrade Synology NAS. Kanske en dum fråga, men vad kör man för OS? Windows server eller "vanliga" Windows, eller annat?

Permalänk

@Ziwe: Går att köra plex på det mesta, själv kör jag det på Windows Server 2012

Permalänk
Medlem

@Ziwe: Jag har testat Windows 8.1, Solaris 11.3 & Ubuntu 14.04.1 uppdaterat till 14.04.3
Alla OS gick att installera, men både Windows och Ubuntu jävlades lite.

Ubuntu 14.04.2 & 14.04.3 hade korrupta filer på iso-filen och gick inte att installera, men det är ju inte datorns fel. Det är Caonical som klantat sig. Själva iso-filen var inte korrupt när jag md5summade den, men filerna i den var det.

Windows 7 & 8.1 hade problem att installeras via nätverket då jag loggade in på iLO och mountade en iso-fil via http. Det gick att boota installationsprogrammet, men det kunde inte installeras. Lösningen var att välja "reparera" i installationsprogrammet och öppna en kommandotolk där jag partitionerade disken, gjorde partitionen bootbar och kopierade installationsprogrammet dig. Sedan var det bara att boota om och installera som vanligt.

Windows hade förmodligen gått bra att installera om jag kört från ett usb-minne, usb-disk eller dvd. Det är tydligen så att installationsprogrammet har problem med vissa usb-enheter och jag antar att iLO emulerar en usb-dvd installationsprogrammet inte är riktigt överens med.

Dock fungerar inte suspend to ram i något OS, men det kanske inte gör något..

Strömförbrukningen i Windows 8.1 med en SSD är 23-24W. Effekten är mätt med en Clas Ohlsson 36-2897, som ska vara en av de bättre superbudgetmätarna enligt elektronikforumet och jag har för mig att Energimyndigheten gav den bra kritik i sitt test också.

Permalänk
Medlem

@bonad, hur är ljudnivån? På Newegg får ML10 v2 kritik för att vara väldigt högljudd.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Tja.. jag har ju småbarn, så jag tycker inte den är så farlig

Det är ett susande ljud som jag inte skulle ha några problem att sova med, men jag skulle ändå inte vilja ha den i samma rum som jag sover. Mina laptops låter förövrigt betydligt värre när jag bara surfar..

Om du har den i en garderob eller liknande är det nog ingen fara och i värsta fall får du väl byta fläktarna.

Edit: Det jag skrev ovan gäller när servern är i idle. När fläktarna går på för fullt låter den mycket.

Permalänk
Medlem

Dell T20 gick för 1695 under Dustin Home Weekend Rush, dock snäppet sämre CPU och endast 1xRJ45.
Microserver Gen8 ligger på 2495 host DustinHome.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk

Jag fick min HP Proliant ML10 v2 förra veckan och är väldigt nöjd! Jag har bytt CPU till en Intel Xeon E3-1231 V3. Minnet jag kör med är 2st KINGSTON 8GB 1333MHZ DDR3 ECC CL9 DIMM Unbuffered.

Jag tycker inte att den är högljudd, låter lite mer än min gamla HP N54L men absolut inte något jag stör mig på. Det är endast vid uppstart den låter som ett jetplan..

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem

Slängde i en i3-4170 och 8GB ram i den ena och en xeon e3-1231v3 med 16GB ram i den andra. Jag är supernöjd!

Permalänk
Medlem

@bonad: Fungerar Solaris 11.3 som det skall?
När jag installera Solaris så laggar terminalfönstret.
Använder dock 1256L istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikst:

@bonad: Fungerar Solaris 11.3 som det skall?
När jag installera Solaris så laggar terminalfönstret.
Använder dock 1256L istället.

Jag har inte haft några problem alls med Solaris.
Jag vet dock inte om jag någon gång har haft en skäm kopplad till datorn
Jag kör allt remote via ilo eller ssh. (även installationen)