Permalänk

Första Datorn

Första PCn man ägt då. Har rullat mac sedan 7 års ålder men sedan gick man ur både grundskolan och gymnasiet o vipps så måste man betala för gejjerna själv så då fick det bli lite budget.

Datorn består av:
Bitfenix Colossus, Window, Blue
i7-4790K
Cooler Master Neptn 240M
Corsair Vengeance High Profile, Blue 2X8GB 1600MHz
ASRock Z97 Extreme 9, Blue
2st GTX 970 Gigabyte G1 Gaming
Corsair RM1000
Samsung SSD 500GB
AeroCool 140mm
3st AeroCool 120mm
Bit Fenix Spectre PRO, Blue 230mm
2st Cooler Master Selencio FP 120 120mm
NZXT Ledstrip 2m, Blue

Tillbehör:
3st ASUS VG248QE
Corsair K70 RGB
Corsair M65 RGB
Sound Blaster Fury
+En fet gammal högtalare/soundbar som inte finns längre :S Tryck i den e det i alla fall!
Samsung 42tum TV

Har använt Datorn i nästan ett år, köpte allt under black friday förra året. Ganska nöjd, men det mesta negativa är mjukvarubaserat, vilket inte verkar va vad den här sidan handlar om primärt. (Har till exempel så små fingrar att Ctrl+C/V inte är lika skönt som cmd+ C/V) Datorn är inte heller kompatibel med något annat i hemmet :S

Kraven för datorn tycker jag att jag fått med allihop:
Bang for the buck
Medium kraftfull, så att den i alla fall inte är helt värdelös om två år.
Påbyggnadspotential, ifall den skulle bli värdelös om 2 år
Tyst
Snygg

Köpte alla delar och konstaterade att om jag bytte ut vissa udda färger till blå eller svart/vit så skulle det bra skilja på ca 300kr! Att gigabytes 970 lyste blått visste jag då inte, lucky me. (y)

För de som undrar så har jag endast en SSD för operativsystem och program då jag har en speglad NAS på vinden för en jäklars massa film och hmmm.... personliga filer.

Valet av skärm var självklart när jag hade en, den fick bra recensioner som 144Hz gamaingskärm och det va den. Men när jag skulle ha 3 var det lite bökigare för den har en del bedzel. Körde på 3 st ändå och resultatet är över förväntan! Riktigt skönt e det, inte bara i spel utan arbetsyta e riktigt härligt. Saknar dock arbetsytan när man sitter med sin MacBook/iPad

Valet av tangentbord och mus va mycket svårare eftersom att passform är så personligt. Backlight var ett måste eftersom att MacBooken har det. Så att kunna välja mellan färgerna är bara +. Valet mellan Razer och K70 föll på att Razer ska ha sämre switchar, litade blankt på vad andra sa. Musen tänkte jag köra Razer men gick till media markt och kände och klämde på ca 7-10st, INGEN va det minsta skön.... Testade K65 och den e perfekt! Att man kan få regnbågens färger flyta över både tangentbordet och musen är också extra plus!

PS. Ja, alla lampor ger mig över 9000 FPS i alla spel.

Besök galleriet här

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk

Trevligt bygge! Slängde själv ett öga på Bitfenix Colossus när jag skulle bygga: stor, rymlig och lite intressant design.
Testa gärna att ta lite fler bilder på dagtid, under bättre ljusförhållanden: det blir lätt lite blurrigt och otydligt när man kör nightshots.

(Rotera bilder: öppna i photoshop och välj image - image rotation - 90 dregrees CW så fixas det)

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk

Får väll först skylla på att mina två egentligen helt onödiga kommentarer beror på mitt morgonhumör
Men petig som jag är... När du innan körde Mac så körde du även PC. I alla fall om man ska se till vad PC egentligen betyder. När man säger PC i folkmun menar man "dator med windows installerat på", men betydelsen är egentligen personal computer, alltså en persondator vilket kan köra både OSX, Windows, Linux eller annat OS.

Sen skulle jag väll inte säga att det är ett lite budget-bygge. Ja i för sig, ser man till bara ordet "budget" så är det ju egentligen mängden pengar man kan lägga ut vilket kan vara från 5000 till 50 lax. Men i ditt fall menar du förmodligen att du fick snåla lite på prestandan för att ha råd (eller hur man ska beskriva det) men dina grejer skulle många av oss här drömma om att ha råd med

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

@klasvonklas:
Som svar på första kommentaren använder jag det språk som jag tror de flesta förstår.

Som svar på andra kommentaren är mycket relativt, budget till exempel. Det kanske inte var så tydligt men det jag menade att det är budget jämför med en Mac Pro, eftersom att mac som oftast om inte alltid är dyrare.
Sedan kan man ju sluta att drömma och börja jobba för att få ihop pengar, eller plugga som jag gör nu för att förbättra sina odds på arbetsmarknaden. Är man ung förstår jag så klart att man ska gå ut skolan först, menar inte att någon ska hoppa av för att jobba till sig pengar, stay in school kids!
Om man så klart inte vill fullfölja någon annan dröm men nu e det lite off topic, God kväll.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk

@Finurliig:

Tack för tippsen! Är nattuggla och nu går man i skolan varje soltimme XP. Men Photoshop kostar väl pengar? Tycker det e synd att man inte kan vrida bilderna 90 grader här på hemsidan :/

Men ska se om man kan få lite fler bättre bilder, är ingen fotograf heller måste jag medge.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Skrivet av Herp Derp:

@Finurliig:

Tack för tippsen! Är nattuggla och nu går man i skolan varje soltimme XP. Men Photoshop kostar väl pengar? Tycker det e synd att man inte kan vrida bilderna 90 grader här på hemsidan :/

Men ska se om man kan få lite fler bättre bilder, är ingen fotograf heller måste jag medge.

Nja, det finns flera appar som kan rotera foton: nämnde photoshop för att det är en som de flesta känner till. Photoshop touch kan göra det: finns som app för iOS och Android, och kostar runt femtiolappen, om jag minns rätt.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem

sjukt dåliga bilder, men schysst dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

@Finurliig:

Tack för tippsen! Är nattuggla och nu går man i skolan varje soltimme XP. Men Photoshop kostar väl pengar? Tycker det e synd att man inte kan vrida bilderna 90 grader här på hemsidan :/

Men ska se om man kan få lite fler bättre bilder, är ingen fotograf heller måste jag medge.

Det går att rotera bilder direkt i windows

Visa signatur

Cpu: Intel Core I5 3570K @ 4.2Ghz Moderkort: ASUS P8Z77 - V SSD: Corsair 60gb HDD: WD Green 2TB Nätagg: Corsair RM 750w Gpu: EVGA 780 ACX Cpu Kylare: ANTEC H20 620 Ram: Corsair Vengeance 8GB (2x4)Chassi: FD Arc Midi R2

Permalänk
Skrivet av Boyee:

Det går att rotera bilder direkt i windows

... vilket jag testade när jag skulle ladda upp bilder här en gång: men de var fortfarande felvända när man laddat upp dem. När man roterar ett foto i fotovisaren ändras antagligen bara instuktionerna till windows om vilket håll bilden ska vändas, men själva bildinformationen editeras inte, och när man laddar upp ett foto så är det därför fortfarande felvänt. Åtminstone så jag har fattat det.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk

För mig är det så att alla bilder är rätt vända på datorn, det är när man laddar upp bilderna på just den här hemsidan som de blir roterade

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |