h60 läckte, hjälp med problemsökning

Permalänk
Medlem

h60 läckte, hjälp med problemsökning

Som sagt, mitt corsair h60 började läcka och jag började få blåskärmar titt som tätt. Trodde först det var ram minnena men när jag öppna chassit fann jag brunt vatten lite överallt.

Det hade droppat under cpu socketen, på grafikkortet & in i pci-e sloten och på några kontakter längst ner på mobot.

Så jag rensade allt så gott jag kunde, med tops och aceton och stoppade i en ny kylare (nh-u14s).

Men datorn startar såklart inte... Får grönt standby ljus och vitt ljus från grafikkortet.
Inga fläktar går på, inget pip från högtalaren.

Jag har testat ommontera kylaren och cpu, hittade damm i socketen, vet inte om den kom dit första gången jag testade men det funka iaf inte efter jag tog bort det.

Testat med en ramsticka.

Allt bortkopplat förutom några mobo fläktar.

Clr cmos.

Ska testa nätagget utan mobo, något mer jag kan testa innan jag måste börja köpa delar?

Det är dator#1 jag har probs med, enda jag bytt är grafikkort till ett gtx970

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

Aj, låter inte kul alls ju :/ I feel you bro.

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Då H60 är en sluten kylare så borde väl Corsair stå för nån sorts garanti på grejerna ?
Ta kontakt med dom först o främst, O se vad dom säger, innan du börjar köpa nya delar..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nevil:

Då H60 är en sluten kylare så borde väl Corsair stå för nån sorts garanti på grejerna ?
Ta kontakt med dom först o främst, O se vad dom säger, innan du börjar köpa nya delar..

Jag tror att TS som bäst kan hoppas på att Corsair står för en ny H60.
Komponentskadorna är inte täckta av deras garanti på något sätt. Men givetvis så kan TS hoppas på goodwill ifrån deras sida.

Om jag förstod saken rätt så fortsatte TS att använda datorn trots läckan, och trots alla bluescreens? isåfall så är det med 99% sannolikhet kört att begära ersättning för de övriga komponenterna. Eftersom han borde ha slutat att använda datorn direkt. kopplat ur ström och därefter leta efter skador.

Permalänk
Medlem

På Corsairs eget forum finns lite trådar med svar från anställda på Corsair som menar att om det kan bevisas att det var kylaren som läckte så ersätts produkterna i datorn. Kan tänka mig att de kommer slingra sig bäst de kan men garantin ska ju gälla (5 år) och det är väl bara ta bilder och skicka in kylaren för kontroll.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Då H60 är en sluten kylare så borde väl Corsair stå för nån sorts garanti på grejerna ?
Ta kontakt med dom först o främst, O se vad dom säger, innan du börjar köpa nya delar..

Kommer inte ihåg exakt hur lång tid sen jag köpte kylaren men tror det är snart 3år, men dom har väl endå bara 1års garanti?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av shocker:

Kommer inte ihåg exakt hur lång tid sen jag köpte kylaren men tror det är snart 3år, men dom har väl endå bara 1års garanti?

Skickades från m.sweclockers.com

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=103856

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shocker:

Kommer inte ihåg exakt hur lång tid sen jag köpte kylaren men tror det är snart 3år, men dom har väl endå bara 1års garanti?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är mindre än tre år och den är köpt i Sverige så har du rätt att reklamera den. Du har även rätt att kräva ersättning av säljaren för skador på andra delar som är åsamkade av felet på kylaren. Har för övrigt också haft en H60 som läckte, men hittade inte kvittot på den förrän långt långt senare. Så går det när man inte handlar av sina vanliga leverantörer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tycker du ska höra av dig till Corsair direkt. berätta gärna hur det går

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om det är mindre än tre år och den är köpt i Sverige så har du rätt att reklamera den. Du har även rätt att kräva ersättning av säljaren för skador på andra delar som är åsamkade av felet på kylaren. Har för övrigt också haft en H60 som läckte, men hittade inte kvittot på den förrän långt långt senare. Så går det när man inte handlar av sina vanliga leverantörer.

Det var visst 4 år sen jag hade köpt kylaren... men eftersom corsair har 5års garanti så har jag skickat en ticket till supporten, får se vad som händer.

Har nyligen köpt nya möbler och råkade slänga alla gamla kvitton, men som tur är så går det bra att söka h60 på sin mail så hittar den kvittot. Tur att jag beställt allt från nätet.

Har nu testat mitt nätagg (corsair hx 1000w) och den verkar funka även fast den är 7år gammal!
Är väl bara att vänta på corsair nu, om nu inte någon annan har en idé på vad som kan testas.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Hedersmedlem

Jag smällde moderkort och grafikkort. Allt annat klarade sig. Kylaren droppade ner på PCI-Expresskontakten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av shocker:

Det var visst 4 år sen jag hade köpt kylaren... men eftersom corsair har 5års garanti så har jag skickat en ticket till supporten, får se vad som händer.

Har nyligen köpt nya möbler och råkade slänga alla gamla kvitton, men som tur är så går det bra att söka h60 på sin mail så hittar den kvittot. Tur att jag beställt allt från nätet.

Har nu testat mitt nätagg (corsair hx 1000w) och den verkar funka även fast den är 7år gammal!
Är väl bara att vänta på corsair nu, om nu inte någon annan har en idé på vad som kan testas.

Hejsan,

Jag får börja med att ursäkta att detta hänt, det är ytterst ovanligt men det händer ju tyvärr. Jag ska hjälpa dig så gott jag kan, ta gärna lite bilder på hur det ser ut i datorn.

Skicka mig gärna ditt ticket-nummer också så kan jag följa ditt ärende där.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan