Intel Core i7-6950X "Broadwell-E" kan komma med tio kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Undrar hur bra 6 kärniga prollarna klockar. Om dom nu lyckas komma till runt 4.7ghz som dagens 4 kärniga skylakes så skulle det va nåt att överväga.

Tråkigt att man fortfarande måste kompromissa mellan antingen fler, eller starkare kärnor, iaf när man enbart har gaming i tanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Är ingen jätteskillnad gällande IPC. Runt 5% i snitt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Kunde dom dra upp klocken till 4.0ghz iaf, så hade det varit mer intressant. Att OC'a från 3 -> 4ghz utvecklar för mycket värme helt enkelt, för min kylning.

Kommer ju inte utveckla mindre värme om den är klockad från fabrik eller om man gör det själv.

Permalänk
Medlem

Intressant att toppmodellen blir 10-kärnig för då kanske det blir möjligt att köpa en 8-kärnig till något humanare pris jämfört med dagens 8-kärniga? Man kan ju alltid hoppas. Jag tycker att i så fall kan 6900K bli intressant. Visserligen har jag en "8-kärnig" FX-8350 men det lär bli ett rejält prestandakliv uppåt om jag uppgraderar till en "äkta" 8-kärnig med hög IPC och dessutom hyperhreading ovanpå. Dessa bör väl kunna överklockas en aning också om man skulle känna för det.

10 kärnor vid 3 GHz bör väl inte prestera särskilt mycket bättre än 8 kärnor vid 3,3 GHz?
10*3 = 30
8 * 3,3 = 26,4
Dessutom är det väl inte ofta program kan skala fullt ut över flera kärnor. Håller på en del med videokomprimering som skalar bra men det känns ändå tveksamt om 10 kärnor är så mycket mer värt än 8. Men visst det kanske går att klocka upp de 10-kärniga lika högt som 8-kärniga bara man kyler ordentligt men då får man lägga pengar på extra kylning också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Intressant att toppmodellen blir 10-kärnig för då kanske det blir möjligt att köpa en 8-kärnig till något humanare pris jämfört med dagens 8-kärniga? Man kan ju alltid hoppas. Jag tycker att i så fall kan 6900K bli intressant. Visserligen har jag en "8-kärnig" FX-8350 men det lär bli ett rejält prestandakliv uppåt om jag uppgraderar till en "äkta" 8-kärnig med hög IPC och dessutom hyperhreading ovanpå. Dessa bör väl kunna överklockas en aning också om man skulle känna för det.

10 kärnor vid 3 GHz bör väl inte prestera särskilt mycket bättre än 8 kärnor vid 3,3 GHz?
10*3 = 30
8 * 3,3 = 26,4
Dessutom är det väl inte ofta program kan skala fullt ut över flera kärnor. Håller på en del med videokomprimering som skalar bra men det känns ändå tveksamt om 10 kärnor är så mycket mer värt än 8. Men visst det kanske går att klocka upp de 10-kärniga lika högt som 8-kärniga bara man kyler ordentligt men då får man lägga pengar på extra kylning också.

Zen kommer ut. Blir nog betydligt bättre val med tanke på Intels priser.

Permalänk
Medlem

Var rätt länge sedan jag köpte basplattan jag har idag. Har hittills inte känt av att jag skulle behöva göra någon form av uppgradering alls bortsett från en komponent, grafikkort. Lite fundersam, när kommer jag egentligen behöva pga spelkrav eller pga stor prestandavinst behöva uppgradera?
Känns just nu som att det kan vänta ett par år till så länge jag nästa år uppgraderar grafikkortet

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Zen kommer ut. Blir nog betydligt bättre val med tanke på Intels priser.

Tack för påminnelsen. Ja den kommer väl något senare men det kan vara värt att vänta in den för att se vad som ger mest för pengarna.

Permalänk
Medlem

Ge mig en superstark kärna istället så jag kan märka någon skillnad i spel.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Ge mig en superstark kärna istället så jag kan märka någon skillnad i spel.

CPU är sällan någon flaskhals i spel och moderna spelmotorer kan tillgodogöra sig flera kärnor. Spelar du istället äldre spel som bara har stöd för en kärna, så räcker det nästan alltid med en billig i3.

Apropå "en superstark kärna", så sätter kiseltekniken sina gränser. Värmeutvecklingen blir för hög om man lägger all power i en enda kärna.

Permalänk
Medlem

Det luktar influens från AMD lång väg. Intel hade garanterat inte släppt en 10-core direkt efter en 8-core om inte Zen varit på ingång.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Nice med lansering till sommar samt 2011-3
Då hinner jag spara ihop till en och slipper byta mobo

Ska vi slå till på en 6950X?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En annan lösning vore ju om processorn kontruerades på ett sådant sätt att den kunde ställa om till single/multi-core beroende på vad som kördes för stunden. Alltså om en CPU t. ex har kapacitet för 8 kärnor skulle den kunna ställa om sig till att leverera all den kraften i en enda tråd. Det vore något.

Ah, jag ser en av mina gamla idéer återuppstå i dina tankar.

Det hade varit brutalt bra att kunna använda en processor på det sättet.
Just nu kan man jämföra 5960X som en V8, med att du bara kan använda alla 8 cylindrar på vissa vägar.
Helt värdelöst med andra ord.
/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ah, jag ser en av mina gamla idéer återuppstå i dina tankar.

Det hade varit brutalt bra att kunna använda en processor på det sättet.
Just nu kan man jämföra 5960X som en V8, med att du bara kan använda alla 8 cylindrar på vissa vägar.
Helt värdelöst med andra ord.
/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men precis. Man vill liksom kunna utnyttja all kraft hela tiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

It's all about the money! De flesta som köper flerkäriga processorer skulle kunna köpa flera hostar istället, problemet är att vår ekonomi är begränsad.
Att köpa en 10 kärnig i7a för över 10 tusen, så skulle jag allt hellre i privat bruk skaffa flera hostar som jag sprider lasten på, då får varje host beroende på konfiguration tillgång till egen hårdvara och får arbeta som den vill. (visst san är gött, men de kostar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja men precis. Man vill liksom kunna utnyttja all kraft hela tiden.

Exakt, och då måste man få samtliga tillgängliga kärnor att samarbeta och rikta all sin kraft i en enda tråd.
Det är den tråden man sedan vill åt.
Frågan är dock om man skulle kunna få programmen att förse processorn med information om hur många trådar programmet kan använda.
Detta för att varje program skall kunna utnyttja processorn till max.
Även om vi tittar på 6950X med sina 10 kärnor, så skall den kunna samla ihop sina kärnor till exakt så många trådar som programmet vill ha. Oavsett om det är 1 eller 16.

/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kärnor hit och kärnor dit. Jag tycker det skulle vara väldigt intressant att istället se AMD och intel försöka göra en så snabb Single-core CPU med dagens teknik. Programmerare tycker ju att det är besvärligt att koda för flertrådat, vilket innebär att vi ser mycket outnyttjad prestanda i dagens program.

En annan lösning vore ju om processorn kontruerades på ett sådant sätt att den kunde ställa om till single/multi-core beroende på vad som kördes för stunden. Alltså om en CPU t. ex har kapacitet för 8 kärnor skulle den kunna ställa om sig till att leverera all den kraften i en enda tråd. Det vore något.

Vore ju skönt om man enkelt kunde göra så att ett visst program bara använder en viss kärna osv. Hade varit perfekt om man då har 10 kärnor, där kanske bara 4 behövs för spel, medan dom andra kan arbeta på helt andra saker. Rendera 1080p eller varför inte 4K medan man spelar spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vore ju skönt om man enkelt kunde göra så att ett visst program bara använder en viss kärna osv. Hade varit perfekt om man då har 10 kärnor, där kanske bara 4 behövs för spel, medan dom andra kan arbeta på helt andra saker. Rendera 1080p eller varför inte 4K medan man spelar spel?

Finns något liknande till spel faktiskt.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Sällan jag är så nöjd över ett köp som min 5820k. Känns som man fick väldigt mycket för pengarna med introduktionen av 6 kärnor på instegsmodellen. Sen att priset var 3199:- i september förra året gör inte saken sämre.

Permalänk
Medlem

Som redigerare dagligen så lockar en uppgradering mig, just för fler trådapplikationer.

Funkar utmärkt i nuvarande 4/4 men 10/20 DAMM vilket lyft för min produktion.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Erwya:

Det luktar influens från AMD lång väg. Intel hade garanterat inte släppt en 10-core direkt efter en 8-core om inte Zen varit på ingång.

Finns en potentiell teknisk förklaring som kräver lite mindre folie

För Haswell är den största Xeon E5 som bara har en ring-buss just 8-kärnor, för 10 kärnor och uppåt sitter det två ringar vilket drar upp kostnaden på kretsen.

Då Broadwell Xeon E5 ska ha upp till 24 kärnor är min gissning att 10-kärnors modellen kommer klara sig på en ring-buss -> är rimligt att göra en nedskalad konsument modell, d.v.s. E-serien, med 10 kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Finns något liknande till spel faktiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=LuJYMCbIbPk

Är väl 2 datorer i ett chassi..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Sällan jag är så nöjd över ett köp som min 5820k. Känns som man fick väldigt mycket för pengarna med introduktionen av 6 kärnor på instegsmodellen. Sen att priset var 3199:- i september förra året gör inte saken sämre.

Visserligen 400 spänn mer än vad min 4790K kostade men det vore inte fel med 6 kärnor

Permalänk
Medlem

Jag gillar mer kärnor!

Kanske borde ingå lite multicore-programmering i grundskolan, så får man lite mer förståelse! Det är nog egentligen inte programmerare i allmänhet som tycker att det är besvärligt med multi-core, alla program/algoritmer har helt enkelt inte möjlighet att parallelliseras hur som helst.

"All kraft i en tråd" -tänket är lite av en utopi... tyvärr. Exponentiell energiåtgång vid uppskalning av klockfrekvensen är en orsak, nästa problem är primärminnet, mycket långsammare än CPUn. Även om man skriver smarta applikationer som lyckas utnyttja cacheminnet finns risken att det uppstår väntetider, än större risk om flera applikationer skriver till minnet. Då ska vi inte tala om sekundärminnet/lagringsminnet, där hinner CPUn köra till månen och tillbaka

Själv gillar jag utmaningen att skriva program med parallella inslag. Sitter och mekar lite med en GPGPU applikation; på mitt GTX 670 har jag upp till 1344 trådar parallellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av longercat:

Som Lessismore säger, det är ganska stor skillnad på generaliserade kärnor som i en Intel/AMD CPU och kärnor med reducerad instruktionstabell som exempelvis en GPU-kärna, FPGA eller i extremfall ASIC.

Det finns en god anledning till att Bitcoins inte "minas" på desktop-CPU:er längre, det är mycket effektivare att ha specialbyggda ASIC för att endast lösa bitcoins matematiska problem.

Hittar desvärre inte så jättemycket information om antalet kärnor, men Här så säger de att varje ASIC innehåller 384 kärnor och vad jag förstår så drar själva ASIC:en under 10W. Så jättebra prestanda per watt, dock är det enda du kan göra med processorn att skapa SHA256 hashar.

Tenkai Star, antar att du bara var ironisk i ditt inlägg, men tänkte jag skulle förklara närmare ändå :]

Cpu'er med långt fler kärnor än Intel har funnits i många år. IBM's Power 8-arkitektur närmar sig 100 trådar per cpu med 20 kärnor. Och det är riktiga trådar: Performancetest i MariaDB: https://blog.mariadb.org/10-1-mio-qps/

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokborn:

Jag gillar mer kärnor!

Kanske borde ingå lite multicore-programmering i grundskolan, så får man lite mer förståelse! Det är nog egentligen inte programmerare i allmänhet som tycker att det är besvärligt med multi-core, alla program/algoritmer har helt enkelt inte möjlighet att parallelliseras hur som helst.

"All kraft i en tråd" -tänket är lite av en utopi... tyvärr. Exponentiell energiåtgång vid uppskalning av klockfrekvensen är en orsak, nästa problem är primärminnet, mycket långsammare än CPUn. Även om man skriver smarta applikationer som lyckas utnyttja cacheminnet finns risken att det uppstår väntetider, än större risk om flera applikationer skriver till minnet. Då ska vi inte tala om sekundärminnet/lagringsminnet, där hinner CPUn köra till månen och tillbaka

Själv gillar jag utmaningen att skriva program med parallella inslag. Sitter och mekar lite med en GPGPU applikation; på mitt GTX 670 har jag upp till 1344 trådar parallellt

De 1344 är ju dock inte generella trådar enligt MIMD-arkitekturen utan SIMD (single-instruction-multiple-data) vilket innebär att alla trådar måste göra samma instruktion fast på olika data. Du jämför äpplen och päron.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Tycker det är super med fler trådar, min 5960X får arbeta hårt vid rendering osv, och då är den ändå 8C med HT, känns ändå som det "tar tid" innan det är klart : D trots 100% på alla kärnor.

Idag har jag spelat lite Pillars of Eternity, HoTS och bara surfat runt nu senaste två timmarna, alla kärnor har haft en maximal belastning på minst 50%, snittet ca 70%, så visst används dom, då är detta ändå "lätta" spel jag har lirat.

Om dom släpper den med 10 kärnor och det inte bara är ett rykte så kommer den ersätta min 5960X nästa år, kan ju hoppas och drömma.. ; )

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Oh yes, nu kliar det i köpnerven!

Samma här. Skulle rent utan kunna tänka mig en 10k på en CPU denna gången

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

De 1344 är ju dock inte generella trådar enligt MIMD-arkitekturen utan SIMD (single-instruction-multiple-data) vilket innebär att alla trådar måste göra samma instruktion fast på olika data. Du jämför äpplen och päron.

Säger inte emot, dock menade jag inte siffran som en direkt jämförelse men medger att det var offtopic. Var mest en parallell till att programmera i en annan arkitektur, eftersom det är precis vad jag gjorde när jag skrev

Ska man jämföra med en NVidia GPU på det sättet, eftersom jag redan är offtopic, är det väl antalet streaming processorer det närmsta man kommer (en kernel per SM).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Aaaah, the horror! Vem kör Windows med en sådan CPU

Aj så Linus borde köra Linux, heh heh

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Undrar hur bra 6 kärniga prollarna klockar. Om dom nu lyckas komma till runt 4.7ghz som dagens 4 kärniga skylakes så skulle det va nåt att överväga.

Tråkigt att man fortfarande måste kompromissa mellan antingen fler, eller starkare kärnor, iaf när man enbart har gaming i tanke.

Skickades från m.sweclockers.com

5960x går att klocka till 4,75 GHz utan problem, givetvis med varierande volt requirement men ändå. Min klarar 4,75 galant på 1,31 volt.
Det var egentligen bara efter stresstest av FPU i Aida 64 som volten behövde upp över 1,3. Kunde spela t.ex witcher 3 i flera timmar på 1,27V @ 4,75 så troligtvis klarar dom allra flesta 5960x åtminstone 4,7 på 1,4V vilket borde vara säkert med tillräcklig kylning. En 5820K med bara 6 kärnor å andra sidan klarar väl 4,7 som standard mer eller mindre.

Permalänk

i dagsläget är inte mer än 6 kärnor nödvändigt, men det sa man om 4 och lägre, vore bra om man utvecklade ett bättre ui för utvecklare som gör det enkelt att göra programvaror för dessa tycker jag, för det är där utvecklingspotentialen finns?

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti