AMD lovar två nya grafikprocessorer 2016

Permalänk
Melding Plague

AMD lovar två nya grafikprocessorer 2016

Nästa år tar grafikmakaren AMD klivet till en ny tillverkningsteknik och nu avslöjar grafikchefen Raja Koduri att bolaget har två nya grafikprocessorer planerade för 2016.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas de satsar på 4k nu så vi får lite vettigare mängd vram

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Mmm... nya arkitekturer! Man blir ju alltid lika nyfiken på vad som kokas ihop i grytan!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Känns dumt att försöka pusha så stora kretsar, stora, varma, dyra att tillverka, låg yield.

Är smartare om de försöker push:a ner kretsar i storleken med Fury eller strax över dessa för att få bättre yield. Det som säljer bra är inte absoluta topp-kretsar utan det folk har råd med och det som finns på butikshyllorna och inte har 4 veckors leveranstid.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Mycket av det som sägs i dagsläget lär nog förändras då det är dags.
Hoppas på det bättre än i alla andra ny lanseringar de haft.

Nu hoppas man verkligen de kommer igen och tar in på Nvidias mark.

År 2016 kommer bli ett riktigt intressant år för GPU tillverkarna "och oss andra".

Permalänk
Medlem

Blir förvånad om dom får ut dom före hösten 2016. Var är r9 gemini som dom skulle lansera denna höst?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Känns dumt att försöka pusha så stora kretsar, stora, varma, dyra att tillverka, låg yield.

Är smartare om de försöker push:a ner kretsar i storleken med Fury eller strax över dessa för att få bättre yield. Det som säljer bra är inte absoluta topp-kretsar utan det folk har råd med och det som finns på butikshyllorna och inte har 4 veckors leveranstid.

Men har ett märke "toppkortet" tror oinsatt folk att alla prisklasser från det märket är bäst. Ganska vanligt fenomen på detta forum.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

...en introduktion antingen under 2016 års första eller andra hälft.

OK, skönt att det inte blir i årets tredje hälft

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men har ett märke "toppkortet" tror oinsatt folk att alla prisklasser från det märket är bäst. Ganska vanligt fenomen på detta forum.

Bristande källkritik existerar inte bara på detta forumet utan är nog ganska vidspritt överallt.
Att ha topp-kortet är ju bara för att slå på stora trumman och tjäna marknadsföringspoäng.

Rent ekonomiskt är det ingen större del av vinsterna för företagen utan snarare tvärt om.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hoppas de satsar på 4k nu så vi får lite vettigare mängd vram

Som att inte 4GB HBM räckte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Som att inte 4GB HBM räckte?

Skickades från m.sweclockers.com

Just nu räcker det till 4k men jag spelar inte heller de mest avancerade spelen så ofta.
Jag tror ex att om 3 år kommer en person som köpt två eller tre R9 390x ha bättre prestanda än en som köpt två eller tre ur fury familjen pga videominnet. Men det är bara spekulationer från min sida
Och har nästa kort inte mer än 4gb HBM lär jag inte vara sugen på att uppgradera.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Haha, FinFET. Låter definitivt både finfint och fett.

Permalänk
Medlem

Ett kort med dubbla prestandan mot Fury X hade inte varit fel. Kan alltid hoppas att AMD slår Nvidia på fingrarna den här gången så de kan ta tillbaka marknadsandelar för bättre konkurrens.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter! Jag hoppas att AMD kommer tillbaka på allvar under 2016.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Känns dumt att försöka pusha så stora kretsar, stora, varma, dyra att tillverka, låg yield.

Är smartare om de försöker push:a ner kretsar i storleken med Fury eller strax över dessa för att få bättre yield. Det som säljer bra är inte absoluta topp-kretsar utan det folk har råd med och det som finns på butikshyllorna och inte har 4 veckors leveranstid.

Då det blir en 16nm Shrink så tror jag inte att kretsarna verkligen blir så mycket större.

Och nej, ju mer demand och competition, desto mindre kostar kretsarna.

Båda bolagen brukar ofta lägga top tier grafikkortet second tier när dom nya kretsarna kommer, och dom har ofta identiska storlekar när det kommer till tech.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Haha, FinFET. Låter definitivt både finfint och fett.

Jag tycker vi bestämmer att FinFET översätts till svenska i fortsättningen. Vad sägs om MysMULLIG?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag tycker vi bestämmer att FinFET översätts till svenska i fortsättningen. Vad sägs om MysMULLIG?

Både fin och fet är ju svenska ord redan så varför översätta ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Min kropp är redo för 14nm. Men min plånbok är inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Haha! Just beställ ett sapphire 390 nitro... O andra sidan.. Om man ska vänta på nästa bättre grej kommer man aldrig kunna köpa något

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Känns dumt att försöka pusha så stora kretsar, stora, varma, dyra att tillverka, låg yield.

Är smartare om de försöker push:a ner kretsar i storleken med Fury eller strax över dessa för att få bättre yield. Det som säljer bra är inte absoluta topp-kretsar utan det folk har råd med och det som finns på butikshyllorna och inte har 4 veckors leveranstid.

Syftar du på area eller antal transistorer nu? För till ytan lär de nya inte vara mycket större av den enkla anledningen att det inte går att tillverka särskilt mycket större kretsar. Dubbleringen av transistorer kommer från krympningen och inte från en dubbelt så stor krets. Arean har stått stilla ett tag eftersom det finns en övre gräns för hur stora kretsar man kan tillverka i ett stycke. Vidare vore det konstigt att begränsa antalet transistorer då det är det enklaste sättet att öka prestandan i ett grafikkort. Just GPUer skalar extremt väl med antal kärnor så får man mer transistorer kan man slänga in fler kärnor och därmed få mer prestanda. Låser man antalet transistorer kan man bara leka med arkitekturen och där finns inte lika mycket att hämta. Så om de skulle låsa antalet transistorer till 9 miljarder från Fury så får de istället en mindre krets men inte särskilt mycket mer prestanda. Vad för nytta har den? En annan fördel med att grafikkort skalar bra med kärnor är att man enkelt kan bygga modulera designer. Du kanske har noterat att varken Nvidia eller AMD släpper en enda modell utan det kommer alltid flera plus ett gäng binnade versioner. Så det kommer garanterat en version som är mindre än 550 mm2 också för den som inte vill betala för absoluta topprestandan. Precis som det alltid gjort. Dock anser både AMD och Nvidia att de behöver prestandamonster i toppklass för att kunna konkurrera. Om inte annat behövs de i marknadsföringen. För hur mycket gnäll hade det inte blivit i forumet om AMDs toppkort inte kunde konkurrera med Nvidiastoppkort även om AMDs kostade hälften så mycket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@WIRN: Den där hamnar rakt i min lista för bra citat

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Blir förvånad om dom får ut dom före hösten 2016. Var är r9 gemini som dom skulle lansera denna höst?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gissar på samma sak men hoppas, utan att tro att det blir så, att både nvidia och amd släpper nytt till våren.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Nya eller "nya" ?

Permalänk
Medlem

Och än en gång kommer Nvidia att krossa dessa med sin egna arkitektur, vilket i detta fall blir Pascal. #startflamewar

Skämt åsido, detta kanske blir en riktig hit! Men AMD har fortfarande en lång väg framför sig om de vill hinna ikapp. Hoppas åtminstone att dessa kretsar får en högre yield än de som fanns i Fury och att de satsar på fler Nano-kort, så kan de nog vinna över Nvidia när det kommer till gamingdatorer i HTPC-storlekar (tänk: NCASE M1 eller DAN A4 Case) <3

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Bra, nästa år kommer jag nog behöva ett vassare grafikkort så blir intressant att se vad som släpps. Något motsvarande vad jag kör idag så ett R9 490 med andra ord.
Rejäl prestandaökning, 8GB HBM(2), gärna 4-6 DisplayPort anslutningar samt en Tri-X variant från Sapphire hade jag inte tackat nej till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Icte:
Vad har nvidia för närvarande som kan tävla med nano i den formfaktorn eller det termiska kuvertet?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra, nästa år kommer jag nog behöva ett vassare grafikkort så blir intressant att se vad som släpps. Något motsvarande vad jag kör idag så ett R9 490 med andra ord.
Rejäl prestandaökning, 8GB HBM(2), gärna 4-6 DisplayPort anslutningar samt en Tri-X variant från Sapphire hade jag inte tackat nej till.

Skickades från m.sweclockers.com

och en standard för skärm gällande adaptive sync

Permalänk
Medlem

@danedi Precis - inget! Förutom ASUS och Gigabyte's GTX 970 Mini versioner som är cirkus 30% långsammare än Nano så har Nvidia just inget Vilket är varför AMD bör satsa stort på fler Nano kort, speciellt nu då mITX-byggen är väldigt populära!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ja, nästa år köper jag en helt ny dator som ska vara ansedd för 4k gaming. Frågan är bara om det blir Nvidia eller AMD på grafikdelen. Spännande!

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sekatorur:

Nya eller "nya" ?

Lägg av.

Det är ny tillverkningsprocess samt ny arkitektur, alternativt vidareutveckling av GCN. Inte f*n kommer AMD kunna sälja 28 nm som 14/16 nm. nVidia är precis lika skyldiga till omdöpningar som AMD, båda två kör ett riktigt fulspel där, inte minst på bärbara sidan.