Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Acer: "Acer och Asus kommer inte försvinna från PC-marknaden"

Permalänk
Melding Plague

Acer: "Acer och Asus kommer inte försvinna från PC-marknaden"

Analysfirman IDC förutspår att två av världens största datortillverkare kommer försvinna inom de kommande två åren och att taiwanesiska Acer och Asus är i riskzonen, en förutsägelse som Acers grundare gör gällande är felaktig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Finns de folk som fortfarande köper färdigbyggda märkes PC's? Typ en i7 blabla+ Gaming Extreme GT720 8GDDR5.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Lego Master

Hoppas de har fel i sin domedagsprofetia. Gillar ASUS som tusan, har en drös ASUS-delar i datorn och har tidigare ägt en G74-laptop som jag var kopiöst nöjd med.

Acer...meh. Känns som en dussintillverkare av plast för mig, men jag kan ju ha fel för all del.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stenkul:

Finns de folk som fortfarande köper färdigbyggda märkes PC's? Typ en i7 blabla+ Gaming Extreme GT720 8GDDR5.

Extremt många.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Om IDC fortsätter analysera så här dåligt så är det bara de själva som kommer försvinna från marknaden.

Permalänk
Medlem

Bara hoppas att dem som överlever levererar kvalité och då ligger Acer pyrt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Finns de folk som fortfarande köper färdigbyggda märkes PC's? Typ en i7 blabla+ Gaming Extreme GT720 8GDDR5.

Självklart, hela tiden.

Permalänk
Medlem

Det var den sämsta analys jag sett! Varför folk inte köpte stationära PC var för Windows 8 lanserades och var helt bedrövligt för desktop datorer samt att Surfplattorna gjorde intåg samtidigt som Win 8 typ. Nu har det gått ett gäng år sedan Windows 7 och medelsvensson vill köpa ny stationär dator hemma och byta ut gammalt eller Vista datorer...

Windows 10 blev en klar förbättring för Desktops vilket skapar sug igen samt spelmarknaden bara ökar på PC.

Dom flesta har redan köpt upp sig på surfplatta och mobil men man måste ha en ordentlig burk hemma för viktigare saker än som man bara kan göra på mobiltelefoner.

Minns vilken hysteri det blev när Netbooks började komma och många började köpa dessa, idag är det nästan stendött med Netbooks för surfplattan tog över samt folk insåg hur värdelös Netbooks var.

Länge leve den stationära PC:n det är navet i alla hem

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Finns de folk som fortfarande köper färdigbyggda märkes PC's? Typ en i7 blabla+ Gaming Extreme GT720 8GDDR5.

Bygger du dina bärbara själv? Gör företag?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Stenkul:

Finns de folk som fortfarande köper färdigbyggda märkes PC's? Typ en i7 blabla+ Gaming Extreme GT720 8GDDR5.

Jepp. Världen består inte bara av l33t-haxx0rz som överklockar och kyler datorn med flytande kväve å ena sidan, och Mac-fantaster som vägrar ta i en windows-pc å andra sidan.

Mitt emellan där ligger hela medelsvenssonkategorin (inkl min farsa) som köper vad för skit som råkar stå på Siba/Mediamarkt/Elgiganten för tillfället med största reklamskylten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Finns de folk som fortfarande köper färdigbyggda märkes PC's? Typ en i7 blabla+ Gaming Extreme GT720 8GDDR5.

Som El-Giganten kört på sina TV reklamer "2700MHz processor", 1000GB Hårddisk", "2GB Videominne" = skitbra dator och folk köper detta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Bygger du dina bärbara själv? Gör företag?

Nu så refererade inte titeln till bärbara, utan stationära PC's.

Roligt när folk köper dessa ''gaming PC's'' när de är i själva verket en kontorsdator, inte konstigt att folk gillar konsolerna mer då

Aja, det är väl därför samhällena rasar...För mycket dumhet och ignorans..

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Bara hoppas att dem som överlever levererar kvalité och då ligger Acer pyrt till.

Håller med men som stod i artikeln så har Acer försökt prispressa förr men märkt att det inte var så bra - tycker att de lyft sig betydligt det senaste året, kanske inte direkt "premium" men betydligt mindre plastigt än för fyra år sedan.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stenkul:

Nu så refererade inte titeln till bärbara, utan stationära PC's.

Roligt när folk köper dessa ''gaming PC's'' när de är i själva verket en kontorsdator, inte konstigt att folk gillar konsolerna mer då

Aja, det är väl därför samhällena rasar...För mycket dumhet och ignorans..

Näe, rubriken tar inte upp stationära datorer och inte heller ingress eller övriga delar av artikeln tar upp stationära datorer specifikt vad jag kan se.

Blir lite tokigt att kritisera andra för dumhet och ignorans ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Nu så refererade inte titeln till bärbara, utan stationära PC's.

Roligt när folk köper dessa ''gaming PC's'' när de är i själva verket en kontorsdator, inte konstigt att folk gillar konsolerna mer då

Aja, det är väl därför samhällena rasar...För mycket dumhet och ignorans..

Nu referera IDC till PC-marknaden och inte till speldatorer. De spelare som gått ur PC-marknaden har också slutat tillverka/sälja bärbara givetvis. PC-marknaden är i huvudsaken bärbara datorer.

Permalänk
Avstängd

Skulle Asus ligga i riskzonen? Vilket skämt till gossip!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk

Unge fär lika korkat och ignorant utalande som Tim Cook häromdagen påstod att han inte förstår varför någon skulle köpa en PC över en Mac...

Ignoranta affärsmän som inte ens verkar känna till spelmarknadens existens.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem

För mycket koffein?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Extremt många.

Förmodligen majoriteten av alla "gamers". Folk glömmer att majoriteten är ganska ointresserade av teknik, samt föräldrar som inte kan som köper åt sina barn. Då köper man en färdig produkt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Finns de folk som fortfarande köper färdigbyggda märkes PC's? Typ en i7 blabla+ Gaming Extreme GT720 8GDDR5.

Den större majoriteten av alla PC gamers kan inte ett smack om hur man bygger en dator. Det som är enkelt för oss är super komplicerat för dem.

Och om man köper rätt märke med rätt delar så är det inte så speciellt mycket dyrare än att sätta ihop den själv, räknar man i tim kostnad så tjänar en nybörjar byggare faktiskt igen en del på det. Sen så är det också trevligt med hur garantin funkar på stora system utöver att behöva bevisa att det inte är en själv som har haft sönder moderkortet.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på när en jag känner sommarjobbat åt sin far för att efter en sommars slit få en "speldator" vilket var en lurendrejeridator från elgiganten utan dedikerat grafikkort. Den klarade wow med 10 fps i raids. Snacka om extrem besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Den större majoriteten av alla PC gamers kan inte ett smack om hur man bygger en dator. Det som är enkelt för oss är super komplicerat för dem.

Och om man köper rätt märke med rätt delar så är det inte så speciellt mycket dyrare än att sätta ihop den själv, räknar man i tim kostnad så tjänar en nybörjar byggare faktiskt igen en del på det. Sen så är det också trevligt med hur garantin funkar på stora system utöver att behöva bevisa att det inte är en själv som har haft sönder moderkortet.

Problemet är att det i många fall sparas in på grafikkort och liknande, dock kan färdigbyggda från de större nätbutikerna vara ett bra alternativ. Men svårt att se någon som tjänar på de som säljs som speldatorer i de stora elektronikkedjorna (elgiganten osv.). Det innebär ju oftast att man blir tvungen att köpa ny inom kort när den som använder datorn förstår hur dålig den egentligen är för ändamålet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Bygger du dina bärbara själv? Gör företag?

Jag önskar att jag kunde det...

Visst går det väl rent tekniskt, men utbudet och möjligheterna är extremt lågt och någon prisskillnad blir det definitivt inte till hemsnickrarens fördel.

Permalänk
Inaktiv

Är ju inte så konstigt att folk inte tycker det är lönt att "uppgradera" när det inte släpps något som kräver ngt dyrt precis, det ända som är krävande är ett fåtal kommande PC spel, och telefon appar utvecklas ju för att kunna köras på så många "devices" som möjligt= low tech compatible.

Permalänk
Skrivet av Stenkul:

Finns de folk som fortfarande köper färdigbyggda märkes PC's? Typ en i7 blabla+ Gaming Extreme GT720 8GDDR5.

Ska börja med att i överlag så är det en dator med i7a och 750TI MEN ibland kan man hitta OK fynd!
Min flickväns lillebror köpte en dator för 10k från acer med 27" skärm (1080p @60Hz) och den har ett 960 och i5 4460, 8GB Ram, vilket faktiskt är rätt bra för priset..
Han skulle ha den på dagen så jag fick tyvärr inte nöjet att bygga den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Finns de folk som fortfarande köper färdigbyggda märkes PC's? Typ en i7 blabla+ Gaming Extreme GT720 8GDDR5.

Förstår vad du vill syfta på men om man inte vill bygga själv får man köpa en färdig dator för "överpris" om man nu vill det. Vem bryr sig om vad andra köper?
Får alltid denna känsla i Sweclockers kommentarfälten "Jag själv är smart och alla andra är lättlurade idioter."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

"Jag själv är smart och alla andra är lättlurade idioter."

Är det inte så då?
Byt ut lättlurad till slösaktig, lat eller icke läskunnig så blir det ännu mer korrekt.
Priset en färdigbyggt dator går på kontra en hemmabyggd motsvarar i regel inte alls tiden det tar för en normal läskunnig människa med noll datorbyggarvana att plocka ihop en hög färdiga delar, förutsatt att man låter en timme av denne persons arbetstid motsvara priset för en fritidstimme.

Är man däremot inte läskunnig och en smula dum kan det förstås ta lite längre tid (mer än tre timmar är dock riktigt illa) är man med största säkerhet inte heller särskilt välbetald, och då är incitamenten att spara slantar ännu större.

Men visst, tjänar man mer än 300:- per timme efter skatt kan det väl vara värt att köpa en färdigbyggd.

Permalänk
Medlem

Det är väl ungefär samma "analytiker" som förutspådde PC marknadens undergång för några år sedan? Ni vet, ingen kommer spela på PC längre. Grafikkort och NVIDIA kommer försvinna.
Vid det här laget tror jag mer på politiker än dessa teknik "analytiker".

Permalänk

@Ricerunner: Du får inte glömma de som faktiskt har noll intresse av att bygga sin dator.

Företag måste ju köpa hundra tusentals maskiner varje år dessutom och hävda att de ska bygga sina system själva är idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Problemet är att det i många fall sparas in på grafikkort och liknande, dock kan färdigbyggda från de större nätbutikerna vara ett bra alternativ. Men svårt att se någon som tjänar på de som säljs som speldatorer i de stora elektronikkedjorna (elgiganten osv.). Det innebär ju oftast att man blir tvungen att köpa ny inom kort när den som använder datorn förstår hur dålig den egentligen är för ändamålet.

Det är just det som är problemet med färdigbyggda skol och kontors datorer samt "multimedia" eller "familje" datorer, men om man köper en dator med rätt delar så sparar man inte in så värst mycket mot att bygga ihop en själv med samma delar jämförelsevis.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS