begränsad anslutning - inget internet på 1 enhet - har provat allt?

Permalänk
Medlem

begränsad anslutning - inget internet på 1 enhet - har provat allt?

Vi har gott om apparater anslutna till vår router och de fungerar felfritt. En krånglar - vår winows10-laptop vägrar ansluta och vi får bara begränsat hur vi än gör. Nätverksåtkomst saknas står det i nätverks- och delningscentret. Har provat det mesta, surfat på svenska och engelska och därefter provat följande:

Windows felsökare: Säger Wifi saknar giltig ip-konfiguration och kan inte hjälpa mer.

Starta om router - både genom smartlinksys.com och manuellt med strömbrytaren. Ingen skillnad. ipad, android och win8-laptop fungerar via wifi och TV på lan.

Uppdatra drivrutiner för nätverkskort (genom windows) - ingen skillnad
Ta bort drivrutiner för nätverkskortet och starta om - ingen skillnad. Kortet heter Intel dual bankd wireless ac-3160

DHCP-server är aktiverad/automatisk. MAC-filter inte aktiverat. Detta ser jag tydligt när jag loggar in i routern från annan enhet.

Vi har internet via fiber och routern är en Linksys EA6700. Ny sedan i vintras.

För att ytterligare spä på detta så krånglar det även då jag LAN-ansluter. Startar jag om datorn går det bra, men stoppar jag bara i sladd så blir det begränsat. "Ethernet saknar giltid IP-konfig... & Standardgateway är inte tillgängling" får jag då. Men det här hör stycket hör alltså till LAN och det är ändå bara en nödlösning...

Hur kan jag gå vidare? Det känns som jag tömt allt jag kan komma på själv. Mycket tacksam för hur jag ska kämpa vidare!

----------------------------
Här är vad ipconfig /all ger:
-----------------------------
Microsoft Windows [Version 10.0.10240]
(c) 2015 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\WINDOWS\system32>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : dellen
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Ethernet:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe FE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 34-17-EB-6C-1E-22
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Anslutning till lokalt nätverk* 3:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter #2

Physical Address. . . . . . . . . : 30-3A-64-AB-88-31
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3160
Physical Address. . . . . . . . . : 30-3A-64-AB-88-30
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::496b:e76:61aa:4a37%3(Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.74.55(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 53492324
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1B-A3-61-60-34-17-EB-6C-1E-22

DNS Servers . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
fec0:0:0:ffff::2%1
fec0:0:0:ffff::3%1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Ethernet adapter Bluetooth-nätverksanslutning:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Bluetooth Device (Personal Area Network)
Physical Address. . . . . . . . . : 30-3A-64-AB-88-34
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter isatap.{3A370600-AA0A-4AAA-89CD-13F462511FE1}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Teredo Tunneling Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

C:\WINDOWS\system32>
----------------

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du försökt ansluta vid den ipconfig du visar ?
Kan du ansluta till routern eller kommer du inte så långt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: ja, det är det som visas när jag försökt ansluta.

Nätverksåtkomst saknas tolkar jag som om jag inte kommer åt routern, men jag får ju en IP-adress (169.254.74.55 nu ikväll) och det och "begränsat" är väl tecken på anslutning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobsod:

Nätverksåtkomst saknas tolkar jag som om jag inte kommer åt routern, men jag får ju en IP-adress (169.254.74.55 nu ikväll) och det och "begränsat" är väl tecken på anslutning?

169.256.*.* konfigureras upp på windows maskiner när det är inställt att använda DHCP men den får ingen kontakt med DHCP servern. Så det är typ samma som att inte ha någon adress alls, egentligen.

Eftersom det är en Win10 laptop så skulle jag nog säga att det har med drivrutiner att göra. Om det är ett intel kort för det trådlösa gå in på deras hemsida och hämta Win10 drivrutiner manuellt. Hämta även hem andra drivrutiner som kanske behövs får nåt intel styrkort eller liknande som kanske sitter i laptopen.

Om det inte är drivrutinerna så har ni någon form av nät problem, dålig täckning eller inte kopplar upp er mot det trådlösa korrekt, eller så är det strul med dhcp tjänsten i routern.

Edit: Här har du en länk.. https://downloadcenter.intel.com/download/25513/Intel-PROSet-...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobsod:

@mrqaffe: ja, det är det som visas när jag försökt ansluta.

Nätverksåtkomst saknas tolkar jag som om jag inte kommer åt routern, men jag får ju en IP-adress (169.254.74.55 nu ikväll) och det och "begränsat" är väl tecken på anslutning?

169.nått betyder som sagt att du inte har kontakt med dhcpservern, du ser alltså rätt ssid och kan ansluta dig mot det ? har du provat att byta ssid och tvinga fram en uppdatering ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

169.nått betyder som sagt att du inte har kontakt med dhcpservern, du ser alltså rätt ssid och kan ansluta dig mot det ? har du provat att byta ssid och tvinga fram en uppdatering ?

Nu har jag provat att byta ssid på mitt 5Ghz-nät och det gav tyvärr ingenting. Dock positivt att kunna prova fler sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Eftersom det är en Win10 laptop så skulle jag nog säga att det har med drivrutiner att göra. Om det är ett intel kort för det trådlösa gå in på deras hemsida och hämta Win10 drivrutiner manuellt. Hämta även hem andra drivrutiner som kanske behövs får nåt intel styrkort eller liknande som kanske sitter i laptopen.

Tack för länk och förslag! Drivrutiner uppdaterade den vägen nu - men ingen skillnad. Vad mer är det för drivrutiner jag kan leta efter?

Täckning kan inte vara problemet. Övriga produkter fungerar och just nu sitter så jag ser routern fem meter bort. Kan wifi-förlängare ställa till det för bara en enhet? Den fungerar och sänder samma nätverk från andra änden av huset. Men routern sänder två nät (5ghz och det vanliga) medan förlängaren bara kör "vanliga". Datorn kan inte koppla upp till något av dem.

Något mer jag kan luska i kring dhcp-servern i routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här fanns det två saker som kan vara värda att prova;

http://forums.windowscentral.com/windows-10/371107-wifi-limit...

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobsod:

Tack för länk och förslag! Drivrutiner uppdaterade den vägen nu - men ingen skillnad. Vad mer är det för drivrutiner jag kan leta efter?

Täckning kan inte vara problemet. Övriga produkter fungerar och just nu sitter så jag ser routern fem meter bort. Kan wifi-förlängare ställa till det för bara en enhet? Den fungerar och sänder samma nätverk från andra änden av huset. Men routern sänder två nät (5ghz och det vanliga) medan förlängaren bara kör "vanliga". Datorn kan inte koppla upp till något av dem.

Något mer jag kan luska i kring dhcp-servern i routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Men du har konstant kontakt mot rätt ssid och det är bara datatrafiken som inte funkar ? Har du provat med och utan kryptering och med olika kanalbredder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: konstant skulle jag inte kalla det för jag provar omväxlande mellan de två nätverken som routern sänder ut. Växlar gör jag för att se om mina justeringar ska ge effekt. Ibland startar jag om också i hopp om att det ska hjälpa😀

2,4ghz har jag inte rört idag, men 5ghz-nätet har jag testat med kanalbredder 20 och 80 istället för auto. Utan säkerhet (istället för wpa2personal) också - men fortfarande utan framgång.

Testade även att återigen köra netsh...delete för att rensa bort lösen mm. Dock resultatlöst.

@langelus: tack för tips. Installera om avvaktar jag dock gärna med och mitt nätverkskort verkar inte ha inställningen som det stod om så det gav tyvärr ingenting

Permalänk
Medlem

Om DHCP server inte funkar korrekt kan du ju testa att statiskt tilldela datorn en oanvänd IP-adress, förslagsvis en en bit bort från de redan tilldelade adresserna.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobsod:

@mrqaffe: konstant skulle jag inte kalla det för jag provar omväxlande mellan de två nätverken som routern sänder ut. Växlar gör jag för att se om mina justeringar ska ge effekt. Ibland startar jag om också i hopp om att det ska hjälpa😀

2,4ghz har jag inte rört idag, men 5ghz-nätet har jag testat med kanalbredder 20 och 80 istället för auto. Utan säkerhet (istället för wpa2personal) också - men fortfarande utan framgång.

Testade även att återigen köra netsh...delete för att rensa bort lösen mm. Dock resultatlöst.

@langelus: tack för tips. Installera om avvaktar jag dock gärna med och mitt nätverkskort verkar inte ha inställningen som det stod om så det gav tyvärr ingenting

Men du menar att du är ansluten mot rätt ssid samtidigt som du inte har nätverkskontakt eller har du inte kontakt med rätt ssid heller, dvs vet du om radiolänken fungerar eller inte oberoende av om nätverket fungerar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: jag är lite osäker på detta. Anslutningen är ju begränsad enligt Windows och kontakt med nätverket verkar jag ju inte ha.

Hur kan jag göra för att ta reda på om radiolänken fungerar, som du skriver?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobsod:

@mrqaffe: jag är lite osäker på detta. Anslutningen är ju begränsad enligt Windows och kontakt med nätverket verkar jag ju inte ha.

Hur kan jag göra för att ta reda på om radiolänken fungerar, som du skriver?

Hur ser det ut om du kollar i nätverks och delningscenter ? vad får du fram om du kollar på egenskaper på det trådlösa

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: nätverksåtkomst saknas och på raden under namnet på mitt wi-fi som är typ linksysXXX5g

Oidentifierat nätverk/offentligt nätverks nämns också.

Status för nätverk visar följande:
IPv4 (och IPv6) nätverksåtkomst saknas
Mediatillstånd aktiverad
Ssid linksys... Som ovan
Varaktighet 2dagar...
Hastighet 433mbit...

Aktivitet
Skickat 2518 byte
Mottaget 0

Säger det här dig något?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobsod:

@mrqaffe: nätverksåtkomst saknas och på raden under namnet på mitt wi-fi som är typ linksysXXX5g

Oidentifierat nätverk/offentligt nätverks nämns också.

Status för nätverk visar följande:
IPv4 (och IPv6) nätverksåtkomst saknas
Mediatillstånd aktiverad
Ssid linksys... Som ovan
Varaktighet 2dagar...
Hastighet 433mbit...

Aktivitet
Skickat 2518 byte
Mottaget 0

Säger det här dig något?

Då verkar det ju som du är ansluten men trafiken inte kommer igenom av nån anledning, prova att backa nätverketsinställninigarna till 802.11g och gå sedan uppåt mot 802.11ac och se om det påverkar på nått sätt för det kan ju vara inkompatibla inställningar där som stoppar trafiken, bbyt även ssid till nått enkelt typ bara en bokstav och prova olika krypteringar och ingen alls, testa olika kanalbredder osv , kolla efter uppdateringar till allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för alla tips. Jag provade som du sa, men lyckades inte. Då körde jag "återställning men behåll mina filer. Tog en stund och nu har jag inga program installerade än - MEN INTERNET FUNGERAR!

Oklart vad felet var, men det är nu löst i alla fall:)