Permalänk
Medlem

Köpråd, kamera till julklapp

Hej!

Jag tänkte köpa en kamera till föräldrarna som julklapp, och tänkte försöka få tag i en nu under black friday - eller för ordinarie pris, om det inte finns några bra erbjudanden.

Budget är 3000:-, och för den pengen skulle jag vilja ha den bästa kompakta kameran som man kan få. 3000:- är redan över smärtgränsen för mig då jag nyss börjat jobba och ska till Japan på egen bekostnad med kompisarna över jul samt nyår, så jag ser väldigt gärna att det ligger något under det men om det är något extraordinärt för 3000:-, plus minus någon hundralapp, så kan det bli undantag. Jag är något litet insatt på kameror men tänker att ni här på kameraclockers kanske är mer insatta än jag är.

Inbyggd GPS är ett STORT plus, men det är nästan lite svårt att få med det i just denna prisklass, eller hur? Spenderade nyss 800:- på en GPS-modul för min Nikon D5500, och det sved påtagligt.

Alla tips och råd uppskattas!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Håll utkik efter en Sony RX-100 under black friday, den har gått för 3k vid enstaka tillfällen förr. Annars är nog bästa valet som sagt en S110/S120.

Permalänk
Medlem

RX100 är som sagt värd att hålla utkik efter erbjudande på, om inte budgeten kan sträckas 500kr (men det verkar ju inte aktuellt).
Annars är ju Panasonic LX7 åxå en trevlig kamera. Den är något större än S120 och har något mindre zoomomfång, men har istället betydligt bätter ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

Tack för råden, @jookeer, @perost och @dumbo!

Efter lite mer research har mitt intresse fallit på Sony Alpha A5000 + 16-50/3,5-5,6 OSS-objektiv som kostar 2989:- samt den rekommenderade DSC-RX100 för 3190:- (cashback på 300:- subtraherat från beloppet).

Själv lutar jag mot A5000 då den har en APS-C-sensor samt ett objektiv med reglage. Farsan hade ett stort intresse för foto i sina yngre dagar med sin SLR-kamera, så jag tänker att han säkert skulle uppskatta dessa för en något mer manuellt kontrollerad upplevelse vid behov. Dock ogillar han starkt storleken på DSLR-kameror då de är klumpiga att ta med sig på resa, och detta vore ju perfekt då det mer eller mindre är en nedkrympt DSLR.

Tänker jag rätt?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Tänker jag rätt?

En A5000 är ju mer kompakt än en traditionell (D)SLR, men med objektiv monterat är den ju avsevärt större än en S120/LX7/RX100. Det är ju bara om man monterar ett fast pannkaksobjektiv på som man eg kan säga att den blir någorlunda kompakt, men även då är det väl kanske inget man klämmer ner i byxfickan.
Nu har jag inte använt objektivet som följer med kitet du länkar till, så jag kan ha fel, men jag är ganska säker på att det har motorzoom, så det blir ju inte samma känsla som ett objektiv med mekanisk koppling, som din far nog är van vid. Likaså tror jag att fokuseringen bara är en elektrisk koppling.
Jag vill minnas att den 16-50:n inte presterar såvärst bra optiskt. Jag tror att bildkvaliteten från RX100 kommer att bli bättre. Med A5000 har man ju dock möjligheten att montera på bättre objektiv om man vill.

Hur som helst så är ju en A5000 inte en fickkamera, medan en RX100 går ner i byxfickan om man inte har allt för tajta byxor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

En stor fördel med A5000 är att du med adapter kan använda snorbilliga bra gammelgluggar. Helt klart bra val.

Scysst, vet att han har flera Minoltagluggar som bara ligger och samlar damm. Vore kul att få liv i dem igen!

Skrivet av dumbo:

En A5000 är ju mer kompakt än en traditionell (D)SLR, men med objektiv monterat är den ju avsevärt större än en S120/LX7/RX100. Det är ju bara om man monterar ett fast pannkaksobjektiv på som man eg kan säga att den blir någorlunda kompakt, men även då är det väl kanske inget man klämmer ner i byxfickan.
Nu har jag inte använt objektivet som följer med kitet du länkar till, så jag kan ha fel, men jag är ganska säker på att det har motorzoom, så det blir ju inte samma känsla som ett objektiv med mekanisk koppling, som din far nog är van vid. Likaså tror jag att fokuseringen bara är en elektrisk koppling.
Jag vill minnas att den 16-50:n inte presterar såvärst bra optiskt. Jag tror att bildkvaliteten från RX100 kommer att bli bättre. Med A5000 har man ju dock möjligheten att montera på bättre objektiv om man vill.

Hur som helst så är ju en A5000 inte en fickkamera, medan en RX100 går ner i byxfickan om man inte har allt för tajta byxor.

Storleken är jag helt medveten om! Grejen med en DSLR är att man behöver ta med en DSLR-väska för att ta med den på resa. Med denna tänker jag att man kan sätta på ett fodral och lägga i ryggsäcken. En fickkamera är alltså inte riktigt kravet, utan bara att man inte behöver kånka runt den.

Det var ett tag sedan min far använde sig av en (D)SLR, så jag tror inte att känslan kommer vara sådär jätteviktig för honom. Kollade även på recensioner för 16-50mm OSS-objektivet och det verkar faktiskt vara riktigt bra för priset. Bra skärpa genom hela zoomspektrumet, goda macroförmågor och bra bokeh, dock med påtaglig corner shading som inte riktigt syns i real-life bilder men ändå finns där. Föräldrarna är inte riktigt några experter eller proffs på foto, så jag tror att det här blir jättebra.

Sedan går det inte att glömma att det trots allt sitter en 3-tums APS-C i A5000 och en 1-tums sensor i RX100, och att A5000 orkar med 480 bilder per laddning medan RX100 "bara" orkar med 330

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Storleken är jag helt medveten om! Grejen med en DSLR är att man behöver ta med en DSLR-väska för att ta med den på resa. Med denna tänker jag att man kan sätta på ett fodral och lägga i ryggsäcken. En fickkamera är alltså inte riktigt kravet, utan bara att man inte behöver kånka runt den.

Det var ett tag sedan min far använde sig av en (D)SLR, så jag tror inte att känslan kommer vara sådär jätteviktig för honom. Kollade även på recensioner för 16-50mm OSS-objektivet och det verkar faktiskt vara riktigt bra för priset. Bra skärpa genom hela zoomspektrumet, goda macroförmågor och bra bokeh, dock med påtaglig corner shading som inte riktigt syns i real-life bilder men ändå finns där. Föräldrarna är inte riktigt några experter eller proffs på foto, så jag tror att det här blir jättebra.

Sedan går det inte att glömma att det trots allt sitter en 3-tums APS-C i A5000 och en 1-tums sensor i RX100, och att A5000 orkar med 480 bilder per laddning medan RX100 "bara" orkar med 330

Så länge du är medveten om storleken så att du gör ett medvetet val är det ju okej. Min poäng var att man inte ska tro att man kommer undan en väska till A5000. Om man redan har en väska så kan man såklart slänga i den där (det kan man ju många gånger göra med en DLSR åxå). Har man ingen annan väska med sig behöver man en eller åtminstone en lite större jackficka eller så, medan en RX100, tex, många gånger går ner i en byxficka.

Ang. kitobjektivet till A5000 så var jag tvungen att kolla ett par tester för att se om jag kom ihåg rätt och det gjorde jag nog i det stora hela. Den har ju helt hysterisk distortion på 16mm och kantskärpan lämnar en del övrigt att önska. Även på 18mm där de flesta andra kitzoomar börjar ser det väl inte jättekul ut. Om man använder den automatiska korrektionen för att minska distortionen så degraderas kantskärpan ytterligare. I området 20-50mm ser det ju rätt okej ut.
Man måste såklart sätta saker i perspektiv och tänka utifrån vilka behov som finns och det är ju inte alla som behöver ha super skärpa ut i hörnen i vidvinkelområdet. Jag hade personligen varit tveksam, men kolla bilder och se om du tycker det verkar okej.
A5000 kommer, potentiellt, att ge bättre bilder i svagt ljus pga den större sensorn. Jag skulle gissa att det skiljer ungefär ett steg i brus, dvs är bilderna användbara på ISO1600 på RX100 (vilket är min bedömning) så är de användbara på ISO3200 med A5000. Jag har dock inte jämfört dem sida vid sida.
I bättre ljus kommer bildkvaliteten att vara bättre från RX100 tack vare bättre objektiv.
Sedan finns det ju andra egenskaper som kommer av en större sensor där det mest påtagliga kanske är skärpedjupet som blir kortare. Det kan vara både en fördel och en nackdel. Det ger ju större möjligheter att få en suddig bakgrund vid tex porträtt, men gör åxå att det lättare blir att fokus hamnar fel ffa när man filmar, eftersom fokuseringen måste vara mer precis.

Så visst finns det fördelar med en större sensor, men det är inte BARA fördelar.

Du får väl ta en liten funderare och bestämma dig. A5000 ger ju, som sagt, fördelen att man KAN sätta på andra objektiv, men ska den användas främst med kitobjektivet hade nog jag personligen lutat åt RX100. Jag tycker inte att A5000 ger SÅ mycket mer och kompaktheten hos RX100 är ju rätt trevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Så länge du är medveten om storleken så att du gör ett medvetet val är det ju okej. Min poäng var att man inte ska tro att man kommer undan en väska till A5000. Om man redan har en väska så kan man såklart slänga i den där (det kan man ju många gånger göra med en DLSR åxå). Har man ingen annan väska med sig behöver man en eller åtminstone en lite större jackficka eller så, medan en RX100, tex, många gånger går ner i en byxficka.

Ang. kitobjektivet till A5000 så var jag tvungen att kolla ett par tester för att se om jag kom ihåg rätt och det gjorde jag nog i det stora hela. Den har ju helt hysterisk distortion på 16mm och kantskärpan lämnar en del övrigt att önska. Även på 18mm där de flesta andra kitzoomar börjar ser det väl inte jättekul ut. Om man använder den automatiska korrektionen för att minska distortionen så degraderas kantskärpan ytterligare. I området 20-50mm ser det ju rätt okej ut.
Man måste såklart sätta saker i perspektiv och tänka utifrån vilka behov som finns och det är ju inte alla som behöver ha super skärpa ut i hörnen i vidvinkelområdet. Jag hade personligen varit tveksam, men kolla bilder och se om du tycker det verkar okej.
A5000 kommer, potentiellt, att ge bättre bilder i svagt ljus pga den större sensorn. Jag skulle gissa att det skiljer ungefär ett steg i brus, dvs är bilderna användbara på ISO1600 på RX100 (vilket är min bedömning) så är de användbara på ISO3200 med A5000. Jag har dock inte jämfört dem sida vid sida.
I bättre ljus kommer bildkvaliteten att vara bättre från RX100 tack vare bättre objektiv.
Sedan finns det ju andra egenskaper som kommer av en större sensor där det mest påtagliga kanske är skärpedjupet som blir kortare. Det kan vara både en fördel och en nackdel. Det ger ju större möjligheter att få en suddig bakgrund vid tex porträtt, men gör åxå att det lättare blir att fokus hamnar fel ffa när man filmar, eftersom fokuseringen måste vara mer precis.

Så visst finns det fördelar med en större sensor, men det är inte BARA fördelar.

Du får väl ta en liten funderare och bestämma dig. A5000 ger ju, som sagt, fördelen att man KAN sätta på andra objektiv, men ska den användas främst med kitobjektivet hade nog jag personligen lutat åt RX100. Jag tycker inte att A5000 ger SÅ mycket mer och kompaktheten hos RX100 är ju rätt trevlig.

Avseende kitobjektivet "Sony E PZ 16-50/3,5-5,6 OSS" finns följande recension som motsäger den recension du läst:
http://kenrockwell.com/sony/lenses/16-50mm-pz.htm

Jag har testat en NEX-6 med precis den gluggen och känner inte alls igen de problem du åsyftar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Avseende kitobjektivet "Sony E PZ 16-50/3,5-5,6 OSS" finns följande recension som motsäger den recension du läst:
http://kenrockwell.com/sony/lenses/16-50mm-pz.htm

Jag har testat en NEX-6 med precis den gluggen och känner inte alls igen de problem du åsyftar.

Svårt att ta Ken Rockwell på allvar, hans recensioner är ju oftast väldigt amatörmässiga. Han skriver ju t.ex. "The Sony 16-50 OSS PZ has no visible distortion as shot on the Sony A6000, which is probably correcting it.". Det säger väl det mesta om hur bra koll han har när han inte ens vet vad kameran gör

Det är ju annars välkänt att detta objektiv har rätt så extrem distorsion och många andra optiska fel, vilket mer seriösa recensioner tar upp, t.ex. denna eller denna.

Men tar man objektivet för vad det är, en kompakt kit-zoom, så är det ändå helt ok. Det är designat med optiska fel som går att korrigera hyffsat i efterhand, för att hålla nere storlek och pris. Resultatet blir så klart inte lika bra som om det designats till att vara optiskt bra från början, men för många duger kvalitén ändå bra.

Permalänk
Medlem

Köp en RX 100.

Din Far kommer inte att springa runt med en väska/ryggsäck hela tiden, tänk på det

RX:an har han med sig hela tiden.
RX:an är en underbar liten sak.
RX:an skall inte underskattas
Många proffsfotografer har en RX i bältet
RX:an är en liten kamera, men fotar som en stor.

Din far kommer att älska RX:an, p g a av det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Svårt att ta Ken Rockwell på allvar, hans recensioner är ju oftast väldigt amatörmässiga. Han skriver ju t.ex. "The Sony 16-50 OSS PZ has no visible distortion as shot on the Sony A6000, which is probably correcting it.". Det säger väl det mesta om hur bra koll han har när han inte ens vet vad kameran gör

Det är ju annars välkänt att detta objektiv har rätt så extrem distorsion och många andra optiska fel, vilket mer seriösa recensioner tar upp, t.ex. denna eller denna.

Men tar man objektivet för vad det är, en kompakt kit-zoom, så är det ändå helt ok. Det är designat med optiska fel som går att korrigera hyffsat i efterhand, för att hålla nere storlek och pris. Resultatet blir så klart inte lika bra som om det designats till att vara optiskt bra från början, men för många duger kvalitén ändå bra.

Håller med om att man skall ta recensioner med en nypa salt oavsett varifrån de kommer. Därför brukar jag låta andras och egna subjektiva omdömen komplettera. Det är ju i slutänden din upplevelse av bildresultatet som räknas, inte nån testrapport från nån laboratorieråtta.

Har fotat ett 100-tal bilder med den gluggen på NEX-6 och inte är den som mina Leica/Zeissgluggar för 15+papp på Sony A7 men mjukvaran rätar ut de optiska felen till för mig acceptabel nivå. Har inte forskat hur illa det ser ut i obehandlad RAW men ingen använder väl RAW utan efterbehandling som med rätt plug-in eliminerar/korrigerar optiska fel.

Min personliga erfarenhet säger att gluggen är helt OK för sitt pris i rätt sammanhang om man har rimliga krav på en kitglugg. Den är iaf liten, lätt och kompakt.
Nöjer man sig inte med en budgetkitglugg så erbjuder ju E-mount möjligheten att komplettera med en uppsjö billiga bra gammelgluggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Håller med om att man skall ta recensioner med en nypa salt oavsett varifrån de kommer.

Min personliga erfarenhet säger att gluggen är helt OK för sitt pris i rätt sammanhang om man har rimliga krav på en kitglugg. Den är iaf liten, lätt och kompakt.

Just Ken Rockwell är ju ganska (ö)känd för att skriva kontroversiella saker för att ge hans hemsida trafik. Om man vet vem han är och hur han funkar och därför kan avgöra vad som är relevant i det han skriver så kan hans sida vara en bra källa till ffa tekniska detaljer och handhavande som andra recensioner ofta inte tar upp. Ffa är han ju kunnig på Nikons system eftersom det är därifrån han kommer och jag tror inte ens Thom Hogan tar upp i så mycket detalj vad som skiljer olika versioner av samma objektivmodell och hur bländarens form ändras på olika bländarval osv osv som Ken gör.
Sedan tycker jag att andemeningen i mycket av det han skriver är ganska sunt. Mycket av det han skriver bottnar ju i att man inte MÅSTE ha värsta kitet för 100kkr för att ta bra bilder utan att man faktiskt kommer ganska långt med en instegskamera med ett relativt billigt objektiv. Det är bara det att när han skriver så skriver han på ett ganska onyanserat sätt exempelvis att "köper man en [valfri flaggskeppsmodell] är man dum i huvudet, för en [valfri instegsmodell/kompaktkamera] är precis lika bra", vilket under vissa premisser naturligtvis kan stämma men det är ju inte så enkelt som han vill framhålla.
För någon är helt ny på foto är hans tips/"recensioner" förvirrande och ibland mer eller mindre felaktiga.

Hur som helst så kan ju Sonys 16-50 vara okej om man kan leva med dess begränsningar. Den är en bra bit sämre (och även dyrare) än tex Canons och Nikons 18-55-kitobjektiv i området 16-20mm, men den kan ju vara tillräckligt bra för det.
Den kommer ju ganska bra till sin rätt på ett kompakt kamerahus, eftersom den, som du skriver, är ganska liten och nätt.

Permalänk
Medlem

Instämmer avseende Ken - en nypa salt behövs till somliga av hans uttalanden. Hans omdömen stämmer för det mesta väl överens med mina egna erfarenheter. Sen kan vi alla ha delade meningar om hans tyckanden där han som amerikan vill väcka uppseende i strid mot bättre vetande. Det är här saltet kommer väl till pass. Dock har jag inte hittat någon sajt som är så omfattande och detaljrik som Kens. Som sagt, läs fler recensioner och lägg till dina egna erfarenheter.

Avseende kitglugg så vinner man på att låta den följa med i paketet då man ofta får den för ca. halva priset än att köpa den separat. Gillar man den inte så får du pengarna tillbaka om du säljer den.

Sen kan man fundera över kitgluggars vara eller inte vara. Är man nybörjare kan den duga för att lära sig. Skall jag bara ta med mig en glugg är den given. Skall jag "finfota" får den stanna hemma och ett knippe fasta gluggar gör ett mycket bättre jobb.

Permalänk
Avstängd

@XFTality: Slog faktist till på en Panasonic Lumix DMC-TZ70 för 2 149 kr på http://www.rajalaproshop.se/panasonic-lumix-tz70-svart-vaska.... men priset höjs om två timmar men finns i andra butiker för runt 2600 kr dygnet ut.

Recension: http://www.kamerabild.se/tester/kameror/panasonic-tz70-mycket...

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@jookeer, @perost, @dumbo, @skog1s och @stormense - tack för alla era svar!

Idén var att köpa en kamera för föräldrarna till jul, men istället blev det nya Sony Xperia Z5-telefoner till dem. Kostade "bara" 3000:- styck på Tele2:s hemsida med studentrabatt, men jag tyckte att det var värt det. Speciellt då det trots allt finns en (något medioker) 23-megapixels kamera med vidvinkellins på den! Definitivt åtminstone en uppgradering från det föräldrarna använder just nu under semestern, en Nexus 5 och en iPhone 5.

Känns lite småsnopet att inte ta all er hjälp tillvara, men jag tänkte att det vore oschysst att inte berätta om slutresultatet. Läsningen var väldigt intressant samt lärorik, och att köpa en kamera till föräldrarna är fortfarande aktuellt - men bara inte just nu, vid detta tillfälle.

Än igen, tack för all hjälp!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Jag var också inne på att köpa en kompaktkamera till min mamma i julklapp. Hon har en 10 år gammal Ixus 40 och jag hoppas på att det blir en uppgradering. Var inne på att köpa en RX100 men eftersom Black Friday erbjudandet på Rajala var så bra så blev det en TZ70 inklusive tillhörande väska för 199 €. En RX100 skulle ha kostat 395 € utan tillhörande väska. Väskan till RX100 skulle ha kostat 89 €. RX100 skulle förmodligen varit överlägsen TZ70 i bildkvalitet men fördelarna med TZ70 är viewfinder och riktigt långt zoom.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

@fantomsmurfen: Är också nyfiken på hur bilderna blir med den TZ70 jag beställde men lär inte få reda på det före julafton. Lite synd att det inte finns kameror som kan ladda upp direkt till Google Foto. Wifi koppla kameran med en Android mobil är inte ett ultimat sätt.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)