Permalänk

RPI Zero

Ny raspberry Pi. Zero. Ska kosta $5.
Länk: https://www.raspberrypi.org/blog/raspberry-pi-zero/
Verkar vara bra specifikationer. Men är ethernetporten borta?

MVH Daniel

Permalänk
Medlem

Japp, ethernet och standard usb försvinner. Istället får man köra allt via OTG-micro usb data port
Ser ganska så mysig ut annars

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Hedersmedlem

Upptäckte nyligen att raspberry inte klarar att göra repeated start på I2C vilket vissa sensorer kräver. Det blev snabbt ointressant att använda Pi för några sådana projekt då. Lite trist för det var vackert annars. Jag antar det är något de inte fixat i denna heller.

Permalänk
Medlem

@Shimonu: Det är löst för länge sedan:

sudo su - echo -n 1 > /sys/module/i2c_bcm2708/parameters/combined exit

Permalänk
Medlem

Köpte en! 6.5£ skickad kan jag inte låta bli.
Någon syssla kan man nog ge den.

Permalänk

Någon som vet när den finns tillgänglig i svergie ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Man får en Raspberry Pi Zero om man köper senaste numret av The MagPi. Finns den tidningen att köpa i Sverige?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Kul med litet format, men den känns bråkig att använda. Allting är headers eller mikroportar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zånkt:

Köpte en! 6.5£ skickad kan jag inte låta bli.
Någon syssla kan man nog ge den.

varifrån?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Har det hunnit komma någon info om strömförbrukning och vad Micro usb porten klarar att driva typ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja, var har ni hunnit köpa den? Verkar som att den första batchen är slut överallt...

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: pihut var det. Men jag hittade nyheten kring 9 på morgonen och då fanns den i lager på massa ställen

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Är du säker på att du vill ha Zero. Den är sämre prestandamässigt än RPI2.

Jag tror/hoppas att Zeron kommer räcka eftersom den inte ska vara en mediaspelare eller dator för bruk. Den ska motta info från Strobl och mata ut detta på en display med möjlighet för lite utökad funktionalitet. Inte borde den bli hemsk att jobba med på detta användningsområdet?

(Bytte tråd/svar till denna tråd, missade dess existens då jag ställde frågan)

Permalänk
Medlem

Pi Zero är nu enligt många medier helt slutsåld. Men den är i produktion så lager kommer nog fyllas på vad det lider. Magpi har jag inte hittat i Sverige så förmodligen säljs den inte här. Vi svenskar har nog störst chans att komma över ett ex via brittiska återförsäljarna ThePiHut eller Pimoroni. De är officiella ÅF och får förmodligen in en rejäl last vid nästa batch av enheter. Inet säljer Pi Zero också men har inget bekräftat leveransdatum på hemsidan.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Jag hittade nyligen ett chip vid namn ESP8266.

programmeras som en arduino, ahr wifi inbyggt, och kostar 17 kr från kina (eller 99 från kjell & co):D

https://en.wikipedia.org/wiki/ESP8266

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Jag hittade nyligen ett chip vid namn ESP8266.

programmeras som en arduino, ahr wifi inbyggt, och kostar 17 kr från kina (eller 99 från kjell & co):D

https://en.wikipedia.org/wiki/ESP8266

Ja. Eller om du ser en mindre utmaning i att hålla formatet litet och inte räds lite modding: http://www.hackerspace-ffm.de/wiki/index.php?title=Raspberry_...

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Inte för att hälla salt i såren hos er som inte hann men idag blev jag riktigt glad över att hinna knipa en pi zero innan de sålde slut igen hos Pimoroni. Nu är julens hobby spikad!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Wohoo! En Zero beställd från Pimoroni!

Det finns fortfarande ett antal kit i lager för den hugade, tyvärr är den slutsåld som enskild vara utan tillbehör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.