Windows Licenser företag.

Permalänk

Windows Licenser företag.

Hej!

En fråga.

Vi har rätt många datorer med Windows på. allt från Windows 7 pro till några Windows tio pro OEM.
HP, LENOVO mix.

Om jag vill ha REN installation av Windows hur gör jag lättast? O lagligast?

Kan jag köpa 1st licens av Windows pro EJ OEM o använda? Har ju OEM licensen i botten.

Oem licenser bör förbjudas på eu nivå....

Vad rekommenderar ni? Obs måste vara lagligt....

Med vänlig hälsning Rickard

Permalänk
Medlem

För flera datorer, skulle jag säga köp en VLK (VolumeLicensKey) licens.
Volymlicensiering

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Du kan använda samma media till Windows OEM som Retail.
Det viktiga är bara att det är Pro i detta fallet.

Jag har köpt lösa Retail och OEM-licenser tidigare, på skiva och de kan jag använda för att installera en ren Windows på en märkesdator, inga problem.

Microsoft har en portal där man kan ladda ner ISO för ens version utav Windows, men det gäller i regel aldrig en OEM från en tillverkare såsom Dell, HP, Samsung, Acer osv.
Nedladdningen nekas då och du hänvisas till att kontakta tillverkaren utav datorn för att få mjukvara den vägen. (Men då får man ju all skit på deras restore-skivor också.. )

Licensen är ju en Windows 7 Pro oavsett, skillnaden är att Retail får du installera om på annan hårdvara medans en OEM låser du till hårdvaran i fråga när den installeras första gången.
(Ja det går att installera om OEM'er på annan hårdvara ändå, men det är INTE lagligt.)

Behöver du media kan jag hjälp dig, PM'a isåfall.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Du kan inte köpa 1 st licens och använda på flera datorer, du måste i så fall köpa en per dator.

Jag tolkar det som att du vill få bort "tillverkarspecifika" Windows och ersätta med en "vanilj" Windows?
Om du kan tänka dig att uppgradera alla till Windows 10 så borde de gå att tanka hem Windows 10 från Microsoft här och sen använda varje specifik dators OEM nyckel för att installera/uppgradera Windows med den befintliga OEM-licensen.
Jag är osäker på om äldre versioner än Windows 8 finns för nedladdning hos Microsoft.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Belzader:

För flera datorer, skulle jag säga köp en VLK (VolumeLicensKey) licens.
Volymlicensiering

Varför skulle han göra det, har han ju licenser på köpt hårdvara redan?
Bara att kasta pengar omkring sig i onödan..

Enklare - ja.
Dyrare - ja, mycket.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

För att förtydliga;

Jag menar alltså att man installerar om maskinerna med annan media, men använder samma licensnyckel som finns klistrad under maskinen / i hårdvaran för att aktivera dem igen.

Så alltså inte installera om alla men en nyckel.. Doh!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Är det många datorer ni har, så kontakta en microsoft partner och skaffa en volym licens nyckel istället, ni bör få väldiga rabatter/avdrag för alla era OEM licenser ni redan har så det blir inte dyrt alls. Sjukt mycket skönare att ha en licensnyckel för alla datorer, tillgång till alla OS ifrån deras portal att ta hem och göra WDS installationer. Visst det är ju en årlig kostnad istället för ett engångsbelopp som ingick i datorköpet så det är en kostnad. Bör sättas i förhållande till hur smidigt det är att ha möjlighet till att installera om datorer på ett gemensamt sätt.

Annars köp en windows 7 pro med media, det är en liten kostnad jämfört med tidsförlusten en struldator orsakar företaget.

Permalänk

oj,snabba svar!

Hej!

tackar för alla svar!
snabba o utförliga!

ja, jag vill rensa bort allt skräp som HP o lenovo lägger in.

Om jag förstår er rätt så kan jag köpa en Windows 7 alt 8 pro och installera om och använda nycklen UNDER maskinen. Dvs OEM nycklen..

En nyare maskin där nycklen ligger inbäddad i bios? hur kommer den att hantera det?

Jag tar gärna mer jobbet att köra in Windows o eV drivrutiner....

tackar än en gång för svaren!

Med vänlig hälsning Rickard

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Rickard72:

Hej!

tackar för alla svar!
snabba o utförliga!

ja, jag vill rensa bort allt skräp som HP o lenovo lägger in.

Om jag förstår er rätt så kan jag köpa en Windows 7 alt 8 pro och installera om och använda nycklen UNDER maskinen. Dvs OEM nycklen..

En nyare maskin där nycklen ligger inbäddad i bios? hur kommer den att hantera det?

Jag tar gärna mer jobbet att köra in Windows o eV drivrutiner....

tackar än en gång för svaren!

Med vänlig hälsning Rickard

Detta är precis vad jag gör också med maskiner vi köper in och/eller återställer från tidigare drift.
Nollställer med media direkt från Microsoft eller från partner UTAN saker i.

På Win8 och upp skall datorn aktivera sig själv utan nyckel, då den ligger i systemet/hårdvaran så man behöver inte någon kod på Win8/8.1/10 OEM.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem

Hur många datorer är det frågan om i företaget och hur ser fördelningen ut osv.?
Jag tror det är enklast om du får tag i media (Microsoft erbjuder det ju nedladdningsbart) och installerar med nyckel som finns.

Jag kan berätta av erfarenheter från företaget jag jobbar på och varför volymlicenser (för klienter) inte passade utifall du börjar fundera på att skaffa det, kanske kan vara värt att jämföra och tänka efter.

Vi har väl ca 100 klientdatorer igång och det är en rätt utspridda flora. Detta är alltså inklusive lånedatorer (bärbara), datorer i konferensrum samt i en liten utbildningslokal. Övriga är personliga datorer och det är mestadels "medium till powerusers" som hanterar datorerna själva. Så långt ifrån klassiska skolmiljöer med likadana datorer i datorsalar.

Vi har använt Microsoft Open Value Subscription (OVS) med Software Assurance samt Office Professional inbakat för varje maskin. Men vi har gått ifrån det här, helt enkelt inte förlängt.
Med en volymlicens så krävs det ändå att du har en grundlicens på datorn. Dvs. en OEM eller en retail som passar (professional-utgåvan av windows). Så för att det ska löna sig måste man hitta besparingar i annat som motiverar den årliga licenskostnaden för volymlicensen, du kommer inte betala mindre till Microsoft/partner.

Tidigare satt jag och bakade ihop en image av windows med verktygen för sådant som Microsoft har. Även integrera drivrutinerna (Dell har .cab- downloads som ger en alla som behövs för en specifik modell, att plocka dem separat från från servicesidan som jag gjorde först var riktigt tidskrävande) tog lite tid och man fick testa sig fram med svarsfilen för att se saker som fungerar och annat som krånglar.

I början var det mycket löpande uppgraderingar men jag försöker standardisera på 1 större omgång per år. Men det blir ändå bara kanske 10 stationära och 5 bärbara vid det tillfället. Årligen är det lite fler som köps in men de halv-bra "ärvs" även till extrajobbare. Utöver det höftar jag till med 5 (anställer man en person kommer man ju inte låta anställningen vänta ½ år för att datorn ska köpas in vid en specifik tidpunkt...).

Vi har många användare som kör Linux också. Men de kanske även kör/kommer köra ett virtuellt Windows så alla datorer köps med OEM-licens. Men med volymslicensavtalet måste vi betala för alla datorer där det är licensmässigt gångbart att installera Windows (dvs. att de har en windowsetikett). Enda undantaget var datorer som var helt ägnade åt en opersonlig uppgift . Tänk dig en presentationsdator i entrén eller en PC:n som är kopplad till en CNC-fräs etc.
Skulle man köpa dem utan OEM-licens så blir det ändå efterhand så att de behöver det och att då köpa en retail gör det dyrt.

Microsoft vill ju även ha koll på vad man har så man fick göra en sammanställning av hela sin it-miljö. Vi har inte benkoll på hur allt är så det tar tid att arbeta med det dokumentet så man får ihop sammanställningen. Det finns program som MS ger för att skanna i nätverket men det behövdes manuella saker med. Visst, finns inventarieprogram som ska hålla koll på saker och gör det riktigt bra. Men de kostar ofta pengar och/eller kräver tid för uppsättning, vi kändes oss inte stora nog för att ha dessa som licensierades per maskin.

Med Software assurance har man fri rätt att uppgradera/nedgradera Windows inom samma variant (professional edition). Låter bra i teorin men Windows 8 skulle ju vara idioti att försöka inför som standard-OS på företaget när det kom. Så det har varit Windows 7 som gällt. Det var bara några med XP OEM som vi fick över till 7:an innan utökade supporten för XP slutade. Software assurance blev ju väldigt lite värt efter att Windows 10 blev gratis uppgradering. Många som har Windows 7 nu kommer väl fortsätta med det. Ska ta en liten kampanj för att de som vill ska uppgradera så datorn blir registrerad som win 10-legitim innan sommaren. Alla nya får Windows 10, det är inte så vi måste ha en och samma variant över hela företaget.

Många datorer var installerade med Windows 7 Enterprise men jag har nedgradera datorerna (->professional) och skrivit in OEM-nyckeln. Så det har varit på så vis rätt mycket manuellt arbeta i början. Någon gång hade vi väl aktiverat lite väl många OEM från samma externa IP inom kort tid så man fick ringa automatiska tjänsten för att aktivera, det var lite väl frustrerande). Kanske kommer använda bitlocker och det ingår ju även i professionalutgåvan av 10:an.

Installationen av datorerna? Ja vi köper ju företagsdatorer. Det kommer inte med så mycket skräp förinstallerat tycker jag, bara att avinstallera. Plus att alla drivrutiner är på plats och tillverkaren kan ha något program som uppdaterar även dem. Vi har KVM-switch där vi förbreder dem så man arbetar med flera samtidigt och får rutin på det när det är flera datorer som ska sättas upp. För varje enskild dator när det väl görs men en images ska ju förberedas med...
De flesta av programmen vi har till alla datorer går att deploya med Active Directory.

Microsoft Office behöver vi eftersom många arbetar med dokument som skickas till kunder och partners. Då funkar det inte med att en powerpoint sparad i LibreOffice ballar ur. Men det är samtidigt inte alla som behöver det och de flesta behöver definitivt inte så stark version av officepaketet (Professional). Nu kanske det gick att välja lägre när vi tecknade, det minns jag inte. Men det kostade på rätt mycket att ha detta.
Men när de väl fått sin version (2010) så var det inte någon som ville uppgradera till 2013 när det kom. Men nu var ju 2010 tvungen att skickas ut.
Jag kollade på Office 365 men vi är ju inte inkörd på MS-spåret helt (Exchange, Ondrive etc.). Och kollade vad utgåvan som vi behövde för att ha rätt program installerade, även offline, kostade. Ja på 2 år hade man tjänat in det på att köpa lös retail licens av Office 2013 och numera 2016 för (home&business) och professional (Access...) sparades väl in på 3 år. Jag räknar med att använda varje exemplar till slutet på utökade supporten (slut på säkerhetsuppdateringar). Samtidigt är det väldigt lång tid, 11 april 2023 för office 2013 och 14 oktober 2025 för office 2016. Men bara man tar sig fram till 2020-talet så har man ju rejält besparat sig saker. Vi är rätt så traditionellt företag så att helt bo uppe i molnet och outsourca allt etc. känns inte aktuellt.

För volymslicensdelen finns det ju rätt avancerat verktyg för att deploya office, men de har ju även den simpla varianten som får användas av alla, click-to-run installer, fungerar bra. Här är det ju lite manuellt mäck med en nyckel per dator men jag har gjort skript som plockar rätt saker så det installeras vid uppstart av datorn.

I en utbildningslokal var de flesta OEM-lapparna XP och med software assurance hade vi kört 7:an. Så där blev det att snällt köpa en retail-licens (10:an) per dator. Samtidigt passade vi på att köpa små & billiga SSD:er för att fräscha upp datorerna.

I stor IT-miljö, speciellt väldigt homogen i konfigurationer och användning, så är volymlicenserna väldigt bra och det ger rätt till verktyg för att deploya identiska maskiner enkelt. Men det måste motiveras av att man sparar in kostnaden mot att ha folk som gör sakerna manuellt. Här var det inte värt det.

Jag ska också lägga in en brasklapp här att jag försöker ta till mig licensvillkoren så bra det går och läser på om dem. Men något kanske vi gjorde fel. Har även pratat med licensexperter hos vår leverantör. Men att det finns dem som är experter på detta som yrke visar ju att det är komplicerat.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Hej!

tack för långt o välskrivet svar.

Provat med media nu som jag fått tag i.

Blir man av med allt skräp som läggs in så blir maskinerna riktigt trevliga att jobba med.

Vi har problem med att nya HP / Leonovo är som sirap.
men en ominstallation och lägger in det som behövs, Typ Office och citrix så får man en trevligare upplevelse.

Vad tjänar OEM tillverkarna på alla dessa program ? kom ihåg lösen, och 60 dagars gratis antivirus brr... Mcaffe eller ännu värre Norton.

Hur mycket försvinner vid en avinstallation? Ibland undrar jag...

Med vänlig hälsning Rickard