Komplett dator för Fallout 4, budget 9-11k

Permalänk

Komplett dator för Fallout 4, budget 9-11k

Som första post på forumet söker jag råd om dator som främst ska användas till att lira Fallout 4.

Budgeten ligger som sagt på ca 9-11.000 kr.
Jag har skärm, tangentbord, dvd/cd-läsare och all kringutrustning men behöver helt enkelt en burk.

De krav jag har är att den ska ha en SSD, och jag har kikat en hel del på R9 390 som känns som ett väldigt trevligt kort. Helst ser jag att Windows ingår då jag inte riktigt har ork att fixa det på egen hand.
Har byggt ihop datorer förr så det ska nog inte vara några problem, även om det va ca 8-10 år sedan sist och mycket har hänt sen dess. Men det vore samtidigt skönt att få den färdig vid leverans.

Har kikat lite på en färdig dator från komplett nu under Black Friday som faktiskt såg helt okey ut. Några kommentarer på den?
https://www.komplett.se/komplett-gamer-i15-gtx-960-edition/11...

Skärmen jag använder är en Samsung SyncMaster 2450 och har nog en 6 år på nacken, kommer detta att begränsa vad jag faktiskt tjänare på att köpa en R9 360 istället för en 970 tex?

Permalänk
Medlem

Hej och välkommen till SweC!

Enda verkliga problemet jag kan se med den datorn är SSD:n som mer eller mindre verkar vara skräp. Hyfsat välkänt att det är problem med den även om jag själv inte har nån direkt erfarenhet. Kan eventuellt ha blivit åtgärdat sista tiden men... googla lite så ser du vad jag menar.

Permalänk

Okey, tack för snabbt svar.

Är ju inga problem att byta till en Samsung SSD 850PRO 128GB OEM, för några extra hundralapp tex.

Permalänk
Medlem

@Splendid86: Nej det borde ju gå bra och då ska du nog ha en riktigt kompetent dator för Fallout 4 och annat.

Fast jag rekommenderar minst 256 gig

Permalänk

Jag har visserligen redan en HDD på 800gig, om än inte en ssd.
Men behöver man verkligen 256 gig? Jag spelar inte speciellt mycket, (Sambo som blir skogstokig) och när jag gör det så är det på konsol. Men fallout 4 vägrar jag spela på konsoll

Permalänk
Avstängd

@Splendid86: Bättre än komplett datorn,http://www.inet.se/kundvagn/visa/8811705/2015-11-27

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014 Den såg inte helt dum ut, och jag hade missat att Inet hade gratis montering idag. Tummen upp för det. O tag jag bort hårddisken så tjänar jag några hundralappar. Är det värt att köra på 970 istället för 360?

Min skärm kanske ändå begränsar vad jag kan få ut av mitt graffekort.
Jag kan ju tillägga att jag inte kommer att överklocka något i min dator.

DDR3 vs DDR4 som jag hade i den från komplett?

Edit:
Ingen plats för optisk läsare i den lådan? Men visst, man kanske inte använder cd-läsare i någon större utsträckning idag längre? Kan ju alltid koppla in min och ha liggandes på burken de få gånger jag behöver använda en läsare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Splendid86:

@Peppar2014 Den såg inte helt dum ut, och jag hade missat att Inet hade gratis montering idag. Tummen upp för det. O tag jag bort hårddisken så tjänar jag några hundralappar. Är det värt att köra på 970 istället för 360?

Min skärm kanske ändå begränsar vad jag kan få ut av mitt graffekort.
Jag kan ju tillägga att jag inte kommer att överklocka något i min dator.

DDR3 vs DDR4 som jag hade i den från komplett?

1. 360 är ett instegskort, 970 ett "premium" kort.
2. Hastighetsskillnad, ingen stor dock.
3. Komplett alternativet är generellt sett riktigt värdelöst. Du får en bättre dator ifrån inet för samma pengar.
4. Jag har inte använt en optisk enhet på nästan 10år, allt finns trots allt tillgängligt i etern.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Okey. Då lutar det nog åt Inet. Om man jämför med vad jag sitter på för burk idag så lär jag bli oerhört nöjd oavsett skulle jag tro. Minns inte exakt vad som sitter i min burk då den knappt startar längre, men skulle tro att jag bara har 512 mb grafik i den Det säger en del

Permalänk

Skulle precis beställ när jag märkte att nätagget hade tagit slut? Något bra substitut?

https://www.inet.se/produkt/6911393/corsair-cx600m-600w#/spec... en sån kanske?

Permalänk

Hoppas att det är okej att låna tråden då jag har en fråga om kundvagnen.

Ska köpa dator med skärm. Tangentbord, mus, dvd, OS har jag. Ser detta OK ut. Gick ner på graffet då budgeten sprack med ert förslag.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8812023/gaming-med-skarm

Visa signatur

KEEP UP THE GOOD WORK

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Splendid86:

Skulle precis beställ när jag märkte att nätagget hade tagit slut? Något bra substitut?

https://www.inet.se/produkt/6911393/corsair-cx600m-600w#/spec... en sån kanske?

Det gäller att verkligen ligga på köpknappen och inte tveka! Corsair´s nätaggregat skall man undvika så långt det går, de är redigt värdelösa speciellt deras billigare modeller. Antingen köper du tidigare nämnt nätaggregat för 1200kr, eller så köper du ett Fractal Design Integra M 550w vilket är mer än tillräckligt för valda komponenter.

OBS! Sluta tveka och beställ förf*n, det är bara en tidsfråga innan även grafikkortet är slut!!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hank The Tank:

Hoppas att det är okej att låna tråden då jag har en fråga om kundvagnen.

Ska köpa dator med skärm. Tangentbord, mus, dvd, OS har jag. Ser detta OK ut. Gick ner på graffet då budgeten sprack med ert förslag.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8812023/gaming-med-skarm

Som du säkerligen noterat så har nätaggregatet tagit slut, du kan byta ut det till ett Fractal Design Integra M 550w.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8812335/2015-11-27

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Det gäller att verkligen ligga på köpknappen och inte tveka! Corsair´s nätaggregat skall man undvika så långt det går, de är redigt värdelösa speciellt deras billigare modeller. Antingen köper du tidigare nämnt nätaggregat för 1200kr, eller så köper du ett Fractal Design Integra M 550w vilket är mer än tillräckligt för valda komponenter.

OBS! Sluta tveka och beställ förf*n, det är bara en tidsfråga innan även grafikkortet är slut!!

Ironiskt nog så beställde jag ju Corsair agget. Men ringde och ändrade min beställning.
Ja jag var lite för seg igår märkte jag, men det har ju förhoppningsvis löst sig i slutändan.

Tack för all hjälp

Hoppas nu bara att min skärm inte sågar mitt grafikkort vid fotknölarna