Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

installerade Windows på ny ssd och nu dör datorn

Permalänk
Medlem

installerade Windows på ny ssd och nu dör datorn

Hej!
Jag köpte en ny ssd och satte in i datorn idag och installerade om Windows på ssdn istället för på min gamla hdd. Installationen gick bra och allt funkade klockrent när den var klar. Dock så efter ungefär 20 min så dog bara datorn från ingenstans och när jag starta om den så dog den igen med en gång medans den höll på att boota. Detta händer nu varje gång jag startar datorn. Någon som vet vad det kan bero på ?

Permalänk
Medlem

dör menar du att datorn dör helt eller att den startar om? om den dör så kan det vara nätagget som börjar bli dåligt, och startar den bara om så kan det möjligtvis vara dåligt ram minne.

Permalänk
Medlem

Den dör helt. Är det nätagget då ? Aldrig haft problem med något sådant här innan. Kan en ssd göra så stor skillnad ? Nätagget är på 550w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Purre92:

Den dör helt. Är det nätagget då ? Aldrig haft problem med något sådant här innan. Kan en ssd göra så stor skillnad ? Nätagget är på 550w

Effekten säger absolut ingenting om kvaliteten. Ange märke/modell/ålder.

Gärna övriga delar också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Effekten säger absolut ingenting om kvaliteten. Ange märke/modell/ålder.

Gärna övriga delar också.

Alla delar är ca 5år
Nätagget: corsair CMPSU VX550
8gb ram
Geforce gtx 460
Intel i7 2,2 ghz
Msi P55A-G55

Sen så är två hårddiskar inkopplade då, dels den nya ssdn som är en Samsung 850 evo och en vanlig mekanisk på 7200rpm plus en cd läsare

Permalänk
Hedersmedlem

VX550 kom 2007 och kan vara 8 år om du inte är säker på annat. Jag hade bytt det först, det är ändå dags. Visserligen japanska kondensatorer men ingen speciellt bra plattform från CWT som ripplade rätt duktigt redan som nytt.

Är nätagget felet och instabila spänningar pågått en tid kan mer ha tagit skada.

Hur ofta rengör du från damm med tryckluft? Annars kortar överhettning ner livslängden rejält. 10C högre temp på t ex kondensatorer ger generellt halva livslängden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Köpte datorn ny 2010 så är säker på att de är 5år. Är de någon mening ens att börja byta komponenter ? Känns som datorn är såpass gammal att man måste ändå byta allt ?

Är dålig på att rengöra men kanske var 3 månad eller något.

Fick igång datorn igår kväll och då sluta den dö vid boot utan dog efter ca 10 min. Idag har den stått på en timma utan att dö än. Gjorde ny rengöring i morse och verkar ha hjälpt lite då iaf. Har dock inte tillgång till tryckluft hemma , har du något tips på hur man bäst rengör utan de ? Brukar använda smala munstycket på dammsugaren och dammsuga försiktigt