Permalänk
Medlem

Skadligt höga temperaturer?

Jag har ett relativt litet chassi med ett R9 290x och en i7 4790k med stockkylarna i. När jag maxar hela datorn och kör ett krävande spel på maxinställningar i ca 2h i sträck ligger både processorn och moderkortets temperatur kring 60 grader. R9 290x har som bekant sämsta skitkylaren någonsin och ligger alltid kring 90 grader, men det påstår ju AMD inte ska skada kortet. Tycker ni att tempen för moderkortet och processorn är för höga? Hur varmt kan man gå innan det börjar bli skadligt för komponenterna?

Permalänk
Medlem

Tempen på processorn ligger lite i högsta laget då den har en max temp på runt 72-74 grader
Även grafik-kortet ligger lite i högsta laget
Jag hade tittat på att försöka få bättre kylning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Tempen på processorn ligger lite i högsta laget då den har en max temp på runt 72-74 grader

Läs på lite innan du gissar.
Hint: Skillnad på Tcase v Tjmax.

Till TS:
Din CPU temp om 60c är bra, särskilt med tanke på den vansinnigt dåliga stockkylen.

AMD säger att 90-94c är "ok" och garantier täcks av detta.
Givetvis mår den här typen av elektronik inte bra att i längden och 24/7 ligga runt 90-95c.
Det förkortar livslängden, men jag tror ändå att korten håller för det, åtminstone under garantitiden.

Permalänk
Medlem

Går ju att ändra måltemp i catalyst ganska lätt. Har satt min på 82 grader om jag minns rätt annars blir ljudnivån olidlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Jag har ett relativt litet chassi med ett R9 290x och en i7 4790k med stockkylarna i. När jag maxar hela datorn och kör ett krävande spel på maxinställningar i ca 2h i sträck ligger både processorn och moderkortets temperatur kring 60 grader. R9 290x har som bekant sämsta skitkylaren någonsin och ligger alltid kring 90 grader, men det påstår ju AMD inte ska skada kortet. Tycker ni att tempen för moderkortet och processorn är för höga? Hur varmt kan man gå innan det börjar bli skadligt för komponenterna?

60 grader på cpu i load med stockkylare samt ett litet chassi med värmeelement (290x) är inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Läs på lite innan du gissar.
Hint: Skillnad på Tcase v Tjmax.

Gissade inte överhuvud taget, stod varken Tcase eller Tjmax på cpuworld stod bara max temp, vilket för att vara exakt var 72.72C.
Dock efter lite luskande hittade jag att Tjmax är 100C på denna typ av processor.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Jag har ett relativt litet chassi med ett R9 290x och en i7 4790k med stockkylarna i. När jag maxar hela datorn och kör ett krävande spel på maxinställningar i ca 2h i sträck ligger både processorn och moderkortets temperatur kring 60 grader. R9 290x har som bekant sämsta skitkylaren någonsin och ligger alltid kring 90 grader, men det påstår ju AMD inte ska skada kortet. Tycker ni att tempen för moderkortet och processorn är för höga? Hur varmt kan man gå innan det börjar bli skadligt för komponenterna?

Nej det är ingen fara. kapacitorerna på moderkortet om det är nichicon är väl verifierade att klara 110 grader celsius i typ 10 000 timmar eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, känner mig lite lugnare nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Går ju att ändra måltemp i catalyst ganska lätt. Har satt min på 82 grader om jag minns rätt annars blir ljudnivån olidlig.

Ja det kanske jag borde göra. Har installerat AMDs nya AMD Radeon Software Crimson Edition, vet du hur man sätter måltemp i det nya programmet?