Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nyköpt laptop, kan endast använda 1.7 GB RAM av 6

Permalänk
Medlem

Nyköpt laptop, kan endast använda 1.7 GB RAM av 6

Köpte en sprillans ny laptop idag.

http://www.mediamarkt.se/sv/product/...5-1280207.html

Efter att jag har startat upp datorn märker jag att den är väldigt långsam för att vara en ny dator. Efter att jag avinstallerade lite bloat så blev det bättre, men om jag startade chrome och satte på ett youtube klipp eller liknande så gick allt söderut.

Jag märkte till min förvåning att när jag kollar egenskaper för den här datorn så står följande:

RAM: 6GB (1,7 GB går att använda).

Minnet går i taket så fort jag gör minsta lilla grej och jag orkar verkligen inte gå tillbaka till butiken för att göra en DOA hos leverantören eller skicka iväg den.

Någon som vet ett botemedel?

Jag tycks inte hitta memory remap i bios och sätter jag msconfig på "max 6000" sätter datorn själv tillbaka den till 1700 direkt efter omstart.

Whaaat?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad innebär "avinstallerade lite bloat" mer konkret?

Edit: Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, se §3.3 i reglerna. Eftersom du är ny här (Välkommen! ), så bör du alltså läsa igenom samtliga regler för att undvika en upprepning.

*Tråd låst pga korspostning, §3.3 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro