Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Överklocka minnen: går det med mina grejer? Krångligt? Riskfyllt?

Permalänk

Överklocka minnen: går det med mina grejer? Krångligt? Riskfyllt?

Ber om ursäkt om detta inte är rätt plats men var osäker på om minnesklocking också skulle i klockningsforumet.

Har nu sett ett antal rapporter om att minneshastiget tydligen spelar en jävla roll i Fallout 4. Börjar bli rätt trött på att min dator som borde klara spelet väldigt hyggligt bitvis går totalt på knäna och har bestämt mig för att jag vill, om det är möjligt, pröva att klocka upp minnena och se om det fixar någonting. Är ganska nervös inför det, helt ny dator som jag inte har råd att byta trasiga komponenter på just nu och har aldrig haft en speldator innan. Men om det är en ganska enkel process som en del iaf hävdar vill jag pröva ändå. Huvudsakliga frågor:

1. Kommer det alls fungera med denna hårdvara?
RAM: http://www.inet.se/produkt/5305904/adata-8gb-2x4gb-ddr3-cl9-1... (mest osäker på dessa)
Mobo: http://www.inet.se/produkt/1902802/gigabyte-ga-z97p-d3#/specs (enligt tillverkare ska det funka med klockade 2133 MHz DDR3)
CPU = i5 4690k, har förstått att detta kommer funka

2. Hur stora är riskerna man tar? Kan nåt annat än just minnena paja? Måste man höja voltage vilket jag förstått är det mest riskfyllda, eller går det att pröva att bara klocka upp hastigheten? Skulle helst av allt bara vilja testa att köra upp det till 2133 MHz och se om det gör någon skillnad i Fallout 4.

3. Slutligen: någon enkel guide till hur man gör? Är som sagt totalt ny till detta.

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Vetefan om man ska kalla det för överklockning när man samtidigt höjer fördröjningen på minnerna. Men , ja du kan förmodligen vridda upp frekvensen till 2133mhz. Frågan är bara hur höga timings du får och hur mycket skillnad du upplever i praktiken. Det är bättre att överklocka processorn mera igenom att stänga av Hyperthreading och oanvända kärnor. För att få bättre prestanda i fallout 4.

Permalänk
Avstängd

Klocka minnen är inget problem och innebär inga risker för hårdvaran så länge man har en ganska snäll volt och är egentligen ganska enkelt där cas 9 är latency "väntetid" där lägre gör minnena mer responsive och som dina cas 9 i 1600mhz kanske klarar 1833/2133 med cas 10 eller 11 timings men problemet är att oftast så presterar cas 9 1600mhz ungefär samma som 1833/2133 så man får försaka cas mot mhz så vinsten i dom flesta fallen är väldigt liten

Det man kan göra är att 1.5v körs i 1.65v så man kan få ur mer prestanda och kanske kan landa på 2133mhz i cas 10 men sen kommer man ner på substats för att få det stabilt som man kan optimera och principen är ungefär samma och skrivs t.e.x cas 9-9-9-28 1t eller 10-10-10-32 2t där lägre är bättre men man får kompenseras efter mhz och för att få kompensera så lite som möjligt höjer man volten och den biten är rätt enkel

sen kan man gå in på krångligare substats o.s.v men är ganska onödigt då vinsten är liten och förstår man första biten så kommer man långt på det och har själv kört 1333 minnen i 2133 till apu t.e.x så kan vara nyttigt att kunna även om prestanda vinsten är ganska liten och cas 9/1600 cas 10/1833 och cas 11/2133 har lite grovt räknat samma prestanda i dom flesta saker för man kompenserar cas med mhz och det man vill ha är en combo av höga mhz med låga timings

Men volten är faran och intel cpu har ynklig minneskontroller som inte gillar hög volt även en del minnen tål inte så hög volt men 1.65v ska då vara lungt och har själv aldrig skadat nått med den volten

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Tack för svaren! Fattar lite bättre hur de olika variablerna hänger ihop nu.

Prövade att endast höja multipliceringsfaktorn så att det nu körs i 2133 MHz. FPS i ett särskilt problemområde i spelet hoppade upp från ca 19-20 till 26-27. Måste anses lyckat även om problem med själva spelet osv. uppenbarligen kvarstår. Ska överväga det där med voltage & timingar vidare och se om det finns något mer att våga försöka vinna, men tack igen för de snabba svaren i vilket fall!

Permalänk

Hmm, verkade som någonting buggade ur efter ett tag. Efter lite omstarter och testande av 1.65v/andra timingar med 2133 MHz ville datorn inte start alls. Kunde inte komma in i bios och inte starta heller. Fick nästan en hjärtattack innan det plötsligt fixade sig. Problemet var någonting med RAM och CPU klockan som jag inte riktigt förstod men att återställa till standard som föreslogs fixade problemet. Det var inte pga. voltaget eller timingarna för jag återställde de till normalvärden innan det hände. Kan det bli problem om frekvenserna är annorlunda på CPU/RAM eller något sådant?

Vågar man sig på att fortsätta ev. med CPU:n? Det här var ju tydligen inget allvarligt problem men ganska nervigt... finns säkert mycket som kan gå fel trots alla försäkringar som en del ger om att man måste ha potatismoshjärna för att förstöra något genom att överklocka :s

Permalänk
Avstängd

Det brukar inte vara någon fara utan är att man går utanför vad minnet klarar helt enkelt och får problem och ibland får man upp som du att bios återställer orginal instllänigar ibland måste man köra en clear cmos för sådant så är bara att göra om och testa mer och avsluta med nått minnes tungt test som occt t.e.x för att se så datorn är stabil med nya inställnigarna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w