Bra saker att veta innan jag bygger ihop min nya dator? (I delar)

Permalänk
Medlem

Bra saker att veta innan jag bygger ihop min nya dator? (I delar)

Hejsan!

Igår då det var black friday tömde jag plånboken och köpte en ny dator (plockade ihop en massa olika komponenter själv), tidigare då jag köpt datorer har jag alltid köpt en färdigbyggd dator så jag har aldrig byggt ihop en dator förr. Jag undrar om det är något jag borde veta eller några tips som kan hjälpa mig att inte klanta mig (jag är en orolig typ).

Detta är vad jag beställt:

Fractal Design Define R5
Corsair CX 750M
ASUS B150M-A, Socket-1151
Intel Core i7-6700 Skylake
HyperX Savage DDR4 2133MHz 8BG KIT
MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB

Satt och lusläste alla möjliga trådar här på Sweclockers och andra ställen innan jag kunde bestämma mig för Radeon 390 över Geforce 970.

Jag är inte helt lost eller något när det gäller datorer och jag vet var jag ska sätta delarna och vad de gör osv men tänker att det kan vara bra att fråga om lite tips eller allmän information kring detta.

Edit: Glömde lägga till att jag redan har en SSD samt en vanlig hårddisk, dock är hårddisken en gammal en på 4800RPM, ~600 GB, bör jag byta ut den?

Tack i förhand och ha en trevlig lördagkväll!

Permalänk
Medlem

Ha gott om tid stressa inte, var mycket noga med att ha rätt antal distanser när du monterar moderkortet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ha gott om tid stressa inte, var mycket noga med att ha rätt antal distanser när du monterar moderkortet.

Jag har ingen som helst aning vad distanser är, så det var nog väldigt tur att du sa detta. Efter en googling kan jag se att det är en sorts skruv av något slag?

Edit: läste nu att det är skruvarna som separerar moderkortet från chassit, bra att veta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hake95:

Jag har ingen som helst aning vad distanser är, så det var nog väldigt tur att du sa detta. Efter en googling kan jag se att det är en sorts skruv av något slag?

En distans är en distans
Sitter mellan moderkort och chassi så du inte får kortis och bränner ner hela kvarteret.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@BergEr: Tack för ditt svar, läste precis om detta på PCmag, blir nog att jag kollar en del tutorials innan jag bygger datorn så ska nog allt gå bra

Permalänk
Medlem

@hake95: Du borde skaffa en ssd det gör enorm skillnad!

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem

Försök att dra kablar lite praktiskt redan från början. Inte kul när det till slut blir till ett ormbo som bara växer! Buntband är din bästa vän.

Sen om du äger en hjälpsam katt är det också bra att i förväg säga att du inte behöver någon hjälp med själva installationen av hårdvara! Vissa katter känner sig pressade av hela situationen där hunden är "människans bästa vän" och väljer då att överprestera.

Sen slutligen: Stay cool - don't wear wool.

Lycka till!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

@djnaden: Jag har en lite äldre SSD på 240 gb som jag tänker att jag ska ha operativ system samt de program och spel jag använder mest. Sedan tänkte jag ta hårddisken från gamla datorn för ytterligare minne för allt som inte får plats på SSDn, bör jag kanske fixa en ny hårddisk trotts allt? den gamla är en 4800RPM.

@Crazy: Bra saker att tänka på, tack för ditt svar