Permalänk
Medlem

Dator för ca 30k utan skärm

Hej

Min kompis pappa ska han en monsterdator till hans 55" TV och spela och titta film på.

Kraven är: Mkt hårddisk för spel/film
Ingen skärm
Monster
Hyfsat litet chassi då den ska stå vid TVn antar jag
Datorn ska vara tyst

Detta har jag byggt så länge:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8824886/pollys-farsa

Åsikter? Ändringar?

//hzn

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Inte funderat på en mITX lösning? Om du ändå inte ska köra SLI så skulle jag köra på et chassi i denna stilen. Lite snyggare att ha vid tvn med.

Visa signatur

Schwanken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwank:

Inte funderat på en mITX lösning? Om du ändå inte ska köra SLI så skulle jag köra på et chassi i denna stilen. Lite snyggare att ha vid tvn med.

Vilket tänkte du på isf? bygg gärna ett paket

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Hej

Min kompis pappa ska han en monsterdator till hans 55" TV och spela och titta film på.

Kraven är: Mkt hårddisk för spel/film
Ingen skärm
Monster
Hyfsat litet chassi då den ska stå vid TVn antar jag
Datorn ska vara tyst

Detta har jag byggt så länge:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8824886/pollys-farsa

Åsikter? Ändringar?

//hzn

En X99 platform med i7 5930K kommer han aldrig utnyttja fullt ut och är verkligen onödigt för film och spel. Och dessa M.2 SSD-kort är också overkill. Du borde byta ut mot en Z170A platform med i7 6700K och köra vanliga SSDer (då skillnad är minimal när man "endast" ska spela och titta på film) och med pengarna som blir över köra ett extra GTX 980 ti.

"En dyrare CPU lär ju vara bättre?" Nja, inte för spel. "Varför?" Spel stödjer extremt sällan mer än 8 trådar/kärnor och en CPU med 12 trådar som 5930K har, kommer då inte till nytta fullt ut. En annan nackdel med 5930K är att då den har så många trådar så måste frekvenserna dras ner för att inte bli för varm vilket innebär att varje kärna/tråd presterar sämre än 6700K som är högre klockad. Men även om de körde i samma frekvenser, så skulle 6700K vinna då denna CPU är av den senaste generationen med den bättre arkitekturen. Alltså, 6700K har en högre IPC därav är varje kärna/tråd starkare på denna än 5930K.

Skrivet av Schwank:

Inte funderat på en mITX lösning? Om du ändå inte ska köra SLI så skulle jag köra på et chassi i denna stilen. Lite snyggare att ha vid tvn med.

Det är väldigt få mITX chassin som är ljuddämpade, så ska han han ha en tyst dator så blir det svårt med mITX chassin även om man har en bra kylare.

Permalänk
Medlem

Upplösning på TVn?
Tycker X99 känns onödigt.

Permalänk
Medlem

Det chassit du har valt nu är allt annat än litet.

Om du vill spela de nyaste spelen i 4k med högsta inställningarna räcker inte riktigt ett 980ti, kör billigare processor och SSD så får du råd till ett till 980ti, 2 980ti klarar 4K bra.

Permalänk
Medlem

Om han ska ha den vid TVn är ju blu-ray ett måste enligt mig.
Detta är mitt förslag på ett matx paket.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8825141/2015-11-29

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Vilket tänkte du på isf? bygg gärna ett paket

Node 304 är liten och stilren!
http://www.inet.se/produkt/6909777/fractal-design-node-304-sv...

Permalänk
Medlem

10721a"]
Det är väldigt få mITX chassin som är ljuddämpade, så ska han han ha en tyst dator så blir det svårt med mITX chassin även om man har en bra kylare.
[/quote]

Det går alldeles utmärkt att få en tyst dator med det chassit. Har en vän som kör med ett ljudlöst nätagg
( http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/170153-season... )
och detta chassit, tillsammans med asus strix 960, som stannar helt när det inte är någon load. Och kan säga att den datorn är bra mycket tystare än genomsnittet datorer.

Bild

Har beställt en liknande setup, kan ju va ett alternativ för dig om du lägger till ett 980TI istället och lite mer hdd.

Visa signatur

Schwanken

Permalänk
Medlem

Köp inte titan x som solhasse föreslog. Ett eller helst två 980 ti är bättre val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

10721a"]
En X99 platform med i7 5930K kommer han aldrig utnyttja fullt ut och är verkligen onödigt för film och spel. Och dessa M.2 SSD-kort är också overkill. Du borde byta ut mot en Z170A platform med i7 6700K och köra vanliga SSDer (då skillnad är minimal när man "endast" ska spela och titta på film) och med pengarna som blir över köra ett extra GTX 980 ti.

"En dyrare CPU lär ju vara bättre?" Nja, inte för spel. "Varför?" Spel stödjer extremt sällan mer än 8 trådar/kärnor och en CPU med 12 trådar som 5930K har, kommer då inte till nytta fullt ut. En annan nackdel med 5930K är att då den har så många trådar så måste frekvenserna dras ner för att inte bli för varm vilket innebär att varje kärna/tråd presterar sämre än 6700K som är högre klockad. Men även om de körde i samma frekvenser, så skulle 6700K vinna då denna CPU är av den senaste generationen med den bättre arkitekturen. Alltså, 6700K har en högre IPC därav är varje kärna/tråd starkare på denna än 5930K.

Det är väldigt få mITX chassin som är ljuddämpade, så ska han han ha en tyst dator så blir det svårt med mITX chassin även om man har en bra kylare.
[/quote]

Skrivet av Imaculent:

Upplösning på TVn?
Tycker X99 känns onödigt.

Skrivet av rotkiv42:

Det chassit du har valt nu är allt annat än litet.

Om du vill spela de nyaste spelen i 4k med högsta inställningarna räcker inte riktigt ett 980ti, kör billigare processor och SSD så får du råd till ett till 980ti, 2 980ti klarar 4K bra.

Skrivet av Squallie:

Köp inte titan x som solhasse föreslog. Ett eller helst två 980 ti är bättre val.

Skickades från m.sweclockers.com

För att klargöra vissa saker, TVn är troligtvis FullHD 1080p upplösning troligtvis, inte 4k. Och SLI lösningar är jag anti pga det inte är 100% optimalt.

Chassit behöver inte vara MINIMALT, skrev bara att det ska vara en mindre variant.

Sen att det är senaste i7 och SSDer är la bara ett plus för framtiden, han har 30k i budget, istället för vara avis och ber han ta sämre saker för det inte är värt pengarna, men nu har han pengarna och varför inte?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

För att klargöra vissa saker, TVn är troligtvis FullHD 1080p upplösning troligtvis, inte 4k. Och SLI lösningar är jag anti pga det inte är 100% optimalt.

Chassit behöver inte vara MINIMALT, skrev bara att det ska vara en mindre variant.

Sen att det är senaste i7 och SSDer är la bara ett plus för framtiden, han har 30k i budget, istället för vara avis och ber han ta sämre saker för det inte är värt pengarna, men nu har han pengarna och varför inte?

Du frågar efter hjälp att välja komponenter till en dator, folk försöker hjälpa dig, och ditt svar är att folk är avis och ger dåliga tips för det. Bra inställning!

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Dyrast är inte alltid bäst vet du. Men ja, det ser bra ut förutom hårddiskarna, kolla om du kan hitta några WD iställe.

Skrivet av hznn:

För att klargöra vissa saker, TVn är troligtvis FullHD 1080p upplösning troligtvis, inte 4k. Och SLI lösningar är jag anti pga det inte är 100% optimalt.

Chassit behöver inte vara MINIMALT, skrev bara att det ska vara en mindre variant.

Sen att det är senaste i7 och SSDer är la bara ett plus för framtiden, han har 30k i budget, istället för vara avis och ber han ta sämre saker för det inte är värt pengarna, men nu har han pengarna och varför inte?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

För att klargöra vissa saker, TVn är troligtvis FullHD 1080p upplösning troligtvis, inte 4k. Och SLI lösningar är jag anti pga det inte är 100% optimalt.

Chassit behöver inte vara MINIMALT, skrev bara att det ska vara en mindre variant.

Sen att det är senaste i7 och SSDer är la bara ett plus för framtiden, han har 30k i budget, istället för vara avis och ber han ta sämre saker för det inte är värt pengarna, men nu har han pengarna och varför inte?

Tror det mer är så att folk vill ge han en bra dator till ett bra pris och inte skicka på han en dator för 30K när han inte ens behöver det.
Handlar inte om att vara avis utan att faktiskt vilja hjälpa...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@hznn:

här har du ett lite mindre paket som troligtvis har en ok ljudnivå
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8825949/2015-11-29

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Tror det mer är så att folk vill ge han en bra dator till ett bra pris och inte skicka på han en dator för 30K när han inte ens behöver det.
Handlar inte om att vara avis utan att faktiskt vilja hjälpa...

Jo det vet jag, men det finns många som blir avis lätt med

Klart man får hjälpa men nu har han en budget på max 30k så

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Ska man tipsa om dyraste butikerna också eller.

Skickades från m.sweclockers.com