Permalänk

Problem med QPAD MK-85

Vill börja med att säga att jag inte visste vart jag skulle lägga tråden då jag är helt ny här och desperat efter hjälp.

Så häromdagen (27:e november 2015) köpte jag ett QPAD MK-85 Pro Gaming Keyboard med Cherry Red switchar.
Allt funkade precis som det skulle framtills att jag startade om datorn, då slutade ALLT att fungera (belysning funkar inte, går inte skriva).
Datorn känner inte igen tangentbordet som QPAD MK-85 utan som Generic USB Hub, kan det ha något med det att göra?
Tangentbordet har två st USB-portar och ingång för mic/ljud, USB-portarna och ljudingångarna fungerar på tangentbordet men jag kan som sagt inte skriva med det och belysningen är helt död.

Skriver detta inlägg med lite panik, då jag inte har så gott om pengar och köpte detta tangentbord på rea, och nu, två dar senare, slutar funka helt och hållet.
Är något oklart, fråga!
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag fick problem med mitt när jag använde USB portarna på tangentbordet.
Har hänt två gånger belysningen slutade fungera och började flimra ibland.
Nu på tangentbord nummer tre så funkar det felfritt och har inte använd usb/ljud direkt på tangentbordet än, vågar nog inte göra det heller.

Så om DU inte har förstört det så kontakta butiken så får du dig ett nytt.

Visa signatur

-5700x3D-7900xt-

Permalänk

Provat i nån annan dator? låter ju som knas med drivers

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk

@mAUR:
Använde aldrig portarna på tangentbordet, testade ifall de fortfarande fungerade bara för att se ifall allt var kaputt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av olofkarlsson:

Skriver detta inlägg med lite panik, då jag inte har så gott om pengar och köpte detta tangentbord på rea, och nu, två dar senare, slutar funka helt och hållet.

Lugn och fin, är det trasigt så får du ett nytt på garantin.
Vi är i Sverige

Hur som helst så har jag inget annat tips än att kolla om det blir likadant i en annan dator, blir det det så skulle jag bara reklamera det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

@Sisyfos:
Funkar likadant (det vill säga inte alls) på alla 5 datorer jag prövat (2 av 5 är Mac, de andra Windows 7 64bit)...
Använt skivan som medkommer för att installera drivers, dock gör det ingen skillnad då jag får felmeddelande som lyder "Can't open config because your QPAD MK-85 device is not connected. Please connect and try again!" eller liknande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av olofkarlsson:

@Uzanar:
Funkar likadant (det vill säga inte alls) på alla 5 datorer jag prövat (2 av 5 är Mac, de andra Windows 7 64bit)...
Använt skivan som medkommer för att installera drivers, dock gör det ingen skillnad då jag får felmeddelande som lyder "Can't open config because your QPAD MK-85 device is not connected. Please connect and try again!" eller liknande.

Okej, då är det väl en tillverkningsdefekt.

Sitter och skriver den här kommentaren på ett 3 år gammalt QPAD MK-85 som fått uppleva 3 olika stora spill av Coca Cola, vatten och saft som fungerar perfekt än idag så känn dig inte ivägskrämd från tangentbordet!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAUR:

Jag fick problem med mitt när jag använde USB portarna på tangentbordet.
Har hänt två gånger belysningen slutade fungera och började flimra ibland.
Nu på tangentbord nummer tre så funkar det felfritt och har inte använd usb/ljud direkt på tangentbordet än, vågar nog inte göra det heller.

Så om DU inte har förstört det så kontakta butiken så får du dig ett nytt.

Hade samma problem.
Så fort jag kopplade in något i portarna på tangentbordet så slutade det att fungera.
Efter ett år började belysningen att pulsera, men tangenterna fungerade felfritt.

Permalänk

@Sisyfos:
Kan det ha något med att göra att det är inte är kompatibelt med något jag har i min dator/någon annan USB-enhet?
Jättekonstigt att den gått från att heta QPAD MK-85 Gaming keyboard till Generic USB Hub när jag tittar i enhetshanteraren (också bytt kategori från Tangentbord till USB-portar), kanske tror datorn att tangentbordet är en slags USB-förgrenare pga. de två portarna som finns på framsidan av tangentbordet? Går det att stänga av de här portarna på något sätt i drivrutinerna eller i bios?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olofkarlsson:

Vill börja med att säga att jag inte visste vart jag skulle lägga tråden då jag är helt ny här och desperat efter hjälp.

Så häromdagen (27:e november 2015) köpte jag ett QPAD MK-85 Pro Gaming Keyboard med Cherry Red switchar.
Allt funkade precis som det skulle framtills att jag startade om datorn, då slutade ALLT att fungera (belysning funkar inte, går inte skriva).
Datorn känner inte igen tangentbordet som QPAD MK-85 utan som Generic USB Hub, kan det ha något med det att göra?
Tangentbordet har två st USB-portar och ingång för mic/ljud, USB-portarna och ljudingångarna fungerar på tangentbordet men jag kan som sagt inte skriva med det och belysningen är helt död.

Skriver detta inlägg med lite panik, då jag inte har så gott om pengar och köpte detta tangentbord på rea, och nu, två dar senare, slutar funka helt och hållet.
Är något oklart, fråga!
Tacksam för svar!

Har en Qpad MK 90, som också är lite ... ostabil. Hörlursutgången skapar någon sorts feedback där högtalare och hörlurar bara tjuter, om bakgrundsbelysningen är påslagen. Väldigt irriterande.