Gigabytes prispressade GA-Z170-Gaming K3 på Dreamhack 2015

Permalänk
Melding Plague

Gigabytes prispressade GA-Z170-Gaming K3 på Dreamhack 2015

På Dreamhack Winter 2015 premiärvisar Gigabyte ett nytt Z170-moderkort, där paradnumret är ett pressat pris för att avväga prispremien med K-serien Intel Skylake.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är helt sjukt att Nvidia till och med kräver licens för SLI på moderkort. Det ligger väl i deras eget intresse att det finns så att folk kanske köper två grafikkort istället för ett. Börjar nästan fundera på att ignorera Nvidia helt vid nästa inköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det är helt sjukt att Nvidia till och med kräver licens för SLI på moderkort. Det ligger väl i deras eget intresse att det finns så att folk kanske köper två grafikkort istället för ett. Börjar nästan fundera på att ignorera Nvidia helt vid nästa inköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, kan de öka sin vinstmarginal och samtidigt minska risken för att beskyllas inneha ett monopol är de nog bara glada.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Klumpeduns:

Det är helt sjukt att Nvidia till och med kräver licens för SLI på moderkort. Det ligger väl i deras eget intresse att det finns så att folk kanske köper två grafikkort istället för ett. Börjar nästan fundera på att ignorera Nvidia helt vid nästa inköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Licens för SLI, svindyrt g-sync (dock verkar det ju uppenbarligen fungera bättre) - medan AMD släpper lös lite allt annat gratis som deras freesync som vesa tog in till en standard.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Klumpeduns:

Det är helt sjukt att Nvidia till och med kräver licens för SLI på moderkort. Det ligger väl i deras eget intresse att det finns så att folk kanske köper två grafikkort istället för ett. Börjar nästan fundera på att ignorera Nvidia helt vid nästa inköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska inte försvara något här, tänkte bara bidra med lite extra info

Nvidia godkänner inte SLI via PCH/DMI. Varje x16-port måste även vara minst x8-länkad. Så utöver att administrera processen för SLI-godkännande krävs alltså även extra hårdvara (PCIe-switchar) och en mer avancerad kretskortstyp för Z97/Z170-moderkort.

Permalänk
Medlem

Gillart. De flesta av oss behöver ändå inte 10+ USB-portar eller en massa stylade kylflänsar och LED-belysning. Och de som sneglar mot dubbla grafikkort brukar nog i regel handla i de lite högre prisklasserna i vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skönt att slippa massa "lulllull". Förr köpte jag alltid bulk. Finns det ens att få tag på nu för tiden?
Är ju inte det minsta inresserad att betala extra för sånt jag ändå inte kommer använda. Så länge det inte sparas in på komponentkvalitén.

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yeah:

Skönt att slippa massa "lulllull". Förr köpte jag alltid bulk. Finns det ens att få tag på nu för tiden?
Är ju inte det minsta inresserad att betala extra för sånt jag ändå inte kommer använda. Så länge det inte sparas in på komponentkvalitén.

Vissa moderkort/komponenter finns som bulk, dock inte i alla butiker som synd är, då det som du säger är onödigt att betala extra för kartong, kablar mm som man inte behöver i många fall (läs: redan har).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

Varför framställer man det som något fantastiskt att moderkortet stödjer DDR4 och M.2?
Det är ju snarare ett förväntat minimum på ett nytt 1151-moderkort för en tusenlapp då Skylakekort med DDR3-sockel känns mer som något man köper när man är för snål för nya minnen.
Visserligen är kombinationen med att det är Z170 rätt så bra för priset men det är inte direkt kristi återkomst för det.

Permalänk
Proffsmoddare

Vad ser jag i bakgrunden på videon

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

tycker moderkortet är sparat på finesser.. som ett MATX kort fast i ATX storlek. ex: 4 s-ata portar.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Skit detta är ju precis ett sånt moderkort jag gillar, blir sugen på att byta ut min I5 4690K nu .
Perfekt för mig som oftast bara vill bygga en speldator som går att överklocka med 1 SSD sen ett bra grafikkort.