Okej, detta blev absolut den sämsta upplevelse jag har varit med om. För att förklara lite saker:
In i lägenheten så finns 2 jack. 1 data-jack/coaxial kabel och 1 jack för en internetsladd, tp-kabel. Dessa 2 jack är helt separata, så jag kan ha 2 leverantörer på en gång (kommer till det senare)
Com Hem var min gamla leverantör som jag sa upp mig hos
Bahnhof var den nya som jag tecknade hos
Köpte egen ny router, sådan som Luminous har
I alla fall, cirka 10 dagar innan Com Hem's internet skulle upphöra så beställde jag Bahnhof, bra i tid (enligt mig). Skrev in fel lägenhetsnummer så 8 dagar innan det skulle bli påslaget ringde jag och angav det rätta. Com Hem skulle upphöra 11 Dec och Bahnhof skulle vara igång 10 Dec, enligt vad jag önskade och angav när jag beställde.
Fick hem den nya routern, natten 11-12 December så tog Com Hem's internet slut (00:01), så då kopplade jag in den nya routern. Visst fick jag internet, med en instabil ping på mellan 125-820ms och en hastighet på 0.00-0.02mb/s. Det var ju konstigt, betalade ju för 100/10, aja, konfar om routern. Gjorde det typ tre gånger utan resultat. Kollade upp vilken leverantör som jag fick IP av, nejmen se där! Telia!
Så situationen är att 2 dagar efter Bahnhof borde vara aktiverat så sitter jag på en otroligt långsam Telia uppkoppling (kunde inte ens koppla upp winSCP mot skolservern för att hämta/ladda upp arbeten, då den fick timeout). Så ringer Bahnhof så fort jag vaknade för att fråga varför jag inte hade någon internetuppkoppling. Jo, do var det något fel i knofigureringen av stansnätet (Open Universe - Skövde). Så teknikern sa att han skulle skicka en anmälan till Open Universe. Frågade även när han trodde att jag skulle få internet, och han trodde det skulle komma igång under måndagen. Under måndagen så ringer jag Open Universe, får svaret "Jag ser här att vi fick in en anmälan under helgen, ska skicka vidare till tekniker som ska fixa det". Efter att surt inte fått något internet så ringer jag igen under Torsdagen och han säger att under Tisdagen, så skickades en order till en tekniker. Varför inte måndag morgon, då beställningen fanns...? I alla fall, jag pratar med han och han säger att han ska skynda på processen. Ringer igen på Fredag och får samma svar. Även när jag ringer Bahnhof så kan inte dom göra något åt det, utan det är bara tråkigt att det har blivit så. Ringer återigen open universe efter helgen (igår, 21a December). Efter att ha fått underkänt på en tenta samt eventuellt en till så blev jag trött på det, som jag sa till dom. Han sa "lovande", det kommer igång VILKEN VECKA som helst nu. Vafan vadå vecka?!?! Ni har tryckt i mig 3-5 arbetsdagar högt och lågt vid mina 5 tidigare samtal, nu pratar ni om vilken vecka som helst?! Nej tack.
Jag ringde upp Com Hem, frågade efter mitt gamla studenterbjudande som jag fick (är fortfarande student), no problems. Eftersom jag har deras router (med coaxial kabeln) kvar så var det bara koppla in den, han trodde det skulle ta cirka 20 minuter för det att hoppa igång. Kommer inte ihåg vad jag gjorde, men iaf när jag satte i det en kvart senare så var det igång. Så på cirka 5 minuter samtal och 15minuter innan routern var ikopplad så beställde jag, kopplade i och var nöjd med mitt internet, totalt 20 minuter. För att EFTER det ringa upp Bahnhof och säga upp mitt internet som på 11 dagar fortfarande var borde, dock så hade jag fortdarande Telia i jacket. För att ens få prata med någon i Bahnhof så satt jag i kö i 1 timme och 5 minuter. FÖR ATT FÅ KOMMA FRAM....! Dessutom var det endast 23 samtal före, har haft 128 personer före på försäkringskassan eller skatteverket, det tog en kvart. Så jag sa upp det. Under tiden som jag väntade på komma fram till Bahnhof hann jag vara ute med hunden, diska och kolla på ett halvt avsnitt av lyxfällan.... Inget samtal tog kortare tid än 50 minuter att komma fram, ringde helg som vardag, morgon, middag, lunch och kväll, samma sak.....
Så kortfattat:
Cirka 1a Dec: Slutför min bestänning hos Bahnhof
10 Dec ber om att internet ska vara aktiverat här
11-12 Dec Com Hem upphör
12 Dec Ringer Bahnhof och frågar varför jag inte har internet. Dom lägger en anmälan till Open Universe
14 Dec Open Universe konfirmerar att att dom har fått en anmälan, under helgen.
15 Dec Open Universe skickar sin anmälan till en tekniker
17-18 Dec Fler samtal till Open Universe och dom pratar om sina 3-5 arbetsdagar
21 Dec 10e dagen utan något fungerande (som jag betalar för) internet. Säger upp Bahnhof och får på 20 minuter internet av com hem.
Har jag fel i att tycka att Bahnhof borde uppmärksammat vid beställning att en konfiguration behövde göras och direkt anmält det? För som det var nu så ringde jag in för att få det aktiverat, DÅ gjorde dom sin anmälan...
Routern som Luminous hade fungerar bra. Kopplade in den i den andra com hem routern, så att jag fick 5 LAN portar istället för 2 som detär på Com Hems router. (1 av dom 2 var för internet till den andra routern). Så kan nu lana med mer än en person, yay
Känner bara att jag behöver skriva av mig lite och få någon reaktion