Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Fläkt till tv-bänk (hjälp)

Hej!

Jag tänkte köpa mig en IKEA Bestå tv-bänk när vi flyttar snart, men eftersom den har dörrar så börjar jag fundera på att modifiera den lite. Jag har en förstärkare, ett PS4 och en router som behöver det svalt. Har kollat runt lite på flätar, och det verkar finnas färdiga lösningar med usb-drivna fläktar.

Jag är helt grön vad gäller sånt här, och då menar jag verkligen helt grön. Så jag känner inte att jag vill ge mig på något annat än usb-drivet.

Har kollat in denna modell som verkar få bra reviews, är det någon som testat detta? Samt finns det att hitta dessa eller likvärdiga i Sverige (eller inom eu iaf, för att slippa dyr frakt o ev tull)?

AC Infinity AI-CFD120BA

Och räcker det med att jag sätter in en sån här i väggen på tvbänken, eller måste jag göra hål under bänken med?

tacksam för hjälp.

edit:
ett annat alternativ? (Coolerguys Dual 80mm USB Fan Set with Grills)

Ännu en från coolerguys Single 120mm USB Powered Cooling Kit

Permalänk
Medlem

Är det den här tv-bänken?

Jag har en tv-bänk som den på bilden och hade samma tankar som dig innan jag köpte den. Det slutade dock med att testkörde allt utan att sätta i "skivorna" på baksidan, det syns ju inte iaf och påverkar knappast hur stabil bänken är så länge det finns några hyllplan i. Eftersom att det inte är helt slutet mellan dörrarna på framsidan och resten av bänken så kommer det in luft där också. Mängden sladdar från förstärkaren på baksidan gjorde också att bänken hamnade ungefär 5 centimeter från väggen.
Visst, det kanske inte är rumstemperatur inuti bänken men det är inte supervarmt heller.

Jag har (på olika hyllplan): Försträkare, router, ps4, switch, HTPC, ett fack med bara trafos för laddare mm.

Mitt tips: Testa först, funkar det inte så kan du börja kolla på fläktar. Tänk på att det mer jobb kring om du vill auto-starta fläktar för olika enheter eller om de ska gå konstant, sågande i nya möbler osv. Så var det ljudnivån

Permalänk

Hm, kanske i någon snarlik modell. Det är mer likt denna jag tänkt.

Ja, du kanske har rätt där. Men kan vara värt att kolla in alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbotomte:

Hm, kanske i någon snarlik modell. Det är mer likt denna jag tänkt.

http://www.femme.se/matildamilano/files/2015/04/DSC_0299-1.jpg

Ja, du kanske har rätt där. Men kan vara värt att kolla in alternativ

Jag har denna Bestå så kan intyga att det går att ta bort skivan baktill. Det var först min plan att köra så men det blir ändå rätt varmt så kör med luckan öppen
Det går säkert bra, men jag är väl lite väl rädd om mina konsoler kanske.

Angående fläktar så kan du enkelt ordna egna USB-drivna fläktar, bara slakta en kabel och löda lite. Det blir dock inte så himla bra flås i dessa då det bara är 5v i USB men det gäller nog de färdiga lösningarna också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Köp en sån här: http://www.amazon.com/Coolerguys-100-240v-Molex-Power-Adapter...
och en fläktkontroller samt vanliga datorfläktar.
Komplettera med ett master+slave-grenuttag och koppla TVn eller förstärkaren till master, fläktar till slave. Slå på TVn så startar fläktarna, slå av TVn så stängs fläktarna av.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/...

Har så i min TV-bänk, funkar klockrent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Köp en sån här: http://www.amazon.com/Coolerguys-100-240v-Molex-Power-Adapter...
och en fläktkontroller samt vanliga datorfläktar.
Komplettera med ett master+slave-grenuttag och koppla TVn eller förstärkaren till master, fläktar till slave. Slå på TVn så startar fläktarna, slå av TVn så stängs fläktarna av.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/...

Har så i min TV-bänk, funkar klockrent!

Den från coolerguys var rätt nice, kanske man ska byta ut sina USB till 3 pins kontakter mot en sån för att få lite mer fart från fläktarna, om man vill ha en längre ström sladd går det att köpa vilken som då eller? Skulle behöva en 5m sladd

Permalänk

Om man sätter fläktar på baksidan tvbänken, hur långt ifrån väggen bör den stå? Hur mycket utrymme behöver luften som ska ut menar jag.

Ett alternativ kanske skulle vara att sätta två i botten (utblås) och göra två hål för luft att ta sig in vid toppen (nog för att värme stiger, men sparar plats mot väggen?).

Å andra sidan känns det lite dumt med tanke på att jag har två katter som har en tendens till att vara överallt o peta (bla därför jag vill ha just stängda dörrar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbotomte:

Om man sätter fläktar på baksidan tvbänken, hur långt ifrån väggen bör den stå? Hur mycket utrymme behöver luften som ska ut menar jag.

Ett alternativ kanske skulle vara att sätta två i botten (utblås) och göra två hål för luft att ta sig in vid toppen (nog för att värme stiger, men sparar plats mot väggen?).

Å andra sidan känns det lite dumt med tanke på att jag har två katter som har en tendens till att vara överallt o peta (bla därför jag vill ha just stängda dörrar).

Lika bra att ta bort skivan baktill istället och sen kanske sätta in en fläkt i botten, men tänk på att det bara är elektroniken under hyllplanet som kyls av det om du nu ska ha hyllplanet dvs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Hade liknande problem i min TV-bänk. Min Marantz förstärkare blev sjukt varm.
Gjorde 2 st 120mm hål med hjälp av ett dosborr. Sedan tog jag 2st 120mm fläktar jag hade liggande och kopplade in på en gammal nätdel till en extern hårddisk som jag hade liggande.
Fungerar kanonbra.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

jag har sågat ett "doshål" i baksidan av min bestå-tvbänk, gjorde en macgyver usbfläkt av en en gammal 90mm fläkt som jag har satt fast med antivibrations gummisnoppar =D funkar prima, har mitt gamla xbox360 i ett fack och sedan min förs. i ett annat med egen fläkt. detta har funkat prima i ca 5år och gjorde stor skillnad på både ljudnivå och temp i tvbänken.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Skrivet av KKay:

Lika bra att ta bort skivan baktill istället och sen kanske sätta in en fläkt i botten, men tänk på att det bara är elektroniken under hyllplanet som kyls av det om du nu ska ha hyllplanet dvs

Skickades från m.sweclockers.com

Men är det inte risk attdet kommer in väldigt mycket damm då?

Jo jag vet. Jag hade antingen tänkt att ha PS4 + Förstärkare i ett skåp på varsitt hyllplan med varsin fläkt, eller två skåp utan hyllplan med PS4 i ett och Förstärkare i ett. Just för att göra mer utrymme åt dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbotomte:

Men är det inte risk attdet kommer in väldigt mycket damm då?

Jo jag vet. Jag hade antingen tänkt att ha PS4 + Förstärkare i ett skåp på varsitt hyllplan med varsin fläkt, eller två skåp utan hyllplan med PS4 i ett och Förstärkare i ett. Just för att göra mer utrymme åt dom.

Damm blir det oavsett om du har ööpet bak eller har ett par fläktar, tror inte det blir så stor skillnad.

Om du har förstärkare och PS4 i separata skåp så tror jag inte att du skulle behöva en fläkt ens om du har öppet bak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av enRödjävel:

jag har sågat ett "doshål" i baksidan av min bestå-tvbänk, gjorde en macgyver usbfläkt av en en gammal 90mm fläkt som jag har satt fast med antivibrations gummisnoppar =D funkar prima, har mitt gamla xbox360 i ett fack och sedan min förs. i ett annat med egen fläkt. detta har funkat prima i ca 5år och gjorde stor skillnad på både ljudnivå och temp i tvbänken.

Gjorde du fler hål för in-luft?

Permalänk
Avstängd

Personligen hade jag inte lagt varken förstärkare eller ps4 osv i ett trångt utrymme. Hellre att de kan synas lite men slippa oljudet av fläktar.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Personligen hade jag inte lagt varken förstärkare eller ps4 osv i ett trångt utrymme. Hellre att de kan synas lite men slippa oljudet av fläktar.

Hur huserar du dina prylar?

Permalänk
Medlem

@turbotomte: Bra tråd.
Jag är själv i en likadan sits och fnular väl lite på hur jag ska lösa detta, det ska ju passa bra utseendemässigt samt trivas bra i sinnet så man inte retar sig på något.
Tar man bort masonitskivan baktil så borde enheterna trivas hyffsat, dock så kommer nog dammet samlas fortare än önskat.

Kör man med en fläkt som utblås behöver man ju någon form av dammfilter där den stora mängden friskluft kommer ifrån.
Kör man med en fläkt som inblås behöver det ju finnas ett filter den vägen.

För min del så lutar det nog åt alternativ 3. Det är lite som datorn, jag föredrar att försöka få till ett övertryck men om det är "rätt" vet jag inte.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbotomte:

Gjorde du fler hål för in-luft?

Jag gjorde ungefär detta, jag gjorde som en slits i nedre delen av masoniten-baksidan av möbeln och har utblåset i övre delen.

Har inget dammfilter för jag "våttorkar" min vardagsrums-elektronik i samma veva jag dammsuger efter mina hundar, vilket blir 2gånger i veckan och även om jag inte skulle torka av så blir det inte mycket damm om man håller rent 1gång i månaden hehe.

har nu 120mm fläkt/pryl, alla kopplade till en usb-hubb som får sin kraft från förstärkarens förgreningsuttag. Detta funkar ypperligt och ger en positiv effekt till värmeklimatet runt hela mediacentret, värmen blir inte "hängandes" runt centret utan tar sig snabbt ut i rummet och bidrar till "uppvärmningen" hehe. (har gjort att jag faktiskt kunde sänka 1 grad, vilket inte är mycket men gör stor skillnad i slutändan)

måste ju tillägga att jag inte har min möbel monterad på väggen, dock så ska vi göra en väggmontering till svärfar och vi kommer göra en 3delad slits längs toppen nära väggen längs hela möbeln.
kommer bli ungefär såhär __ __ __ . Detta räcker gott och väl för en förstärkare, blue-ray och digital-tv-box.

Alla våra möbler är mörka i färgen vilket gör att alla hål som görs knappt syns om man inte lyser bestämt på dem.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@turbotomte: Bra tråd.
Jag är själv i en likadan sits och fnular väl lite på hur jag ska lösa detta, det ska ju passa bra utseendemässigt samt trivas bra i sinnet så man inte retar sig på något.
Tar man bort masonitskivan baktil så borde enheterna trivas hyffsat, dock så kommer nog dammet samlas fortare än önskat.

Kör man med en fläkt som utblås behöver man ju någon form av dammfilter där den stora mängden friskluft kommer ifrån.
Kör man med en fläkt som inblås behöver det ju finnas ett filter den vägen.

För min del så lutar det nog åt alternativ 3. Det är lite som datorn, jag föredrar att försöka få till ett övertryck men om det är "rätt" vet jag inte.

Du är på rätt spår, det är övertryck man bör ha om man vill ha dammfritt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden