Premiumkort nu eller senare?

Permalänk

Premiumkort nu eller senare?

Hej.
Det är hög tid att byta ut mitt hd 4890 som har gjort sitt.
Jag undrar om ni tror att det är bättre att köpa ett r9 290x nu för att ersätta mitt som inte fungerar som det ska och sedan köpa ett entusiastkort efter sommaren eller bara köpa det värsts just nu.
Min uppfattning är att nästa generation grafikkort kommer vara rejält mycket snabbare iom krympningen.

Permalänk
Medlem

Det finns ju alltid något bättre framöver så jag brukar rekommendera att bara köpa när man känner att man behöver det, men nu är det ordentlig krympning på gång vilket kan ge ordentlig skjuts i prestanda. Köp något begagnat kort för 1500 kr eller så och vänta in korten med krympning.

Permalänk
Medlem

Själv ska jag hålla mig tills nästa vår tänkte jag. Hoppas nästa generation från nvidia/amd finns ute då så man kan få ett rejält lyft i burken. Mitt gamla 280x håller tills dess hoppas jag.

Permalänk
Medlem

Ett 290x Tri-X ifrån netonnet har ett bra pris

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Det finns ju alltid något bättre framöver så jag brukar rekommendera att bara köpa när man känner att man behöver det, men nu är det ordentlig krympning på gång vilket kan ge ordentlig skjuts i prestanda. Köp något begagnat kort för 1500 kr eller så och vänta in korten med krympning.

Vad är krympning och hur kommer det påverka prestandan?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gaminggirl:

Vad är krympning och hur kommer det påverka prestandan?

Krympning är när man tillverkar mindre transistorer än tidigare. Bredden brukar anges i nm. En krympning gör bland annat att man kan bygga större kretsar med mer streamprocessorer utan att den fysiska ytan ökar. Dock så kan man få andra problem. Det var tex en krympning som orsakade problemen med Samsungs SSD'er.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Ajin:

Ett 290x Tri-X ifrån netonnet har ett bra pris

Ja det är det jag funderar på.
Känns som att det får bli det när det skrivs om närmare fördubbling av antalet transistorer under nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Hej.
Det är hög tid att byta ut mitt hd 4890 som har gjort sitt.
Jag undrar om ni tror att det är bättre att köpa ett r9 290x nu för att ersätta mitt som inte fungerar som det ska och sedan köpa ett entusiastkort efter sommaren eller bara köpa det värsts just nu.
Min uppfattning är att nästa generation grafikkort kommer vara rejält mycket snabbare iom krympningen.

Jag hade utan tvekan väntat till sommaren! Iom att både nvidia och AMD går ner till 14/15nm från 28nm (tillverkningsteknik) så kommer nog vårens ökning i prestanda vara den största på länge med lite tur!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Dessutom kommer ju både HBM2 samt diverse VR-optimeringar med nästa generation, kan vara värt att vänta på.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

290X och premium sedan!
290X är verkligen inte långt ifrån premium och nästa generation kommer vara något utöver det vi är vana vid från de senaste åren. Ny tillverkningsprocess och HBM2 liksom. Det har varit ganska stillsamt sedan 7970 kom. När man väl bryter igenom en sådan platå brukar det hända grejer.

Skrivet av Kakann:

Det finns ju alltid något bättre framöver så jag brukar rekommendera att bara köpa när man känner att man behöver det, men nu är det ordentlig krympning på gång vilket kan ge ordentlig skjuts i prestanda. Köp något begagnat kort för 1500 kr eller så och vänta in korten med krympning.

Nja tycker alltid att det är rätt att vänta på rätt tillfälle. Köpte mitt 7970 för 1900:- för över två år sedan. Idag kostar 380X nästan en tusing mer. Innan dess körde jag på 4850 från release, också helt rätt timing, gav 1500:- per kort och den prestandan var lika dyr eller dyrare i flera år efter mitt köp. 6770 höll samma prislapp, var först 7770, som kom till det priset som var markant bättre, men främst på grund av att minneskraven vid den tiden ökat, GPU-prestandan var rätt snarlik.

Permalänk

Känns som att vi alla mer eller mindre känmer likadant. Blir ett 290x nu så får vi se vad nästa år bjuder på