Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dator startar men svart skärm

Hej har ett underligt problem. Datorn startar upp och man hör hårddisken snurra igång men det blir ingen bild på skärmen. Musen lyser inte och tangentbordet verkar inte få någon ström den heller. Når inte ens bios.

Datorn startar ibland efter det att man låtit den stå avstängd länge och problemet har blivit värre och värre med tiden. När man väl fått igång den så fungerar den utmärkt så det har blivit att jag låtit den stå på i veckor då jag inte vill råka ut för uppstartningsproblemet.

Har testat att ta ur komponenter och sätta i dem igen men verkar mest ha med tur att göra om den startar och man får bild eller ej. Allt från ett dussin försök till att man får vänta tills nästa dag med att den ska hoppa igång igen.

Komponenter i datorn, allt cirka 3 år på nacken:
Corsair 650w
I5 3570k
Vattenkylning Corsair till processorn
Radeon 7970 ghz
Adata 2x 8gb ram, 1600 mhz
Intel ssd 160gb (bootdisken)
Seagate 1,5 tb lagring
Mini itx moderkort från asrock 77 någonting

Några tips och trix? Sjukt trött på att inte veta om den går igång eller inte.

Mvh
Allaaan

Permalänk
Vila i frid

Har du inte möjlighet att byta komponenter är det bara att leva med det tills du tröttnar. Det första som går brukar vara kondingarna i nätaggregatet, sen de på grafikkortet och moderkortet.

Permalänk
Medlem

Självklart kan jag byta komponenter, men vill ju gärna inte byta någon del som fungerar, har inte den ekonomin som studerande att jag kan köra någon trial and error metod med massa nya komponenter.

Men du skulle tippa på att nätaggregatet är det första som brukar ge upp? Låter mitt problem som typiskt för nätaggregatsproblem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Allaaan: Det låter som nätaggsproblem, ja. Instabila och sviktande spänningar kan ge alla möjliga problem, särskilt i starten. Kan dock vara många andra saker också, men jag hade provat annat nätagg först. Tyvärr kan andra delar ta skada om man kört länge med dåligt nätagg och då får man flera fel samtidigt att felsöka. Bl a därför ska man alltid ordna till fel direkt och inte vänta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hej, Fortfarande problem med datorn.

Har kommit underfund med att om man väntar säg 30 minuter med all ström avstängd så brukar den starta.

Har testat med annat nätaggregat, grafikkort och ramminnen men inget verkade ge någon effekt. Fortfarande samma problem vid uppstart.

Några andra idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allaaan:

Hej, Fortfarande problem med datorn.

Har kommit underfund med att om man väntar säg 30 minuter med all ström avstängd så brukar den starta.

Har testat med annat nätaggregat, grafikkort och ramminnen men inget verkade ge någon effekt. Fortfarande samma problem vid uppstart.

Några andra idéer?

Om du har testat med alla dom är nog Moderkortet den huvudmistänkte enligt uteslutningsmetoden. Låter som att det har dåliga kondensatorer, ibland kan man se detta på att de buktar utåt eller läker. om du ser några dåliga kapacitorer kan du vara ganska säker på att det är problemet (kan förvisso också vara problem även om det inte syns).
sök på google för exempel på hur dåliga kapacitorer ser ut:
https://www.google.se/search?q=bad+capacitor&rlz=1C1AVNA_enSE...

Permalänk
Medlem

Okej, kan man löda fast nya isåfall eller är det bara att slänga och köpa ny moderbräda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allaaan:

Okej, kan man löda fast nya isåfall eller är det bara att slänga och köpa ny moderbräda?

Man kan löda fast nya om man vet hur man ska göra, bara man inte kortsluter något annat på köpet. jag har själv bytt några på ett moderkort och det gick fint, det står på själva kondensatorn vad de har för kapacitans och volt så man kan byta ut mot en likadan (och åt samma håll, de har + och - pol). dock kan det vara några som gått sönder eller är på väg att gå sönder utan att det märks ännu, och de har troligen gått sönder av en anledning (tex för mycket värme) så du kan nog få problem ganska snart även om du byter. men som sagt är det fullt möjligt.