Gammalt antivirus på Windows 10

Permalänk

Gammalt antivirus på Windows 10

Tjena, min far har ett legitimt Norton Security 2005 och är bestämt intresserad av att installera detta på sin nya windows 10 laptop. Jag hävdar dock att om han nu inte vill betala för sitt antivirus så ska han välja ett gratis i stil med Avast. Han hävdar bestämt att Norton 2005 fungerar utmärkt på nyare system och är lika säkert som att använda ett Norton security 2015. Han är medveten om att spam och email protection inte är inkluderat men hävdar att virusuppdateringarna är detsamma. Så vad säger ni, om detta program är värt att installera på en dator från 2015?

Permalänk
Medlem
Skrivet av natasamunrah:

Tjena, min far har ett legitimt Norton Security 2005 och är bestämt intresserad av att installera detta på sin nya windows 10 laptop. Jag hävdar dock att om han nu inte vill betala för sitt antivirus så ska han välja ett gratis i stil med Avast. Han hävdar bestämt att Norton 2005 fungerar utmärkt på nyare system och är lika säkert som att använda ett Norton security 2015. Han är medveten om att spam och email protection inte är inkluderat men hävdar att virusuppdateringarna är detsamma. Så vad säger ni, om detta program är värt att installera på en dator från 2015?

Ett antivirus för 2005 lär knappast ha blivit uppdaterat om det nu finns en senare version, 2015. Finns troligtvis massvis med hål där virus kan komma igenom utan att det upptäcks ö.h.t.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

har för mig alla nortonprodukter äldre än norton 11 (vill minnas 2005 är v8 eller nå sånt) slutade stödjas 2013 eller 14 dvs det har inte fått nåra nya databaser sedan dess dvs du är oskyddad för allt nytt sen 1-2 år nånting tillbaks.

dvs sitta med norton 2005 idag så kan du nästan lika gärna vara utan helt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Datorbaserna uppdateras fortfarande hävdar min far.

Permalänk
Medlem

Windows 10 har redan ett bra antivirus. Security Essentials som fanns till windows 7/8/8.1 är integrerat i windows defender i win 10. att installera ett tredjepart antivirus i win 10 är inte att rekomendera med risk för att detta störs av windows defender . och windows defender går ej att ta bort

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk
Skrivet av Airtec:

Windows 10 har redan ett bra antivirus. Security Essentials som fanns till windows 7/8/8.1 är integrerat i windows defender i win 10. att installera ett tredjepart antivirus i win 10 är inte att rekomendera med risk för att detta störs av windows defender . och windows defender går ej att ta bort

Microsoft har ju t.om. gått ut med att det inte är något fuländat antivirus utan bara ett komplement och rekomenderar ändå att man har ett 3e part vid sidan om.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag kan tänka mig dock att security Essentials inte medför lika bra skydd som ett tredjeparts program, men detta är bara min egna uppfattning. Klarar han sig på Norton 2005 ifall han är fast besluten på att det var bättre förr och att han aldrig vill betala för antivirus samt att hans datorbaser i detta uppdateras fortfarande kontinuerligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av natasamunrah:

Han hävdar bestämt att Norton 2005 fungerar utmärkt på nyare system och är lika säkert som att använda ett Norton security 2015.

Tyvärr har han fel för Norton 2005 lär helt sakna programkod som är till för att skydda mot, upptäcka och ta bort rootkit, bara för att ta ett exempel. Den typen av funktioner är inte något som ingår i databasuppdateringarna utan det måste finnas programkod bakom.

Det är stor risk för att Norton 2005 inte är kompatibelt med Windows 10 utan orsakar problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av natasamunrah:

Datorbaserna uppdateras fortfarande hävdar min far.

Frågan är om den ens går att installera.
Jag kör inget antivirus eller antispyware, själv mer än Windows egna "Defender"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Det står väl i Norton om den uppdaterat sina virusdefinitioner på sista tiden eller inte?
Om den inte det har det så är ju bara det ett kraftigt argument för att byta ut den, förutom det faktum att motorn/programmet är ca 10år gammal och garanterat sämre än MSE.

Permalänk
Medlem

Microsoft Security Essentials bytte namn till Windows Defender och integrerades redan i Windows 8. Windows Defender avaktiveras automatiskt om man installerar ett trejdeparts antivirusprogram, och återaktiveras när man tar bort det. Microsoft har gått ut med en stark rekommendation av sina produkter.

"We believe in Microsoft antimalware products and strongly recommend them to our customers, to our friends, and to our families."

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Microsoft Security Essentials bytte namn till Windows Defender och integrerades redan i Windows 8. Windows Defender avaktiveras automatiskt om man installerar ett trejdeparts antivirusprogram, och återaktiveras när man tar bort det. Microsoft har gått ut med en stark rekommendation av sina produkter.

"We believe in Microsoft antimalware products and strongly recommend them to our customers, to our friends, and to our families."

Har du en länk till det Microsoft gick ut med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

Har du en länk till det Microsoft gick ut med?

En sökning på citatet och några klick gav denna sida: https://blogs.technet.microsoft.com/mmpc/2013/10/09/our-commi...

Permalänk
Medlem

Hitta någon liknande sida från dem med, dock är de från 2013.

Permalänk
Medlem

Han kan köpa 1 år Bitdefender på Aliexpress för runt 10kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airtec:

Windows 10 har redan ett bra antivirus. Security Essentials som fanns till windows 7/8/8.1 är integrerat i windows defender i win 10. att installera ett tredjepart antivirus i win 10 är inte att rekomendera med risk för att detta störs av windows defender . och windows defender går ej att ta bort

Security Essentials är rätt meningslöst om man kollar på olika sidor som går igenom anti virus program, och installerar du ett tredjeparts antivirus program så INAKTIVERAS windows defender automatiskt och slutar köra, så det är inga problem, då jag själv kör Bitdefender och malwarebytes premium på min windows 10 burk. Går jag in i kontrolpanelen och trycker på windows defender så möts jag bara av ett meddelande att "detta program är inaktiverat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

Hitta någon liknande sida från dem med, dock är de från 2013.

Ja, det var det året missuppfattningen om Microsofts antivirusprodukter uppstod.
Således är klarläggandet från samma årtal.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Airtec:

Windows 10 har redan ett bra antivirus. Security Essentials som fanns till windows 7/8/8.1 är integrerat i windows defender i win 10. att installera ett tredjepart antivirus i win 10 är inte att rekomendera med risk för att detta störs av windows defender . och windows defender går ej att ta bort

Går utmärkt att inaktivera Defender helt och hållet, vilket jag gjort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Norton Internet Security 2005 verkar vara helt utdaterat men har man en giltig licens så kan man uppgradera det till nått som fungerar.
http://us.norton.com/internet-security

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airtec:

Windows 10 har redan ett bra antivirus. Security Essentials som fanns till windows 7/8/8.1 är integrerat i windows defender i win 10. att installera ett tredjepart antivirus i win 10 är inte att rekomendera med risk för att detta störs av windows defender . och windows defender går ej att ta bort

Nej det har den inte, fram till något år sen var den sämre än en igelkotte på att skydda datorn och i nulägen bland de sämsta av gratisalternativ.

Skrivet av torbjorn_75:

Microsoft Security Essentials bytte namn till Windows Defender och integrerades redan i Windows 8. Windows Defender avaktiveras automatiskt om man installerar ett trejdeparts antivirusprogram, och återaktiveras när man tar bort det. Microsoft har gått ut med en stark rekommendation av sina produkter.

"We believe in Microsoft antimalware products and strongly recommend them to our customers, to our friends, and to our families."

Microsoft har också gått ut med att det bara är ett komplement till ett antivirus och att man bör köra 3e part. Likaså har Microsoft gått ut med att Windows 7 är farligt så man kan väl understryka att man inte bör lita helt fullt på Microsoft vad de säger om sina egna produkter.

Skrivet av Microsoft:

Holly Stewart, the senior program manager of the Microsoft Malware Protection Center, said that Microsoft Security Essentials was just a “baseline” that’s designed to “always be on the bottom” of antivirus tests. She said Microsoft sees MSE as a first layer of protection and advises Windows users to use a third-party antivirus instead.

http://www.howtogeek.com/173291/goodbye-microsoft-security-es...

Som tidigare har sagt, uppdatera till senare version som Norton uppdaterar för eller kör på något gratisalternativ som får bra resultat på tester. Norton kanske uppdaterar då och då mot tidigare versioner av Norton men tveksamt till att det är i närheten av alla definitioner för annars skulle det inte finnas anledning till att upgradera till senare version eller köpa nya licenser.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Microsoft har också gått ut med att det bara är ett komplement till ett antivirus och att man bör köra 3e part.

Det är det här som är missuppfattningen som jag nämnde tidigare, alltså en tidningsanka av PC Pro.

Skrivet av Commander:

Likaså har Microsoft gått ut med att Windows 7 är farligt så man kan väl understryka att man inte bör lita helt fullt på Microsoft vad de säger om sina egna produkter.

Njae, man bör inte lita blint på vad som skrivs i tidningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airtec:

Windows 10 har redan ett bra antivirus. Security Essentials som fanns till windows 7/8/8.1 är integrerat i windows defender i win 10. att installera ett tredjepart antivirus i win 10 är inte att rekomendera med risk för att detta störs av windows defender . och windows defender går ej att ta bort

Nej. Det är det sämsta antivirusprogrammet på marknaden. Nej det går inte att ta bort, men det går att inaktivera. Vadå inte att rekommendera? Sluta tuta i folk saker du inte har en aning om.

Till TS. BitDefender är riktigt bra och de har en gratisversion för hemanvändare.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Det är det här som är missuppfattningen som jag nämnde tidigare, alltså en tidningsanka av PC Pro.

Njae, man bör inte lita blint på vad som skrivs i tidningar.

Eller snarare att arga chefer ringer och kräver ändring. Mjukvara som ska skydda datorn men som ständigt får sämst i test, varför använda något sådant?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

tycker AVG är skit bra som jag snart använt i 8år plus helt gratis

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk

köp kaspersky så slipper du fundera mer ett gammalt prog är lika med noll, går fort i utvecklingen, gratis är gott men sällan bäst sällan jag träffat på virus dock, men såna som säger surfa säkert vet inte vad dom snackar om, hålla sig till säkra sidor och sånt, lycka till med virus jagandet

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Mjukvara som ska skydda datorn men som ständigt får sämst i test, varför använda något sådant?

Mycket bra fråga. Främsta anledningen rent säkerhetsmässigt är väl vad jag förstår att de andra produkterna är fulla med sårbarheter.

https://swehack.org/viewtopic.php?f=20&t=6&start=20#p2458

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Mycket bra fråga. Främsta anledningen rent säkerhetsmässigt är väl vad jag förstår att de andra produkterna är fulla med sårbarheter.

https://swehack.org/viewtopic.php?f=20&t=6&start=20#p2458

Precis som all mjukvara då, MSE och Windows inräknat. Så frågan kvarstår.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Precis som all mjukvara då, MSE och Windows inräknat. Så frågan kvarstår.

Ja, så kan man kanske säga. Men som jag förstår det har Windows Defender inte lika många och / eller allvarliga sårbarheter som de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Ja, så kan man kanske säga. Men som jag förstår det har Windows Defender inte lika många och / eller allvarliga sårbarheter som de andra.

Finns inget underlag för det på sidan du länkade till eller i den vidarelänkade artikeln vad jag kunde hitta. I vilket fall är det inget jämfört med alla sårbarheter i Windows, varenda månad kommer det ju fixar till Windows för att ta bort sårbarheter.

Sen är det ju så att för att det ska vara lönsamt för en malware-programmerare att leta efter sårbarheter och komma på hur de kan utnyttjas på ett användbart sätt måste det vara väldigt många datorer som har sårbarheten, det är ju trots allt flera månaders jobb för varenda sårbarhet. Eftersom det finns många antivirusprogram och de dessutom är skrivna för upptäcka skadlig kod på olika sätt, är det svårt att få den täckning som är intressant jämfört med att hitta sårbarheter i Windows, Flash och andra program som finns i nästan alla av världens datorer.