Permalänk
Medlem

Klarar detta nätagg R9 390?

Hej!
Jag går i tankarna att uppgradera mitt nuvarande grafikkort (ett GTX 960) till ett MSI R9 390. Kommer det här att kräva en uppgradering av nätaggregat också? Kör med ett CM B500 V2. Min processor är en I7-4790.

Tack för svar!

Visa signatur

i7-4790 - MSi GTX 960

Permalänk
Medlem

borde göra om det har en 12 lina som leverar typ 450w men jag gillar inte budget agg så jag hade bytt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Kan bli tight, vid peak kan ett 390 dra upp till 300-400W beroende på modell medan ett 960 maxar ut på runt 150W, det går troligen och helt klart kan du testa istället för att springa ut och köpa ett nytt agg bara för att men var medveten om att de kan vara lite för klent vid peak.

Med det sagt kör jag ett 650W och klockat både CPU och GPU rätt bra och har inga problem alls, rekommendationer är ofta överdimensionerade till max och tittar enbart på extremfall samt att man inte ska stirra sig blind på 500W eller 750W utan mer hur stabilt det kan leverera och hålla volt m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer inte ha mycket marginal då Sweclockers egna testsystem med ett 390 drog ~450W vid full belastning. Om nätagget är gammalt och slitet kan det kanske säga upp sig om du stressar upp det för mycket.

Permalänk
Avstängd

@Davve09: Nej, inte med ett strömtörstigt AMD kort. Med ett Nvidia kort räcker det.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

borde göra om det har en 12 lina som leverar typ 450w men jag gillar inte budget agg så jag hade bytt

Skrivet av Ferrat:

Kan bli tight, vid peak kan ett 390 dra upp till 300-400W beroende på modell medan ett 960 maxar ut på runt 150W, det går troligen och helt klart kan du testa istället för att springa ut och köpa ett nytt agg bara för att men var medveten om att de kan vara lite för klent vid peak.

Med det sagt kör jag ett 650W och klockat både CPU och GPU rätt bra och har inga problem alls, rekommendationer är ofta överdimensionerade till max och tittar enbart på extremfall samt att man inte ska stirra sig blind på 500W eller 750W utan mer hur stabilt det kan leverera och hålla volt m.m.

Skrivet av Andreaz1:

Du kommer inte ha mycket marginal då Sweclockers egna testsystem med ett 390 drog ~450W vid full belastning. Om nätagget är gammalt och slitet kan det kanske säga upp sig om du stressar upp det för mycket.

Skrivet av Peppar2014:

@Davve09: Nej, inte med ett strömtörstigt AMD kort. Med ett Nvidia kort räcker det.

Tack för svar, kommer nog uppgradera nätaggregatet för säkerhets skull.

Visa signatur

i7-4790 - MSi GTX 960

Permalänk
Medlem

Se min signatur. Du kan ju prova en gång innan du köper nytt nätagg, är det inte skit så ska inget hända.

Seriöst, det börjar bli väldigt många trådar på ämnet "räcker mitt nätagg till grafikkort X?". Finns ingen samlingstråd som tar upp detta? En enkel sökning på nätet borde ju ta en till en uträknare eller nånstans där svaret finns direkt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Gibbe: Jo, det vore bra. Pcpartpicker låter en räkna ut exakt hur mycket ström ens delar drar, men det kan vara svårt att veta hur mycket marginal som krävs. Nu kunde jag inte kolla där eftersom agget inte fanns med i deras databas.

Visa signatur

i7-4790 - MSi GTX 960

Permalänk

@Davve09: dom där kalkylatorerna som räknar ut vad du behöver kan ge rätt missvisande resultat skulle nog hålla mig till grafikkorts tester dom brukar visa vad hela systemets drar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Sitter i exakt samma båt som du...Så lånar gärna tråden lite
Har funderat på GTX 970 o R9 390. Men har endast ett 500W(CM B500).Är då fundersam om detta PSU har rätt pins(kontakter) o tillräkligt med kraft!

Funderade precis på att göra en ny tråd för att få svar på frågan(Som tur va så såg jag denna!