Intel Core i5 4690k Otroligt höga temperaturer med stock kylare.

Permalänk

Intel Core i5 4690k Otroligt höga temperaturer med stock kylare.

Hej !
Har en kompis som precis skaffat en ny processor, Intel Core i5 4690k.
Den funkar som den ska förutom temperaturerna, i Idle ligger den på runt 55-60 och i spel 80-90.
Han har inte "turbo mode" på och han har standard inställningarna i BIOS, ingen överklockning eller liknande.
Han har Kylpastan som satt på Stock kylaren
Specs:
Processor: Intel Core i5 4690k
Grafikkort: Geforce GTX 660
Moderkort: Asus Z97-P^
Ram: 6GB
Nätagg: Corsair CX750M

Hur ska han göra för att hålla ner temperaturerna ?
Evigt tacksam för svar

EDIT: Jag har precis samma processor och stock kylaren, har turbo på men ligger runt 60-70 grader ingame och Idle 40 grader

Permalänk
Medlem

1. Se till att alla fyra pinnarna i kylaren faktiskt sitter fast ordentligt och inte går att vicka på mer än 1/3mm.

2. Finns ventilation i chassit?

Permalänk
Medlem

Har ni monterat kylaren rätt? Hur mycket kylpasta la ni/han på?

Dock får man väldigt höga temps med stock kylaren, hade runt 80-90 vid spelande när jag inte hade blåst datorn på ett år och körde stockkylare...

Permalänk
Medlem

Hög idle temp brukar indikera på att monteringen inte är helt 100

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

1. montera om kylaren, om det finns minsta indikation på att den är felmonterad
2. köp en bättre kylare, hyper evo 212 är populär och kan gå i god för den jag med
3. fler chassifläktar (bättre luftflöde)

Permalänk
Medlem

80-90 vid last grader låter precis som en 4690K med original kylare.
Inget att vare sig förvånas eller oroa sig över

55-60 grader vid idle verkar däremot lite konstigt.
Det kan ju bero på dålig chassiventilation eller udda inställningar i BIOS.
Klockas CPU'n ner när den vilar ? kolla upp med t.ex CPU-z.

Permalänk

Ja på båda..

Skrivet av Trebsor:

1. Se till att alla fyra pinnarna i kylaren faktiskt sitter fast ordentligt och inte går att vicka på mer än 1/3mm.

2. Finns ventilation i chassit?

Permalänk

Det konstiga är ju att jag använder "turbo" läget på exakt samma processor och kylare fast jag ligger på 70 grader ingame ..

Skrivet av Svensktiger:

80-90 vid last grader låter precis som en 4690K med original kylare.
Inget att vare sig förvånas eller oroa sig över

55-60 grader vid idle verkar däremot lite konstigt.
Det kan ju bero på dålig chassiventilation eller udda inställningar i BIOS.
Klockas CPU'n ner när den vilar ? kolla upp med t.ex CPU-z.

Permalänk

Han använder Kylpastan som satt på kylaren när han fick den, borde han lägga på lite mer av annan sort? Ngn du rekommenderar ?

Skrivet av RealPower:

Har ni monterat kylaren rätt? Hur mycket kylpasta la ni/han på?

Dock får man väldigt höga temps med stock kylaren, hade runt 80-90 vid spelande när jag inte hade blåst datorn på ett år och körde stockkylare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagehampe:

Han använder Kylpastan som satt på kylaren när han fick den, borde han lägga på lite mer av annan sort? Ngn du rekommenderar ?

Oj det missade jag. Men då borde det vara helt okej med kylpasta

Permalänk

Han vickade lite på Kylaren, den verkar sitta bra, borde han montera om den för säkerhets skull?

Skrivet av Trebsor:

1. Se till att alla fyra pinnarna i kylaren faktiskt sitter fast ordentligt och inte går att vicka på mer än 1/3mm.

2. Finns ventilation i chassit?

Permalänk

Någon som har ett bättre program än "Speccy" att mäta temperaturer med.. verkar inte som det funkar så bra hehe..

Permalänk
Medlem

Köp ny kylpasta, demontera och montera igen. Problem solved.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Har ni testat asus egna monitor program?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@jagehampe: RealTemp, HWMonitor, CoreTemp.

HWMonitor är min favorit.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagehampe:

Någon som har ett bättre program än "Speccy" att mäta temperaturer med.. verkar inte som det funkar så bra hehe..

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk

Tackar så mycket för hjälpen, det funkar bättre nu, 30 graders skillnad... oj ehmm....
Det var visst en utav piggarna som satt löst och vi höjde Kylarens RPM med en gnutta :), jag är inte hemma hos han så kunde inte hjälpa han med det riktigt

Permalänk
Medlem

Jag körde länge på originalkylaren från c2d till min i5 760 och den gick aldrig över 65c vid spelande och ca 30-35 i idle. Den var både tyst och kylde bra. Den kylaren var aningen högre, ca 40mm hög, mot de som följde med i5 760 som var ca 20mm.
Men att original inte skulle räcka till tycker jag låter fel. Klockar man inte eller har extremt dålig kylning går original fint.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB