Permalänk

Zalman reserator som reservoar?

Hej
Jag håller på att bygga en vattenkyld dator här och har en liten fundering.
Tanken var att sätta en reserator bakom datorn som reservoar.
Dels för utseendet och dels för att spara in på kostnaden för en reservoar och använda saker jag redan har.
Pumpen i reseratorn kommer då att tas bort såklart.
Jag undrar bara om det finns någon sak som jag glömt som gör det här olämpligt?
I övrigt kommer det att finnas en 480 radiator i pull och en D5 PWM med hus.
Framöver kommer grafikkort också att kylas så om det verkar lite overkill så vill jag typ framtidssäkra systemet.
Det finns plats för en 480 radiator till i datorn om man så vill.
Några tankar och tips?
Lars

Permalänk

Rreseratorn är gjord i aluminium och dina kylblock i koppar. Det är stor potential skillnad vilket kan ge galvanisk korrosion). Du bör för ha glykol (bil glykol går bra). Det minskar risken.

Har lite svårt att förstå varför du ska ha så stora kylare?
Jag har själv 3x140 (tjock) kylare och den klara en CPU och ett GFX utan några problem med låga varvtal på fläktarna.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Rreseratorn är gjord i aluminium och dina kylblock i koppar. Det är stor potential skillnad vilket kan ge galvanisk korrosion). Du bör för ha glykol (bil glykol går bra). Det minskar risken.

Har lite svårt att förstå varför du ska ha så stora kylare?
Jag har själv 3x140 (tjock) kylare och den klara en CPU och ett GFX utan några problem med låga varvtal på fläktarna.

Du har en 420 radiator?
Det är väl i stort sett samma kylyta som en 480?
Sen påverkar ju tjocklek, fpi, material och fläktastighet med, men tänkte köra med fläktarna i låg fart med.
Glykol låter smart.
Jag antar att det inte finns "vanlig" kylvätska med antikorrosionsmedel i.

Permalänk
Skrivet av gummybearkiller:

Du har en 420 radiator?
Det är väl i stort sett samma kylyta som en 480?
Sen påverkar ju tjocklek, fpi, material och fläktastighet med, men tänkte köra med fläktarna i låg fart med.
Glykol låter smart.
Jag antar att det inte finns "vanlig" kylvätska med antikorrosionsmedel i.

Då du har reseratorn så långt ifrån blocken är problemet med korrosion mycket mindre. Mitt system körs med 2 reserators som ända kylning helt fläktlöst och det har fungerat utmärkt i 3 år nu

Permalänk
Skrivet av gummybearkiller:

Du har en 420 radiator?
Det är väl i stort sett samma kylyta som en 480?
Sen påverkar ju tjocklek, fpi, material och fläktastighet med, men tänkte köra med fläktarna i låg fart med.
Glykol låter smart.
Jag antar att det inte finns "vanlig" kylvätska med antikorrosionsmedel i.

Jag har en ThermoChill PA140.3
http://skinneelabs.com/thermochill-pa140-3/

Tror att EK rekommenderar någon typ av antikorrosionsmedel oavsett material. Tror det finns i dom flesta färdiga kylvätskor. Jag kör med ~4% etylenglykol. Glykol har lägre värmeledningsförmånga än vatten så det är synd att använda för mycket. Svårt att veta hur mycket man ska ha. Det beror på vilka metallerna är, hur ofta man byter vätska mm (antikorrosionsmedel förbrukas med tiden).

Det faktum att det förmodligen är långt mellan metallerna minskar nog också risken (precis som lanbonden säger)

Edit:
Min erfarenhet säger att glykol+vatten har längre friktion än enbart vatten vilket gör att pumpen startar vid en lägre spänning.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Då du har reseratorn så långt ifrån blocken är problemet med korrosion mycket mindre. Mitt system körs med 2 reserators som ända kylning helt fläktlöst och det har fungerat utmärkt i 3 år nu

Kul, har du bild på det :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Jag har en ThermoChill PA140.3
http://skinneelabs.com/thermochill-pa140-3/

Tror att EK rekommenderar någon typ av antikorrosionsmedel oavsett material. Tror det finns i dom flesta färdiga kylvätskor. Jag kör med ~4% etylenglykol. Glykol har lägre värmeledningsförmånga än vatten så det är synd att använda för mycket. Svårt att veta hur mycket man ska ha. Det beror på vilka metallerna är, hur ofta man byter vätska mm (antikorrosionsmedel förbrukas med tiden).

Det faktum att det förmodligen är långt mellan metallerna minskar nog också risken (precis som lanbonden säger)

Edit:
Min erfarenhet säger att glykol+vatten har längre friktion än enbart vatten vilket gör att pumpen startar vid en lägre spänning.

Vill minnas att man har fullt korrosions skydd vid ~14% (ny glykol)

Har testat for länge sedan med endast vatten o sedan tillfört glykol. Kunde inte märka någon skillnad alls på temperaturerna.
Men det är sant, dock är nog skillnaden så liten att det inte märks. Det är ju väldigt små effekter i förhållande till mängd vätska också.

Eks vätskor innhåller glykol. Kan väl vara bra om man inte vill ha blå eller röd/rosa som det är på det man köper till bilen.