HTC Vive kan kosta över 15 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Här kan ni lösa om Oculus och varför det kostar så mycket.
https://www.youtube.com/watch?v=JQvFidopZug
Dom säljen den ändå stort sett utan vinst men förklarar som all ny skärmteknik osv kommer gå ner drastiskt i pris dom kommande åren ,precis som med smartphones.

De kunde göra den ~500kr billigare genom att skita i Xbox kontrollern.....

Skrivet av Gender Bender:

Gud vad den kommer floppa med det priset. Folk kan säga vad de vill om att ny teknik är dyrt, men detta argument håller bara om det inte finns något annat alternativ. Det sista man vill i början av en ny teknisk era är att vara det dyrare alternativet. Det sket sig för Betamax. Det sket sig för HD-DVD. Det kommer att skita sig för Vive.

Ja, HD-DVD var billigare än Blu-ray, men eftersom att Sony var så smarta som subventionerade priset och bakade in det i PS3 så kostade en Blu-ray + spelkonsol lika mycket som en HD-DVD spelare. Annars var en standalone BD-spelare dyrare.

"Analytiker" som gissat sig fram till priset, om något behöver en gruva salt så är det hens artikel.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

blir nog att vänta några år innan man vill lägga pengar på VR känns det som

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kommer artikeln tas bort nu?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Väldigt saftigt det där. Jag betalar gärna för VR, men för det priset så vill jag veta exakt vilken upplevelse jag betalar för, och helst då inte något som fortfarande är i Beta-stadie (mer eller mindre). Precis som med Oculus så tror jag inte att HTC/Valve vill sälja Vive billigt utan allt krimskrams inledningsvis, just för att dom vill försöka sätta en minimum-standard där alla har tillgång till hyfsat lika kontroll-, tracking-, och ljud-möjligheter, så att spelen kan formas därefter för en komplett vr-upplevelse. Helt klart förståerligt dock att Vive som satsar mer på "highend" snarare än mainstram (Oculus) kostar en bra slant mer. Men priset kommer självklart gå ner med tiden och nå en bredare publik.

Tur att jag trots allt slog till på en förbokning av Oculus efter lite sömn. Jag har haft mycket kul med både DK1 och DK2, så jag är säker på att det är det är en produkt värd pengarna iaf. Jag måste försöka få tag på en Vive och testa innan jag pungar ut med 15k, om så nu är fallet. Det är så mycket på gång nu så det kommer knappast krönas en vinnare inom VR i år ändå.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

$299 år 1996 är dock värt ca $455 år 2016. Men visst har priserna ökat, men inte riktigt så hutlöst som folk tror. Fun fact, 1998 släppte Philips ett VR headset för samma pris ($299) men ja... se själv här: https://www.youtube.com/watch?v=bXS8Fc4oiSU

$455 är väl cirkus vad ett "toppkort" ligger på idag, borträknat då extremkorten, så även med inflationen inräknat skulle jag vilja påstå att de hade bättre kontakt med verkligheten på den tiden.

Det farliga med ~15 000Kr är att det finns köpare, visst. Men för dem spelar det ingen roll om det kostar 12 eller 19K. Hört någon säga "15 000Kr är ett bra pris, men sen när jag såg att de ville ha 16 000Kr så fick det vara"? Nej, inte jag heller. Att lägga produkter i den prisgruppen är en medveten strategi för att mjölka folk på pengar eftersom priskännsligheten minskar ju högre priset är.

Men med det sagt så vet vi ju inte som sagt.. Ser på fler och fler ställen på nätet nu att prisuppgifterna förmodligen är skitsnack, vilket jag hoppas stämmer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Arazand:

Ska man lita på Oculus så består 80% av tekniken i deras headset av specialtillverkade, dyra komponenter, skärmen t.ex var en överklockad samsung smartphone skärm har blivit ersatt av en specialanpassad skärm. M.m.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=JQvFidopZug

Med andra ord finns det en hel del marginal att sänka priserna på framtida versioner när man kan få upp volymerna och utnyttja fördelarna med massproduktion.

Tror ändå de gör rätt i att prioritera kvalitén och före priset i det här läget. VR har kommit och gått många gånger förr och ska de lyckas på lång sikt måste de visa att det är tekniskt möjligt. Snålar de på hårdvaran så det fungerar dåligt kommer det bli svårt att sälja en andra generation. Det finns ju bevisligen massa personer som kan tänka sig att betala de nuvarande höga priserna för ett VR-headset. Fungerar det bra kan de sedan jobba på att sänka priserna.

Skrivet av Ozzed:

Samtliga mina komponenter, externa tillbehör, högtalare och datorbänk kostar mindre än 15 000. Vad fan är de påtända eller?? 15 000Kr för VR är ju helt sjukt.

När 3dfx kom ut med sitt första 3D-kort (som verkligen var en revolution med avancerad teknik på den tiden) kostade det $299. Underhållningsindustrin verkar fullkomligt ha tappat greppet om verkligheten (och min plånbok). Jag tror inte det finns någon underhållningspryl överhuvud taget som jag skulle vilja lägga 15 000Kr på.

Men, så står det ju också att det inte är riktigt säkert att det stämmer, och det får man ju hoppas. Hujeda mig.

Fast det där är ju en utomordentligt fånig jämförelse. Du kan inte bara jämföra helt olika teknologier sådär rakt av.

1981 släppte IBM en av de första hårddiskarna som gick att köpa löst. Hårddiskar hade funnits sedan 50-talet men de var integrerade i kompletta system. IBM 3380 rymde hela 3,53 GB med en överföringshastighet på 3 MB/s. Hela enheten var stort som ett kylskåp ungefär. Prislappen landade på runt $100 000. Hur tänkte IBM där? lagringsindustrin måste ju fullkomligt ha tappat greppet om verkligheten om de trodde att folk skulle betala en miljon för en hårddisk. Helt absurt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commander:

De kunde göra den ~500kr billigare genom att skita i Xbox kontrollern.....

Nej, det har väl kommit upp flera gånger. Det hade inte blivit ~500 kr billigare eftersom Oculus inte betalar det priset för en kontroller, de betalar förmodligen närmare tillverkningskostnaden.

Permalänk
Avstängd

Det hela faller på sin egen orimlighet. Oculus + en dator ska ju säljas för just $1500, varför skulle Vive blir samma pris som en hel dator + rift ? Nonsens rent ut sagt.

Hade ni sagt hololens hade jag kunnat tro på er, det är just en dator i själva headsetet.

Precis som någon annan sa så kommer HTC fömodligen sälja headset och kontrollerna/tillbehören separat och de kommer lägga sig väldigt nära oculus pris för bas varianten utan tillbehör. Allt annat vore otroligt idiotiskt av HTC.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

$455 är väl cirkus vad ett "toppkort" ligger på idag, borträknat då extremkorten, så även med inflationen inräknat skulle jag vilja påstå att de hade bättre kontakt med verkligheten på den tiden.

Det farliga med ~15 000Kr är att det finns köpare, visst. Men för dem spelar det ingen roll om det kostar 12 eller 19K. Hört någon säga "15 000Kr är ett bra pris, men sen när jag såg att de ville ha 16 000Kr så fick det vara"? Nej, inte jag heller. Att lägga produkter i den prisgruppen är en medveten strategi för att mjölka folk på pengar eftersom priskännsligheten minskar ju högre priset är.

Men med det sagt så vet vi ju inte som sagt.. Ser på fler och fler ställen på nätet nu att prisuppgifterna förmodligen är skitsnack, vilket jag hoppas stämmer.

Toppkorten kostade $499 redan 2004 så fram tills titan kom med 600 serien och la till en extra nivå av toppkort så blev topkort snarare mer och mer överkommliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Med andra ord finns det en hel del marginal att sänka priserna på framtida versioner när man kan få upp volymerna och utnyttja fördelarna med massproduktion.

Tror ändå de gör rätt i att prioritera kvalitén och före priset i det här läget. VR har kommit och gått många gånger förr och ska de lyckas på lång sikt måste de visa att det är tekniskt möjligt. Snålar de på hårdvaran så det fungerar dåligt kommer det bli svårt att sälja en andra generation. Det finns ju bevisligen massa personer som kan tänka sig att betala de nuvarande höga priserna för ett VR-headset. Fungerar det bra kan de sedan jobba på att sänka priserna.

Fast det där är ju en utomordentligt fånig jämförelse. Du kan inte bara jämföra helt olika teknologier sådär rakt av.

1981 släppte IBM en av de första hårddiskarna som gick att köpa löst. Hårddiskar hade funnits sedan 50-talet men de var integrerade i kompletta system. IBM 3380 rymde hela 3,53 GB med en överföringshastighet på 3 MB/s. Hela enheten var stort som ett kylskåp ungefär. Prislappen landade på runt $100 000. Hur tänkte IBM där? lagringsindustrin måste ju fullkomligt ha tappat greppet om verkligheten om de trodde att folk skulle betala en miljon för en hårddisk. Helt absurt.

Ska du snacka om fåniga jämförelsen när du själv jämför teknik riktad till hemanvändare med teknik riktad till enterprise?

Min jämförelse handlade om ny revolutionerande teknik som är riktad till konsumenter. Min liknelse syftar till att slå hål på myten att det måste kosta att vara early adopter. 3dfx-kort höll sig på ungefär samma prisnivå hela tiden, eftersom de satte ett realistiskt och vettigt pris så att fler hade råd redan från början. Men som sagt... Uppgifterna i artikeln verkar vara felaktiga så jag kan ha varit lite snabb i mitt fördömmande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tror fortfarande på 899$ /8999kr

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Tycker det är kanon att dessa VR-headset blir så här dyra. Det har jag sagt hela tiden till många i gemenskapen och ingen har trott på mig, men tji fick dem! Tror ärligt talat inte att det är någon vidare hit heller, hur bra är det att inte kunna se t.ex tangentbordet eller andra kontroller?

Permalänk
Medlem

Herre... Ville verkligen inte vänta till generation 2 av VR-headseten, men det får nästan bli så.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Redan vid 10.000 kr är det mest bara entusiaster som skulle köpa det.
Har läst mycket om att priset på Oculus Rift, som är betydlig billigare, gör den otillgänglig för den stora massan.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Utan marginal finns det ingen poäng med att göra ett original ens

Deras marginal finns i mjukvaran ( som för övrigt billiga kinakopior kommer får svårt att få tillgång till).

Precis som med konsoller som säljs till tillverkningspris eller t.o.m. förlust, för att ta igen det på licenser på spelen.

Skrivet av g146:

VR kommer inte sälja eller bli en hit om det är dyrt. Har folk inte förstått detta tidigare? 350 USD var redan för dyrt. Ingen annan som har tappat intresset totalt ännu? Mycket snack och få produkter att köpa

Varför tror du Oculus satsat på Gear VR?

Vill du ha en billig VR produkt för att testa detta och endå kan tänka dig eller redan har en hyfsat high-end samsung smartphone kan jag rekommendera den starkt.

Precis som med 4K eller 3D så är första produkt på marknaden till premium pris, men det kommer komma många fler produkter inom ett år iaf med lägre spec och lägre pris ( och några finns redan ute såsom Gear VR ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Redan vid 10.000 kr är det mest bara entusiaster som skulle köpa det.
Har läst mycket om att priset på Oculus Rift, som är betydlig billigare, gör den otillgänglig för den stora massan.

Även om det "stora massan" skulle köpa en så till vilken mening? Man måste ju ha en burk som kan driva VR också...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Redan vid 10.000 kr är det mest bara entusiaster som skulle köpa det.
Har läst mycket om att priset på Oculus Rift, som är betydlig billigare, gör den otillgänglig för den stora massan.

5000kr skulle jag säga är gränsen för 90% av oss. Får bli en PS VR för mig :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vi ojjar oss för 15.000kr. Virtuality 1000CS då, som kostade 250.000kr om jag inte minns fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Även om det "stora massan" skulle köpa en så till vilken mening? Man måste ju ha en burk som kan driva VR också...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och det gör det inte bättre.
Står mycket om det, här t.ex http://www.techinsider.io/oculus-rift-price-much-more-than-60...

Skrivet av Implor:

5000kr skulle jag säga är gränsen för 90% av oss. Får bli en PS VR för mig :).

Så tänker nog många, här på Sweclockers hänger ju mest entusiaster i för sig så vi är inget bra exempel

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Ska du snacka om fåniga jämförelsen när du själv jämför teknik riktad till hemanvändare med teknik riktad till enterprise?

Min jämförelse handlade om ny revolutionerande teknik som är riktad till konsumenter. Min liknelse syftar till att slå hål på myten att det måste kosta att vara early adopter. 3dfx-kort höll sig på ungefär samma prisnivå hela tiden, eftersom de satte ett realistiskt och vettigt pris så att fler hade råd redan från början. Men som sagt... Uppgifterna i artikeln verkar vara felaktiga så jag kan ha varit lite snabb i mitt fördömmande.

Din jämförelse är helt irrelevant eftersom det är två helt olika saker. Du jämför äpplen och päron. Men visst, vill du ha andra exempel kan du ju titta på var priserna på en OLED-TV har legat de senaste åren. Eller vad fick man betala för första generationen plasma? Första DVD-spelarna låg på runt $1000. Första blu ray låg i samma prisklass några år senare. Samma sak gällde första CD-ROM som släpptes i mitten av 80-talet. Första omgången TV-apparater som kom i slutet av 40-talet låg på runt $1000 med dåvarande dollarkurs vilket motsvarar i runda slängar $10 000 idag.

Första grafikkorten var en hårdvaruimplementering av befintlig mjukvara plus några MB RAM och lite lösa kretsar för AD/DA. Att översätta kod till fysisk logik är teknik från 50-talet. Kostnaden att utveckla det är i sammanhanget minimala. Du kan inte bara döma ut priset på olika produkter för att de råkar vara konsumentinriktade. Det har i grunden helt olika tekniska förutsättningar.

Din jämförelse slår inte hål på några myter för den saknar verklighetsförankring. Det stämmer att det inte måste vara dyrt för att vara early adopter men du har fått sambandet om bakfoten. Nya saker är inte dyra av ren princip. Rift kostar mycket för att den är dyr att tillverka. Det gäller många nya saker. Exakta orsaker varierar från produkt till produkt men generellt är det ofta är det relaterat till economy of scaling och när det gäller halvledare och annan elektronik är yield en viktig del. Sen brukar det även vara en del utvecklingskostnader som ska betalas av. Hela din grundhypotes är fel.

Edit: Flyttade ett ord som hamnat på villovägar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Nej, det har väl kommit upp flera gånger. Det hade inte blivit ~500 kr billigare eftersom Oculus inte betalar det priset för en kontroller, de betalar förmodligen närmare tillverkningskostnaden.

Skulle inte var förvånad om det är tillverkningskostnad eller för den delen mindre bara för att microsoft skulle få åka med på VR vagnen... "use your xbox 360 to play in vr" mmm sitt i ett virtuellt rum och spela dina xbox spel på en skärm...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av swetrekki:

Skulle inte var förvånad om det är tillverkningskostnad eller för den delen mindre bara för att microsoft skulle få åka med på VR vagnen... "use your xbox 360 to play in vr" mmm sitt i ett virtuellt rum och spela dina xbox spel på en skärm...

Antar att du menar xboxone? För handkontrollen är inte kompatibel med 360.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dessa priser är verkligen avtändande, trodde VR skulle bli en grej för de flesta intresserade konsumenter som har råd med det. Visst kanske blir så längre fram, men nu känns det bara som någon form av "jag har en större hm än vad du har"-grej. Undrar verkligen vad i hela friden som gör att det blir så himla dyrt. Känns som att de flesta går i Apples fotspår nuförtiden...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Nya saker och speciellt nya tekniker är alltid dyra i början, och kommer bli entusiaster med välfylld plånbok som kommer köpa, vi andra väntar 1 eller 2 år när det bara kommer kosta hälften eller mindre för också bättre grejer

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Dessa priser är verkligen avtändande, trodde VR skulle bli en grej för de flesta intresserade konsumenter som har råd med det. Visst kanske blir så längre fram, men nu känns det bara som någon form av "jag har en större hm än vad du har"-grej. Undrar verkligen vad i hela friden som gör att det blir så himla dyrt. Känns som att de flesta går i Apples fotspår nuförtiden...

Mycket är ju försvagade valutor. Du får ungefär 30% mindre i dollar för dina kronor än för bara nåt år sen. Dock tycker jag inte 7000 spänn är så mycket för en helt unik produkt om man betänker vad folk hivar ut på gamingskärmar, dyra mobiler, resor, bilar etc. Det är dock ganska mycket för att köpa grisen i säcken. Man har ju bara hype, word of mouth och dyl. att gå på.

Permalänk
Medlem

Det var en riktigt meningslös artikel. De spekulerar fritt att den ska kosta 1 500 USD, vilket är helt absurt. De tar även upp det som givet att PSVR ska kosta 1 100 USD... när det bara var en placeholder på Amazon, som har massor med kommande produkter inlagda med påhittade priser.

Sony själva säger ju att den ska kosta max som en ny konsol, så räkna med 3 000 kr för en PSVR.

Vad gäller Vive så TROR jag att priset hamnar inom 200 USD högre än Riften, så max 799 USD. Det skulle innebära att Vive ändå troligtvis blir billigare totalt sett än Rift + Touch som lär hamna på minst 200 USD + ytterligare en fraktkostnad.

Min egen spekulation(tm):
-------------------

Jag tror att det finns en CHANS att Vive blir billigare eller hamnar på samma pris som Riften (599 USD)... Japp. Jag tror faktiskt att det inte är helt omöjligt.

1. Lighthouse är billigare att tillverka än Oculus system. Oculus säger själva att IR-kameran är en av de dyraste komponenterna och Lighthouse-torn är vad jag förstått riktigt billiga att tillverka, en hårddiskmotor, en laser och några IR-dioder.

2. Ett av "genombrotten" HTC pratade om var något de kallar "Mura correction". Mura är defekter i skärmar. Det ryktas att HTC har fått tag på något sämre skärmar än Oculus och då tänker jag att genombrottet är att kunna korrigera dessa för att uppnå i princip samma kvalitet men till ett mycket lägre pris.

3. Själva Vive:n är byggd i billigare material som plast istället för neopren-liknande tyg som Riften använder sig av.

4. HTC har egna fabriker och enorm erfarenhet av att bygga elektronik, dessutom lär de bygga Vive i Taiwan/Kina. Oculus däremot är nya på banan, har inga egna fabriker och även om komponenterna säkert byggs i Kina/Korea (Samsungs skärmar) så byggs själva Riften i USA, med högre kostnader som resultat.

Sedan finns naturligtvis möjligheten att Valve subventionerar HTC något, exempelvis att HTC får % på VR-försäljning i Steam det första året eller något liknande.

Jag blir i alla fall inte förvånad om Vive hamnar på exakt samma 599 USD... jag blir å andra sidan inte heller förvånad om den hamnar på 799 USD. Men 1 000+ USD? Aldrig.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Dessa priser är verkligen avtändande, trodde VR skulle bli en grej för de flesta intresserade konsumenter som har råd med det. Visst kanske blir så längre fram, men nu känns det bara som någon form av "jag har en större hm än vad du har"-grej. Undrar verkligen vad i hela friden som gör att det blir så himla dyrt. Känns som att de flesta går i Apples fotspår nuförtiden...

Börja med och titta vad som krävs för att driva en Rift. Det kommer krävas mer än bara den senaste fjärrkontrollen som är släppt för att få det att flyta på ordentligt.

Det verkar bli lite nischat mot de större prylnissarna så här i början.

7000:- är ingenting om upplevelsen är i klass med vad en riktigt god chokladkaka gör för pannrummet.

Permalänk
Inaktiv

Jag kunde inte annat än skratta när jag såg priset. När jag sedan läser artikeln och ser att det är analytiker som ligger bakom så kommer nästa skratt-attack. Dyr lär den bli men förhoppningsvis inte 1500 dollar. Då har HTC och Valve helt misslyckats att läsa av marknaden. Facebook eller inte, jag tror nog faktiskt mer på Palmer Luckey och Occulus VR. De verkar ha varit betydligt öppnare med utvecklingen och diverse frågor kring deras låsning än vad HTC/Valve varit.

Personligen tycker jag att de första modellerna blir alltför dyr för att jag skulle våga mig på att köpa något från första generationen. Priset har uppenbarligen ökat under åren då det handlade om runt 2000-3000kr eller så i början. Nu kommer jag invänta på att marknaden mognar, om VR nu lyckas slå denna gången (är ju inte första gången branschen försöker...). Sedan är ju den stora frågan hur det blir med spel och annan mjukvara för dessa. Skulle dessa kräva en specifik tillverkares modell för att fungera så skippar jag det nog helt, illa nog med Gameworks i dagsläget.

Själv räknar jag också med att vi får se framflyttade datum på bägge tillverkares modeller men skulle verkligen vara överraskande om de faktiskt får ut något på marknaden denna gång. Dröjer det för länge, speciellt med de priser dessa företag vill ha för sina produkter, så lär det bli en fluga oavsett mjukvara.

"Heads I win, tails you lose. Out of my way I'm coming through. Roll the dice don't think twice
And we crush... crush 'em!
"

Skrivet av Shimonu:

Detta lär vara lite skadligt också för HTC, det kan driva folk mot Oculus istället för att de skräms av priset. Det vore väl trevligt om HTC känner sig lite pressade av det och ger lite hints om priset. Fast det kanske till och med är poängen med "analysen", att det är en strategi?

Frågan är om HTC överlever året ut ens. Ars Technica tog upp detta företag i deras Deathwatch-artikel: http://arstechnica.com/business/2016/01/ars-deathwatch-2016-c...

Permalänk
Medlem

Good luck getting my money now.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X