Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Otroligt låg fps med bärbar dator

Permalänk
Medlem

Otroligt låg fps med bärbar dator

Tjena!

Jag vet inte riktigt om datorn ska ha så låg fps, blev sugen på att lira lite på min laptop men har riktigt låg fps på den..

Specs: i5 3337u 1.8ghz, 8gb ram, nvidia gt740m, 120gb samsung evo 850 ssd m.m

Spelar med allt på lägsta och har ca 20-40fps, har lika mycket fps i max inställningar konstigt nog.. kollat hur CPU jobbar och den är runt 50-60%, gpu jobbar inte över 50%.. ? Ska jag ha så låg fps eller ligger det något bakom det här?

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av noobonur:

Tjena!

Jag vet inte riktigt om datorn ska ha så låg fps, blev sugen på att lira lite på min laptop men har riktigt låg fps på den..

Specs: i5 3337u 1.8ghz, 8gb ram, nvidia gt740m, 120gb samsung evo 850 ssd m.m

Spelar med allt på lägsta och har ca 20-40fps, har lika mycket fps i max inställningar konstigt nog.. kollat hur CPU jobbar och den är runt 50-60%, gpu jobbar inte över 50%.. ? Ska jag ha så låg fps eller ligger det något bakom det här?

Ingenstans nämner du vad för spel det gäller

Permalänk
Medlem

Gå in i kontrollpanelen och välj Energialternativ och kolla att det är inställt på Balanserat eller Hög prestanda, inte Energisparläge

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Ingenstans nämner du vad för spel det gäller

vet inte riktigt men eftersom tråden ligger under Counter-Strike så skulle jag gissa på Counter-strike? Och det vanligaste just nu är väl CSGO?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.3*

Citat:

§1.3 Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet. Använd i stället forumets funktion för privata meddelanden.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zippeer:

vet inte riktigt men eftersom tråden ligger under Counter-Strike så skulle jag gissa på Counter-strike? Och det vanligaste just nu är väl CSGO?

Bollocks! klickade mig in via menyn till höger och kollade inte i vilken tavla det låg. *Mutter*

Jaja

Permalänk
Medlem

Kolla så att det är det diskreta grafikkortet som används och inte Intels integrerade grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Bollocks! klickade mig in via menyn till höger och kollade inte i vilken tavla det låg. *Mutter*

Jaja

Lätt hänt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Det gäller CS GO, hur ser jag att det är mitt nvidia kort som används och inte integrerade? När jag lirar andra spel blir grafikkortet rätt så varmt, runt 70c men på cs go så går den inte över 56c och den jobbar inte över 50%, känns väldigt skumt att få så lite fps på lägsta inställningar..

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

@noobonur:
högerklicka ikonen på csgo, du borde få ett val där du kan välja vilken gpu du vill starta spelet med. Sen som ovan har nämnt kolla om dina energi inställningar ligger på hög prestanda.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

@noobonur:
högerklicka ikonen på csgo, du borde få ett val där du kan välja vilken gpu du vill starta spelet med. Sen som ovan har nämnt kolla om dina energi inställningar ligger på hög prestanda.

Energialternativ ligger på hög prestanda och självklart har jag även laddaren kopplad när jag spelar men fattar inte riktigt vad du menar med högerklicka på csgo? Finns inget sådant alternativ, om du inte kan vägleda mig så att säga?

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim