Retrovärstning DFI LANParty nF4 SLI-DR och Athlon 64 FX-55

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Om jag inte missminner mig så får du sänka minnenas klockfrekvens och köra med 2T för att kunna köra stabilt med 4 stickor. Typ alla roliga minnen (BH5/TCCD) är ju tyvärr 512 MB. Har något gammalt kit med 2x1 GB från G.skill som klockade ok med tighta timings 2-3-2-5 @ 230 MHz, tror att det är Infineon CE-5. Har många fina minnen (no pun intended) från Socket 939-tiden så det är alltid roligt att se någon annan hålla plattformen vid liv.

Jo jag har också för mig att det är så. Har satt in en Intel 510 SSD och installerat Windows XP på burken nu och det flyter på med blixtens hastighet. Om det inte fungerar bra med 4 stickor kör jag nog vidare på XP.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Jo jag har också för mig att det är så. Har satt in en Intel 510 SSD och installerat Windows XP på burken nu och det flyter på med blixtens hastighet. Om det inte fungerar bra med 4 stickor kör jag nog vidare på XP.

Ett par små noter om att köra XP på SSD; du har partitionerat manuellt och sett till att första partitionen börjar på sektor 64, right? Blir stora prestandatapp och onödig I/O om du missar den grejen. Googla "4kB sector alignment" om du inte fattar vad jag yrar om. Senare Windowsversioner (7:an och framåt?) sköter det där självt, men XP är hårdkodat att börja första partitionen på sektor 63 om du partitionerar/formaterar från installationsprogrammet.

Du har löst det där med garbage collection/TRIM på något vis antar jag? Windows XP har som kanske bekant inte inbyggt stöd för det. Har för mig man kan göra det med SSD Toolbox eller vad Intels programvara nu heter, om du nu inte bryr dig om att leta upp något mindre bloatat alternativ. Den är gratis att dra hem från deras hemsida.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Var många som hade problem med 4 moduler. Åtminstonne i början, var bara att ställa in 400mhz minnena på 333 så brukade det lösa sig, själv gjort det på 3-4 burkar. Har en opteron 170 med 2st 1GB minnen och 2st 512MB minnen och kör win 7 32bit med ett 8800 gts 512MB. Funkar utan problem. Valde 32bit bara för att kunna köra 16bit program på den. Då den användes kördes den med xp 32bit sedan win7 64bit.

Edit:
Har faktiskt testat med mitt 290x och kört 3dmark. Fick ingen bra prestanda. Värkar som att cpun flaskade grafikkortet. Konstigt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag använde diskhantering och partitionerade under Windows 7. Har installerat SSD Toolbox.

Får se om det fungerar bra med 4 minnen, annars kör jag vidare på 2. Windows XP kräver inte lika mycket.

Funderar på att slänga i en FX-60 CPU om jag hittar någon billigt, 2 kärnor i stället för en borde göra en del. Snabbaste modellen till Socket 939.

Har provat att spela lite. Half-Life 2 flyter på perfekt i 1600x1200 allt maxat. Black Mesa flyter på bra i 1280x960 dock utan FSAA och VSync. Verkar som att grafikkortet begränsar för sänker man upplösningen går det bra att köra med VSync. Går att hitta snabbare grafikkort nästan gratis men nu är det ju en retroburk så det får vara. Nästan så man skulle kört en Western Digital Raptor i stället för SSDn, det satt en sådan i den från början.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Lite nostalgi. Körde min opteron på 3150mhz och då med 2GB ram corsair 500mhz. Samt två raptor i raid 0. Sen två 8800 gts 640Mb. Fick väll runt 25-30 fps i medel utan AA och 720p i Crysis.

På min singel core amd körde jag ett 800xt PE, på ett nforce 3 moderkort. Samt 2Gb ram där också.
Ska det vara retro rakt igenom så säger jag raptor men tycker inte det är fell att råka köra en ssd i alla fall. Beror på hur strikt man vill vara. Kom ju lite roligare grafikort innan x2 cpuena vart föråldrade. 8x00 serien från nvidia var lite sen. Men vi körde en del burkar med 7x00 serien i sli med asus nf4 kort. Hoppade över 1000 och 2000 serien från ati så minns inte ricktigt när de släpptes.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag måste tycka att XP är rätt retroval och det finns ju PosReady hacket.

http://www.computerworld.com/article/2489870/microsoft-window...

Det funkade riktigt bra på min gammelmaskin

Visa signatur

nörd

Permalänk
Inaktiv

Riktigt fin dator, bra att den inte hamnade i elektronikåtervinningen utan får leva vidare.

Jag tror inte någon nämnt det men blir det byte till någon tidsenlig TFT-skärm också? 19" i 5:4 format vore kanske inte helt dumt. SSD istället för tidsenliga lösningar tycker jag också är vettigt, främst för att slippa oväsendet från hårddiskarna (om man nu störs på sådant då).

Permalänk
Medlem

Hade inte tänkt lägga ner en massa tid och pengar på datorn men hittar man något kul på eBay så kanske man slår till. Skärmen är en Sony G420 som jag köpte ny några år innan den här datorn. Tycker den är helt okej så den får duga. Hade faktiskt en TFT skärm runt år 2004 men jag minns att jag tyckte den var rätt kass. Dålig svärta och släpade efter. Inte alls som dagens skärmar.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Kör du moddade drivrutiner till Windows 7? Kortet måste ju vara klassat som legacy för länge sedan och har förmodligen inget Windows 7 stöd, utan mod (möjligtvis några drivrutiner med kass prestanda bundlat med Windows).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Delerium:

Hade inte tänkt lägga ner en massa tid och pengar på datorn men hittar man något kul på eBay så kanske man slår till. Skärmen är en Sony G420 som jag köpte ny några år innan den här datorn. Tycker den är helt okej så den får duga. Hade faktiskt en TFT skärm runt år 2004 men jag minns att jag tyckte den var rätt kass. Dålig svärta och släpade efter. Inte alls som dagens skärmar.

Förstår tänket och tycker det låter klokt.

Permalänk
Medlem

Kör med Windows XP nu och det finns riktiga drivrutiner att ladda ner från AMD. Finns även till Vista men det är frågan om det är samma som till Windows 7. Windows 7 installerade drivrutiner automatiskt men datorn har för lite minne för att kunna hantera systemet bra så jag provade aldrig att dra igång något spel.

Jag är för övrigt lite kluven i frågan om man ska införskaffa en FX-60 eller köra vidare på FX-55. Moderkortet är från början av 2005. FX-55 ClawHammer kom hösten 2004 men FX-60 kom inte förrän januari 2006. Frågan är vad som är mest "retro" att köra. Sommaren 2006 körde Intel över AMD totalt med sin nya Core 2 Duo så att ha en AMD från den tiden är inte lika kul. O andra sidan var både FX-55 och FX-60 de snabbaste processorerna som gick att köpa precis då de hade släppts och det kan ju vara kul med dualcore.

http://www.anandtech.com/show/1517
http://www.anandtech.com/show/1920

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Kör med Windows XP nu och det finns riktiga drivrutiner att ladda ner från AMD. Finns även till Vista men det är frågan om det är samma som till Windows 7. Windows 7 installerade drivrutiner automatiskt men datorn har för lite minne för att kunna hantera systemet bra så jag provade aldrig att dra igång något spel.

Jag är för övrigt lite kluven i frågan om man ska införskaffa en FX-60 eller köra vidare på FX-55. Moderkortet är från början av 2005. FX-55 ClawHammer kom hösten 2004 men FX-60 kom inte förrän januari 2006. Frågan är vad som är mest "retro" att köra. Sommaren 2006 körde Intel över AMD totalt med sin nya Core 2 Duo så att ha en AMD från den tiden är inte lika kul. O andra sidan var både FX-55 och FX-60 de snabbaste processorerna som gick att köpa precis då de hade släppts och det kan ju vara kul med dualcore.

http://www.anandtech.com/show/1517
http://www.anandtech.com/show/1920

Jag har en fx-60 (inte till salu!) jag lyckades plocka i en kalasbra deal men annars är de verkligen inte billiga, brukar landa en bit över $100 på ebay. Jag hade tur och plockade den i en paket deal där jag köpte ~15 ospecificerade 754/939/AM2 CPUer och en råkade vara en FX-60
Angående Singelcores FX CPUer så är framför allt FX-55 clawhammer en ball CPU då den inte har någon låg cold bug som San diegos lider av.

Permalänk
Medlem

Tjusig dator och kul läsning!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att om ett billigt ram-minne går igenom under en natts körning med Memtest86+ så kommer det högst osannolikt att ge det kommer ge dig några problem. Funkar det så funkar det.

Jag har förresten byggt en Socket 754 burk med 2 GB RAM och Windows 7 64-bit. Det gick bra det med.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Aaaah! Vad nostalgisk man blir, minns hur jag låg och vägde mellan Pentium och AMD när jag skulle bygga min egen första dator. Valde till sist Pentium då AMD utvecklade mer värme

Permalänk
Medlem

amd utvecklade mer värme? nått nytt för mig, har för mig det va tvärtom. dvs p4an va i samma sits som dagens amd fx cpuer e i, långsamma å varma.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cidane:

Aaaah! Vad nostalgisk man blir, minns hur jag låg och vägde mellan Pentium och AMD när jag skulle bygga min egen första dator. Valde till sist Pentium då AMD utvecklade mer värme

Körde inte Intel med Prescott-kärnan på den tiden? Den blev ju ruskigt varm.

Permalänk
Medlem

Jo Intels processorer både presterade sämre och genererade mer värme på den tiden.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrigTSD:

Körde inte Intel med Prescott-kärnan på den tiden? Den blev ju ruskigt varm.

Var inte Prescott en utveckling av P4?

Vad var föregångaren innan Athlon 64? Var tusan bergis att värmeaspekten var det som fick mig att väga över, men bevisen talar emot mig....

Fräschade precis upp minnet lite, jag hade en P4 3.0GHz (Socket 478)
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag kan inte minnas en enda Pentium 4 som var något att ha. Första modellerna förlorade till och med mot nyare Pentium 3or. Sedan Rambus-minnen på det.

Bytet till DDR gjorde plattformen billigare men fortsatte att vara ett sämre alternativ än AMDs produkter under hela (?) denna period.

Jag hade själv en släpbar workstation med Prescott avsedd för stationära datorer. Undermålig produkt rakt igenom. Törstig som få, batteritiden räckte inte länge, i princip från vägguttag till vägguttag.

Om Bulldozer är AMDs Prescott, är då Zen AMDs Core 2? Vore verkligen en game-changer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ohhh!!, DFI LANPARTY!
Detta var ju mitt favoritkort som 16-17åring och en grymt överklockad AMD Duron med blyerts-penn tricket!

Tror den var typ 650mhz orginal, men gick att skrämma upp i ~1200mhz (!) där snackar vi bra stock-OC!
.. desutom med orginal-kylaren

.. de som inte kopplar ihop blyertspenna och processor (med fysiska ben på dessutom), ja ni... låt oss bara säga att man börjar bli till åren. haha

How the magic was done;
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/duron-600.html

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag kan inte minnas en enda Pentium 4 som var något att ha. Första modellerna förlorade till och med mot nyare Pentium 3or. Sedan Rambus-minnen på det.

Bytet till DDR gjorde plattformen billigare men fortsatte att vara ett sämre alternativ än AMDs produkter under hela (?) denna period.

Jag hade själv en släpbar workstation med Prescott avsedd för stationära datorer. Undermålig produkt rakt igenom. Törstig som få, batteritiden räckte inte länge, i princip från vägguttag till vägguttag.

Om Bulldozer är AMDs Prescott, är då Zen AMDs Core 2? Vore verkligen en game-changer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det tror jag. Zen är ju designad av samma man som gjorde K7 och K8. Dock tror jag inte att dess IPC är så mycket högre än Skylake eller vad som nu finns då. Gissar på en IPC strax under eller ungefär samma som Skylake, ungefär samma klockfrekvens, snabbare grafikdel och kanske lite billigare.

Skrivet av andreas_dock:

Ohhh!!, DFI LANPARTY!
Detta var ju mitt favoritkort som 16-17åring och en grymt överklockad AMD Duron med blyerts-penn tricket!

Tror den var typ 650mhz orginal, men gick att skrämma upp i ~1200mhz (!) där snackar vi bra stock-OC!
.. desutom med orginal-kylaren

.. de som inte kopplar ihop blyertspenna och processor (med fysiska ben på dessutom), ja ni... låt oss bara säga att man börjar bli till åren. haha

http://www.xbitlabs.com/images/cpu/duron-600/bridges.jpg

How the magic was done;
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/duron-600.html

Så har jag också gjort!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Tjusigt!
Tusan, chassit är ju snyggare än många av dagens skapelser

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cidane:

Var inte Prescott en utveckling av P4?

Vad var föregångaren innan Athlon 64? Var tusan bergis att värmeaspekten var det som fick mig att väga över, men bevisen talar emot mig....

Fräschade precis upp minnet lite, jag hade en P4 3.0GHz (Socket 478)
Skickades från m.sweclockers.com

Pentium 4 fanns med flera olika kärnor. Den första, Willamette var ingen höjdare då den inte ens lyckades klå Pentium 3 och ännu mindre Athlon Thunderbird. Efterföljaren, Northwood var betydligt bättre och presterade till en början likvärdigt med Athlon XP. Den drog till och med ifrån Athlon XP i slutet innan Athlon 64 lanserades. Svaret på Athlon 64 var Pentium 4 med Prescott kärna och den var heller ingen höjdare då den var varm och inte presterade särskilt mycket bättre än Northwood. Det var inte förrän Intel släppte Core 2 Duo sommaren 2006 som Intel lyckades klå Athlon 64.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Vilken skönhet! Jag hade liknande setup på den tiden fast ett Chieftec Dragon chassi Tack för nostalgi!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ohhh!!, DFI LANPARTY!
Detta var ju mitt favoritkort som 16-17åring och en grymt överklockad AMD Duron med blyerts-penn tricket!

Tror den var typ 650mhz orginal, men gick att skrämma upp i ~1200mhz (!) där snackar vi bra stock-OC!
.. desutom med orginal-kylaren

.. de som inte kopplar ihop blyertspenna och processor (med fysiska ben på dessutom), ja ni... låt oss bara säga att man börjar bli till åren. haha

http://www.xbitlabs.com/images/cpu/duron-600/bridges.jpg

How the magic was done;
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/duron-600.html

När penntricket inte fungerade fick man ta till mer raffinerade metoder. Det var dock ingenting jag gav mig på eftersom jag inte har tillräckligt smala pianofingrar.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av BrigTSD:

När penntricket inte fungerade fick man ta till mer raffinerade metoder. Det var dock ingenting jag gav mig på eftersom jag inte har tillräckligt smala pianofingrar.

https://youtu.be/-RrTRuGc6mg

Nej jag vet, för de senare processorerna hade kapade banor längre ner och en lackad yta som dels gjorde dålig kontakt och de hade sett till att bly'et inte hade tillräckligt med ledningsförmåga för att få en korrekt kontakt.

Så då fick man ta tejp kom jag ihåg och silver-färg och måla... har man också gjort

Jäklar, detta blev ju nästan en liten nostalgi-tripp!!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m3tr0:

Ja, det tror jag. Zen är ju designad av samma man som gjorde K7 och K8. Dock tror jag inte att dess IPC är så mycket högre än Skylake eller vad som nu finns då. Gissar på en IPC strax under eller ungefär samma som Skylake, ungefär samma klockfrekvens, snabbare grafikdel och kanske lite billigare.

Så har jag också gjort!

Jim Keller? Jo, jag tycker det hela känns lovande. Nog har det tagit tid att designa nytt, vilket behövdes efter Bulldozer. Jag är försiktigt optimistisk, jag tror nog att AMD kan ha något riktigt lovande på gång. Kommer man tillräckligt nära det Intel lanserat de senaste åren så borde problemet inte vara produktutbudet utan snarare att öka vinsten och plocka marknadsandelar.

Sedan hoppas jag att AMD kommer satsa på de områden där de är oslagbara, de är de enda som kan leverera kraftfulla x86-baserade processorer och kraftfulla grafiklösningar. Intel kan inte konkurrera med deras grafiklösningar i dagsläget, Nvidia får inte bygga x86-baserade processorer. Den där länge omtalade Zen-CPU'n med inbyggd grafikdel modell kraftfullare vore nog en riktigt trevlig produkt om den hittar ut.

Vi får se helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Nu sitter det en Athlon 64 FX-60 i datorn som jag hittade på eBay. Smidigt att man kan dra ut moderkortet ur lådan utan att montera loss det från plattan.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Slängde mitt DFI lanparty nf4 för något år sedan efter att det legat och samlat damm länge i en garderob. Gjorde lite ont.

Magiska 3Ghz med en opteron 146.