Permalänk
Inaktiv

Nexus [den nya]

Hej jag fick idag min nya Nexus!
Men den låter så in i helvete! Mycket mer än den andra.
Dock så kanske det avtar. Får se. Men har ni några konkreta
tips?

Sen huvudfrågan är "4dje vridspoten" är otroligt seg! Varför!
Har läst någonstans om en farlig skruv. Är det med denna att
göra? Vilken ska tas bort isåfall!

mvh/DAVID

Permalänk
Medlem

angående ena knappen så var det så för mig med (fast på en annan).. det kändes som att den var intryckt mot plåten, så jag slet helt enkelt lite i den, och nu funkar den som alla dom andra
och jag skulle också vilja ha några tips på hur (om) man kan få den tystare, börjar störa mig rätt mycket nu..

Permalänk
Inaktiv

Om man tex. kan byta ut den "knastrande delen". Så kan väl någon vänlig
själ säga Elfa artikelnr

Det borde väl gå behålla befintliga "plattan".

/DAVID

Permalänk
Inaktiv

Jag försökte göra som du sa fruXo, men det fungerade inte. Den skraplar när man vrider... är detta ett vanligt fel så inte Datorbutiken tror jag är ute efter att blåsa dem, för då skiter jag i detta. Men jag är trött på att Vantec inte kan göra en produkt bra! Skit kvalitet!

hjälp tips!!

mvh/DAVID

Permalänk
Medlem

Har också en Vantec men har inte märk att något vred är segt men den låter....

Permalänk
Medlem

Mitt vred är segt som fan.

Visa signatur

Athlon XP 3200+ 400Mhz FSB, 1536mb RAM, 1,5TB HDD, X800pro, SB Audigy 2 ZS,

Permalänk
Medlem

har också det felet fast med en annan fancontroller, jag testa att koppla mina fläktar direkt till röd+gul från en molex (7volt då) och då lät det inget konstigt, knastrade inte. Ska bygga egen fancontroller istället.
har pratat me en kompis som går elprogrammet - elektronik, det beror på rippel eller vad det kallas. spänningen är inte jämn, om man sätter en kondensator mellan fläkten och fancontrollern så ska det ljudet försvinna trodde han. Ska bygga en med vippbrytare istället 7V-off-12V, tar spänningen direkt från molex utan vridpottar å massa komponeneter, då slipper man knaster ljudet...

Permalänk
Inaktiv

Ingen som vet något om vad man kan köpa på typ Elfa ? Byta
ut ? Om man vill använda befintlig Nexus platform?
Någon som fixat sin Nexus så att den inte låter?

Vad är det egentligen som låter? För jag har både 201 och en annan
med display (osv.). Och kondensorn på den ser likadan ut- men den
"tjuter inte".

mvh/DAVOD

Permalänk

vad är det ni snackar om? Vad är det för nåt? Jag kan kanske hjälpa om jag får lite mer info om vad det är. Märker att det är nån sorts fancontroller lr nåt.

Om den styr med PWM så är det nog "rippel" som JimBow sa. Alltså den växlar spänningen så snabbt att något inducerar och vibrerar snabbt, detta kan bli ett högfrekvent ljud.

Visa signatur
Permalänk

Japp det är en fancontroller : http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VANNXP201

Jag tror jag läst att den använder sej av PWM (Pulse Width Modulation ???) för att i slutändan få ner spänningen.

Alla tips på modifiering för att få den tystare är välkomna.

Visa signatur

In other words, routing protocols enable routers to route routed protocols

Permalänk
Medlem

Ja tack posta gärna förslag
Jag vill inte precis ha en 120 o en 92 på 12V, då blåser nästan datorn iväg av sig självt

Permalänk
Inaktiv

Och om man sänker till 7V så låter ju nästan fanctontrollern värre än om man låtit "den gå på 12v. Alltså ingen nytta med denna fancontroller. Och om ni vet vad man te.x. kan köpa på ELFA för att fixa detta- så välkomnas detta nog starkt av alla dem som köpt denna.

Så ni elektronik galna, kom och hjälp oss n00bs Så lovar vi att aldrig
mer köpa färdiga saker som är skit i fortsättningen *lol*

Permalänk

Jag kan knappt nåt om elektronik men läste att det sitter en IC-krets på Nexus fläktkontroller som fixar PWM:en genom att skicka ut full spänning till fläktarna en kort stund för att nån bråkdel av en sekund senare inte skicka nån spänning.

Ju mer kräm du skruvar upp via knopparna på fläktkontrollern ju längre tidsintervall ger IC-kretsen ut full spänning till fläktarna vilket ger högre rotation.

Det som låter skall alltså vara själva tekniken PWM. Att ljudet tycks försvinna vid högre rotationshastighet på fläktana beror på att kretsen ger full spänning "mer ofta" då (färre av/på -stängningar av spänningen per tidsenhet, färre "klick".)

Nu har jag inte fläktkontrollern framför mej men skulle det kunna gå att ljudisolera själva IC-kretsen med nåt lack eller liknande?

Visa signatur

In other words, routing protocols enable routers to route routed protocols

Permalänk

Fan jag som tänkte köpa en Nexus ju...
hmm... hur ska jag göra nu

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk

Lenny Lowlife tror jag har rätt när det gäller det här, men jag tror det inte blir fler lr färre 1 - 0 per sekund för det är en viss frekvens, sen ändrar man duty cyclen, alltså har de på en längre stund. Men det är alltid lika många liksom.

Jag vet inte vad man kan göra tyvärr, det är troligen själva IC-kretsen som framkallar ljudet. Maila och fråga dom, då kanske det ändrar i produktionen i framtiden eftersom de kommer förlora kunder på att den låter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vill också få bort ljudet.. nån som vet ifall man kan köra massa smältlim över? eller blir det överhettat??
nån som har tips?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

jag har juh slaktat min nexus och gjort en egen
tyckte den lät för jävligt
men nu har jag en fin som går från 0-12 och inte låter alls

edit: om någon är intresserad av ritning så kan jag kanske fixa en sen bara messa mig på irc @ #t3a (e`solle)

Visa signatur

.: ASUS P5W DH Deluxe :: Intel C2D 3.2Ghz ES :: Corsair XMS2 XTREME 2048Mb PC6400 800Mhz :: ATi X1900XTX 512Mb :: WD Raptor 74Gb :: 2x250Gb Samsung P120 RAID 0 :: Antec Neo Power 550W HE :.

Permalänk
Medlem

lägg upp på forumet hellre

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av so|id
jag har juh slaktat min nexus och gjort en egen
tyckte den lät för jävligt
men nu har jag en fin som går från 0-12 och inte låter alls

edit: om någon är intresserad av ritning så kan jag kanske fixa en sen bara messa mig på irc @ #t3a (e`solle)

En spänningsregulator som går från 0 till 12V? Med 12V-matning? Intressant!

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av so|id
jag har juh slaktat min nexus och gjort en egen
tyckte den lät för jävligt
men nu har jag en fin som går från 0-12 och inte låter alls

edit: om någon är intresserad av ritning så kan jag kanske fixa en sen bara messa mig på irc @ #t3a (e`solle)

NÄmen solle ^^
Du är la i #gf.cs med?

Permalänk

Är inte en av fördelarna med PWM-tekniken att den knappt blir varm i motsats till "traditionell" spänningsreglering? Tänker på smältlimmet där som x1zt sa...

Nån som vill prova?

Visa signatur

In other words, routing protocols enable routers to route routed protocols

Permalänk
Medlem

om det stämmer verkar det bra. nån som kan bekräfta detta?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Hittade lite information om att få ner ljudet på Pulse Width Modulerade fläktar.

Det verkar som man skall använda en kondensator för att "lena ut" spänningsfallen. Men sen tycker jag också att denna sidan riktar sej in på om <fläkten> låter konstigt pga PWM spänningsstyrning vilket inte är vårat problem då det är själva PWM delen som surrar för oss. Det känns som att sidan gäller fläktar med inbyggd PWM styrning...

Jaja, jag postar det här iaf, kanske är det nån som begriper detta bättre och kan posta en lösning.

Hur PWM fungerar:
http://www.cpemma.co.uk/pwm.html

Hur man får tyst på det:
http://www.cpemma.co.uk/an58.pdf

CP-Emma-KO

Visa signatur

In other words, routing protocols enable routers to route routed protocols

Permalänk
Medlem

Vad är detta för skit? Köper man inte en fancontroller för att det ska bli lite tystare i datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenny Lowlife

Hur PWM fungerar:
http://www.cpemma.co.uk/pwm.html

Tufft!

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Inaktiv

Dear David,

Good morning!
Thank you for your prompt reply and concern!

We've notice the noise problem and have found a good solution to it. So we won't have this problem at the future product. Besides, we are still keeping in developing better product in the direction of end-users' expectation/suggestion.

There are going to launched new version of CPU cooler and other products in near future, hope you can kindly pay attention on Vantec product again.

Please let me know if any question at any time.
Sincerely,
Delia
--------------------------------------------------------------
Vantec/Siblings Technology Co., Ltd.
No. 7, Lane 279, Chung Cheng Rd.
Yung Kang City, Tainan Hsien, Taiwan
Tel: 886-6-201 5678 Fax: 886-6-233 0398
Web: www.vantecusa.com; www.vantec.com.tw
--------------------------------------------------------------
----- Original Message -----
From: David Hellmyrs
To: Delia Chao(Vantec)
Sent: Thursday, April 10, 2003 9:53 PM
Subject: Re: Vantec

Companyname: Datorbutiken
Email: ten@datorbutiken.com

They have sent me a new one alrady (i think). And they will check the "quality" before they
send it to me.

But iam wondering if you will fix the higfrequensy "noise" who are comming from the
Nexus? Becuse it´s very many who think "Nexus" has shit procts (quality) becuse of this.
And i think it's not a good think if you damage your repatition like that.

mvh/DAVID

----- Original Message -----
From: Delia Chao(Vantec)
To: David Hellmyrs
Sent: Thursday, April 10, 2003 10:04 AM
Subject: Vantec

Dear David,

Good morning!
We are so sorry that Nexus NXP-201 brings you trouble and thank you very much for choosing Vantec.

We've noticed the problem and solved it. Would you please tell us where you bought NXP-201(including company name and email address, please)? We'd like to contact with the retailer and do with RMA matter. We'll swap brand new products to you. After contacting the retailer, we'll inform you in no time.

Vantec is a company with sincere responsibility, we'll do our best to satisfy our customer. Please kindly give us comment or suggestion at any time, we'll keep improving our products and service.

Thank you for email, we need customers like you who would speak out what's in mind. Please kindly accept our deep apology and let me know if you need other assistance.

Sincerely,
Delia Chao
Sales Representative
--------------------------------------------------------------
Vantec/Siblings Technology Co., Ltd.
No. 7, Lane 279, Chung Cheng Rd.
Yung Kang City, Tainan Hsien, Taiwan
Tel: 886-6-201 5678 Fax: 886-6-233 0398
Web: www.vantecusa.com; www.vantec.com.tw
--------------------------------------------------------------

---- Original Message -----
From: David Hellmyrs
To: vantec@vantec.com.tw
Sent: Thursday, April 10, 2003 4:20 AM
Subject: Nexus! SHIT

Your Vantec Nexus 201 or whats its name SUXX!
I had 2 now and everyone was wrong at delivery!
How can you sell products whos not 100% working?

Like one of my "potenimeters" is impossible to wride (change).
And it gives away a high frequansy noise!

I have many other products from Vantec- but this DID suck!
Fix this so people got can trust on your products again!
Here in Sweden many talks shit about Vantex thx to this.

/DAVID

Permalänk
Medlem

smurfen87
Tycker du inte att du var lite väl taskig mot dem i dina brev? Jag skulle nog se över stavningen och vara lite mer formell om jag hade skrivit de där breven.

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk

wride?

Det finns ett uttryck på tyska:

"Die dummen schweden".

Nu fattar vi varför... Undrar vad jänkarna kommer att mynta för uttryck om oss nu...

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Dom skrev att dom hade fixat det högfrekventa ljudet va? Kan man då få skicka tillbaka sin fancontroller och få en ny? Som inte surrar när den går på 7 volt?

Permalänk

Jag införskaffade häromdagen en 4-kanals 3,5" fancontroller. Den låter vid lägre spänningar än 12V, men bara om man använder temperaturkontrollerade fläktar... Kanske är det något sådant med er Nexus??? (Iofs är det fläktarna som låter på min..)

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-