Fixstars gör världens största SSD på 13 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om den enda fördelen (pris/GB) försvinner, varför ska man då köpa en HDD när det finns SSD?

Dom som påstår att det kommer finnas en niche menar ju att den fördelen inte kommer försvinna.
OM, väldigt stort om, den fördelen försvinner så är det väl ingen som menar att HDDs kommer vara kvar?

Sen beror det ju lite på hur pålitligheten utvecklar sig också, HDDs är bättre än SSDs i vissa fall och svårt att veta hur det kommer förändras framöver.

Permalänk
Avstängd

Hoppas vi får fler aktörer med SSDer ute med hög lagringskapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Och det tror du kommer ta sex månader? Och de ska hinnas glömmas på samma tid?
Nejnejnej

Nja, menade att SSD kommer ta över helt under 2016, sen att HDD kommer glömmas kanske tar lite längre tid.

Skrivet av KalBumling:

Så snabbt kommer det tyvärr inte att gå, SSD priset måste ner till 2x-3x av priset per gb av mekaniska diskar innan SSD tar över lagring på konsumentmarknaden helt. Skulle gissa att vi når den punkten inom 5 år sedan tar det ytterligare 5-10 år innan mekanisk lagring ersatts helt inom server/nisch-områden.

För mig försvann HDD's för typ 2 år sedan. Och självklart menade jag endast PC, inte servers osv.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är fördelarna så stora jämfört med att ha 3 stycken 4TBs SSDer istället? Eller rent av 13 stycken 1 TBs? Prispåslaget verkar helt orimligt?

Nja en fördel är ju att man nu kan köra med tex 4st 13TB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

roligt att dom kommer upp i storlek nu är det bara produktionen kvar

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Bara 200 000 st? Får beställa 3st till min NAS...eller inte....

Men hoppas priset på större SSD rasar snart... Vill ju kunna göra sig av med de gamla mekaniska diskarna..fast med dessa priser lär det dröja ett tag....

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Är inte HDDer bättre för arkiv-lagring än SSDer? Om de t.ex ska ligga utan ström i flera år.

För arkivering används band. Visserligen kanske inte för hemanvändare. Men hemanvändare arkiverar ju inte direkt hårddiskar heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Hmm, en ny bil en eller 26TB utrymme? Dagens huvudvärk

Faktum är att om du köper en riktigt billig bil får du 2st bilar för priset av en 13tb. Så 26tb får du alltså 4st bilar och troligen mängd rabatt så du också har råd att tanka alla
Var iofsig någon månad sedan ja kollade men de priset är säkert kvar.

On topic.
Har under några år funderat på hur företag som Seagate och Western Digital som är (var) stora drakar inom lagringsbranchen kommer att se ut om några år. Det ser ju mer ut som deras framtid finns i backspegeln. Många av dem köper upp företag som på ett eller annat sätt sysslar med ssd enheter. Men så länge de inte tillverkar minneskretsarna själva, ja då känns de som vilket märke som helst som slänger på sin logga på en produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Faktum är att om du köper en riktigt billig bil får du 2st bilar för priset av en 13tb. Så 26tb får du alltså 4st bilar och troligen mängd rabatt så du också har råd att tanka alla
Var iofsig någon månad sedan ja kollade men de priset är säkert kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt är ju beroende av vilken bil man köper

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har redan beställt 2st, enda frågan är vem som vill ha fakturan? (Det får nog bli ett sms lån som vanligt)

Annars grymt att SDD nu har blivit så stora och ändå bara på 2,5tum

Minns där var någon som frågade varför man inte bara gjorde dem 3,5" och större. Nu har någon gjort det, men som jag förklarade i den tråden så kommer prislappen att följa med enhetens storlek ändå

Men men... det är en början iaf

Permalänk
Medlem

Tar hellre 5st Samsung 3TB diskar i raid 5/6? Kommer dessutom undan med 100k istället för 200. Denna jävla disk har ju ingen redundans och prestandan ska vi ju inte ens tala om..

Permalänk
Medlem

Vad kul det blir när den crashar. Inte dags för RAID7 snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nja en fördel är ju att man nu kan köra med tex 4st 13TB.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag tänker att filmbranschen kan ha nytta av detta, 4K eller 8K i raw-format tar sinnessjuk plats per minut.
SSD används ju som lagringsmedia direkt från kamerorna och i postproduktionen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | ASUS X99-A/USB 3.1 | Intel Core i7-5960X Extreme |Gigabyte Geforce GTX 760 rev2 | HyperX Predator DDR4 3000MHz 16GB |Samsung SSD 850PRO 512GB | WD Desktop Green 3TB | Dell U2713H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det vet jag inte. Hårddiskar baseras på magnetism, som försvagas med tiden, SSD's baseras på kvantbrunnar, som läcker med tiden, så ingen teknik är väl "lämplig", i strikt mening men möjligen är hårddiskar "mindre olämpliga" kanske, fast det förutsätter ju att de mekaniska komponenterna håller som de ska under lagringen med.

Kanske det här
http://www.pcworld.com/article/2951864/storage/intel-micron-a...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

undrar helt ärligt vilket företag som kommer skaffa den

Finns massvis med svenska företag som köper det dyraste och bästa bara för att de kan.

Sålde t. ex en dator till nån snubbe med sitt företag som skulle knega med Office på den. Han insisterade på att han absolut ville ha en 5960x.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Imaculent:

Och de ska hinnas glömmas på samma tid?
Nejnejnej

Det skrev han dock inte. "Ett minne blott" betyder ordagrant "enbart ett minne".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Vad kul det blir när den crashar. Inte dags för RAID7 snart?

Kanske det. Däremot så gör det ingen skillnad mer än bättre prestanda möjligen. Backup måste man ändå ha då RAID bara kan skydda mot att en specifik fysisk disk går sönder. Allt annat du måste skydda dig mot som virus och klantigheter kan inte skyddas av en RAID då en radering eller viruskod kommer att påverka alla instanser.

Rent säkerhetsmässigt så är en RAID1 säkrast eftersom du har dubbla instanser av all data. Problemet är att raderar du eller ändrar något så kommer filer på båda hårddiskarna att ändras vilket gör att det inte går att ångra. För att kunna ångra så måste du ha en backup.

Jämför man olika RAID-nivåer så är en RAID 0 lika säker som en RAID 1 eller RAID 5/6. Eftersom du ändå måste ha backup så är enda skillnaden att en RAID 1, 5 eller 6 ger möjligheten att fortsätta köra systemet eller göra en snygg avstängning om en hårddisk går sönder fysiskt. Där är ända fördelen att du kan byta en havererad disk och fortsätta utan att stänga av datorn. I det fallet så kan en bra RAID-kontroller återskapa sig själv.

För allt annat som skadas i form av dataförlust måste du ha backup på. Så enkelt sagt, RAID kan bara ge bättre hastighet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nja en fördel är ju att man nu kan köra med tex 4st 13TB.

Ja, är det värt det enorma prispåslaget jämfört med att köra 13st 4TB?
I vilka miljöer och scenarion är det bättre att betala så mycket mer för det?

Permalänk
Livsnjutare 😎

"Smakar det, så kostar det!"

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Verkar extremt oprisvärd jämfört med att bara köpa 10 - 13 st. 1TB SSDer.

Lol...det skulle se ut det..10-13 externa ...skulle bli väldigt många usb3 uttag...jobbigt för processorn ...iaf min lilla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Komplett Gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Minns där var någon som frågade varför man inte bara gjorde dem 3,5" och större. Nu har någon gjort det, men som jag förklarade i den tråden så kommer prislappen att följa med enhetens storlek ändå

Men men... det är en början iaf

Det fanns ett företag som hade 3.5" SSD, men tror inte det var något direkt mera utrymme på dom.

Permalänk
Medlem

Ja. Det borde funka. Har för mig data retention på min 830 är 1 år, och tar man den som ett höftat exempel så blir det ju 3000 år.. Jag tycker nog att det duger Om 3000 år kanske alla har all data som finns i något slags "Braincloud" eller något.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Det fanns ett företag som hade 3.5" SSD, men tror inte det var något direkt mera utrymme på dom.
http://www.storagesearch.com/bitmicro-3.5inchssd-2.jpg

OCZ Colossus var en 3.5" disk med

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det fanns ett företag som hade 3.5" SSD, men tror inte det var något direkt mera utrymme på dom.
http://www.storagesearch.com/bitmicro-3.5inchssd-2.jpg

Skrivet av SeF.Typh00n:

OCZ Colossus var en 3.5" disk med

Har hemma 2 st Mtron 32GB SLC diskar, också 3,5" (dock lite tunnare än många diskar, typ som vissa OEM diskar när de har 1 platta och lågt lagringsutrymme). De fanns i både 3,5" och 2,5" storlek på den tiden.
http://www.mydigitaldiscount.com/mtron-3.5-32gb-sata-ssd-slc-...
http://archive.benchmarkreviews.com/index.php?option=com_cont... (review på den)

Dens sekventiella hastighet är inget att hänga i granen i dag, då prestanda USB3 flashminnen kan slå det, men accesstid och 4k hastighet var i en helt annan klass på den tiden. Båda mina diskar fungerar än, och den ena satt i en server tills förra året, och har 80%+ liv kvar enligt smart. SLC ftw

Ta en titt på 4k i atto och tänk på att NCQ/trim fanns inte ens på den tiden

Permalänk
Medlem

@Pepsin: var ska du sätta dom i för låda med 13 diskar verkar jobbigt.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dikle:

Finns band på 185tb för arkiveringslagring. Jag skulle väl säga att de är en av de bästa sätt för långtidslagring
http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201404/14-044E/

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp, men fördelen med M-disc är fysiska gropar som inte kan försvinna pga avmagnetisering, påstås hålla "1000 år" (om det stämmer är förstås svårt att veta), klarar höga temperaturer (200+ grader), är oxidationsmotståndskraftig osv.

Men då varje skiva inte rymmer så mycket och är allt annat än gratis, så blir det förstås praktiskt besvärligt (skivväxlarrobot?) och kostsamt att bränna om man har mängder med data.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Det borde funka. Har för mig data retention på min 830 är 1 år, och tar man den som ett höftat exempel så blir det ju 3000 år.. Jag tycker nog att det duger Om 3000 år kanske alla har all data som finns i något slags "Braincloud" eller något.

Tydligen finns teknologin ute!

http://www.legitreviews.com/intel-shows-off-512gb-optane-driv...

Citat:

Yesterday afternoon at Storage Visions Bev Crair, Vice President and General Manager, Storage Group at Intel Corporation was speaking and just happened to hold up an early mechanical sample 512GB NVDIMM that utilizes 3D XPoint (Intel’s upcoming non-volatile memory technology) on the DDR4 memory interface to communicate directly with the CPU. This was particularly exciting for us as it was the first time that we have seen and were actually able to touch a product that was using 3D XPoint.
Read more at http://www.legitreviews.com/intel-shows-off-512gb-optane-driv...

Nu kommer jag att komma ihåg mer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

@Pepsin: var ska du sätta dom i för låda med 13 diskar verkar jobbigt.

Corsair 950D kanske?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

vad hände med samsungs 16tb SSD? räknas den inte? sjukt konstigt att ingen nämnt det tidigare, var ju här på SC för inte så längesedan. konstigt att de går ut med att det är världens största när det inte ens stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp, men fördelen med M-disc är fysiska gropar som inte kan försvinna pga avmagnetisering, påstås hålla "1000 år" (om det stämmer är förstås svårt att veta), klarar höga temperaturer (200+ grader), är oxidationsmotståndskraftig osv.

Men då varje skiva inte rymmer så mycket och är allt annat än gratis, så blir det förstås praktiskt besvärligt (skivväxlarrobot?) och kostsamt att bränna om man har mängder med data.

Detta är nog framtiden.
http://nantero.com/technology/