Tips på roligt projekt för sängliggande..

Permalänk
Medlem

Tips på roligt projekt för sängliggande..

Hej!

Jag ska om några veckor genomgå en större höftoperation och kommer därefter vara sängliggande i 2-4 veckor. Jag kommer ha mycket tid över och letar efter något roligt projekt att leka med att utveckla de timmar jag eventuellt är uppe ur sängen samt de timmar jag är sängliggande. Jag har tidigare lekt lite med Arduino och har utvecklat en hel del mot webben, men känner mig nu mer sugen på att bygga något mer eller mindre rent hårdvarumässigt då jag kommer gå på ganska tunga smärtstillande och inte vet hur pigg min hjärna är för programmering och den typen av arbete. Viss programmering är jag dock inte emot!

Jag har tillgång till det mesta men kommer inte kunna vara i någon verkstad av förklarliga själ. Ska jag bygga en dator? Just nu klarar jag mig oförskämt bra med min bärbara MBP.. Har sneglat lite mot chassit Node 304 för att bygga någon trevlig liten hemdator kombinerat med HTCP, men det skulle mer vara för att det är kul än att jag faktiskt behöver det.

Så.. Vad gör jag när jag har mycket tid över, ett stort sug, en budget på 10 000 men inte vet vad jag vill göra samt inte känner att jag behöver något speciellt? De här förutsättningarna var ju drömmen när jag var yngre!

Vad skulle du gjort? Vad tycker du jag ska bygga för roligt? Jag ser gärna att det är något funktionellt till hemmet eller dylikt.

Hit me with your best shot! Tack!

Permalänk

Arkadmaskin baserad på Raspberry Pi! Såklart med en gammal crt-skärm, inbyggd i kabinett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Arkadmaskin baserad på Raspberry Pi! Såklart med en gammal crt-skärm, inbyggd i kabinett.

Ah, hade varit så jäkla kul! Har tittat på bland annat https://www.youtube.com/watch?v=RcsKNryPAzw och jag tror att det tyvärr skulle bli lite för mycket verkstadsarbete för vad jag skulle klara av.. Vet du om jag kan köpa en färdig kabinett någonstans? Hittar ingen bra butik. Tack!

Permalänk
Medlem

Bygg en dator i en gammal dammsugare

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Bygg en dator i en gammal dammsugare

Hehe, det har jag aldrig tänkte på förr faktiskt. Bra idé! Tror dock inte flickvännen skulle vara särskilt glad över att ha den i vår lägenhet atm.. Men jag ska fan skissa lite på det!

Permalänk

Köp en radiostyrd bil och bygg en bana inomhus

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangokiller1000:

Köp en radiostyrd bil och bygg en bana inomhus

Hahaha!! Grymt förslag!

En sak jag har funderat på att göra är att köpa en mindre drone med kamera på som jag kan flyga runt med i huset och titta på de andra samt hämta saker i köket och så vidare. Jag kommer behöva flytta hem till mina föräldrar under perioden då det är lite svårt att klara sig själv..

Permalänk
Medlem

Drone
FPV-goggles
Gripklo

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Drone
FPV-goggles
Gripklo

Fy fan vad bra. Det här vill jag göra. Har du förslag på någon bra setup?

Permalänk
Medlem

@krippe91
Tyvärr inte, men bör funka med vilken drone som helst av lite större modell, FatShark är populärt för FPV. Ingen aning om gripklo, men bör ju gå att rigga något?

Vill du ha lite mer utmaning så bygger du drönaren själv, finns ju ganska många bra kit att köpa, så får man skruva ihop/löda lite. Går ju oftast att få betydligt kraftigare doningar för mindre pengar än att köpa nå'tt färdigt.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av krippe91:

Ah, hade varit så jäkla kul! Har tittat på bland annat https://www.youtube.com/watch?v=RcsKNryPAzw och jag tror att det tyvärr skulle bli lite för mycket verkstadsarbete för vad jag skulle klara av.. Vet du om jag kan köpa en färdig kabinett någonstans? Hittar ingen bra butik. Tack!

Det enda jag känner till utan att tänka för mycket är detta kit, så slipper du verkstaden. Sen ska det komma U.S.A också, vet inte om du hinner vänta på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Det enda jag känner till utan att tänka för mycket är detta kit, så slipper du verkstaden. Sen ska det komma U.S.A också, vet inte om du hinner vänta på detta.

Blir tyvärr ingen retrokonsoll, verkar lite för meckigt för vad jag kommer kunna åstadkomma..

Jag har tittat mer och mer på en drönare, men de som är till för inomhusbruk är för lätta för att kunna ha någon lastvikt. Att köpa en större är jag sugen på, men den kommer jag inte kunna flyga inomhus medan jag ligger i sängen.

Fler bra förslag?

Permalänk
Medlem

Måla taket med luminens lack eller Hammarlack Silver och ta igen alla tv serier du missat med Lenovo Yoga Tablet 3 Pro ZA03F. Den har riktbar projektor

https://www.dustinhome.se/product/5010894597/yoga-tablet-3-pr...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Köpa så många Warhammer 40k figurer man kan och måla dem, då har man lite och göra och med tanke på smärtstillande av det kraftigare slaget; Kan bli riktigt sjuka färgkombinationer/nyanser/ideér

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Måla taket med luminens lack eller Hammarlack Silver och ta igen alla tv serier du missat med Lenovo Yoga Tablet 3 Pro ZA03F. Den har riktbar projektor

https://www.dustinhome.se/product/5010894597/yoga-tablet-3-pr...

Skrivet av Necrophor:

Köpa så många Warhammer 40k figurer man kan och måla dem, då har man lite och göra och med tanke på smärtstillande av det kraftigare slaget; Kan bli riktigt sjuka färgkombinationer/nyanser/ideér

Haha, goa projekt. Särskilt att måla taket. Tror inte mina föräldrar är så sugna på det..

Måla lite Warhammers var ingen dum idé. Det var ett tag sedan.