Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

PSU och ITX-chassi

Hej!

Jag håller på med ett ITX-bygge och undrar hur jag kan räkna ut hur stort nätaggregat som behövs.
Tanken är att lådan skall vara så liten så den får plats i TV-bänken (max höjd 100mm), gärna liggande låda.

MB: Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI
CPU: A10-7870K
RAM: Crucial Ballistix Sport 2X4GB.
HDD: Samsung 500gb 7200 RPM (Skall bytas ut till SSD inom en snar framtid)

Jag har tittat på det här:
https://www.dustinhome.se/product/5010330367/hec-compucase-8k...

Priset är helt OK och det medföljer PSU (120W) men det känns lite underdimensionerat?

Var hittar jag små ITX-lådor och mindre nätagg?
De sidor jag tittat på är ITX-lådorna anpassade för ATX-PSU och är stora och klumpiga.

Edit:
Enligt Gigabyte krävs det minst 300W för att driva moderkortet?
Jag kommer endast använda en disk, inget PCI-E grafikkort eller dyl. möjligtvis någon fläkt förutom CPU-fläkt.

Permalänk
Medlem

Cpun drar ca 100W så 120W är lite i snålaste laget men varför inte denna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=599508

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

@Dahle86: Tack! Skulle kunna funka!

Permalänk
Medlem

Jag planerar liknande bygge och kollar på de här. Jag skulle vilja ha 600W, men den är lite dyr.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=436#rparams=m=s25679271...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

@Lengab:

Ja, det var i dyraste laget
Jag har ett HP-aggregat hemma som suttit i en SFF-låda som man kanske kunde bygga om en skvätt och slimma ner en aning..

Vilket chassi funderar du på eller kommer du bygga ett eget?

Jag är i valet och kvalet då jag vill ha ett mindre chassi som man kan gömma i TV-bänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserClaw:

@Lengab:

Ja, det var i dyraste laget
Jag har ett HP-aggregat hemma som suttit i en SFF-låda som man kanske kunde bygga om en skvätt och slimma ner en aning..

Vilket chassi funderar du på eller kommer du bygga ett eget?

Jag är i valet och kvalet då jag vill ha ett mindre chassi som man kan gömma i TV-bänken.

Jag tänkte ha en Fractal Design Node 202 på högkant bredvid tv:n. Jag håller på och kollar efter spelgrafikkort som är under 600W och mindre än 31 cm som håller för 1080p på high/ultra. Det blir ett svårt bygge har jag märkt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

@Lengab:
Har du kikat på Silverstones lösningar. Då slipper du begränsningarna med längd på grafikkort och kan välja ett 500W nätagg. Lite, men inte mycket, dyrare än Node 202. Kylningen på Node 202 ska vara sådär också..

Visa signatur

_________________________________________________________
Data 1: Gigabyte Z690 Elite AX, Intel 12900K, 32GB Corsair DDR5, PNY RTX 3080 12G, Lian Li O11D EVO

Permalänk
Medlem

@Faketastic:
Jodå, tittade på speldator för vardagsrum av SweC redaktionen. Jag gillade den massor, men... Den passar inte riktigt. Jag skulle gärna vilja ha ett vitt chassi ser jag nu så den "smälter" in i möblerna. Svart chassi hamnar bakom tv:n. Eller bredvid om den är snygg.

Jag sa ju att det var ett svårt bygge... Den ska finnas men inte synas eller höras för tv, samt fungera för spel med tantens krav.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KaiserClaw:

Var hittar jag små ITX-lådor och mindre nätagg?

Här.

Permalänk
Medlem

Saker saknas men något sånt här skulle jag beställa först. Nätagg och kylare från andra företag. Läs pick from shelf.

edit
Men det är massor med svenska pesos så det tar ett tag att spara ihop till den.

Kostnaden var hög
Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

@Lengab: Kanske är det av ren lathet men jag börjar nog med ett Fractal Design Node 304 (finns i vitt också)

Permalänk
Medlem

@KaiserClaw:

Hej

jag beställde precis nyss detta chassi tillsammans med en skylake i3 och tillhörande moderkort, skall bygga ny burk till päronen.

250w nätagg och borde fortfarande passa i tv-bänken då chassit är rätt diskret och lågt på höjden

https://www.komplett.se/product/815163/datorutrustning/chassi...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

@KaiserClaw:
Tack för tipset Ska gå igenom chassit mm för mm. Det ska vara vackert i dagens läge, annars kan man få husbesök av ensamhemma martin timell... och han ska inte bygga datorer.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

@htbtoma: Jag står och väger mellan det chassit och node 304...

Permalänk

@Lengab: Ja, eller hur! Storlek vs skönhet känner jag.. Dessutom kan man växa en aning i node-chassit OM man nu skulle vilja kasta in ett grafikkort och då har man redan ett ATX-agg som kan driva kärran..
Nä, Timell klarar vi oss utan, han får hålla sig till friggebodar och staket!

Permalänk
Medlem

@KaiserClaw:

Hej,

tycker det beror lite på vad du ser för "framtid" för bygget. Node 304 har ju bättre expansionsmöjligheter men med det chassit + PSU blir det ju betydligt dyrare. 679kr för mitx chassi och medföljande nätagg är svårt att slå om man klarar sig på under 250w som BP671 kostar

jag ska bara ha en i3-6100, en mitx bräda, 8gb ram, en ssd och eventuellt en mekanisk lagringsdisk i burken så att morsan kan surfa o betala räkningar typ. plus att föräldrarna har en sekretär där jag räknar med att in-win bp 671 ska kunna få plats under skärmen och gömmas när "locket" är uppfälllt. Hade jag byggt något till mig själv hade ju node 304 varit det givna valet av de två även om jag själv är mest sugen på entoo evolve itx till nästa bygge

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

@htbtoma:
Det låter som ett bra bygge för din mor. Vi andra spånade om spel dator till vardagsrum, som pågående projekt.

Mvh;

Lennart
Ljura Norrköping.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

Det fick bli ett Fractal Design Node 304 eftersom det finns i vitt, så blir damen glad också då vardagsrummet är mestadels vitt