Permalänk
Medlem

Köpfel??? Jag eller Alina

Köpte en laptop igår kväll på Alina System.. Den var nersänkt från 10000 till 8500.....

Detta var då inget som egentligen framfördes utan jag frågade om en dator och killen i kassan visade mig denna... På hemsidan stod det 8500 och sen sa han att den var sänkt med 1500.

Så jag trodde först att det var 7000 denna dator skulle kosta men när de ringer idag säger de att jag betalat 5500.

Var ingenting jag såg då utan betalade bara, tog mitt kvitto och sedan gick jag iväg och var glad över mitt köp..

Nu idag så ringer dem och säger att jag måste komma tillbaks och betala 3000 mer. Antingen skickar dem en faktura, att jag kommer in och betalar eller lämnar tillbaks den (2 veckors öppet köp)

Hur gör jag? Mitt eller deras fel? Vad kommer hända nu?

TLDR

Köpte dator, är tydligen skyldig Alina 3000. Har min dator och kvitto.... Vad gör jag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pronoxia:

Köpte en laptop igår kväll på Alina System.. Den var nersänkt från 10000 till 8500.....

Detta var då inget som egentligen framfördes utan jag frågade om en dator och killen i kassan visade mig denna... På hemsidan stod det 8500 och sen sa han att den var sänkt med 1500.

Så jag trodde först att det var 7000 denna dator skulle kosta men när jag stoppade i kortet och betalade stod det 5500 på displayen.

Var egentligen ingenting jag tänkte på då utan betalade bara, tog mitt kvitto och sedan gick jag iväg och var glad över mitt köp..

Nu idag så ringer dem och säger att jag måste komma tillbaks och betala 3000 mer. Antingen skickar dem en faktura, att jag kommer in och betalar eller lämnar tillbaks den (2 veckors öppet köp)

Hur gör jag? Mitt eller deras fel? Vad kommer hända nu?

TLDR

Köpte dator, är tydligen skyldig Alina 3000. Har min dator och kvitto.... Vad gör jag?

Vill du behålla den så får du betala det kvarstående beloppet, annars kan du lämna tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Var den alltså först sänkt till 8500 och sen även till 5500?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Är inte helt säker på hur detta kan gå. Det är en liten klurig situation och det är nog upp till någon som kan bedömma den speciella situationen du är i.

Dock talar ju denna tråden start emot dig i denna situationen, du var ju medveten om att du handlade till "fel" pris

Vill du inte klydda kan du ju betala in pengarna eller lämna tillbaka produkten. Annars kan du ju börja dra med konsumentombudsmän etc.

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Nej den var sänkt ner till 8500 men killen i kassan gjorde fel och slog in 5500 på något sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pronoxia:

Köpte en laptop igår kväll på Alina System.. Den var nersänkt från 10000 till 8500.....

Detta var då inget som egentligen framfördes utan jag frågade om en dator och killen i kassan visade mig denna... På hemsidan stod det 8500 och sen sa han att den var sänkt med 1500.

Så jag trodde först att det var 7000 denna dator skulle kosta men när jag stoppade i kortet och betalade stod det 5500 på displayen.

Var egentligen ingenting jag tänkte på då utan betalade bara, tog mitt kvitto och sedan gick jag iväg och var glad över mitt köp..

Nu idag så ringer dem och säger att jag måste komma tillbaks och betala 3000 mer. Antingen skickar dem en faktura, att jag kommer in och betalar eller lämnar tillbaks den (2 veckors öppet köp)

Hur gör jag? Mitt eller deras fel? Vad kommer hända nu?

TLDR

Köpte dator, är tydligen skyldig Alina 3000. Har min dator och kvitto.... Vad gör jag?

Vill minnas att priset på en vara bestäms i kassan. Med andra ord, om säljaren har slagit in varan för 5500 kr och du betalar det beloppet så har säljaren där satt priset och du ingått avtalet genom att betala det.

Men kolla med en konsumentombudsman för säkerhets skull, jag kan ha fel här.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pronoxia:

@bärplockaren: Nej den var sänkt ner till 8500 men killen i kassan gjorde fel och slog in 5500 på något sätt

Tja... Det är ju rätt självklart. Om du av misstag hade betalat 3k för mycket, vad hade du gjort då?

Permalänk
Medlem

I värsta fall tycker jag Alina kan komma och hämta varan hos dig när de gjort fel

Permalänk
Medlem

Du är fullt medveten om att du betalat 5500kr istället för 8500kr, du betalar och hoppas att ingen ska märka något för du har ju liksom gjort en riktigt bra deal! Eller?
Det är ytterst sällan någon kommer undan med att antingen inte betala ö.h.t, eller betala för lite. När dem går igenom sin bokföring så kommer dem givetvis se att något inte stämmer, om en vara för 8500kr såldes för 5500kr.

Var försiktigt med sådant, företaget kommer till 99% att få rätt om du tänker ta det vidare.
Sen att du skapar en tråd om det, där du skriver att du vet att den i kassan slog in fel pris, hjälper inte direkt - Dels då det är ett känt forum där diverse tillverkare/återförsäljare regelbundet är inne på och att de förmodligen följer trådar som handlar om dem

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Tror inte dom kan fakturera dig för det där..
Du har ju ingått ett avtal enl. vad som står på kvittot.
Var det inte ClickOK som gjorde nån sån här historia och förlorade?

Citat:

Vilket pris gäller om en vara har blivit märkt med ett felaktigt pris?
Det är priset du får höra när du ska betala som gäller. När du köper något i en butik ingår du ett bindande avtal med butiken. Det avtalet ingår du först framme vid kassan. Men du har rätt att ångra dig om du märker att priset inte stämmer.
Inte tillåtet att lämna fel prisuppgiftDet är dock inte tillåtet för butikerna att lämna fel priser på sina varor. Om priset i kassan är högre än det som står på prislappen räknas det som vilseledande marknadsföring. Det framgår av marknadsföringslagen. Du kan anmäla till Konsumentverket att en butik använder felaktig prismärkning.

Saxat från http://www.ungkonsument.se/Fragor-och-svar/Priser/.

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

Enligt avtalslagen har du ingått i ett avtal i och med köpet. Givetvis kan ni båda vara schyssta och mötas på mitten, lite kohandel sådär.
Sen är frågan huruvida du borde ha insett att priset var för lågt och kan bli betalningsskyldig för de där extraslantarna. Oaktat är det ingen större summa att jiddra över, varpå processen och kostnader knutna till denna troligen inte gör det värt för någon av er att dra det vidare.

Om du redan räknat med att betala 8500kr, varför bråkar du då om de där 3000kr de vill att du betalar?
Hur tror du de kommer reagera på eventuella garantiärenden? Jag har svårt att se att de inte fullföljer sin garantiplikt, men hur smidigt och snabbt det går är en helt annan femma.

Vad säger samvetet?

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Inaktiv

Så personalen på Alina är så klantiga att de drar ner den rabatterade produkten en gång till muntligt med 1500:- och yttligare 1500:- i kassan. Då tycker jag de kan svälja den förlusten än att ringa och beklaga sig till kunden.
Tycker det minsta de kan göra är att komma hem till dig och hämtat maskinen med återköpskvitto på att pengar är tillbaka i ditt konto.

Permalänk
Medlem

@Pronoxia Om priset inte var uppseendeväckande lågt eller du av ngn annan anledning handlade i "ond tro" så bör säljaren inte ha mycket att komma med.

Vill du inte bråka kan du ju alltid föreslå att mötas på 7000kr (1500kr till), du trodde ju trots allt att det var det du hade betalat.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Betalade du med kort i affären?
Vad står det på kvitto, 8500 eller 5500?
Om det står 8500kr på kvittot men att du bara betalade 5500kr med kortet så blir du nog skyldig att betala resten. Om det däremot står 5500kr på kvitto så borde det vara en annan situation.

Permalänk
Medlem

Ett avtal har kommit till stånd när du har betalat i kassan.

Huruvida Alina har rätt att kräva ytterligare betalning regleras i Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (Avtalslagen) 32 § 1 st.

Citat:

Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.

Fråga här är alltså om ett s.k. förklaringsmisstag, dvs. en situation där någon (här Alina) avger en viljeförklaring som på grund av ett misstag fått ett annat innehåll än som var avsett. Enligt 32 § 1 st. är den som lämnat den felaktiga viljeförklaringen inte bunden av denna om motparten insåg eller borde ha insett misstaget. Kärnan i det hela är således huruvida du var i ond tro, dvs. om du insåg eller borde ha insett att priset var felaktigt. Som andra påpekat i tråden kan relevanta omständigheter vara om priset är uppseendeväckande lågt (vilket oftast är svårt att bevisa), vad som står på kvittot, m.m.
Här har du lite relevant läsning: ClickOK och ARN 1992-4246.

Permalänk
Medlem

Det finns två delar av detta som jag ser det;

Först, du vet att du inte betalade rätt pris. I din originalpost skrev du att stod 5500 kr på displayen när du betalade (redigerar du din post ändras inte texten om någon citerat dig), dvs du har betalat mindre än överenskommet.

Två, jag gissar att Alina har separata kortmaskiner från sitt kassasystem, man får ett A4 kvitto med slipen från den separata fasthäftat (iaf senast gången jag handlade i deras Uppsala butik). Så personalen har förmodligen slagit fel på en 8 och 5 på numpaden på maskinen.

Tre, Frågan om 8500 eller 700 beror helt på hur personalen formulerade sig om nedsättningen på 1500kr, och blir helt subjektiv nör det berättas i andra hand. Personal kanske formulerade sig dumt/luddigt eller ljög, vi som inte var där vet inte. Detta skulle dock automatiskt rätts upp vid kassan om rätt summa hade slagits in i kortmaskinen.

Som det är nu har Alina gjort rätt som jag ser det, det blev fel, det är mänskligt att fela, vilket personalen gjort, men du får lämna tillbaka maskinen (vilket är rimligt om du trodde att den kostade 7000 och inte 8500) om du vill eller betala det som återstår.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Vad står det på kvittot? Står det 5500kr får de svårt att kräva några pengar, står det 8500/7000kr är det värre för din del. Kvittot är som andra redan nämt ert avtal, det som står där är det du skall betala. 5500kr för en bärbar är inte otänkbart, så de kan få svårt att hävda uppenbart prisfel. Men frågan handlar väl främst om du vill göra rätt för dig eller inte...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Det är väl självklart att TS skall betala mellanskillnaden.
Elektronik är redan bottenpressad i marginalen och var den dessutom nedsatt så finns det ingen tvek.
Någon måtta får det vara.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Det finns två delar av detta som jag ser det;

Först, du vet att du inte betalade rätt pris. I din originalpost skrev du att stod 5500 kr på displayen när du betalade (redigerar du din post ändras inte texten om någon citerat dig), dvs du har betalat mindre än överenskommet.

Två, jag gissar att Alina har separata kortmaskiner från sitt kassasystem, man får ett A4 kvitto med slipen från den separata fasthäftat (iaf senast gången jag handlade i deras Uppsala butik). Så personalen har förmodligen slagit fel på en 8 och 5 på numpaden på maskinen.

Tre, Frågan om 8500 eller 700 beror helt på hur personalen formulerade sig om nedsättningen på 1500kr, och blir helt subjektiv nör det berättas i andra hand. Personal kanske formulerade sig dumt/luddigt eller ljög, vi som inte var där vet inte. Detta skulle dock automatiskt rätts upp vid kassan om rätt summa hade slagits in i kortmaskinen.

Som det är nu har Alina gjort rätt som jag ser det, det blev fel, det är mänskligt att fela, vilket personalen gjort, men du får lämna tillbaka maskinen (vilket är rimligt om du trodde att den kostade 7000 och inte 8500) om du vill eller betala det som återstår.

Nu försvarar jag inte TS. Men han kollade inte vad han betala i kassan utan trodde det var 8500kr (sen om det var sant är annan femma).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nu försvarar jag inte TS. Men han kollade inte vad han betala i kassan utan trodde det var 8500kr (sen om det var sant är annan femma).

Med tanke på "Så jag trodde först att det var 7000 denna dator skulle kosta" så trodde han nog inte att den skulle kosta 8500kr...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Med tanke på "Så jag trodde först att det var 7000 denna dator skulle kosta" så trodde han nog inte att den skulle kosta 8500kr...

Du har rätt. TS var inte ens uppmärksam vad han betalade, jag gissar att han hade åkt tillbaks och klagat på stubben om han hade betalt 3000kr för mycket

Men moralen är ju oftast enkelriktad, märkligt nog (eller ja inte så märkligt ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Rättsligt verkar det som att du inte måste betala mellanskillnaden men rent moraliskt sätt så borde du gå tillbaka och betala.

Hade det varit jag så hade det helt berott vilket företag det var jag handlade ifrån. Min erfarenhet av Alina är endast positiv så där hade jag betalt direkt men om det var elgiganten/media markt hade jag inte ens tänkt tanken.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Avstängd

Köpt är köpt. Hade inte kommit tillbaka. Börjar dom fakturera är det bara att bestrida.
Du har inte stulit datorn. Du kan sova gott på nätterna. Sen kanske du inte blir välkommen in i butiken igen men det finns ju andra affärer.

Permalänk
Medlem

Jag undrar precis som nån ovan om det står olika belopp på kvittot och på kortremsan?
Tänker om det på kvittot står något i stil med "produkten tillhör X tills den är till fullo betald" för då kan det kanske bli problem?

Permalänk

Nu har jag inget annat än negativa intryck från Alina så kanske är lite bias här men oavsett vad det rättsliga säger så tycker jag det är sjukt mycket bad-will från företaget. Det är deras säljare som gjort en miss, ta smällen och ta ett snack med medarbetaren istället för att jaga konsumenten.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Med tanke på "Så jag trodde först att det var 7000 denna dator skulle kosta" så trodde han nog inte att den skulle kosta 8500kr...

Skrivet av Broken-arrow:

Du har rätt. TS var inte ens uppmärksam vad han betalade, jag gissar att han hade åkt tillbaks och klagat på stubben om han hade betalt 3000kr för mycket

Men moralen är ju oftast enkelriktad, märkligt nog (eller ja inte så märkligt ).

TS har redigerat sitt inlägg om man jämför med vad Alle22 har citerat, Alle22 kan givetvis ha redigerat citatet, men följande går att läsa.

"Så jag trodde först att det var 7000 denna dator skulle kosta men när jag stoppade i kortet och betalade stod det 5500 på displayen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

TS har redigerat sitt inlägg om man jämför med vad Alle22 har citerat, Alle22 kan givetvis ha redigerat citatet, men följande går att läsa.

"Så jag trodde först att det var 7000 denna dator skulle kosta men när jag stoppade i kortet och betalade stod det 5500 på displayen."

Absolut går det att hävda "ond tro" i det fallet, men bara rörande 1500kr (upp till 7000kr, vilket TS trodde det skulle kosta), inte 3000kr.

Om jag vore i denna situation så hade jag påpekat att jag förstått priset som 7000kr (dvs 8500kr före rabatten på1500kr, inte efter) och erbjudit mig att betala vad som saknas upp till just de 7000kr jag ursprungligen avsåg betala.

Tycker även det vore en deal Alina borde vara nöjda med; misstaget skulle visserlligen kosta dem 1500kr, men det är ingen jättekostnad. Eftersom misstaget var deras så vore det sniket av dem att bråka om resterande 1500kr om kunden vore såpass tillmötesgående att denne betalar hälften av de 3000kr de vill ha utan att protestera.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inaktiv

@Pronoxia: hur slutade det? Nyfiken!