Oracle överger insticksmodulen för Java

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Alla jublar över den kommande nedläggningen Java och Flash, men för nostalgiker som mej så är detta inte helt positivt.
Jag använder ibland både Java och Flash när jag vill resa tebax i tiden till ljusare år i livet.
Exempel? Här har ni:
http://jakesbootycalls.blogspot.se/
Spelen där är väl kanske PG18 men konceptet var ju skoj, att gå in i rollen av en stekare, skoja runt och göra världen osäker

Ironiskt att de bygger på just Java och flash med det mottot

Personligen så förstår jag dock vad du säger. Men Internet idag är som en mörk gränd med skumma figurer... man kan inte lita på gamla skydd, då de gjorts och sköts så dåligt som de gör.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ironiskt att de bygger på just Java och flash med det mottot

Personligen så förstår jag dock vad du säger. Men Internet idag är som en mörk gränd med skumma figurer... man kan inte lita på gamla skydd, då de gjorts och sköts så dåligt som de gör.

haha, jepp.. spelet är ganska exakt 15 år gammalt, och det finns både äldre och nyare flash/java baserat innehåll på andra sajter jag fortfarande vill kunna uppleva. Även lite nyare Tower Defense spel.

Förstår dock vad du menar. Som du säger så är det osäkert, och dessutom är tekniken förvånansvärt tungkörd.
Hade hoppats på att säkerhetsaspekten skulle gå att ordna upp men tydligen inte.
Jag får väl helt enkelt behålla en "retrodator" hemma för nostalgins skull. Alternativt skaffa en HDD-kassett/caddy lösning för att snabbt kunna växla mellan "OS disken" och en säker "retro-boot lösning".

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shelter:

Nu handlade det inte om att webbläsarna inte hade stöd för pluginformatet utan att man ska lägga ner pluginen helt.

Chrome hade tidigare stöd för NPAPI men har fasat ut det i förmån för Pepper.

Firefox har anammat Pepper och har inte heller några planer på det. Dom stödjer fortfarande NPAPI men håller på att fasa ur det och har schemalagt borttagning av det helt.

Microsoft Edge vet jag inte, men den stödjer antagligen inte heller varken NPAPI eller Pepper.

Så Oracle har inte några val, dom måste lägga ner pluginen helt.
Kanske kan dom koda något JavaScript som gör om Java byte code till WebAssembly med asm.js eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Så Oracle har inte några val, dom måste lägga ner pluginen helt.

Eller så gör dom ett nytt plugin som passar med det nya formatet... men det är som sagt inte pluginformatet det är tal om.

Personligen har jag aldrig tyckt att Java hört hemma på webben.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >