Mitt 8mbit ADSL har blivit så trögt, tar tid innan den får kontakt, tappar ibland.

Permalänk

Mitt 8mbit ADSL har blivit så trögt, tar tid innan den får kontakt, tappar ibland.

Jag har Telia 8mbit, som gett mig iaf 6mbit under flera år. Brukar kunna ladda hem i 650kb/s och låga pings.
* Har även en Asus RT-N66U, och binder samman allt med CAT6.
* Har bra ledningar som inte påverkas av storm osv.

Men så har det hänt något nu, den tvekar när jag knappar in webbadresser. Oftast så får jag fram sidorna men ibland laddar den sidor men dom läses in fel så det saknas bilder, eller läses inte in alls.
Nedladdningarna är runt 250kb/s.

* Startade om routern.
* Uppdaterade firmwaren, och startade om.
* Hade både router och modem avstängt över natten.
* Brukar köra system advancecare som lagar och har sig, även kollat med avast och malwarebytes.

Bredbandskollen har visat resultaten:
* 2,5 ner, ? upp
* 3,84 ner, 0,68 upp
* 2,67 ner, 0,51 upp

Jag ser "connect" symbolen nere på windows 7 baren ändrar sig ibland till visa symbol för tappad nätverk, för någon sekund senare återkopplas.

Antingen så mår någon hårdvara inte bra.
Eller så kanske Telias ändrade erbjudande ifrån max 8 till max 30 har resulterat i att mina grannar belastar knutpunkten?

Min fråga till er är ifall det finns vettiga analysprogram numera som luskar ut var felet ligger så man slipper gå upp på vinden och koppla förbi routern osv för att laborera sig fram?

Permalänk
Medlem

@lassefrasse
Har du testa utan routern och koppla datorn direkt till modemet?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om du går in i ditt nätverkskort, ändra DNS server från auto till 8.8.8.8 (googles öppna DNS).
Försvinner problemet?

Notera att du kan ha helt perfekt nätverk, men om DNS servrar bråkar/inte svarar så kan man inte surfa vidare bra och får fel på laddning av sidor och så, samt att Windows kan påstå att du inte har någon internetkontakt, trots att du har.

Har du även testat om du har paketförluster eller andra problem?
http://www.pingtest.net/

Permalänk
Medlem

Ring supporten. Be dem kolla retrains och CV fel sista tiden.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk

Kunde inte köra den då jag "saknar" java trots att jag installerade det.

Men körde CMD och pingade ping.sunet.se några vändor:
*Av 10 skickade/mottagna så förlorade jag: 0 ... 19-21ms
*Av 10 skickade/mottagna så förlorade jag: 0 ... 19-20ms
*Av 30 skickade/mottagna så förlorade jag: 0 ... 19-22ms

Har inte testat att koppla förbi routern än, så mörkt och eländigt däruppe justnu.

Fråga Telia är noterat, får kika om supporten har öppet även helger.

Det blev ingen prestandaskillnad efter jag ändrat till DNS 8.8.8.8

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till en multimeter så prova att mäta på inkommande telekabel så att du har 48 volt.

Kan ju vara dålig kontakt. Det är bland dem första åtgärderna jag kontrollerar när jag felsöker.

Annars får du ansluta direkt till modemet. Testa dig fram.

Permalänk

Testade deras chatt idag och fick svaret:
" finns en hel del retrains registrerade de senaste dagarna. Sedan så går det en del störningar, både uppströms och nedströms."

Dom gjorde en mätning när allt var urdraget och sen en anmälan till deras tekniker som ska hantera problemet.

Tackar för tipsen.

Permalänk

Idag så fick jag ett sms att dom började felsöka, efter en stund så kom en bil och två gick ut till telefonstolpen och pillade runt. Felet visade sig vara att några kopplingar hade ärgat så nu när dom gjorde rent det så hoppade jag upp från ~2,6/0,5 till 6,01/0,79 igen. Jippi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassefrasse:

Idag så fick jag ett sms att dom började felsöka, efter en stund så kom en bil och två gick ut till telefonstolpen och pillade runt. Felet visade sig vara att några kopplingar hade ärgat så nu när dom gjorde rent det så hoppade jag upp från ~2,6/0,5 till 6,01/0,79 igen. Jippi.

Stort kredit att du lyckades få ut tekniker.....

Undra hur det går med koppartrådsnätet?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Undra hur det går med koppartrådsnätet?

Det kommer successivt att försvinna och ersättas med fiber eller 4G. Tätorter får fiber men glesbygd får nöja sig med 4G.

Min gissning är att hälften av all koppar har försvunnit inom 5 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madtop:

Det kommer successivt att försvinna och ersättas med fiber eller 4G. Tätorter får fiber men glesbygd får nöja sig med 4G.

Min gissning är att hälften av all koppar har försvunnit inom 5 år.

Vi har ju ett antal trådar om ADSL problem.

Huvuddelen av problem är jag övertygad om att det beror på användaren själv och att man inte fattar hur det ska vara kopplat med ett första jack! Öhhh, parallellekopplat...

Sen kommer det då nu smygande med Skanovas nedläggning av service och allt kostar ju pengar, Skanova/Telia har ju redan lagt ner massor och det vete tusan hur den här ekvationen slutar? Hursomhelst så förlorar ju Telia tusentals kunder varje månad!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Vi har ju ett antal trådar om ADSL problem.

Huvuddelen av problem är jag övertygad om att det beror på användaren själv och att man inte fattar hur det ska vara kopplat med ett första jack! Öhhh, parallellekopplat...

Sen kommer det då nu smygande med Skanovas nedläggning av service och allt kostar ju pengar, Skanova/Telia har ju redan lagt ner massor och det vete tusan hur den här ekvationen slutar? Hursomhelst så förlorar ju Telia tusentals kunder varje månad!

Det är väl uppenbart hur det slutar. Ytterligare en del i detta är ju att alltfler väljer bort den fasta telefonen och bara har mobil.

Om man ser det lite historiskt när det här med bredband började så såg man att i många hus hade man dragit coaxialkablar till centralantennen. De kablarna kunde användas till bredband och det ledde fram till Comhem. Utomhus fanns det telefonledningar till nästan alla hus. De kunde användas till ADSL. Nu har man situationen att telefonledningarna bara behövs till ADSL. Vem ska stå för dem? Telia/Skanova har ju ett visst ansvar om de har abonnenten men annars? Hur ofta dras telefonledningar vid nybyggnation numer?

Det kommer inte att finnas några ledningar att använda till ADSL så det blir i bästa fall 4G. Som vanligt blir det vissa områden utanför städerna som hamnar helt utanför. De anses inte lönsamma.

Permalänk
Medlem

Är ju fortfarande hundratusentals kunder i sverige som bara kan få adsl än..
Förrutom 3/4g, men den har ju data cap

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb