Windows 10 - Lite frågor

Permalänk

Windows 10 - Lite frågor

Hej,

Jag har köpt en dator till farfar och installerade nyss W10.
Man skulle kunna säga att jag försöker göra den "idiotsäker" så att han inte skall råka trycka på saker och så måste jag komma och hjälpa till stup i kvarten. Nu har jag några frågor.

Jag tycker att Edge verkar vara en enkel webbläsare som kan passa, men jag såg att vanliga AdBlock inte finns till den. Vad finns det för alternativ till det som funkar till Edge?

Vad ska jag installera för antivirus? Det ska vara gratis och det ska allra helst inte poppa upp meddelanden om att uppgradera till riktiga versionen eller liknande. Jag själv kör gratisversionen av AVG just nu och det kommer upp sådana ibland, om att starta 30 dagars gratis-period och liknande och jag tänker att det kan vara lätt att råka trycka på som icke-teknisk pensionär.

Och slutligen:
Hur får jag hans e-mail att fungera? Han har XP på den gamla datorn och där har han en "@bredband.net"-adress i programmet Outlook Express. Finns det något motsvarande till Windows 10?

/Nybb

Permalänk

Vet inte något om AdBlock liknande program till Edge men den "vanliga" e-mail klienten verkar vara ganska basic. Till viruskyddet funkar nog Windows Defender eller vad det kallas helt utmärkt till vad han ska göra på datorn.

Visa signatur

Burken: Intel Core i7 4790K, EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+, Gigabyte Z97 HD3 (Rev 2.0), EVGA SuperNOVA 750G2, Samsung 830 Pro Series 128GB, Samsung 850 EVO 500GB, 2TB WD Black, Fractal Design Define R5 Titanium, Noctua NH-U9S.
Mina redskap: BenQ 24-tums XL2411T, Dell U2412M, Razer Mamba Tournament Edition, Razer BlackWidow Chroma,
Luren: iPhone 5S 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Hej,

Jag har köpt en dator till farfar och installerade nyss W10.
Man skulle kunna säga att jag försöker göra den "idiotsäker" så att han inte skall råka trycka på saker och så måste jag komma och hjälpa till stup i kvarten. Nu har jag några frågor.

Jag tycker att Edge verkar vara en enkel webbläsare som kan passa, men jag såg att vanliga AdBlock inte finns till den. Vad finns det för alternativ till det som funkar till Edge?

Vad ska jag installera för antivirus? Det ska vara gratis och det ska allra helst inte poppa upp meddelanden om att uppgradera till riktiga versionen eller liknande. Jag själv kör gratisversionen av AVG just nu och det kommer upp sådana ibland, om att starta 30 dagars gratis-period och liknande och jag tänker att det kan vara lätt att råka trycka på som icke-teknisk pensionär.

Och slutligen:
Hur får jag hans e-mail att fungera? Han har XP på den gamla datorn och där har han en "@bredband.net"-adress i programmet Outlook Express. Finns det något motsvarande till Windows 10?

/Nybb

AVG är bland de bättre, men tror alla "gratis" alternativ kommer att poppa upp lite då och då, de måste få in sina kr för arbetet på något sätt. Kostar inte så mycket att investera i ett bra AV så varför inte om man nu stör sig på det.

Kör med Windows egna eller ladda ner eller kör via Gmail, allt du behöver är användarnamn och lösenord samt vilka portar BB2 kör för pop mm. Det senare lär stå på Bredband2's hemsida.

Skrivet av Giggy28:

Vet inte något om AdBlock liknande program till Edge men den "vanliga" e-mail klienten verkar vara ganska basic. Till viruskyddet funkar nog Windows Defender eller vad det kallas helt utmärkt till vad han ska göra på datorn.

Inbyggda är mer eller mindre värdelöst.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Än så länge stödjer inte Edge tillägg och därför finns det inga annonsblockerare eller andra tillägg till det.

Thunderbird är ett trevligt e-postprogram tycker jag.

Permalänk
Medlem

Finns hostfiler som kan hjälpa mot reklam. Blockerar helt enkel access till annonstjänsternas servrar.

Den inbyggda mejlen är bra, står tydligt vad knapparna gör. Men inaktivera snabbgesterna. Annars thunderbird, där kan man plocka bort en del knappar som inte används, lägga till om man saknar något och aktivera text på knapparna

Kör man avast slipper man popups. Enda man behöver göra är att aktivera en gång om året. Sedan ställer man in att infomedellanden ska visas 0 sekunder.

Se till att han inte är admin på dator, så kan han inte få in något skit.

Permalänk
Medlem

Hur ser din farfars engelska-kunskaper ut?
Något jag märkt när jag installerat program och dylikt är att det är enklare att lösa saker över telefon om de popups som dyker upp är på ett språk de behärskar. De jag har hjälpt har haft väldigt liten/obefintliga kunskaper i engelska så det har blivit ett extra moment när man försökt agera telefonsupport.

Med det sagt så kan jag nog rekommendera avast bland de gratis antivirusprogrammen, rätt inställt så är det mycket få popups. Plus att det är på svenska

Som webbläsare brukar jag välja chrome med tillägget Speed dial 2 som startsida, ger en bra vy med ikoner/länkar till de sidor man oftast besöker. Finns ett liknande tillägg till Firefox om man föredrar det.

Permalänk

@Giggy28 @Commander @CeciliaB @Jocke92 @Mieriola

Tack för bra svar hörrni! Jag tror jag ska få ordning på det här nu