Fel på min förstärkare

Permalänk
Medlem

Min onkyo 717 tappade ljudet en dag på alla högtalare, då kontaktade jag onkyo. Dom kom fram till att det var en batch som det var fel på, så dom hade utökat garantitiden.

Dom kom och hämtade förstärkaren med budbil sen en vecka senare körde dom hem den igen lagad och klar kostade 0kr

Vet inte hur gammal din är, men felen som kunde uppstå var tex tappad ljud på en eller flera kanaler osv. Kan vara värt att kolla med dom hur det står till.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yusuke40:

Du har missuppfattat det hela. Jag tänkte att jag vill både samla äldre saker och även använda dem så jag tänkte inte alls ha dem bara som prydnad utan att lyssna musik mest 80 tals musik.

Jag har kollat upp några förstärkare på Hifiengine som ser ganska intressanta ut:

http://www.hifiengine.com/manual_library/technics/su-v460.sht...

http://www.hifiengine.com/manual_library/yamaha/a-420.shtml

http://www.hifiengine.com/manual_library/onkyo/a-8017.shtml

http://www.hifiengine.com/manual_library/nad/3020.shtml

Vilken musik du lyssnar till spelar ingen roll, förstärkaren har ingen aning om musiksmak och de ska förstärka på samma sätt utan att påverka signalen oavsett vad du vill lyssna på.
Troligen är Onkyon bäst men Nad 3020 är kult, varför begränsar du dig till så små förstärkare, vore det inte bättre att leta för och slutsteg ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Min förstärkare tappar ljudet i ena högtalaren emellanåt, och i det här fallet rör det sig om lätt oxidation i volymkontrollens potentiometer. Det brukar lösa sig genom att jag trycker in volymratten lätt (känns som ett litet glapp) och vrider den fram och tillbaka några gånger. Jag bör rengöra potentiometern eller införskaffa en ny sådan, men problemet uppkommer endast några gånger per år.

Har ljudet knastrat innan när du vridit på volymratten så kan det röra sig om samma fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilken musik du lyssnar till spelar ingen roll, förstärkaren har ingen aning om musiksmak och de ska förstärka på samma sätt utan att påverka signalen oavsett vad du vill lyssna på.
Troligen är Onkyon bäst men Nad 3020 är kult, varför begränsar du dig till så små förstärkare, vore det inte bättre att leta för och slutsteg ?

Vad menar du med det? Jag vill bestämt minnas att en av mina kompisar enbart spelade Kiss på sin GAS Ampzilla (antagligen Cerwin Vega också men minnet sviker) och påstod att det var den var den enda som spelade den "musiken" på rätt sätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Vad menar du med det? Jag vill bestämt minnas att en av mina kompisar enbart spelade Kiss på sin GAS Ampzilla (antagligen Cerwin Vega också men minnet sviker) och påstod att det var den var den enda som spelade den "musiken" på rätt sätt.

Ampzilla och Son of Ampzilla var ju relativt bra saker så felet där är högtalarvalet, CV har aldrig låtit korrekt och det är dessutom sällan de ens låter bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vilken musik du lyssnar till spelar ingen roll, förstärkaren har ingen aning om musiksmak och de ska förstärka på samma sätt utan att påverka signalen oavsett vad du vill lyssna på.
Troligen är Onkyon bäst men Nad 3020 är kult, varför begränsar du dig till så små förstärkare, vore det inte bättre att leta för och slutsteg ?

Onkyo och nad 3020 är ju stora om man jämför med dem andra så jag förstår inte vad du menar att de skulle vara små. det är bara en simpel stereo anläggning jag försöker bygga och ingen discorum, studio eller hemmabio så jag förstår inte riktigt varför det skulle spela roll om dem var små eller stora. en expert sa en gång till mig att storleken inte spelar så ofta stor roll.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yusuke40:

Onkyo och nad 3020 är ju stora om man jämför med dem andra så jag förstår inte vad du menar att de skulle vara små. det är bara en simpel stereo anläggning jag försöker bygga och ingen discorum, studio eller hemmabio så jag förstår inte riktigt varför det skulle spela roll om dem var små eller stora. en expert sa en gång till mig att storleken inte spelar så ofta stor roll.

Små som i låg effekt, fysikens lagar gäller och det brukar krävas mycket effekt för att klara av transienterna i musiken, klipps de så låter det inte bra, Proton och till viss del Nad hade system för att klara av transienter på bra sätt med små förstärkare, Proton 540 hade DPD, (Dynamic Power on Demand) det är alltså en klass G/H förstärkare som kopplar in en nätdel med högre spänning när det behövdes för att inte dynamikkomprimera, Nad gjorde ett liknande system, PE (Power Envelope, kallas POWERDRIVE idag)
https://en.wikipedia.org/wiki/Amplifier#Classes_G_and_H
http://nadelectronics.com/articles/NAD-Full-Disclosure-Power

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Den jag felsökte häromdagen var A-8200 dvs modellen större än din men troligen samma delar i. Kolla högtalarporten spraja eller koppla förbi den passa även på att spraja de övriga portarna.

Letar du 70-80 tals hifi billigt kolla second hand, vår lokala Erikshjälpen brukar ta 100-200:- för dessa gamla pjäser om de är i bra skick och kollade.

lycka till.

Permalänk
Skrivet av yusuke40:

Känner du någon som har fått sina ljud saker lagade där och vad kan det ligga på när det kommer till förstärkare?

Vet folk som fått skivspelare lagade där men det är ju en annan femma. Jag gissar på att det är betydligt svårare att lokalisera ett fel i en förstärkare. Men det skadar ju inte att kontakta dom och fråga vad dom tar betalt och så.

Annars brukar man kunna hitta folk som kan reparera gammal elektronik men dom brukar kunna ta saftigt betalt.
Du får helt enkelt kolla runt lite. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, jag tar mig friheten att ställa en egen fråga när det nu diskuteras gammalt mot nytt.

Har köpt mig en skivspelare (Thorens TD166 Mk2 med Ortofon Red) och tycker att det är riktigt trevligt att spela skivor om kvällarna. Till denna har jag ett RIAA-steg som jag fick med av gubben jag köpte den av, kommer inte ihåg märket men det kostade cirka 1500 kr nytt så det är inte det allra sämsta steget. Detta har jag sedan kopplat till riktigt moderna och billiga grejor jag redan hade, en Pioneer VSX-827-K hemmabioreceiver och ett par Dynavoice Magic F-7 EX.

Det jag funderar på är hur dålig/a min förstärkare och högtalare är? Vilken av dessa är svagaste länken? Hur mycket bättre, eller kanske hur mycket mer autentiskt ljud skulle jag få från mina vinyler om jag skaffade tex. C2/B2/NS1000M-setupen som det pratades om ovan? Jag vet att ljud är subjektivt men jag tänker mer ur ett generellt perspektiv, hur mycket bättre är de grejerna? Och vad tycker ni? Är det slöseri att spela vinyler på min moderna utrustning?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wixia:

Intressant tråd, jag tar mig friheten att ställa en egen fråga när det nu diskuteras gammalt mot nytt.

Har köpt mig en skivspelare (Thorens TD166 Mk2 med Ortofon Red) och tycker att det är riktigt trevligt att spela skivor om kvällarna. Till denna har jag ett RIAA-steg som jag fick med av gubben jag köpte den av, kommer inte ihåg märket men det kostade cirka 1500 kr nytt så det är inte det allra sämsta steget. Detta har jag sedan kopplat till riktigt moderna och billiga grejor jag redan hade, en Pioneer VSX-827-K hemmabioreceiver och ett par Dynavoice Magic F-7 EX.

Det jag funderar på är hur dålig/a min förstärkare och högtalare är? Vilken av dessa är svagaste länken? Hur mycket bättre, eller kanske hur mycket mer autentiskt ljud skulle jag få från mina vinyler om jag skaffade tex. C2/B2/NS1000M-setupen som det pratades om ovan? Jag vet att ljud är subjektivt men jag tänker mer ur ett generellt perspektiv, hur mycket bättre är de grejerna? Och vad tycker ni? Är det slöseri att spela vinyler på min moderna utrustning?

Du kan naturligtvis spela lp på moderna prylar, det har ingen betydelse med apparaternas ålder och troligen är den svagaste länken just nu dina högtalare (och ditt rum)
Lp ger inte autentiskt ljud utan där är cd helt överlägset och det har bevisats många gånger, däremot kan lp färga ljudet behagligt och på så sätt vara mer förlåtande för dåligt källmaterial än vad cd är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan naturligtvis spela lp på moderna prylar, det har ingen betydelse med apparaternas ålder och troligen är den svagaste länken just nu dina högtalare (och ditt rum)
Lp ger inte autentiskt ljud utan där är cd helt överlägset och det har bevisats många gånger, däremot kan lp färga ljudet behagligt och på så sätt vara mer förlåtande för dåligt källmaterial än vad cd är.

Tack för svar!

Autentiskt ljud var så klart fel ordval, med autentiskt menade jag mer "som det lät 1975". Vad för högtalare ska man satsa på istället? Något från den tiden i bra skick eller något nytt? Några tips? När jag spelar vinyl kör jag förstärkaren i Pure Direct, dvs. att ljudet bara går rakt igenom, ingen ljudbehandling vilket bör vara det bästa för att återge vinylen? Hur mycket bättre är en förstärkare av god kvalitet från 70-80-talet än min Pioneer? För jag antar att det är bättre analog elektronik i en sådan, eller?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wixia:

Tack för svar!

Autentiskt ljud var så klart fel ordval, med autentiskt menade jag mer "som det lät 1975". Vad för högtalare ska man satsa på istället? Något från den tiden i bra skick eller något nytt? Några tips? När jag spelar vinyl kör jag förstärkaren i Pure Direct, dvs. att ljudet bara går rakt igenom, ingen ljudbehandling vilket bör vara det bästa för att återge vinylen? Hur mycket bättre är en förstärkare av god kvalitet från 70-80-talet än min Pioneer? För jag antar att det är bättre analog elektronik i en sådan, eller?

Det finns väldigt bra saker från den tiden men de är inte billiga, men varför inte Sonab, Mirch eller JBL om du ska ha 70 tal de har för det mesta kantupphängningar i tyg och de tål ålder relativt bra. skumkanter började väl dyka upp då men de var usla och om de inte är renoverade så lär de nog behöva renoveras, i slutet på 70 talet så kom det också en hel del bra prylar eftersom de första simuleringssystemen dök upp och det födde de "moderna högtalarna" Kef 105 och B&W 801 kom runt 80 och de är mycket bra (och även Audiotronic.

Förstärkare har inte blivit särskilt mycket bättre sedan 40 talet om man bara ser till ljudkvalitet, mera effekt, billigare o liknade saker har hänt men själva ljudkvaliten har inte påverkats för man kunde bygga bra redan för 80 år sedan om man ville.
Det går inte att säga att nått är bättre än nått annat bara pga åldern, det finns helt enkelt bra och dåliga saker oavsett ålder möjligtvis så kan man väl vara kritisk till dagens högtalarmode eftersom man ofta struntar fullständigt i ljudkvaliten och bara går på design, mycket av dagens högtalare är för små och för lätta så de saknar fysiska förutsättningar att fungera bra och allt går inte att kompensera med elektroniken även om man använder dsper och mycket effekt för att det är billigt idag.

Handlar det om att skaffa bra ljud är det alltså relativt oviktigt med delarnas ålder förutsatt att allt fungerar, valet av delar är viktigare än när de är tillverkade och det går oftast inte att kategorisk säga att något är bättre pga när det är tillverkat så länge det är gjort efter andra världskriget.
Gamla prylar i bra skick kan låta oerhört korrekt men de är oftast inte billiga om de är fina utan samlarobjekt. Ta nu och kolla på lektor Carl Munte, prylarna finns idag på Vänersborgs museum och programmet är från 1959.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: Fast min onkyo 8017 lät ju ganska bra trots att den var ungefär i samma storlek som dem andra förstärkarna.

Tycker du det dessa förstärkarna är värdigt ett köp om jag vill ha en enkel stereoanläggning? Jag är inte helt ute efter det bästa ljudet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yusuke40:

@mrqaffe: Fast min onkyo 8017 lät ju ganska bra trots att den var ungefär i samma storlek som dem andra förstärkarna.

Tycker du det dessa förstärkarna är värdigt ett köp om jag vill ha en enkel stereoanläggning? Jag är inte helt ute efter det bästa ljudet.

När det gäller äldre begagnat så är skicket viktigt eftersom det kan skilja så mycket, om du inte är ute efter bästa möjliga ljud utan främst designen och du gillar hur det ser ut och prylarna fungerar ok och du inte tycker att det är för dyrt så köp.
Se till att åtminstone testa alla reglage och pottar så du vet om de är oxiderade eller funkar normalt eftersom det nog är det vanligaste problemet du kan stöta på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.