Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Val av ljudkort!

Hej!

Jag hade tänkt att uppgradera burken med lite bättre ljud och jag har kikat på detta kort: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/198470-asus_e...

Jag är själv väldigt dålig på det här med ljud och har ingen större erfarenhet om vad som funkar bäst med vad som vad man egentligen ska titta på när man väljer kort!

För nuvarande har jag ett Senheiser 363D som headset och jag är fundersam på om detta borde påverka mitt val av ljudkort. Anledningen till att jag kikat på just detta kort är för möjligheten till 7.1 vilket är ett stort + i och med att spelar en hel del FPS-spel.

Problemet här är att mitt headset har endast möjligheten att uppnå virituellt 7.1-ljud genom den externa ljudförstärkaren som följer med headsetet som kopplas in via USB. Och totalt har headsetet endast 2 outputs. En för inkommande ljud och mikrofon. Betyder detta att det är fullkomligt onödigt att införskaffa sig detta ljudkort eller finns det något sätt jag kan utöka mina tillgängliga outputs för att uppnå det där 7.1 ljudet?

Köper jag och andra sidan ett kort som detta: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/95434-asus_xo...

kommer det betyda att jag uppoffrar möjligheten för 7.1-ljud genom mitt externa kort men att jag får bättre kvalité? Finns det något sätt att balansera ut det hela och fixa riktigt bra kvalité samtidigt som jag har möjligheten till positionsmässigt ljud?

Kräver inga böcker utan korta tips om vad jag kan göra här!

Tack på förhand!

Permalänk

denna videon tycker jag känns som att den förklarar vad man ska leta efter.

och ja det simulerade surroundet kan ev gå förlorat med annat ljudkort än usbpluggen som kom med lurarna och du kommer troligen bara få stereo men det är ju vad du egentligen har nu också typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@andersson001: Du kan inte få 7.1-ljud i ett par stereo-hörlurar, det går helt enkelt inte. Det enda som görs är att det läggs på lite effekter och lite fasförskjutning och vips så känns det som att ljudet är större, men något surround går inte att få. Det finns hörlurar som har flera element per sida som kan ge viss effekt av surround, men inte heller dessa fungerar något vidare.

Men jag känner samtidigt det är lite märkligt att du vill satsa på ett så pass dyrt ljudkort. Jag menar, jag antar man vill ha bra hörlurar och ljudkort för att musiken och de ljud som spelas upp ska återges så naturligt och nära källans original-ljud som möjligt? Ju bättre grejer man då skaffar desto bättre (oftast) får man det resultatet. Varför ska man då "förstöra" detta genom att använda mjukvara som förvränger ljudet, det har jag aldrig förstått.

Om du inte har behov av någon form av inspelning eller inkoppling av en analog mikrofon tycker jag istället du ska satsa på en billig DAC med hörlursförstärkare.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av beyondthemind:

@andersson001: Du kan inte få 7.1-ljud i ett par stereo-hörlurar, det går helt enkelt inte. Det enda som görs är att det läggs på lite effekter och lite fasförskjutning och vips så känns det som att ljudet är större, men något surround går inte att få. Det finns hörlurar som har flera element per sida som kan ge viss effekt av surround, men inte heller dessa fungerar något vidare.

Men jag känner samtidigt det är lite märkligt att du vill satsa på ett så pass dyrt ljudkort. Jag menar, jag antar man vill ha bra hörlurar och ljudkort för att musiken och de ljud som spelas upp ska återges så naturligt och nära källans original-ljud som möjligt? Ju bättre grejer man då skaffar desto bättre (oftast) får man det resultatet. Varför ska man då "förstöra" detta genom att använda mjukvara som förvränger ljudet, det har jag aldrig förstått.

Om du inte har behov av någon form av inspelning eller inkoppling av en analog mikrofon tycker jag istället du ska satsa på en billig DAC med hörlursförstärkare.

Stort tack för tipset! Jag var faktiskt inne på DAC's förut tills jag upptäckte detta. Har du några tips på en bra DAC som ger mig en markant skillnad från den lilla förstärkare jag redan har samtidigt som den inte "flaskhalsas" av hörlurarna? (Om det ens är ett faktum inom ljud dvs. ^^)

Permalänk

@andersson001: Jag har tyvärr ingen större koll på just DACar, men det mesta man köper idag har tillräckligt bra kvalité för att vara fullt tillräckliga till dina hörlurar. Det som påverkar är kvalitén på förstärkar-delan i DACen, i övrigt behöver man inte vara orolig. Men lägger du dig runt 1000-1500 så kommer du få en DAC och hörlursförstärkare du kan ha tills USB blir omodernt

Jag vet dock att @mrqaffe har bra koll på det här. Han har tidigare tipsat om en DAC som man kan bygga ihop själv som är riktigt bra och prisvärd.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av beyondthemind:

@andersson001: Jag har tyvärr ingen större koll på just DACar, men det mesta man köper idag har tillräckligt bra kvalité för att vara fullt tillräckliga till dina hörlurar. Det som påverkar är kvalitén på förstärkar-delan i DACen, i övrigt behöver man inte vara orolig. Men lägger du dig runt 1000-1500 så kommer du få en DAC och hörlursförstärkare du kan ha tills USB blir omodernt

Jag vet dock att @mrqaffe har bra koll på det här. Han har tidigare tipsat om en DAC som man kan bygga ihop själv som är riktigt bra och prisvärd.

Det låter oerhört lovande! Jo, kollat igenom hans trådar och han verkar ha koll på läget. Inväntar tips sen tror jag att jag bär mig ut imorgom och införskaffar mig en DAC!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@beyondthemind: Har en till snabb fråga bara!

Min mikrofon på headsetet blir ju även inkopplad i min nuvarande externa förstärkare och jag måste säga att kvalitén på denna mikrofon är oslagbar.

Dock är jag fundersam på om mikrofonen kommer ha samma kvalité om jag kopplar in den direkt i datorn och inte genom USB-adaptern? Jag kommer som sagt uppgradera till en hyfsad DAC men att hitta en som har en mikrofoninput tillgänglig verkar vara väldigt svårt. Hur ska jag bära mig åt här?

Permalänk
Skrivet av andersson001:

@beyondthemind: Har en till snabb fråga bara!

Min mikrofon på headsetet blir ju även inkopplad i min nuvarande externa förstärkare och jag måste säga att kvalitén på denna mikrofon är oslagbar.

Dock är jag fundersam på om mikrofonen kommer ha samma kvalité om jag kopplar in den direkt i datorn och inte genom USB-adaptern? Jag kommer som sagt uppgradera till en hyfsad DAC men att hitta en som har en mikrofoninput tillgänglig verkar vara väldigt svårt. Hur ska jag bära mig åt här?

skulle säga att microfonen är viktigare än ingången för kvalité till en viss gräns men sålänge du inte får störningar, och den har minst 16bit 44100hz helst 24bit 44100hz så borde det inte bli något större problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@andersson001: Har du mikrofonen inkopplad till förstärkaren? Då är det nog inte en förstärkare du har. Har du lust att skriva elelr länka till vad det är du har?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Dac/amp som @mrqaffe brukar rekommendera är o2 (objective2)+odac. Har en själv fast combo varianten och den är riktigt nice. Liten sak med rejäl kraft

Fick för ett tag sen en vän till mig att gå över till en extern dac/amp och riktiga hörlurar och kan ju bara säga att han lär aldrig mer köpa ett headset mer han märkte direkt hur mycket han förlorade i ljudkvalité med ett headset. Han är dock fortfarande lite inbiten i det här med virtual surround men kan förhoppningsvis få han ge upp med det tramset också, sen köpte han någon billig zalman clip on mic har jag för mig och den funkar bra.

Permalänk

@beyondthemind: Absolut!

Mikrofonen och uttaget för lurarna är inkopplade i den där lilla grejen man får med headsetet som tillsammans kopplas in via 1 USB-port.

http://en-us.sennheiser.com/gaming-headset-pc-363d#product_da...

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Dac/amp som @mrqaffe brukar rekommendera är o2 (objective2)+odac. Har en själv fast combo varianten och den är riktigt nice. Liten sak med rejäl kraft

Fick för ett tag sen en vän till mig att gå över till en extern dac/amp och riktiga hörlurar och kan ju bara säga att han lär aldrig mer köpa ett headset mer han märkte direkt hur mycket han förlorade i ljudkvalité med ett headset. Han är dock fortfarande lite inbiten i det här med virtual surround men kan förhoppningsvis få han ge upp med det tramset också, sen köpte han någon billig zalman clip on mic har jag för mig och den funkar bra.

Skulle du säga att det är mer värt att kasta mina 363D från senheiser och gå på hörlurar istället? Vilken jämförelse kan man dra på ljudkvalitén mellan dem jag har och övriga lurar i samma prisklass? Vad är det jag egentligen har betalat för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersson001:

Vad är det jag egentligen har betalat för?

Du har betalat för något som, enligt någon designers åsikt, ser "coolt" ut, och riktar sig till tonnåringar vars föräldrar betalar.

Visst, det är inga skitlåtar, men för samma pengar hade man fått betydligt bättre hörlurar, om man valde att gå på en produkt med ljud som huvudsyfte. Men då måste man fortfarande köpa mic separat. Från kjell.com för typ 150:-, exempelvis... Är det en sämre mikrofon? Antagligen. Men inte mycket.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@-=Mr_B=-: Haha jo! Jag förstår verkligen din logik gällande det "coola". Jag måste dock säga att mikrofonen på headsetet slår allt annat jag sätt på ett headset tidigare och därför vore det surt att slopa den. Jag är villig att sälja lurarna till någon polare och sedan investera i bättre lurar om det skulle vara så. Finns det några tips på riktigt bra lurar i en prisklass på 2-3,5k? Dessa kompletteras givetvis med en DAC och som det ser ut nu blir det odac + o2 combon.

Permalänk
Medlem

@andersson001: philips Fidelio x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersson001:

Skulle du säga att det är mer värt att kasta mina 363D från senheiser och gå på hörlurar istället? Vilken jämförelse kan man dra på ljudkvalitén mellan dem jag har och övriga lurar i samma prisklass? Vad är det jag egentligen har betalat för?

vad du betalar för på ett headset? en mic som sitter på ett par hörlurar med medelmåttig kvalité enligt mig och min personliga åsikt, men det är väl lite upp till varje person, min bror tycker t.ex att mina hörlurar låter konstigt. ett par Philips Fidelito X2 och han föredrar sitt sennheiser headset av tidigare version än vad du har.

Det jag tycker du kan göra är att gå till någon musik affär och fråga om du kan provlyssna på hörlurar och få en uppfattning själv för ljud och hur varje individ uppfattar ljud är väldigt personligt

Permalänk

@Exeo: Jo! Har förstått att det kan variera en hel del! Jag har varit väldigt engagerad i ljud dem senare dagarna så jag har väl skapat mig en ungefärlig uppfattning om hur saker och ting fungerar. Jag har absolut ingenting emot att lägga ner en ganska stor slant på ett par bra lurar. Dem senaste jag kikade på var ett par senheiser HD 600. Det jag söker främst ur ett par lurar är att jag ska ha klart ljud och där jag kan avgöra små detaljer i ljudet.

Som tidigare nämnt ska dem främst användas för spel men då jag lyssnar på en hel del musik också måste dem kunna täcka många områden.

Permalänk
Medlem

@andersson001: borde prata men han som säljer sin länk till annonsen

Permalänk
Medlem

@andersson001: då är ju Philips Fidelio X2 perfekt sen köpa till en modmic lr likvärdigt

Permalänk

@Adito: Tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

en mic som sitter på ett par hörlurar med medelmåttig kvalité enligt mig och min personliga åsikt, men det är väl lite upp till varje person, min bror tycker t.ex att mina hörlurar låter konstigt. ett par Philips Fidelito X2 och han föredrar sitt sennheiser headset av tidigare version än vad du har.

Det beror ju hemskt mycket på vad man är van vid. Är man van vid "boom boom boom" bas, men ingen kvalite, så kan X2 vara "skit", helt enkelt eftersom man förväntar sig något annat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@-=Mr_B=-: Jo det är det jag förstått utifrån alla reviews. Därför pendlar jag för tillfället mellan Senheisers HD 600 eller 650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det beror ju hemskt mycket på vad man är van vid. Är man van vid "boom boom boom" bas, men ingen kvalite, så kan X2 vara "skit", helt enkelt eftersom man förväntar sig något annat.
B!

Instämmer helt

Permalänk
Medlem

@andersson001: Vill du testa hörlurar kan jag rekommendera 4Sound Fridhemsplan här i Stockholm!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Avstängd

Är inte PC 363D samma headset som PC360 fast med en USB Dongle som ger 7.1 emulering?

Känns ovärt att köpa andra lurar isf.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Är inte PC 363D samma headset som PC360 fast med en USB Dongle som ger 7.1 emulering?

Känns ovärt att köpa andra lurar isf.

Tänker att jag säljer mina nuvarande för lite drygt 1,5k. Dem är i princip nya. Sen ersätter jag dessa med ett par Senheiser HD 650, köper en extern mikrofon och en DAC på det. Kan väl inte bli mycket bättre om man inte ska gå på typ ett HD 800 eller liknande!

Permalänk

@Laccy: Aa ska knalla dit! Aldrig lagt märke till stället. Bara varit inne på Hifi-klubben vid gallerian! Tack för tipset!